Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 11. februar 2005 Kontor: EU-kontoret Sagsnr.: 2005-611-0007 Dok.: NWE40001 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det luxembourgske formandskab (1. halvår 2005) Formueret 1. Forbrugerkredit – forslag til ændring af direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlems- staternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkredit (87/102/EØF) Kommissionen fremsatte den 11. september 2002 et forslag til direktiv om harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkredit (KOM (2002) 443 endelig). Direktivforslaget skal afløse og samtidig modernisere det eksisterende forbrugerkreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og 98/7/EF). Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om annoncering, rådgivning mv. forud for indgåelse af en låneaftale, databeskyttelse, udformning af lån    eaftaler, herunder fortrydelsesret, afgivelse af en række kreditoplysninger, urimelige kontraktvilkår, o p- fyldelse af låne aftaler, herunder misligholdelse, og kautionsforhold. I modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv omfatter forslaget lån, der sikres ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af fast ejendom eller om   - eller tilbygning af ejerboliger. Direktivforslaget indeholder – i modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv – ikke nogen minimumsklausul, og der er således med forslaget lagt op til totalharmonisering af o mrå- det for forbrugerkredit.
- Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november 2002.  Euro- pa-Parlamentet har ved udtalelse af 23. september 2003 forkastet Kommissionens forslag og op- fordret Kommissionen til at stille et nyt forslag. Parlamentet henviser i sin udtalelse blandt andet til, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad er samordnet med eksisterende og kommende EU-regler, herunder  persondatadirektivet,  konkurrenceretten  og  Basel  II,  som  omhandler  kapitaldæknings- krav for pengeinstitutter. Europa-Parlamentet har i forlængelse heraf afgivet endnu en udtalelse om forslaget den 2. april 2004, hvor der stilles 50 ændringsforslag til direktivforslaget. Kommissionen  har  på  den  baggrund  fremsat  et  revideret  direktivforslag  den  28.  oktober  2004. Det reviderede forslag indebærer navnlig en begrænsning af anvendelsesområdet  og in dførelse af enklere ordninger for visse typer af kreditaftaler, ligesom en række bestemmelser om spørgsmål, der allerede er behandlet i anden fællesskabslovgivning, udgår. Det reviderede fo rslag fokuserer således  på  en række oplysningskrav forud for kontraktindgåelse n og i forbindelse med kontrakt- indgåelsen , herunder en revideret metode til beregning af de årlige omkostni nger i procent. Det forventes, at det reviderede forslag vil blive drøftet i løbet af 1. halvår 2005. 2. Forslag til et femte motorkøretøjsforsikringsdirektiv Kommissionen fremsatte den 7. juni 2002 et forslag om ændring af Rådets direktiv 72/166/EØF, 84/5/EØF, 88/357/EØF, 90/232/EØF og direktiv 2000/26/EF om ansvarsforsikring for motorkø- retøjer (forslag til et femte motorkøretøjsforsikringsdirektiv) (KOM(2002) 244 endelig). Direktivforslaget indeholder en række forskellige ændringer til navnlig de fire første motorkøre- tøjsforsikringsdirektiver,  som  udgør  det  regelsæt,  der  overordnet  regulerer  medlemsstaternes lovgivning om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens over- holdelse.  Hensigten  med  direktivforslaget  er  navnlig  at  forbedre  beskyttelsen  af  de  skadelidte ved  færdselsuheld,  at  afhjælpe  mangler  i  de  tidligere  direktiver  og  skabe  klarhed  om  visse  af definitionerne i direktiverne samt løse problemer, der ofte forekommer i praksis, for at sikre et mere effektivt indre marked for motorkøretøjsforsikring. Rådet vedtog den 26. april 2004 fælles holdni ng med henblik på vedtagelse af direktivforsl aget. Som  det  mest  væsentlige  indebærer  den  fælles  holdning,  at  de  foreslåede   minimumsbeløb  for forsikringsdækning af person- og tingsskade forhøjes. Minimumsbeløbene foreslås  således  ænd- ret  til  €  1  mill.  for  personskade  pr.  skadelidt.  Som  alternativ  hertil  skal  det  v ære  muligt  at fastsætte et mindstebeløb på  € 5 mill. for hvert uheld uanset antallet af skadelidte. For ting sskade er minimumsdækningen nu € 1 mill. for hvert uheld, uanset  antallet af skadelidte.
- Det forventes, at Europa-Parlamentet og Rådet på den baggrund vil nå til enighed om direkti   v- forslaget med henblik på endelig vedtagelse i l øbet af 1. halvår 2005. Vejtransport 3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordn ing om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (ny køre- og hviletidsforordning) Kommissionen fremsatte den 12. oktober 2001 et forslag til en ny køre- og hviletidsforordning, som skal erstatte den eksisterende køre- og hviletidsforordning. Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre anvendelsen og håndhævelsen af den gæ  l- dende  køre-  og  hviletidsforordning  ved  at  tydeliggøre,  forenkle  og  ajourføre  de  fælles  regler samt  indføre  foranstaltninger,  der  skal  resultere  i  mere  effektive  og  ensartede  kontrolordninger og sanktioner i hele EU.   Ved forordningsforslaget fastsættes regler for køretid, pauser og hviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej, med det formål at harmonisere vilkårene for kon  kur- rencen  mellem  de  forskellige  former  for  landtransport,  navnlig  vejtransporten,  og  at  forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden. Trafikministeriet, hvorunder køre- og hviletidsområdet hørte på tidspunktet for fremsætte  lsen af forslaget, har oplyst, at der blev udarbejdet et foreløbigt grundnotat om Kommissionens forslag. Grundnotatet blev imidlertid – på grund af folketingsvalget den 20. november 2001  – ikke sendt til Folketingets Europaudvalg. Alle Folketingets partier blev i stedet orienteret om forslaget ulti- mo november 2001, idet trafikministeren gav partierne et eksemplar af det aktuelle notat til brug for rådsmøde (Telekommunik ation og Transport) den 6. – 7. december 2001, hvor forslaget var på dagsordenen til orientering.     Efter regeringsskiftet blev det ved kongelig resolution besluttet, at opgaver og regelfastsættelse om bl.a. køre- og hviletid skulle overføres til Justitsministeriet.   Den 14. januar 2003 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af Kommissio- nens forslag, hvorefter Kommissionen fremsatte et nyt revideret forslag (KOM(2003) 490 ende- lig) den 2. september 2003. Grundnotat om det reviderede forslag er sendt til Folketingets Euro- paudvalg den 28. november 2003 og til Folketingets Retsudvalg den 1. december 2003.
- Folketingets  Europaudvalg,  Retsudvalg  og  Trafikudvalg  blev  senest  orienteret  om  sagen  forud for råd smødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10. – 11. juni 2004, hvor der blev opnået pol itisk enighed om forordningsforslaget. Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den fælles holdning forventes forelagt Europa-Parlamentet i 1. halvår 2005. 4.  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  minimumsbetingelser  for  ge n- nemførelse  af  direktiv  2002/15/EF  og  af  Råd ets  forordninger  nr.  3820/85  og  3821/85  med hensyn  til  visse  bestemmelser  inden  for  vejtransportvirksomhed  (nyt  standardkontroldi- rektiv) Den  4.  december  2003  fremsatte  Kommissionen  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets direktiv om minimumsbetingelser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF (arbejdstidsdirekti- vet)  og  af  Rådets  forordninger  3820/85  (køre -  og  hviletidsforordningen)  og  3821/85  (takograf- forordningen) (KOM(2003) 628 endelig). Med dette direktivforslag sætter Kommissionen  fokus på hånd  hævelsesindsatsen i medlemssta- terne  for  så  vidt  angår  bestemme  lserne  i  henholdsvis  køre-  og  hviletidsforordningen  (som  for tiden er under revision, jf. punkt 3 ovenfor), takograf-forordningen samt arbejdstidsdirektivet. Kommissionen  foreslår  overordnet,   at  medlemsstaterne  skal  gennemføre  en  omfattende  og  re- præsentativ kontrol af personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter, førere, virksomheder og køretøjer inden for alle transportkategorier, der er omfattet af de nævnte regelsæt. Med henblik på  at målrette kontrolindsatsen og danne sig et overblik over u dviklingen inden for Unionen sætter Kommissionens direktivforslag endvidere fokus på behovet for øget sama rbejde mellem medlemsstaterne. Europa-Parlamentet  afgav  den  20.  april  2004  sin  udtalelse  om  forslaget.  Udtalelsen  indeholder en række ændringsforslag. Grundnotat om direktivforslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 21. maj 2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2004.   Folketingets  Europaudvalg,  Retsudvalg  og  Trafikudvalg  blev  senest  orienteret  om  sagen  forud for råd smødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 10. – 11. juni 2004, hvor der blev opnået pol itisk enighed om forordningsforslaget.
- Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004. Den fælles holdning forventes forelagt Europa-Parlamentet i 1. halvår 2005. 5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (tredje kørekortdirek- tiv) Kommissionen    fremsatte    den    5.    december    2003    et    forslag    til    tredje    kørekortdirektiv (KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort. Formålet med Kommissionens forslag er bl.a. at mindske muligheden for forfalskni nger af køre- kortet. Det foreslås, at der fremover kun skal være én EF  -kørekortmodel, og der skal være mu- lighed for at indsætte en mikroprocessor i kørekortet. Det foreslås også, at gyldighedstiden for kørekort og hyppigheden af lægekontrol harmonis  eres. Kørekort,  der  udstedes  eller  fornyes  efter  direktivets  ikrafttræden,  skal  efter  forslaget  have  en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort jævnligt opdateres. Forslaget indeholder regler om at indføre kørekort for knallerter. Endvidere foreslås visse af k ø- rekortkategorierne ændret, og kategorier, der tidligere var valgfrie, gøres obligatoriske. Som ek- sempel  kan  nævnes,  at  kategorien  ”lille  bus”  foreslås  indført  i  alle  medlemslande.  En dvidere foreslås det, at alderskravene for erhvervelse af kørekort til nogle kategorier ændres. Alderskr a- vet for erhvervelse af kørekort til større busser foreslås f.eks. hævet til 24 år. Herudover indføres der mindstekrav til køreprøvesagkyndiges grund- og efteruddannelse. Grundnotat om direktivforslaget er den 20. juli 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg. Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om sagen forud for rådsmødet (Transport, T e- lekommunikation og Energi) den 7.-8. oktober 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om direktivforslaget.      Fælles holdning om forslaget forventes vedtaget og forelagt Europa-Parlamentet i 1. halvår 2005. Dyrebeskyttelse 6. Forslag til direktiv om beskyttelse af slagtekyllinger
- Det forventes, at Kommissionen i foråret 2005 fremsætter et forslag til direktiv om beskytte lse af slagtekyllinger. Der er ikke i forvejen fastsat specifikke EU-retlige regler om beskyttelse af slag- tekyllinger. Det luxembourgske formandskab har sat direktivforslaget om beskyttelse af slagtekyllinger på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landsbrug og fiskeri) den 14. m arts 2005 til præsentati- on og udveksling af holdninger. Endvidere har det luxembourgske formandskab sat direktivforslaget om beskyttelse af slagtekyl- linger på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.  -21. juni 2005 til endelig vedtagelse. Retlige og indre anliggender (RIA) Det luxembourgske formandskab vil videreføre arbejdet med gennemførelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i overensstemmelse med de konklusioner og arbejdsprogram- mer, der er vedtaget af henholdsvis Det Europæiske Råd og Rådet for retlige og indre anli  ggen- der. Det forventes i den forbindelse, at der vil blive lagt stor vægt på udmøntningen af Haag - programmet (som fastlægger de overordnede målsætninger for samarbejdet om retlige og indre anliggender), bl.a. fordi Kommissionen forventes at fremlægge et udkast til handlingsplan for gennemførelsen af Haag-programmet i begyndelsen af 2005. Det er hensigten, at handlingspla- nen skal forelægges for Det Europæiske Råd i juni måned 2005 med henblik på    endelig godken- delse. Der  vil  under  det  luxembourgske  formandskab  blive  afholdt  rådsmøder  (retlige  og  indre  anli g- gender) den 24. februar, den 14. april og den 2.-3. juni 2005. Der afholdtes endvidere et uformelt justits- og indenrigsministermøde den 28.-29. januar 2005. Civilretligt samarbejde 7.Forordning om betalingspåbudsordre Kommissionen fremsatte den 19. marts 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets fo r- ordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure (KOM(2004) 173 endelig ).
- Forslaget sigter mod at fastsætte fælles europæiske regler, der skal tjene til hurtig og effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en domstol om at sende en betalingspåmindelse vedrørende et forfaldent pengekrav.  Betalingsmeddelelsen forkyndes for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at efterkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt tidsfrist. Hvis sagsøgte undlader dette, udstedes en betalingspåbudsordre, hvo refter kra- vet vil kunne tvangsfuldbyrdes. Gør sagsøgte indsigelse mod kravet, fortsætter sagen som ud- gangspunkt som en almindelig civil sag. Efter forslaget skal proceduren, der er frivillig for for- dringshaveren, kunne anvendes både på grænseoverskridende og rent interne sager. Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 5. juli 2004. Høringssvar og en høringsoversigt vedrørende forslaget er den 9. november 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Forslaget er sat på den f oreløbige dagsorden (som muligt punkt) for rådsmøderne (retlige og i n- dre anliggender) den 24. februar, 14. april og den 2.-3. juni 2005 med henblik på orient erende debat. 8.Direktiv om småkravsprocedure Som opfølgning på konklusionerne fra rådsmødet i   Tampere i oktober 1999 udarbejdede Kom- missionen en grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og om foranstaltninger til foren k- ling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi (KOM(2002) 746 endelig). Grønb o- gen blev den 20. december 2002 sendt i høring blandt medlemslandene og andre interesserede parter. Regeringen afgav den 13. juni 2003 et høringssvar til Kommissionen, som er sendt til Folketin- gets Europaudvalg og Retsudvalg den 16. juni 2003. I fortsættelse af grønbogen har Kommissionen udarbejdet et foreløbigt udkast til forslag til en europæisk småkravsprocedure, der blev drøftet på et uformelt arbejdsgruppemøde i Kommiss  io- nen den 16. marts 2004. Forslaget forventes at føre til en særlig forenklet procedure for behandlingen af sager om krav af mindre værdi (småkrav). Der forventes bl.a. foreslået en regel om skriftlig behandling af sager om småkrav, medmindre retten i det enkelte tilfælde finder, at der skal ske mundtlig fo rhandling. Det forventes endvidere foreslået, at retten skal have a nsvaret for bevisførelsen, og at der ikke Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF -traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
- skal være krav om advokatrepræsentation. Endelig forventes forslaget at indeholde en regel om, at domme i sager vedrørende småkrav afsagt i én medlemsstat skal kunne tvang  sfuldbyrdes i de øvrige medlemsstater uden mellemliggende procedurer i disse medlemsstater (de såkaldte eks e- kvaturprocedurer). Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til direktiv i løbet af 1. halvår 2005. 9.Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling) Kommissionen fremsatte  den 22. oktober 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets d i- rektiv  om  visse  aspekter  af  mægling  på  det  civil -  og  handelsretlige  område   (KOM(2004)  718 endelig). Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendelsen af mægling og  sikre  et  hensigtsmæssigt  forhold  mellem  mægling  og  retssager.  Forslaget  omfatter  enhver proces, hvor to eller flere parter i en tvist bistås af en tredjepart med henblik på at indgå en aftale om bilæggelse af tvisten, med undtagelse af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag.  Forslaget  indeholder  visse  minimumsstandarder  for  de  enkelte  medlemslandes  regule- ring af mægling, herunder f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for at kunne henvise parterne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsforhandlinger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling. Et grundnotat om forslaget vil snarest blive sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Det er endnu uklart, om forslaget vil blive drøftet på rådsmøder   under luxembourgsk formand- skab. 10.Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter, der er omfattet af   det  danske  forbehold  vedrørende  retlige  og  indre  anliggender,  og  som  ikke  vedrører  ud- bygning af Schengen-reglerne (parallelaftaler) Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedtaget en række fælle sskabs- retsakter, der er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen-procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse retsakter vil derfor Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i he nhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.  
- alene kunne ske ved konkrete mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om de enkelte fællesskabsretsakter. På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets Europau   dvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til  Bruxelles I-forordningen (forord- ning  (EF)  nr.  44/2001  af  22.  december  2000),  forkyndelsesforordningen  (forordning  (EF)  nr. 1348/2000  af  29.  maj  2000),  konkursforordningen  (forordning  (EF)  nr.  1346/2000  af  29.  maj 2000)  og  Bruxelles  II-forordningen  (forordning  (EF)  nr.  1347/2000  af  29.  maj  2000,  der  nu  er afløst  af  forældreansvarsforordningen  (forordning  (EF)  nr.  2201/2003  af  27.  november  2003), der trådte i kraft den 1. august 2004). Den 2. juli 2002 anmodede Kommissionen Rådet om bemyndigelse til at forhandle parallelaft a- ler med Danmark for så vidt angår Bruxelles I  -forordningen og forkyndelsesforordningen. Rå det vedtog den 8. maj 2003 at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Danmark om  indgåelse  af  disse  parallelaftaler.  Derimod  har  Kommissionen  ikke  fundet  ti lstrækkeligt grundlag  for  at  søge  at  indgå  parallela ftaler  med  Danmark  vedrørende  konkursforordningen  og Bruxelles II-forordningen. Sagen er senest forelagt  Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg  forud  for rådsmødet  (retl ige og indre anliggender) den 8. maj 2003 samt ved fremsendelse den 22. september 2004 af et notat om status for indgåelse af para llelaftaler. Forhandlingerne om indgåelse af parallelaftaler vedrørende Bruxelles I -forordningen og forkyn- delsesforordningen forventes afsluttet under luxembourgsk formandskab. 11. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forpli gtel- ser uden for kontraktforhold (”Rom II”)* Kommissionen fremsatte den 22. juli 2003 et forslag til forordning om lovvalgsregler for forplig- telser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig). Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om, hvi lket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktforhold. * Forslaget er fremsat  med hjemmel i EF-traktatens afsnit  IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet  til Amsterdamtraktaten,  finder  derfor  anvendelse.  Foranstaltninger,  der  foreslås  i  he nhold  til  afsnit  IV  i  EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.  
10 - Forslaget indeholder bl.a. regler om lovvalget for forpligtelser uden for kontraktforhold, der ud- springer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser foreslås loven i det land, hvor sk  a- den er opstået eller truer med at opstå, anvendt som hovedregel.  Derudover giver forslaget sæ  r- lige  regler for lovvalget  for visse  forpligtelser, eksempelvis forpligtelser  forårsaget  af  et defekt produkt (produktansvar), illoyal konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og indivi- dets rettigheder. Desuden fastsætter forslaget regler om lovvalget for forpligtelser, som udsprin- ger af andet end en retsstridig handling, f.eks. overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse af en anden  persons  forpligtelser.  Forslaget  indeholder  endelig  regler  om  parternes  mulighed  for  at aftale lovvalg. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 3. december 2003. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse. Det luxembourgske formandskab har sat forordningsforslaget på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og i ndre anliggender) den 2.-3. juni 2005. Politimæssigt og strafferetligt samarbejde Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag fra Kommissionens side i 2005, og det fo r- ventes også, at Kommissionen vil præsentere en række rapporter om den nationale genne mførel- se af diverse rammeafgørelser, herunder bl.a. rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre. 12. Politisamarbejde Luxembourg forventes at fortsætte forhandlingerne om Kommissionens forslag til Rådets a fgø- relse om videreudviklingen af Cepol. Forhandlingerne vil næppe kunne forventes afsluttet un- der det luxembourgske formandskab. Herudover  vil  man  fra  luxembourgsk  side  fortsætte  bestræbelserne  på  at  styrke  det   operative samarbejde  inden  for  rammerne  af  taskforcen  af  europæiske  politichefer,  herunder  ikke mindst som led i udmøntningen af Rådets konklusioner af 19. november 2004. Samarbejdet me l- lem Europol og taskforcen må forventes at blive prioriteret højt. Desuden vil det luxembourgske formandskab muligvis fremlægge et forslag om udlån af pol iti- folk i forbindelse med større begivenheder. Kommissionen  forventes  i  løbet  af  det  luxembourgske  formandskab  at  fremlægge  et  forslag  til Rådets afgørelse om grænseoverskridende politisamarbejde .
11 - Kommissionen  forventes  desuden  i  løbet  af  2005  at  fremlægge  et  forslag  til  Rådets  af gørelse om styrkelse af udveksling af dna-oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhæve nde myndigheder. Endelig vil en række af de forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af Det Europæiske Råds  handlingsplan  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme ,  have  relevans  for  det  politimæssige samarbejde. 12.1. Terrorisme Også det luxembourgske formandskab vil prioritere EU’s indsats mod terrorisme højt. Omr å det forventes i høj grad at blive præget af gennemførelsen af Det Europæiske Råds han dlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme samt Haag-programmet. Javier Solana vil på ny skulle rapportere til Det Europæiske Råd i juni måned 2005 om ge   nnem- førelsen  af  anbefalingerne  vedrørende  integrering  af  en  efterretningskapacitet  i  Rådet ,  lige- som drøftelserne om overvågning af gennemførelsen af retsakter  vil fortsætte. Hertil kommer, at Luxembourg i samarbejde med det kommende britiske formandskab vil lægge op til afholdelse af tre særlige møder i Coreper alene med fokus på indsatsen mod terrorisme. I den forbindelse overvejer Luxembourg bl.a. at lægge op til udarbejdelse af et arbejdsprogram for SITCEN (situationscenteret under Rådet)  med henblik på gennemf ørelse af anbefalin- gerne om integrering af en efterretningskapacitet i Rådet . Det  må  også  forventes,  at  ind  satsen  mod  finansiering  af  terrorisme  vil  blive  prioriteret  højt, bl.a. i relation til udmøntningen af EU’s nye strategi på området, som blev forelagt for stats  - og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 16.  -17. december 2004. Det  luxembourgske  formandskab  vil  ligesom  tidligere  formandskaber  tillige  skulle  fokusere  på de halvårlige opdateringer af trusselsvurderingerne og listen   over terrororganisationer til brug for medlemslandenes retshåndhævende myndigheder med ansvar for bekæmpelse af terrorisme. Endelig  fortsætter  evalueringerne  af  medlemslandenes  foranstaltninger  til  bekæmpelse  af terrorisme med henblik på udarbejdelse af endelig rapport, som imidlertid først vil skulle for e- lægges for Rådet i slutningen af 2005. 12.2. Europol
12 - Det luxembourgske formandskab vil som tidligere formandskaber prioritere Europols relationer til tredjelande. Dette betyder bl.a., at Luxembourg vil skulle sikre Rådets godkendelse af en ræ k- ke samarbejdsaftaler mellem Europol og tredjelande. Det kan heller ikke udelukkes, at listen over tredjelande, Europol kan indgå samarbejdsaftaler med, løbende vil skulle suppl eres. Herudover vil der under det luxembourgske formandskab være særlig fokus på forholdet me llem Europol og taskforcen af europæiske politichefer samt Europols rolle i forhold til SITCEN som led i gennemførelsen af Javier Solanas anbefalinger om integrering af en efterretningskapa- citet i Rådet . Luxembourg vil således prioritere indgåelsen af en samarbejdsaftale mellem Eur  o- pol og SITCEN højt, ligesom man mere generelt vil skulle overveje formålet med Europols tru s- selsvurderinger i forhold til arbejdet i SITCEN. Det  luxembourgske  formandskab  vil  tillige  forsøge  at  afslutte  forhandlingerne  om  forslaget  til Rådets  afgørelse  om  at  udpege  Europol  som  centralkon tor  for  udveksling  af  oplysninger om forfalskninger af euroen med henblik på vedtagelse i Rådet i løbet af første halvår af 2005. Endelig udestår spørgsmålet om udnævnelse af Europols direktør . 13. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse Samarbejdet i straffesager vil som sædvanlig blive prioriteret højt, og  Luxembourg vil fremme forhandlingerne om Kommissionens forslag til rammeafgørelse om den europæiske bevissik- ringsordre. Ifølge Haag-programmet skal forslaget vedtages inden udgangen af 2005. Forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse om logning af data om teletrafik vil fortsæt- te under luxembourgsk  formandskab. Der sigtes  mod, at der kan opnås samlet politisk enighed om forslaget senest i juni måned 2005. Det forventes desuden, at det luxembourgske formandskab vil skulle videreføre forhandlingerne med Norge og Island om indgåelsen af en samarbejdsaftale med EU om udlevering. Kommissionen  har  fremlagt  en  grønbog om  tilnærmelse, gensidig anerkendelse og fuldbyr- delse  af  strafferetlige afgørelser  i  EU,  som  den  danske  regering  har  afgivet  høringssvar  til.  I løbet  af  2005  vil  Kommissionen  muligvis  fremsætte  et  eller  flere  forslag  med  henblik  på  ge n- nemførelse af de målsætninger, som fremgår af grønbogen. Østrig, Finland og Sverige har fremlagt et forslag til rammeafgørelse om overførelse af dom- fældte, som i forholdet mellem medlemslandene skal erstatte Europarådets konvention fra 1983.
13 - Kommissionen  vil  muligvis  fremlægge  et  eller  flere  forslag  i  lyset  af  grønbogen  om  gensidig anerkendelse  af  ikke-frihedsberøvende  kontrolforanstaltninger  forud  for  domsafsigelse  i løbet af 2005. Herudover  vil  det  luxembourgske  formandskab  blive  præget  af  forhandlingerne  om  de  mange forslag  om  udveksling  af  oplysninger  om  straffedomme.  Kommissionens  initiativ  til  Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger fra nationale strafferegistre, som der blev opnået delvis politisk enighed om på rådsmødet (RIA) den 2. december 2004, vil skulle færdigforhandles hu  r- tigst muligt i begyndelsen af 2005. Kommissionen har vedtaget  en hvidbog om udveksling af oplysninger fra nationale straffe- registre. Hvidbogen forventes at blive fulgt op af et forslag til Rådets afgørelse om en styrke lse af pligten til at videregive oplysninger fra nationale strafferegistre samt et forslag til rammeafgø- relse om gensidig anerkendelse af rettighedsfrakendelser samt af domme med henblik på gent a- gelsesvirkning. Ifølge Haag-programmet skal forslagene vedtages inden udgangen af 2005. I marts måned 2005 forventes Kommissionen i øvrigt at følge hv idbogen op med et forslag til edb-baseret udveksling af oplysninger fra nationale strafferegistre. Hertil kommer et belgisk forslag til rammeafgørelse om gensidig anerkendelse og fuldbyrdel- se af rettighedsfrakendelser mv. med særlig fokus på bekæmpelse af  seksuel udnyttelse af børn, som vil skulle forhandles i 2005. Under  græsk  formandskab  i  foråret  2003   godkendte  Rådet  to   aftaler  mellem  EU  og  USA  om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager, som efterfølgende er undertegnet af parterne. Under det luxembourgske formandskab må det forventes, at arbejdet med k oordine- ring af de bilaterale aftaler om udlevering og retshjælp, der skal indgås mellem de enke lte med- lemsstater og USA som opfølgning på aftalerne, vil blive fortsat. Herudover  forventes  Kommissionen  under  det  luxembourgske  formandskab  at  fremlægge  en rapport  om  medlemslandenes  gennemførelse  af  rammeafgørelsen  om  den  europæiske  ar- restordre. Der vil under luxembourgsk formandskab på sædvanlig vis blive afholdt  møde i Det Europæi- ske Retlige Netværk med henblik på at styrke samarbejdet mellem anklagemyndighederne i medlemslandene. 13.1. Eurojust
14 - Det  luxembourgske  formandskab  forventes  at  fortsætte  drøftelserne  om  en  styrkelse  af  Euro- just. Luxembourg forventes i den forbindelse at fokusere på en styrkelse af samarbejdet me llem Eurojust og Europol, vedtagelse af forslaget til databeskyttelsesregler for Eurojust samt eventuelt yderligere drøftelser af Eurojusts beføjelser. 14. Materiel strafferet Det luxembourgske formandskab forventes at videreføre arbejdet med forslaget til rammeafgø- relse  om  visse  proceduremæssige  rettigheder  i  straffesager  i  EU.  Ifølge  Haag-pro-grammet skal forslaget vedtages inden udgangen af 2005. Herudover forventes det, at Kommissionen i løbet af første halvår a f 2005 vil fremlægge et for- slag til rammeafgørelse om bekæmpelse af forfalskninger. Forslaget forventes at ville være af generel  karakter  i  modsætning  til  Rådets  rammeafgørelse  af  29.  maj  2000,  der  er  b egrænset  til beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Der er nu konstateret samlet enighed om forslaget til rammeafgørelse om en styrkelse af straf- feretlige rammer til bekæmpelse af forurening fra skibe. Der synes derfor ikke umiddelbart at  være  udsigt  til  yderligere  drøftelser  af  sagen,  som  har  sammenhæng  med  vedtagelsen  af  et direktiv på området. Herudover vil det luxembourgske formandskab muligvis genoptage forhandlingerne om ”ne bis in  idem”-princippet  i  lyset  af  den  forventede  meddelelse  fra  Kommissionen  om  strafferetlig jurisdiktionskompetence. 15. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organiseret, kriminali- tet Luxembourg forventes at fortsætte gennemførelsen af strategien om organiseret kriminalitet i det  nye  årtusinde ,  idet  man  i  den  forbindelse  vil  fokusere  på  en  kommende  med delelse  fra Kommissionen om gennemførelsen af strategien, som forventes at foreligge i april måned 2005. Herudover vil der være særlig fokus på det fortsatte behov for en styrkelse af samarbejdet me l- lem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om  udveksling af oplysninger, herunder bl.a. det svenske forslag til rammeafgørelse om udveksling af oplysninger mellem medlems- landenes retshåndhævende myndigheder . Kommissionen forventes i øvrigt at fremlægge en række forslag med henblik på gennemføre lsen af  målsætningen  i  Haag -programmet  om  udveksling  af  oplysninger  i  medfør  af  princippet om
15 - tilgængelighed.  I  tilknytning  hertil  forventes  Kommissionen  at  ville  fremlægge  et  forslag  til rammeafgørelse om databeskyttelse inden for det politimæssige og strafferetlige samarbej- de. Det er usikkert, om forslagene vil blive fremlagt under luxembourgsk formandskab. Kommissionen har tidligere arbejdet på et forslag til  rammeafgørelse om udveksling af passa- geroplysninger mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder . Det er imidlertid usikkert, om – og hvornår  - et sådant forslag i givet fald fremlægges. Kommissionen vil – formentlig i løbet af januar 2005 – fremlægge et forslag til rammeafgørel- se, som vil skulle erstatte Rådets fælles aktion af 21. december 1998 om a t gøre det straf- bart at deltage i en kriminel organisation i EU. Herudover  forventes  det,  at  Luxembourg  vil  fortsætte  evalueringen  af  medlemslandenes  ud- veksling af oplysninger med Europol. Luxembourg forventes tillige i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets afgørelse af 8. maj 2003 om efterforskning og strafforfølgning af folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigs- forbrydelser at ville indkalde til et møde blandt medlemslandenes kontaktpunkter. Efter det op- lyste er det hensigten, at mødet skal afholdes den 28.-29. juni 2005. Kommissionen forventes i øvrigt – formentlig i april måned 2005  – at fremlægge en meddelelse og en række anbefalinger med henblik på gennemførelse af anbefaling nr. 16 i justits - og inden- rigsministrenes  samt  økonomi-  og  finansministrenes  konklusioner  fra  det  fælles  rådsmøde  den 16. oktober 2001. Anbefaling nr. 16 vedrører behovet for styrkelse af overvågningen af fina n- sielle institutter i tredjelande samt behovet for at yde teknisk assistance til sådanne f inansielle institutter. Herudover  vil  der  løbende  være  drøftelser  af  Kommissionens  forslag  til  Rådets  afgørelser  mv. om mandater til Fællesskabet til forhandlinger i internationale fora samt undertegnelse og indgå- else af internationale instrumenter. Endelig vil Kommissionen muligvis tage initiativ til et træningsprogram vedrørende efterud- dannelse af dommere (”Erasmus for Judges”). 15.1. Narkotikakriminalitet Luxembourg vil prioritere afslutningen af drøftelser om den første handlingsplan for gennem- førelse  af  EU’s  narkostrategi  for  2005  -  2012,  som  Kommissionen  forventes  at  fremlægge  i begyndelsen af 2005. Handlingsplanen vil skulle gælde for perioden 2005 – 2008. Det kan ikke
16 - udelukkes, at Kommissionen tillige vil fremsætte konkrete forslag til nye instrumenter i den for- bindelse. Herudover vil Luxembourg fortsætte drøftelserne af allerede fremlagte forslag mv. 16. Schengen-samarbejdet Ud  over  at  fortsætte  drøftelserne  af  allerede  fremlagte  initiativer,  herunder  vedrørende  evalue- ringen  af  medlemslandenes  gennemførelse  af  Schengen-reglerne,  vil  der  i  første  halvår  af 2005   være   særlig   fokus   på    udviklingen   af   SIS   II   (den   nye   generation   af   Schengen- informationssystemer). Der vil formentlig løbende skulle tages stilling til en række spørgsmål i lyset  af  de  kommende  forslag  til  retsakter,  som  forventes  fremlagt  af  Kommissionen  senest  i marts  måned  2005.  Luxembourg  og  kommende  formandskaber  fi nder,  at  udviklingen  af  SIS  II har højeste prioritet. 17. Eksterne relationer I overensstemmelse med Haag-programmet vil det luxembourgske formandskab lægge vægt på at udvikle de eksterne relationer i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige samarbej- de. Grundlæggende Rettigheder 18. Forslag til en retsakt om et agentur for grundlæggende rettigheder Det forventes, at Kommissionen i maj 2005 fremsætter et forslag til en retsakt om et agentur for grundlæggende rettigheder. Med det formål at styrke respekten i EU for de grundlæggende rettigheder besluttede Det E uro- pæiske Råd på et møde den 12. og 13. december 2003 at forlænge mandat  et for Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Xenofobi (EUMC) med henblik på at konvertere centeret til et Agentur for Grundlæggende Rettigheder. Kommissionen afholdt i december 2004 en offentlig konsultation om oprettelsen af det nye agen- tur  (KOM(2004)  693  endelig),  og  der  blev  afholdt  en  offentlig  høring  den  25.  januar  2005. Kommissionen  udarbejder  på  den  baggrund   et  forslag  til  retsakt,  der  skal  præcisere  agenturets aktivitetsområde og nærmere opgaver, samarbejdet med andre relevante organi sationer, herunder Europarådet, og agenturets organisationsstruktur og øk onomiske grundlag.
17 - Det luxembourgske formandskab forventes at indlede drøftelserne om forslaget inden sommerfe- rien.