Folketingets Retsudvalg Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk 18. august 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering halvårsoversigt over væsentlige EU-sager inden for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område i 2. halvår af 2005. Med venlig hilsen Lilian Noer
KFF/SABI 16. august 2005 Halvårsoversigt over væsentlige EU   -sager inden for Ministeriet for Fami- lie- og Forbrugeranliggenders områd e i 2. halvår af 2005 Det britiske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for 2004 -2006 (udarbejdet af Irland, Nederlande- ne, Luxembourg, Det Forenede Kongerige, Østrig og Finland) samt det oper  a- tionelle årlige program for 2005 (udarbejdet af Luxembourg og Det Forenede Kongerige). Familie- og Forbrugerministeriets sager behandles i det operationelle årlige program for 2005 i forbindelse med følgende temaer: - Lissabon-dagsordenen: udvikling af et ægte indr  e marked (forbruger- området og fødevareområdet); - Den fælles landbrugspolitik (veterinærområdet og fødevaresikkerhed/ harmonisering); - Frihed, sikkerhed og retfærdighed: retligt samarbejde. Ministeriets sager behandles i 2. halvår af 2005 på rådsmøderne (Lan dbrug og fiskeri), (Konkurrenceevne) og (Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Fo  r- brugerbeskyttelse). På  forbrugerområdet  fortsætter arbejdet med et   EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse for 2007-2013 samt en tilhørende strategi for sundhed og forbrugerbeskyttelse. Det fælles handlingspr  ogram skal erstatte de to eksisterende programmer: Folkesundhedsprogrammet (2003-2008) og den generelle ramme for forbrugerpolitikken (2004-2007). Baggrunden for sammenlægningen er ifølge Kommissionen   , at de to politikom- råder har en række fælles mål for så vidt angår beskyttelse af borgerne mod d i- verse risici, forbedring af borgernes beslutningsgrundlag og integrering af sundheds- og forbrugerbeskyttelsesinteresser i alles fællesskabspolitikker. Endvidere vil en sammenlægning kunne medføre en række synergieffekter, herunder administrativt. Specifikt på forbrugerområdet er målsætningerne en bedre forståelse af forbr u- gerne og markederne, en bedre forbrugerbeskyttelseslovgivning, bedre hån d- hævelse, overvå   gning og klagemuligheder samt bedre informerede, uddannede og ansvarlige forbrugere.
Endvidere forventes formandskabet at videreføre drøftelserne om et kompr  o- misforslag vedrørende forslaget til  forordning om salgsfremmende foranstalt- ninger i det indre marked. Forslaget har til formål at skabe fælles regler i EU for erhvervslivets brug af salgsfremmende foranstaltninger, hvilket skal ske på basis af et højt sundheds - og forbrugerbeskyttelsesniveau. Ved salgsfremmende foranstaltninger forstås rabatter, tilgi ft, gratis gaver, salgsfremmende konkur- rencer og spil. Forslaget betyder, at medlemsstaternes generelle forbud mod brugen af såda n- ne foranstaltninger som udgangspunkt skal afskaffes og i stedet erstattes af en række informationskrav. Nationale forbud elle  r restriktioner, der alene er rettet mod et bestemt produkt eller tjenesteydelse, vil stadig kunne opretholdes. Disse vil dog blive underlagt princippet om gensidig anerkendelse. Forslaget inde- holder til beskyttelse af børn og unge visse begrænsninger for    brug af salgs- fremmende foranstaltninger over for disse. Derudover indeholder forslaget en bestemmelse om den erhvervsdrivendes pligter i forbindelse med klager over salgsfremmende foranstaltninger. På  fødevareområdet   vil formandskabet bestræbe sig på, at    der opnås enighed om ændring af diversedirektivet   (bl.a. indeholdende regler om tilsætning af n  i- trit og nitrat til fødevarer). Mængdebegrænsningen for anvendelse af nitrit og nitrat i kødprodukter foreslås nu generelt reguleret ud fra tilsat mængde og i kke som i det nuværende direktiv ud fra restmængde. Nitrit og nitrat foreslås dog tilladt i mængder, der overstiger niveauet efter den nuværende danske lovgi v- ning. Dog foreslås anvendelsen i visse traditionelt fremstillede produkter stadig reguleret ud fra restmæn  gder. Formandskabet vil fortsætte drøftelsen af spørgsmålet om ernæring og fedme  . Formålet er at sikre Rådets bidrag til den grønbog om en ernæringsstrategi, som Kommissionen forventes at udsende sidst på efteråret. Herudover vil Rådet skulle tage  stilling til ansøgninger om godkendelse af markedsføring af  genetisk modificerede fødevarer , hvis der ikke er opnået kv a- lificeret flertal herfor i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresun   d- hed under Kommissionen. Det vil bl.a. være tilfældet for de t o GMO-majs ty- per GA 21 og MON 863. Det forventes, at Kommissionen vil fremsætte en række nye forslag, herunder bl.  . om næringsdeklarationer og et nyt rammedirektiv om tilsætningsstoffer til fødevarer . Efter den endelige vedtagelse af Rådets fælles holdn   ing vil Europa-Parlamentet indlede 2. læsning af forslagene om   ernærings  - og sundhedsanprisninger af fød e- varer og om tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer   . På  veterinærområdet     er målsætningen for formandskabet at sikre en forbe   dring af såvel  dyresundheden som folkesundheden. Indenfor dyresundhed arbejder for-
2. mandskabet for at opnå enighed om forslaget om  fugleinfluenza. Forslagets for- mål er at ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser for at sikre en mere e f- fektiv forebyggelse og bekæmpelse   af udbrud af fugleinfluenza og for at reducere risikoen for spredning af sygdommen. Endvidere er det hensigten, at det skal medvirke til at begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skad  e- virkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. Endvidere håber formandskabet at kunne afslutte behandlingen af et nyt forslag fra Kommissionen om sygdomme hos akvakulturdyr. I forhold til folkesundhed vil formandskabet fortsætte arbejdet med en revision af TSE-forordningen (transmissible spongiforme encephalopatier). Revisionen ved- rører bestemmelser om forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af TSE samt bestemmelser om markedsføring og offentlig kontrol. Endvidere vil formandsk a- bet drøfte behovet for en revision af reglerne om  animalske biprodukter. På  familieområdet  forventes det britiske formandskab at behandle en forordning om inddrivelse af børne - og ægtefællebidrag samt en grønbog om skil smisse.