Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0195 Dok.: KKN40098 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk GRUNDNOTAT vedrørende   meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa -Parlamentet om et ramme- program om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder for perioden 2007-2013 (KOM (2005) 124 endelig) Resumé Kommissionen har fremlagt en meddelelse om et rammeprogram om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder  for  perioden  2007-2013  (KOM  (2005)  124  endelig).  Hovedformålet  med rammeprogrammet er at sikre  et effektivt, operationelt samarbejde om bekæmpelse af terrori  s- me,  herunder  konsekvenserne  heraf,  organiseret  og  almindelig  kriminalitet,  at  støtte  efterre t- ningsvirksomheden på europæisk plan og styrke forebyggelsen af kriminalitet og terr   orisme for at fremme sikre samfund baseret på retsstatsprincipperne.  Den fremlagte meddelelse indeholder to forslag til rådsafgørelser om oprettelse af særprogrammer inden for området. Det drejer sig dels om et forslag til et særprogram om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbi  n- delse  med  terrorisme,  dels  om  et  forslag  til  et  særp  rogram  om  forebyggelse  og  bekæmpelse  af kriminalitet. Kommissionen lægger op til, at der inden for disse områder skal a   nvendes i alt 745 mio. euro for perioden 2007-2013 (i løbende priser ) – 142,4 mio. euro til førstnæv   n- te særprogram og 602,6 m  io. euro til sidstnævnte særpr ogram. Forslaget vurderes ikke at rejse spørgsmål  i  forhold  til  nærhedsprincippet.  Forslaget  vil  ikke  have  lovgivningsmæ ssige  konse- kvenser, og det ses ikke i sig selv at ville have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at fore- ligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forsl aget. Fra dansk side ser man generelt positivt på etableringen af   et rammeprogram om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder for perioden 2007-2013. 1. Indledning
- 1.1.  De  flerårige  finansielle  rammer   – budgetlofter,  inden  for  hvilke  EU’s  årlige  budgetter  skal  vedtages  mellem  Rådet  og  Eur  opa- Parlamentet. De flerårige finansielle rammer vedtages som et sam let oplæg med e  nstemmighed i Det Europæiske Råd (DER), hvorefter oplægget fo rhandles med Europa-Parlamentet. Kommissionen udsendte den 10. februar 2004 en meddelelse om politiske udfordringer og bud- getmæssige midler i en udvidet union for perioden 2007  -2013. Me ddelelsen er siden fulgt op af en uddybende meddelelse i juli 2004 samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver. Det  har  endnu  ikke  været  muligt  at    opnå  en  politisk  aftale  vedrørende  de  samlede  fina  nsielle rammer for 2007-2013. Det forventes imidlertid, at en politisk aftale alene vil komme til at angi- ve et overordnet beløb for området ”borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed”, hvoraf retl i- ge og indre anliggender udgør en ce ntral del. 1.2. I lyset heraf har Kommissionen fremlagt en række meddelelser indeholdende forslag til   kon- krete  finansielle  programmer  for  området  for  retlige  og  indre  anliggender .  Blandt  disse  pro- grammer, som skal ses i sammenhæng, er et    forslag til et rammeprogram om sikkerhed og be- skyttelse af frihedsrettigheder for perioden 2007-2013. Forslaget er modtaget i Rådet den 17. juni 2005 i dansk sprogversion. Hovedformålet  med   rammeprogrammet  er  at  sikre  et  effektivt,  operationelt  samarbejde  om  be- kæmpelse af terrorisme, herunder ko  nsekvenserne heraf, organiseret og almindelig kriminalitet, at støtte efterretningsvirksomheden på europæisk plan og styrke forebyggelsen af krimin alitet og terrorisme for at fremme sikre samfund baseret på retsstatsprincipperne.   Kommissionen foreslår,  at der navnlig fokuseres på f ortsat fremme og udvikling af koordinerin- gen, samarbejdet og den gensidige forståelse me llem retshåndhævende myndigheder, andre nat   i- onale myndigheder og relaterede EU-organer. Kommissionen ønsker også s  tørre vægt på fremme og udvikling af partnerskaber mellem den offentlige og den private sektor og udvikling af strate- gier om forebyggelse af kriminalitet, statistik og kriminologi samt beskyttelse af ofre for og vid- ner til kriminalitet. Endelig ønsker Kommissionen at imødekomme e  t stigende behov for en ko- ordineret strategi på tværs af medlemsstaterne vedrørende forebyggelse, bere dskab og krise- og konsekvensstyring i forbindelse med mulige og faktiske terrortrusler.      Efter Kommissionens opfattelse vil der være klare fordele v  ed, at rammeprogrammet kommer til at omfatte aktiviteter vedrørende retshåndhævelse og forebyggelse af kriminalitet i vid fo rstand. Ressourcerne vil således kunne koncentreres og antallet af budgetposter kunne min dskes, således at  det  skabes  øget  gennemsig tighed.  Hertil  kommer,  at  betingelserne  og  retningslinjerne  for  fi-
- nansiering vil kunne afpasses efter hinanden, hvilket vil øge omkostningseffekt iviteten, gennem- sigtigheden og brugervenligheden og lette prioriteringen og evalueringen. Det vil efter Kommis- sionens  opfattelse  være  muligt  at  støtte  nyskabende  projekter  i  medlemsland   ene,  der  eventuelt kan overføres til EU -plan og dermed give en løftestangeffekt , og der vil desuden kunne ske en styrkelse og præcisering af overvågningen og beskyttelsen af Fællessk abernes finansielle interes- ser. Rammeprogrammet  bygger  på  erfaringerne  fra  eksisterende  foranstaltninger  på  de  omhandlede områder, herunder navnlig erfaringerne fra det eksisterende rammeprogram om politisama rbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (AGIS) og de forudgående programmer. Det samlede beløb, der er planlagt til rammeprogrammet om sikkerhed og beskyttelse af fr iheds- rettigheder, er på 745 mio. euro for perioden 2007 -2013 (i løbende priser). 1.3.  De  fremlagte  forslag  til  finansielle  programmer  vedrørende  retlige  og  indre  anliggender , herunder  forslaget  til  et  rammeprogram  om  sikkerhed  og  beskyttelse  af  frihedsrettigheder  for perioden 2007-2013, vil skulle danne grundlag for drøftelserne i Rådet om allokering af mi  dler på de enkelte områder;   frihed, sikkerhed og retfærdighed (det nuværende område for retl ige og indre anliggender). Sigtet er at gennemføre de t nye program på området for retlige og i  ndre an- liggender (Haag-programmet), som blev vedtaget af Det Europæiske Råd    den 5. november 2004, og som fastlægger   de politiske prioriteter for de kommende fem år . 2. Indhold De mål , som opstilles med rammeprogrammet om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder for  perioden  2007-2013,  har  efter  Kommissionens  opfattelse  forskellig  hjemmel  i  traktaterne. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at lade rammeprogrammet bestå af to fo  rskelli- ge  rådsafgørelser om  indførelse  af   henholdsvis  et  særprogram    om  forebyggelse,  beredskab  og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme og  et særpr  ogram om forebyggelse og bekæ  m- pelse af kriminalitet – for perioden 2007-2013.    Særprogram om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terr  orisme Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af det Europæis  ke Fælle  sskab, særlig artikel 308, og under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomener- gifællesskab, særlig artikel 203.
- Kommissionen foreslår, at der afsættes 142,4 mio. euro til særprogrammet. Artikel 1 fastsætter, at der    for perioden 1. januar 2007  -  31. december 2013 oprettes et særpr  o- gram om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme som en del af  det  generelle  program  om  sikkerhed  og  beskyttelse  af  frihedsrettigheder  med  henblik  på  at bidrage til en styrkelse af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Forslaget finder ikke anvendelse på forhold, der er omfattet af instrumentet for hu rtig reaktion og beredskab i tilfælde af alvorlige nødsituationer. Artikel 2 indeholder en  række definition  er af begreberne  "forebyggelse  og beredskab",  "konse- kvensstyring" og "kritisk infrastruktur". Efter artikel 3  er programmets generelle mål  at  beskytte borgerne, deres friheder og samfundet mod  terrorangreb  og  tilknyttede  begivenheder  og  sikre,  at  EU  forbliver  et  område   med  frihed, sikkerhed og retfærdighed.    Sigtet er at bidrage til udviklingen af andre EU-politikker og  fæ    les- skabspolitikker,  f.eks.  det  politimæssige  og  strafferetlige  samarbejde, miljøbeskyttelse,  fo lke- sundhed, transport, forskning og teknologisk udvikling samt økonomisk og social samhøri hed. Inden for rammerne af de generelle mål skal programmet stimulere, fremme og sikre  udviklingen af  forebyggelses-  og  beredskabsforanstaltninger  og  konsekvensstyring,  medmindre  disse  områ- der er omfattet af andre retsinstrumenter, jf. artikel 4. Efter denne bestemmelse tager programmet –  for så vidt angår forebyggelse og beredskab i fo  r- bindelse med terrorangreb –   sigte på ,  at  stimulere, fremme og støtte risiko - og trusselsvurderin- ger vedrørende kritisk   infrastruktur, herunder vurderinger på stedet, for at indkredse m ulige ter- rormål  og vurdere, om der eventuelt er behov for at forbedre deres sikkerhed,at    frem me og støtte udviklingen af fælles sikkerhed  sstandarder og udveksling af  knowhow og viden om beskyttelse af kritisk infrastruktur, og at  fremme og støtte koordineringen af og samarbe jdet om beskyttelse af kritisk infrastruktur på EU -plan. For så vidt angår konsekvensstyring i tilfælde af terrorangreb tager programmet sigte på ,  at  sti- mulere,  fremme  og  støtte  udvekslingen  af  knowhow,  viden  og  teknologi  i   forbindelse  med  de eventuelle følger af et terrorangreb , at  stimulere, fremme og støtte udviklingen af relevante m e- toder  og  beredskabsplaner,  og  at  sikre  realtidsinput  af  særlig  ekspertise  vedrørende  terr   orisme inden for  rammerne af systemerne for den overordnede krisestyring, hurtig alarmering og  civil- beskyttelse.
- Artikel 5 fastsætter,  at    der via programmet  ydes  finansiel støtte til   projekter med en europæ  isk dimension, der iværksættes og forvaltes af Kommissionen og til tværnationale projekter, der skal have deltagelse af partnere fra mindst to  medlemsstater eller mindst én medlemsstat og et ansø- gerland.  Der  ydes  også  finansiel  støtte  til  na  tionale  projekter  i  medlemsstaterne,  der  forbereder tværnational  e projekter og/eller Fællesskabets foranstaltninger   ("startforanstaltninger"), eller som supplerer  tværnationale  projekter  og/eller  Fællesskabets  foranstaltninger ("supplerende  foran- staltninger"),  eller  som  bidrager  til  udviklingen  af  innovative  metoder  og/eller  teknologier,  der kan overføres til foranstaltninger på fællesskabsplan, eller udvikler sådanne metoder eller tekno- logier med henblik på overførsel af disse til andre   medlemsstater og/eller ansøgerlande , eller som på anden måde i væsentlig grad bidra ger til at beskytte EU og EU-borgerne mod terrorangreb. Der kan navnlig ydes finansiel støtte til   foranstaltninger vedrørende operationelt samarbejde og koordinering (styrkelse  af netværkssamarbejde, gensidig tillid og forståelse, udvikling af bered- skabsplaner,  udveksling  og  formidling  af  oplysninger,  erfaringer  og  bedste  praksis),  analyser, overvågning,  evaluering,  revision  og  kontrol ,  udvikling  og  overførsel  af  teknologi  og  m etoder, navnlig vedrørende   informationsdeling og interoperabilitet, uddannelse, udveksling af personale og eksperter og bevidstgørelsesaktiviteter og informat ionsformidling. Efter artikel 6  har organer og organisationer, der er juridiske personer og oprettet i medlemssta- terne,  adgang  til  programmet.  Medlemsstaterne  kan  indsende  forslag  til  nationale  projekter  til Kommissionen. Kommissionen fastsætter hvert år datoen for fremsendelse af forslag og træffer beslutning om disse forslag (se herved artikel 8). For så vidt angår tværnationale pr ojekter kan tredjelande  og  internationale  organisationer  deltage  som  partnere,  men  de  kan  ikke  fremlægge projekter. Artikel 7 fastsætter, at f  ællesskabets finansielle støtte kan antage form    af tilskud eller kontrakter om  offentlige  indkøb .  Fællesskabet  vil  desuden    kunne  yde  tilskud  efter  indkaldelse  af  forslag undtagen i hastende og behørigt begrundede undtagelsestilfælde, eller hvis modtageren er af en sådan   beskaffenhed, at der ikke er anden mulighed i forbindelse med en bestemt  foranstaltning. Tilskuddet ydes i form af driftstilskud og støtte til f oranstaltninger. Den maksimale medfinansie- ringssats vil blive fastsat i de årlige arbejdsprogrammer.   Der forventes udgifter til ledsageforan- staltninger  i  form  af  kontrakter  om  offentlige  indkøb,  hvor  indkøb  af  varer  og  tj  enesteydelser dækkes med fællesskab smidler. Kommissionen  yder  fællesskabsstøtten  i  overensstemmelse  med     de  herom  gældende  regler,  jf. nærmere   artikel 8. For at gennemføre programmet skal Kommissionen inden for rammerne af de generelle mål   vedtage et årligt arbejdsprogram, der skal   omfatte dens specifikke mål, tem atiske prioritering, en beskrivelse af ledsageforanstaltninger og om nødvendigt en liste   over andre for- anstaltninger. Det årlige arbejdsprogram vedtages i overensstemmelse med den proced ure, der er
- fastsat i artikel 9. Ved evaluerings- og tildelingsprocedurerne i forbindelse med tilskud til foran- staltninger skal der bl.a. tages hensyn til projektets overensstemmelse med det årlige arbejdspr o- gram,  de  generelle  mål  i   artikel  3  og  foranstaltninger,  der  træffes  på  forskell   ige  områder  so m specificeret i artikel 4 og 5, det foreslåede projekts kvalitet med hensyn til udformning, tilrett e- læggelse, præsentation  og  forventede  resultater  ,  størrelsen  af  den  fælle   sskabsfinansiering,  der anmodes om, og dens relevans i  forhold til de forventede resultater samt virkningerne af de for- ventede resultater for de generelle mål i artikel 3 og de   foranstaltninger, der træffes på forskell   i- ge områder som specificeret i artikel 4  og 5. Efter artikel 9 bistås  Kommissionen af et udvalg bestående af  repræsentan  ter for medlemsstater- ne og med Kommissionens repræsentant som    formand. Kommissionens repræsentant   forelægger udvalget et udkast til de foranstaltninger, der skal træffes. U  dvalget afgiver en udtalelse om dette udkast inden for en frist, som formanden kan fastsætte under hensyn til, hvor    meget det pågæ   l- dende  spørgsmål  haster,  og  i  givet  fald  ved  afstemning.    Udtalelsen  optages  i  mød eprotokollen. Desuden har hver medlemsstat ret til at  anmode om, at dens holdning indfø l- len.  Kommissionen tager i videst mulig udstrækning hensyn til udvalgets udtale  lse. Den  under- retter udvalget om, hvorledes den har taget hensyn til udtalelsen. Udvalget vedtager selv sin for- retningsorden. Efter artikel 10  vil det blive tilstræbt at skabe synergi, sammenhæng og  ko mplementaritet med andre  EU-instrumenter  og  fællesskabsinstrumenter dele  ressourcer  med andre fællesskabsinstrumenter og EU  -instrumenter.  Projekter, der finansieres under denne afgø- relse,  vil  ikke  modtage  finansiel  støtte  til   samme  formål  fra  andre  fællesskabsinstrume   nter  og EU-instrumenter. Programmets  støttemodtagere oplyser Kommissionen om støtte, der mo  dtages fra fællesskabsbudgettet og andre kilder, samt om aktuelle finansieringsa  nsøgninger. Budgetmidlerne til de foranstaltninger, der er omhandlet i programmet, opføres som årlige bevil- linger  i  Den  Europæiske  Unions  almindelige  budget.  Budgetmyndigheden  fastlægger  de dispo- nible bevillinger for hvert regnskabsår inden for rammerne af de finansielle overslag , jf. artikel 11. Artikel 12 fastsætter de nærmere regler for overvågning en af et projekts forløb. Af bestemme lsen følger bl.a., at der f or alle aktiviteter, der finansieres via programmet, indsender støtt emodtage- ren  tekniske og finansielle rapporter om projektets forløb. Der forelæ   gges endvidere en  endelig rapport  inden  tre  måneder  efter,  at  projektet  er  afsluttet.  Kommissionen   fastsætter  rapporternes form og indhold.  Uden at dette berører den kontrol, Revisionsretten foretager i forbindelse med de kompetente nationale revisionsinstitutioner eller -myndigheder, og anden  kontrol i henhold til EU-regler, kan tjenestemænd eller andre ansatte i Kommissionen foret  age kontrol på stedet, bl.a. ved stikprøver af de aktiviteter, der finansieres via programmet. I fem år efter den sidste betal  ing
- til en foranstaltning holder modtageren af  fællesskabsstøtte al d   okumentation vedrørende udgi f- terne til projektet til rådighed for  Kommissionen. På grundlag af rapporter og stikprøver tilpasser Kommissionen om nødvendigt omfanget af eller tildelingsb etingelserne for den oprindeligt god- kendte finansielle støtte samt tidsplanen for bet alingerne. Kommissionen træffer alle andre fo  r- nødne  foranstaltninger  for  at  kontrollere,  at  de   finansierede  projekter  gennemføres  korrekt  og  i overensstemmelse med denne afgørelse og finansforor dningen. Artikel 13 pålægger    Kommissionen – -regler – sikre, at Fællesskabets  økonomiske  interesser  beskyttes gennem  forholdsregler  mod  svig,  korruption  og andre ulovligheder, gennem effektiv kontrol og gennem inddrivelse af uretmæssigt eller ulovligt udbetalte beløb samt,   hvis der konstateres uregelmæssigheder, gennem san  ktioner, der skal være effektive, stå i forhold til overtrædelsens omfang og have en afskrækkende vir kning. Kommissi- onen begrænse  r eller udskyder betaling af den finansielle støtte til en   foranstaltning eller kræver den tilbagebetalt, hvis der konstateres uregelmæssigheder,    herunder manglende overholdelse  af bestemmelserne i råds afgørelse n eller i den individuelle beslutning, kontrakt eller aftale om ydel- se af den pågældende fina   nsielle  støtte, eller hvis det viser sig, at der, uden at Kommissionen er blevet anmodet om godkendelse heraf, er foretaget en væsentlig æ ndring af projektet, der strider mod dettes art eller mod gennemførels esbetingelserne. Hvis fristerne ikke overholdes, eller hvis gennemførelsen af et projekt kun kan give   ret til en del af den tildelte finansielle støtte, anmoder Kommissionen  modtageren  om  at  fremsætte  sine  bemærkni nger  inden  for  en  nærmere  bestemt frist. Hvis modtageren ikke giver en rimelig begrundelse, kan Kommissionen slette resten af stø t- tebeløbet   og  kræve  tidligere  udbetalte  beløb  tilbageb   etalt.  Ethvert  uretmæssigt  udbetalt  beløb skal tilbagebetales til Kommissionen. Beløb, der   ikke betales tilbage i rette tid, pålægges mor   a- rente. Artikel  14  fastsætter  ,  at  programmet  løbende   vil  blive  overvåget  med  henblik  på  at  følge  ge   n- nemførelsen af   de planlagte aktiviteter. Kommissionen sikrer en løbende, ua fhængig og ekstern evaluering af programmet. Kommissionen inden 31. marts 2010 forelægger Europa  -Parlamentet og  Rådet   en  midtvejsevalueringsrapport  om  de  resultater,  der  er  opnået,  og  de  kv alitative  og kvantitative  aspekter  af  gennemførelsen  af   programmet,  inden  31.  december  2010  forelægger disse en meddelelse om fortsættelsen af programmet    og inden 31. marts 2015 forelægger   en ef- terfølgende eval ueringsrapport. Artikel 15 vedrører i krafttrædelse  n. Særprogram om forebyggelse og b  ekæmpelse af kriminalitet Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 30 og 31 samt artikel 34, stk. 2, litra c.
- Kommissionen foreslår, at der afsættes 602,6 mio. euro til særprogrammet. Artikel 1 fastsætter, at der    for perioden 1. januar 2007 - 31. december 2013 oprettes et særpr  o- gram  om  forebyggelse  og  bekæmpelse  af  kriminalitet  som  en  del  af  det  generelle  program  om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder for at bidrage til en styrkelse af området med fr i- hed, sikkerhed og retfærdighed. Efter artikel 2  er programmets generelle mål  at skabe et højt tryghedsniveau for borgerne ved at forebygge  og  bekæmpe  organiseret  og  anden  kriminalitet,  navnlig  terrorisme, menneskehandel og forbrydelser mod børn, ulovlig narkotikahandel og ulovlig   våbenhandel, korru ption og svig. Uden at det berø rer Det Europæiske Fællesskabs målsætninger og beføje lser,  bidrager program- mets målsætninger til udviklingen af Fællessk abets politikker. Efter artikel 3 omfatter programmet mere specifikt retshåndhævelse   , forebyggelse af kriminalitet og kriminologi samt beskyttelse af vidner og ofre. Inden for rammerne af de generelle mål bidr a- ger programmet til at fremme og udvikle koordineringen, samarbejdet og den gensidige forståe l- se   mellem   retshåndhævende   myndigheder,   andre   nationale   myndigheder   og relaterede   EU- organer, at stimulere, fremme og udvikle generelle metoder og værktøjer, der er nødve ndige for strategisk at forebygge og bekæmpe kriminalitet, f.eks.    partnerskaber mellem den offentlige og den private sektor, bedste praksis inden  for forebyggelse af kriminalitet, sammenlignelige stati- stikker  og  anvendt  kriminologi,  og  at  fremme  og  udvikle  bedste  praksis  for  beskyttelse  af  ofre for og vidner til kriminalitet. Programmet vedrører ikke retssamarbejde. Det kan dog omfatte foranstaltninger, der   sigter mod samarbejde mellem retsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder. Ligesom  med  hensyn  til  særprogrammet    om  forebyggelse,  beredskab  og  konsekvensstyring  i forbindelse  med  terrorisme  (jf.  ovenfor)  kan  der  ydes  finansiel  støtte  til    projekter  med  en europæ  isk  dimension,  der  iværksættes  og  forvaltes  af Kommissionen,  tværnationale  projekter (der skal have deltagelse af partnere fra mindst to medlemsstater eller mindst én medlemsstat og et ansøgerland ) og nationale projekter i medlemsstaterne, jf. nærmere   artikel 4. Af bestemmelsen følger  videre,  at  der  kan  ydes  d riftstilskud  til ikke-statslige  organisationer,  der  uden  fortjeneste for øje  forfølger målene i dette program på europæisk plan. Der kan navnlig ydes finansiel stø tte til foranstaltninger vedrørende operationelt   samarbejde og koordinering  (styrkelse  af  netværkssamarbejde,  gensidig  tillid  og  forståelse,  udveksling  og  fo   r- midling af oplysninger, erfaringer og bedste praksis), analyse, overvågning og evalu ering, udvik-
- ling  og  overførsel  af  teknologi  og  metoder ,  uddannelse,  udveksling  af  personale  og  eksperter samt bevidstgørelsesaktiviteter og informationsformidling. Det følger af  artikel 5, at programmet er rettet mod retshåndhævende myndigheder, andre o   ffent- lige  og/eller  private  organer,  personer  og  institutioner,  herunder  lokale,  regionale  og  nationale myndigheder,   arbejdsmarkedets   parter,   universiteter,   statistiske   kontorer,   medierne,    ikke- statslige organisationer, partnerskaber mellem den offentlige og den private  sektor og relevante internationale  organer.  Organer  og  organisationer,  der  er  juridiske  personer  og  oprettet  i  med- lemsstaterne,  kan  indsende  ansøgninger  vedrørende  projekter  og  driftstilskud.  Medlemsstate  rne kan indsende forslag til nationale projekter til Kommissionen. Den fastsætter hvert år dat   oen for fremsendelse  af  forslag  og  træffer  beslutning  om  disse  forslag.  For  så  vidt  angår  tværnati onale projekter kan tredjelande og internationale organisationer deltage som partnere, men de kan ikke fremlægge pr  ojekter. Med hensyn til spørgsmålet om, hvilken for  m for støtte der kan ydes og efter hvilke kriterier (jf. artikel 6 og 7), nedsættelse af et udvalg og dets rådgivningsopgaver (jf.    artikel 8 og 9), forholdet til andre EU-instrumenter og fællesskabsinstrumenter (jf.   artikel 10), budgetmidlerne (jf. artikel 11), overvågning og beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser (jf.    artikel 12 og 13) samt den løbende overvågning af gennemførelsen af de planlagte projekter (jf.     artikel 14), indeholder forslaget i  det alt væsentlige bestemmelser, som  svarer ti  l de bestemmelser, som  er indeholdt i særprogrammet om f  orebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme, jf. ovenfor. Artikel  15  indeholder  en  række  o  vergangsbestemmelser.  Rådsafgørelsen    erstatter  fra  1.  januar 2007 de tilsvarende bestemmelser i afgørelse   2002/630/RIA om indførelse af et rammeprogram om politisamarbejde og retligt, samarbejde i kriminalsager (AGIS).  Foranstaltninger, der  ivær sættes  inden  31.  december  2006  i  medfør  af  afgørelse 2002/630/RIA,  er,  indtil  de  er  fuldfø rt, omfattet af førnævnte afgørelse. Artikel 16 vedrører i krafttrædelse  . 3. Dansk ret Danske  myndigheder  og  organisationer  har  – mulighed for at søge og opnå støtte under de foreslåede særpr ogrammer. 4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
10 - Forslagene vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, og de ses ikke   i sig selv at ville ha- ve statsfinansielle konsekvenser. Det bemærkes herved  , at udgifterne til programmerne afholdes over Fælless  kabets budget. 5. Høring Meddelelsen  med  forslagene  til  særprogrammer    er  sendt  i  høring  hos  følgende  myndigheder, organisationer mv.: Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Københavns Byret, Præsidenten for   Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for   Retten i Aalborg,  Præsidenten  for    Retten  i  Roskilde,  Advokatrådet,  Amnesty  International,  Børn  erådet, Dansk  Told-  og  Skatteforbund,  Datatilsynet,  Den  Danske  Dommerforening,  Det  Kriminalpræ- ventive  Råd, Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Institut  for  Mennesk  erettighe- der, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmæ  gtigfor- eningen,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Politidirektø- ren  i  København ,  Statsadvokaten  for  særlig  økonomisk  kriminalitet,  Københavns  Universitet, Århus Universitet, Syddansk Universitet,   DanmarksForvaltningshøjskole og Red Ba rnet. 6. Nærhedsprincippet Kommissionen  har  –   for  så  vidt  angår  forsla  get  til  særprogram  om  forebyggelse,  beredskab  og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme –   anført følgende   (meddelelsens side 16 f): ” Forslaget overholder subsidiaritetsprincippet …… artikel 5 i traktaten om oprettelse af Det Europæis  ke Fællesskab og den tilknyttede protokol.    For så vidt angår subsidiaritetsprincippet forsøger man ikke via det foreslåede program at trænge ind på områder, der er omfattet af nationale programmer, som de nationale    myndig- heder i hver medlemsstat har udviklet, men at fokusere på områder, hvor der kan   for- ventes en merværdi på  EU   -plan.  I lyset heraf kan de fleste af de aktiviteter, hvortil der  ydes  støtte  via  programmet,  betragtes  som  et  supplement  til  de  n ationale  pro- grammer og et forsøg   på at skabe størst mu  lig synergi med foranstaltninger, der gen- nemføres af to eller flere  medlemsstater (kan også omfatte ansøge  rlande). …… I medfør af retningslinjerne i protokollen vedrørende anvendelsen af begge princi  p- per er det klart, at de områder, som programmet er ret tet mod, har en række tvæ rnati- onale aspekter, og at alle foranstaltninger på EU -plan derfor vil have klare fordele sammenlignet med foranstaltninger på medlemsstatsplan. ”
11 - Lignende  betragtninger  er  anført  i  relation  til   forslaget  til  særprogram  om  forebygg  else  og  be- kæmpelse af kriminalitet, jf. herved meddelelsens side 33 f  . Regeringen kan på det foreliggende  grundlag tilslutte sig, at forslagene ikke er i strid med næ  r- hedsprincippet. Det bemærkes herved, at der    er tale om forslag til anvendelsen af EU’s budget, hvorfor dette kun kan behandles på EU -niveau. 7. Andre landes kendte holdninger Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. 8. Foreløbig dansk holdning Regeringen støtter, at et   stærkere og mere effektivt samarbejde om retlige og indre anligge  nder gives en høj prioritet i forhold til de nye finansielle rammer for 2007 -2013, hvilket også skal ses i  sammenhæng  med  allerede  vedtagne  målsætninger  af  DER  (Haag -programmet).  I  overens- stemmelse hermed ser man fra dansk side generelt positivt på etableringen af et rammepr ogram om sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder for perioden 2007-2013.