Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 2. september 2005 Kontor: Menneskeretsenheden Sagsnr.: 2005-629-0042 Dok.: DBO40213 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT om  forslag  til  Rådets  forordning  om  oprettelse  af  Den  Europæiske  Unions  Agentur  for Grundlæggende  Rettigheder og  om  forslag  til  Rådets  afgørelse  om  bemyndigelse  af  Den Europæiske  Unions  Agentur  for  Grundlæggende  Rettigheder  til  at  udføre  op gaver  på  de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den E   uropæiske Union    (KOM(2005) 280 endelig) 1. Formålet med forslagene Kommissionen  har  den  5.  juli  2005  fremsat  forslag  til  Rådets  forordning   om  oprettelse  af  Den Europæiske Unions Agentur fo  r Grundlæggende Rettigheder   samt et forslag til Rådets  afgøre lse om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigh eder til at ud- føre  opgaver  på  de  områder,  der  er  nævnt  i  Afsnit  VI  i  traktaten  om  Den  E uropæiske  Union  . Begge forslag er indeholdt i dokument nr. KOM(2005) 280 endelig. 1.1.  Forslag  til  Rådets  forordning  om  oprettelse  af   Den  Europæiske  Unions  Agentur  for Grundlæggende Rettigheder Forslaget angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel. Som begrundelse for forslaget er der bl.a. peget på, at øget kendskab til og bevidsthed om grun  d- læggende rettigheder i Unionen bidrager til at sikre fuld respekt for disse rettighede  r, og at dette formål kan fremmes ved at oprette et EU -agentur til at fremskaffe information og data om grund- læggende rettigheder.
- Agenturet skal stille assistance og ekspertise om grundlæggende rettigheder til r  å dighed for EU´s institutioner, kontorer, agenturer mv. og for medlemsstaterne, når de gennemfører EU  -retten. Agenturet vil bl.a. skulle - indsamle  og  analysere  objektive,  pålidelige  og  sammenlignelige  informati oner  og  data, herunder  forskningsresultater  og  monitoreringsrapporter  modtaget  fra  medlemsstaterne, EU-institutionerne, NGO´ere og internationale institutioner, - udføre og støtte forskning på o   mrådet, herunder efter anmodning fra E uropa-Parlamentet, Rådet  eller  Kommissionen,  hvis  anmodningen  er  hensigtsmæssig  og  li   gger  inden  for rammerne af agenturets årlige arbejdsprogram, - afgive  udtalelser  om  generelle  emner  til  EU´s  institutioner  og  medlemsstaterne,  når  de gennemfører   EU -retten,   enten   på   eget   initiativ   eller   efter   anmodning   fra   Europa - Parlamentet, Rådet eller Kommissionen, - afgive udtalelser til Rådet, hvis Rådet i medfør af EU   -traktatens artikel 7, stk. 1, anmoder uafhængige personer om at fre  mlægge en rapport om situationen i en medlem  sstat, hvor der er en klar fare for, at medlemsstaten groft overtræder grundlæggende re ttigheder mv. Det samme gælder tilfælde omfattet af artikel 7, stk. 2, hvor Rådet kan fastslå, at en me d- lemsstat  groft  og  vedvarende  overtræder  grundlæggende  rettigheder  mv.  Agenturet  vil dog ikke have nogen beføjelser til at konstatere overtrædelser af grundlæggende rettigh e- der efter EU-traktatens artikel 7, - fremlægge en årlig statusrapport om situationen for grundlæggende rett igheder, - offentliggøre tematiske rapporter baseret på de foretagne analyser og forskning mv. og en årsrapport om agenturets aktiviteter, - fremme samarbejdet med det civile samfund, herunder NGO´ere, der beskæftiger sig med grundlæggende rettigheder, særlig t ved at fremme en dialog på europæisk plan, men også ved i passende situationer at deltage i diskussioner og møder på nationalt plan, og - udvikle en kommunikationsstrategi med henblik på at øge den offentlige bevidsthed, sti  l- le  dokumentation  til  rådighed  f or  offentligheden  og  udarbejde  undervisningsmateriale, fremme samarbejde og undgå duplikering af andre informationskilder. Hertil kommer, at agenturet skal videreføre EUMC´s arbejde med at bekæmpe racisme og fre    m- medhad. Agenturet vil ikke få kompetence t il at behandle klager i nogen form, ligesom det heller ikke får kompetence til at vurdere, om en medlemsstat har undladt at opfylde en af sine forpligtelser ifø l- ge EF-traktaten, som Kommissionen efter EF-traktatens artikel 226 har beføjelse til at ko ntrolle- re.
- Kommissionen  skal  vedtage  et  femårigt  ramme -arbejdsprogram  for  agenturet,  hvori  det  bl.a. fastlægges,  hvilke  temaer  agenturet  skal  beskæftige  sig  med,  idet  bekæmpelse  af  racisme  og fremmedhad dog altid skal være et af temaerne. Agenturet skal være   uafhængigt. 2.2. Forslag til Rådets   afgørelse om bemyndigelse af Den E uropæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union Forslaget henviser til EU-traktatens artikel 30 om fælles handling vedrørende politisamarbe   jde, artikel 31 om fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsager og artikel 34, stk. 2, litra c, om vedtagelse af afgørelser til at fremme dette sa marbejde, som hjemmel. Forslaget  har  til  formål  at   give  EU-agenturet  for  grundlæggende  rettigheder    kompetence  til  at indsamle og analysere oplysninger og data på området for politisamarbejde og samarbejde på det retlige område i kriminalsager (søjle 3  -områder). 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen angiver i de begrundede forslag,  at agenturets opgaver primært vil være at in d- samle og analysere oplysninger fra alle stater i EU, komme med udtalelser og videregive infor- mation for derved at hjælpe    EU med at respektere de grundlæggende rettigheder fuldt ud  . Som følge af den særlige europæiske dime nsion af disse opgaver vil medlemsstaterne ifølge  Kommis- sionen ikke kunne opnå agent urets mål selv. Agenturet skal anvende  et ensartet system til indsamling og  analyse  af oplysninger, som sikrer forenelighed og sammenlignelighed, således at der på grundlag af en hensigtsmæssig metode kan gennemføres  sammenlignende  analyser  af  forholdene  på  europæisk  niveau.  Dette  mål  kan  kun opfyldes ved handling på EU -niveau. Agenturet skal handle på europæisk plan, og hensigten er, at det skal tilvejebringe oplysninger, som  gør  det  muligt  at  vurdere  virkningerne  af  politikkerne  i  og  imellem  medlemsstaterne,  og dermed skabe merværdi, hvad angår udformning og fastlæggelse af politikkernes foku s. Forslagets anvendelsesområde er begrænset til de områder, hvor målene ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. I  tilknytning  hertil  anføres  det  i  forslagets  indledende   betragtning  nr.  24,  at  da  mål ene  for  den påtænkte handling, nemlig    tilvejebringelse af sammenlignelige og pålidelige oplysni nger og data
- på europæisk plan med henblik på at bistå Den Europæiske Unions institutioner og me dlemssta- ter med at sikre overholdelse af de grundlæggende rettigheder, ikke i tilstrækk elig grad kan op- fyldes af medlemsstaterne, og derfor på grund af den foreslåede handlings o  mfang og virkninger bedre  kan  gennemføres  på  fællesskabsplan,  kan  Fællesskabet  træffe  foranstal tninger  i  overens- stemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Form å let med forslagene  er  som  nævnt  bl.a.  at  sikre  sammenlignelige  oplysninger  og  foretage  kompar  ative analyser af situationen på området for grundlæggende rettigheder i EU, herunder på omr å det for politisamarbejde   og   retligt   samarbejde   i   kriminalsager,   og   på   det   grundlag   rå  dgive   EU- institutionerne og medlemsstaterne ved implementering af fællesskabsretten, hvorfor agent  urets opgaver bedst kan opfyldes på EU -niveau.