Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 2. september 2005 Kontor: Menneskeretsenheden Sagsnr.: 2005-629-0042 Dok.: DBO40215 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T om  forslag  til  Rådets  forordning  om  oprettelse  af  Den  Europæiske  Unions  Agentur  for Grundlæggende  Rettigheder og  om  forslag  til  Rådets  afgørelse  om  bemyndigelse  af  Den Europæiske  Unions  Agentur  for  Grundlæggende  Rettigheder  til  at  ud føre  opgaver  på  de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den E   uropæiske Union    (KOM(2005) 280 endelig) Resumé Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Un   i- ons Agentur for Grundlæggende Rettigheder  . Agenturet vil skulle assistere EU´s institutioner og medlemsstaterne,  når  de  gennemfører  EU  -retten,  i  arbejdet  med  at  sikre  respekt  for  de  grund- læggende rettigheder.  Til det formål vil a   genturet navnlig skulle indsamle og analysere data om grundlæggende r  ettigheder. Agenturet skal desuden videreføre de opgaver, som Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Fre mmedhad (EUMC) har udført indtil nu . Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den E  uro- pæiske Unio  ns Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union –  dvs. området for politisama rbejde og retligt samarbejde i kriminalsager. 1. Baggrund Efter  EU-traktatens  artikel  6,  stk.  1,  bygger  Unionen  på  principperne  om  frihed,  demokrati  og respekt  for  menneskerettighederne  og  de  grundlæggende  frihedsrettigheder  samt  retsstatspri  n- cippet,  der  alle  er  principper,  som  medlemsstaterne  har  til  fælles.  Det  følger  videre  af  EU   -
- traktatens artikel 6, stk. 2, at Unionen respekterer de grundlæggende rettigheder, således som de garanteres  ved  Den  Europæiske  Menneskerettighedskonvention,  og  således  som  de  følger  af medlemsstaternes  fælles  forfatningsmæssige  traditioner,  som  generelle  principper for  fælle  s- skabsretten. Grundlæggende  rettigheder  er    således   generelle  principper  i  fællesskabsretten  .  Endvidere  inde- holder EU´s Charter om grundlæggende rettigheder  , der blev vedtaget som en politisk bindende erklæring i december   2000, de rettigheder, friheder og principper, som anerkendes i EU. Med det formål at styrke respekten i EU for de grundlæggende rettigheder besluttede   s det på et møde i  Det Europæiske Råd i Bruxelles den 13. december 2003 at    oprette et agentur for menne- skerettigheder på grundla g af Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Fremme   d- had (EUMC). Agenturet skal navnlig indsamle og analysere data om grundlægge  nde rettigheder samt rådgive EU -institutionerne – grundlæggende rettigheder. Derudover skal agenturet vider  eføre EUMC´s opg  aver. Agenturet  er  omfattet  af  Haag-programmet  om  styrkelse  af  frihed,  sikkerhed  og  retfærdi  ghed  i EU, vedtaget den 4. – Kommissionen afholdt den 25. januar 2005 en offentlig høring om  oprettelsen af det nye agentur. Samtidig med fremsættelsen af   forslaget til Rådets foror dning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder    har Kommissionen fremsat et forslag til Rå dets afgørelse om bemy ndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Re ttigheder til  at  udføre  opgaver  på  de  områder,  der  er  nævnt  i  A fsnit  VI  i  traktaten  om  Den  Europæiske Union . B egge forslag er indeholdt i dokument nr. KOM(2005) 280 endelig. 2. Indhold 2.1.  Forslag  til  Rådets  forordning   om  oprettelse  af  Den  Europæiske  Unions  Agentur  for Grundlæggende Rettigheder Forslaget angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel. Det følger af denne artikel, at s å fremt en handling fra Fællesskabets side viser sig påkrævet f or at virkeliggøre et af Fællessk   abets mål inden  for  fællesmarkedets  rammer,  og  traktaten  ikke  indeholder  fornøden  hjemmel  hertil,  kan Rådet  på  forslag  af  Kommissionen  og  efter  at  have  indhentet  udtalelse  fra  Europa  -Parlamentet med enstemmighed udfærdige p  assende forskrifter herom.
- Som begrundelse for forslaget er der bl.a. peget på, at øget kendskab til og bevidsthed om grun  d- læggende rettigheder i Unionen bidrager til at sikre fuld respekt for disse rettighede  r, og at dette formål kan fremmes ved at opre tte et EU-agentur til at fremskaffe information og data om grund- læggende rettigheder. Agenturet skal stille assistance og ekspertise om grundlæggende rettigheder til r  å dighed for EU´s institutioner,  kontorer,  agenturer  mv.  og  for  medlemsstaterne,  når  de  g ennemfører  EU -retten. Hvis  det  samtidigt  fremsatte  forslag  til  Rådets  afgørelse  om  bemyndigelse  af  Den  Eur  opæiske Unions  Agentur  for  Grundlæggende  Re  ttigheder  til  at  udføre  opgaver  på  de  områder,  der  er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den E  uropæiske Union  , vedtages, vil agenturet også skulle u d- føre sine opgaver på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminals   ager. Agenturet vil bl.a. skulle - indsamle  og  analysere  objektive,  pålidelige  og  sammenlignelige  informati oner  og  data, herunder  forskningsresultater  og  monitoreringsrapporter  modtaget  fra  medlemsstaterne, EU-institutionerne, NGO´ere og internationale institutioner, - udføre og støtte forskning på området , herunder efter anmodning fra Europa-Parlamentet, Rådet  eller  Kommissionen ,  hvis  anmodningen  er  hensigtsmæssig  og  li  gger  inden  for rammerne af agenturets årlige arbejdsprogram , - afgive  udtalelser  om  generelle  emner  til  EU´s  institutioner  og  medlemsstaterne,  når  de gennemfører   EU -retten,   enten   på   eget   initiativ   eller   efter   anmodning   fra   Eu ropa- Parlamentet, Rådet eller Kommissionen, - afgive udtalelser til Rådet, hvis Rådet i medfør af    EU-traktatens artikel 7, stk. 1, anmoder uafhængige personer om at fremlægge en rapport om situationen i en medlem sstat, hvor der er en klar fare for, at medlemsstaten groft overtræder grundlæggende re ttigheder mv. Det samme gælder tilfælde omfattet af artikel 7, stk. 2, hvor Rådet kan fastslå  , at en med- lemsstat  groft  og  vedvarende  overtræder  grundlæggende  rettigheder  mv. Agenturet  vil dog ikke have nogen beføjel ser til at konstatere overtrædelser af grundlæggende rettigh e- der efter EU-traktatens artikel 7, - fremlægge en årlig statusrapport om situationen for grundlæggende rettigh eder, - offentliggøre tematiske rapporter baseret på de foretagne analyser og forskning   mv. og en årsrapport om agenturets aktiviteter, - fremme samarbejdet med det civile samfund, herunder NGO´ere, der beskæftiger sig med grundlæggende rettigheder, særligt ved at fremme en dialog på europæisk plan, men også ved i passende situationer at deltage i diskussioner og møder på nationalt plan, og - udvikle en kommunikationsstrategi med henblik på at øge den offentlige bevidsthed, sti  l- le  dokumentation  til  rådighed  for  offentligheden  og  udarbejde  undervisningsmateri ale, fremme samarbejde og undgå dupliker ing af andre informationskilder.
- Hertil kommer, at agenturet skal videreføre EUMC´s arbejde med at bekæmpe racisme og fre    m- medhad. Agenturet vil ikke få  kompetence til at behandle klager i nogen form, ligesom det heller ikke får kompetence til at vurdere, om en medlemsstat har undladt at opfylde en af sine forpligtelser ifø l- ge EF-traktaten, som Kommissionen efter EF-traktatens artikel 226 har beføjelse til at ko ntrolle- re. Kommissionen  skal  vedtage  et  femårigt   ramme-arbejdsprogram  for  agenturet,  hvori  det  bl.a. fastlægges,  hvilke  temaer  agenturet  skal  beskæftige  sig  med,  idet  bekæmpelse  af  racisme  og fremmedhad dog altid skal være et af temaerne. Agenturet skal være uafhængigt. For at undgå dobbeltarbejde og sikre den bedst mulige udny t- telse af ressourcerne skal agenturet inddrage eksisterende oplysninger fra andre kilder i sit arbej- de,  herunder  i  særdeleshed  oplysninger  fra  EU  -institutioner,  medlemsstaternes  institutioner  og organisationer, Europarådet og andre internationale institutioner, ligesom agentu ret skal samar- bejde i videst muligt omfang med de relevante organisationer mv. Agenturet skal således koord i- nere sine aktiviteter med Europarådets aktiviteter, herunder ved udarbejdelsen af agent urets årl i- ge arbejdsprogrammer, ligesom Europarådet skal have  ret til at udpege en uafhængig pe  rson til agenturets bestyrelse – Agenturet foreslås organiseret med en bestyrelse,  et forretningsudvalg, en direktør og et f orum. Bestyrelsen vil skulle sammensættes af personer med passende   erfaring i grundlæggende re  ttig- heder  og  ledelse  af  offentlige  organisationer,  idet  medlemsstaterne  hver  udpeger  en  uafhæ  ngig person,  ligesom  Europa-Parlamentet  og  Europarådet  udpeger  hver  sit  uafhængige  me   dlem,  og Kommissionen udpeger to repræsentanter. Be  styrelsesmedlemmerne udpeges for fem år ad ga n- gen med mulighed for genudpegning én gang. Forretningsudvalget  vil  skulle  bestå  af  bestyrelsens  formand  og  næstformand  og  to  Kommiss   i- onsrepræsentanter. Direktøren skal deltage i    forretningsudvalgsmøder, men ud en stemmeret. Direktøren  ansættes af bestyrelsen   på baggrund af en liste fra  Kommissionen med forslag til kan- didater. Direktøren ansættes for fem år ad gangen. Forummet  vil  skulle  bestå  a f  repræsentanter  for  ikke  -statslige  organisationer  med  ansvar  for grundlæggende  rettigheder  og  bekæmpelse af  racisme,  fremmedhad  og  antisemitisme,  fagfore- ninger  og  arbejdsgiverorganisationer,  de  berørte   sociale  og  faglige  organisationer,  kirkelige  or- ganisationer, religiøse, filosofi ske og konfessionsløse  organisationer, universiteter, eksperter og europæiske og internati  onale organer og organisationer. Medlemmerne vil skulle vælges via en
- åben udvælgelsesprocedure, som fastlæ gges af bestyrelsen, og der må maksimalt være 100 me   d- lemmer. De vælges for fem år ad gangen med mul   ighed for genvalg én gang. Agenturet foreslås oprettet fra den 1. januar 2007 samtidig med, at EUMC nedlægges. Age   nturet foreslås evalueret efter tre års virke. 2.2. Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den E  uropæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i A fsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union Forslaget henviser til EU-traktatens artikel 30 om fælles handling vedrørende politisamarbe   jde, artikel 31 om fælles handling vedrørende    retligt samarbejde i kriminalsager og artikel 34, stk. 2, litra c, om vedtagelse af afgørelser til at fremme dette sa marbejde, som hjemmel. Forslaget  har  til  formål  at   give  EU-agenturet  for  grundlæggende  rettigheder    kompetence  til  at indsamle og analysere oplysninger og data på området for polit  isamarbejde og samarbejde på det retlige område i kriminalsager (søjle 3  -områder)  og afgive udtalelser herom. Forslaget fremsættes særskilt af juridiske grunde, idet hjemmelsgrundlaget er EU -traktaten, mens oprettelsen af agenturet som nævnt   angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel. Det  fremgår  af  forslaget  til  rådsbeslutning,  at  bestemmelserne  i  forordningen  om  oprettelse  af agenturet finder analog anvendelse på agenturets aktiviteter på området for politisa   marbejde og retligt samarbejde i kriminalsager. 3. Gældende dansk ret Det  skønnes  ikke,  at  oprettelsen  af  agenturet  og  udvidelsen  af  dets  kompetence  på  søjle  3   - området vil få betydning for dansk lovgivning. 4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle kons  ekvenser Det skønnes ikke, at forslagene får lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekve nser. EUMC har et årligt budget på 8,2 mio. euro og 37 ansatte. Det foreslåede agentur vil få et v    æ- sentligt udvidet mandat, ikke mindst hvis forslaget om at give agenturet kompetence på o mrådet for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager også vedtages. Kommissi onen forven- ter  derfor,  at  budgettet  for  agenturet  vil  udvikle  sig  fra  16  mio.  euro  i  2007  til  29  mio.  euro  i
- 2013, og at antallet af ansatte stiger til 100, men Kommissionen angiver, at forslagene ikke vil få budgetmæssige konsekve  nser for medlemslandene (se bilaget til forslaget, afsnit 4.1.3). 4. Høring Forslagene  er  sendt  i  høring  hos  Advokatrådet,  Amnesty  International,    Helsingfors-komiteen, Røde Kors,   Institut for Menneskerettigheder, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæ  g- tigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Landsforeningen  af  beskikkede  advokater,  Politiforbundet  i Danmark,  Politifuldmægtigforeningen,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Ri  gsadvokaten, Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  København  og  Statsadvokaten  for  Særlig e  Internationale Straffesager. 5.  Nærhedsprincippet Kommissionen angiver i de begrundede forslag,  at agenturets opgaver primært vil være at in d- samle og analysere oplysninger fra alle stater i EU, herunder ved at sikre sammenlignelige data og foretage komparative analyser af situationen i EU, for derved at hjælpe   EU med at respektere de grundlæggende rettigheder fuldt ud.   Som følge af den særlige europ   æ  iske dimension af disse opgaver vil medlemsstaterne ifølge  Kommissionen ikke kunne opnå agenturets mål selv. Ved at oprette agenturet på  grundlag af EUMC udnytter man eksisterende ekspertise og erfaring og  opnår  derved  efter  Kommissionens  opfattelse  resultaterne  på  den  me  st  proportionale  måde, således at forslaget også er i overensstemmelse med proportionalitet  sprincippet.
- Regeringen er enig i Kommissionens vurdering. 6.    Andre landes kendte holdninger Kommissionen præsenterede forslagene på et møde i Ad hoc arbejdsgru ppen om grundlæggende rettigheder den 7. juli 2005. De foreløbige drøftelser viste, at alle medlemsstater støtter     oprettel- sen af agenturet samt forslaget om at give agenturet kompetence på området for politisamarbe  jde og retligt samarbejde i kriminalsager (søj 7.    Foreløbig generel dansk holdning Fra  dansk  side  udtrykte  man  en  positiv  holdning  til  forslaget  om  at  oprette  et  EU-agentur  om grundlæggende  rettigheder  på     Det  Europæiske    Råds  møde  den  13.  december  2003  .  Fra  dansk side er man fortsat positivt indstillet over  for Kommissionens forslag, herunder forslaget om at give agenturet kompetence på de nævnte søjle 3 -områder.