Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 19. august 2005 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3000/21-0034 Dok.: ARR40238 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT vedrørende et forslag fra Kommissionen til rådsafgørelse om forbedring af politisama   rbej- det  mellem  Den  Europæiske  Unions  medlemsstater,  særligt  ved  de  indre  grænser,  og  om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen   -aftalen. 1. Formålet med forslaget Kommissionen har den 19. juli 2005 fremlagt et forslag til rådsafgørelse om forbedring af pol  iti- samarbejdet  mellem  Den  Europæiske  Unions  medlemsstater,  særligt  ved  de  indre  grænser,  og om  ændring  af  konventionen  om  gennemførelse  af     Schengen-aftalen.  Forslaget  er  modtaget  i Rådet i  dansk sprogversion den 5. august 2005. Forslaget er fremsat bl.a. på baggrund af Det Europæiske Råds opfordring i Haag -programmet til Kommissionen  om  at  fremsætte  forslag  om  udbygning  af  Schengen  -reglerne  med  hensyn  til grænseoverskridende  operationelt  politisamarbejde.    Formålet  med  forslaget  er   således   ifølge Kommissionen  at  styrke  politisamarbejdet  inden  for  EU,  herunder  ved  at  udbygge  Schengen- reglerne med hensyn til grænseoverskridende operationelt pol  itisamarbejde, særligt ved de fæ lles grænser  . Dette skal ske ved at fastlægge   generelle regler til fremme af det strategiske og operati- onelle samarbejde mellem retshåndh æ  vende myndigheder. Hovedelementerne i forslaget er følgende : Styrkelse  og  forbedring  af  udvekslingen  af  oplysninger  i  alle  spørgsmål,  der  vedrører
- samarbejdet mellem retshåndhævende myndigheder   . Gennemførelse af en permanent fælles samordning af strategiske og operative aktivit   eter, herunder f.eks. gennemførelse af grænseoverskridende ob   servationer (ændring af Sche  n- gen-aftalen),  eftersøgninger  og  håndtering  af  offentlige  demonstrationer,  ligesom  der lægges op til fælles u ddannelsesordninger som f.eks. øvelser og sprogundervisning . Gennemførelse af operationelle aktiviteter i fællesskab    bl.a. ved oprettelse af fælles e  fter- forskningshold i grænseregioner i overensstemmelse med Rådets rammeafgørelse herom (2002/465/RIA). Udvidelse af de bestående muligheder for grænseoverskridende samarbejde   . Indførelse  af  kontrol -  og  samarbejdsstrukturer  med  henblik  på  videreudvikling  i  fremt i- den. Der henvises nærmere   til selve forslaget. Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  den  Europæiske  Union  (TEU),  særlig t artikel 30, stk. 1, litra a), b) og c),  der omhandler fælles handling    vedrørende   politisamarbejdet omfattende henholdsvis operativt samarbejde,  udveksling, behandling og analyse af oplysninger samt  samarbejde  om  uddannelse  og  udstationering.  Endvidere  henvises  til  artikel  32,  der  om- handler Rådet s adgang til at fastsætte de betingelser   og begrænsninger, hvorunder de kompetente myndigheder,  der  er  nævnt  i  artikel  30  og  31,  kan  arbejde  på  en  anden  medle   msstats  område  i samarbejde og forståelse med denne stats myndig heder. Endelig henvises der til artikel 34, stk. 2, litra c),  hvorefter Rå det  med henblik på opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat  eller  Kommissionen  med  enstemmighed  kan  vedtage  (andre)  afgørelser  i  ethvert andet øjemed, uden at det dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen har bl.a. anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ” Målene med forslaget kan ikke opfyldes på tilfredsstillende vis af medlemsstate  rne, hvilket skyldes fø lgende: Formålet  med  forslaget  er  inden  for  en  transparent  ramme  at  fastlægge  de  fælles principper, som skal gælde for samarbejdet mellem retshån   dhævende myndigheder i hele EU. Derved fremmes en retshåndhævelse på et ensartet højt niveau, og det f or- hindres, at der opstår sikkerhedsbrister til skade for borgerne på grund af n  iveaufor- skelle. Det er en kendsgerning, at dette mål ikke kan nås af medlemsstate  rne, hvis de agerer  hver  for  sig.  Desuden  kan  medlemsstaterne  heller  ikke  isoleret  set  foretage den ændr  ing af Schengen-konventionen, som følger af denne afgøre  lse.
- …Begrebet ”et område  med frihed, sikkerhed og retfærdighed” i EF -traktatens arti- kel 61 og EU-traktatens artikel 29 kræver en fælles politik for bl.a. sikkerhed ssamar- bejdet over grænserne på grun   d af de nationale retshåndhævelsesaktiviteters indby   r- des afhængighed. Forslaget tager sigte på at opnå en balance mellem kons olidering af hidtidig praksis, fremme af samarbejdet og fælles udvikling af en oper  ationel praksis. I  den  forbindelse  respekteres  medlemsstaternes  suveræne  ansvar,  f.eks.  hvad  angår valg  af  midler  og  retshåndhævelsesstrategier,  samtidig  med  at  der  u   dstikkes  fælles linjer for samarbejdet, hvis det skønnes nødvendigt. ….…” 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen  finder  på  det  foreløbige  grundlag,  at  nærhedsprincippet  må  anses  for  ove rholdt,  da formålet med forslaget er  at forbedre politisamarbejdet inden  for EU, herunder ved at udbygge Schengen-reglerne med hensyn til grænseoverskridende operationelt politi  samarbejde.