Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0195 Dok.: KKN40103 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDS   NOTAT vedrørende en  meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa -Parlamentet om et ram- meprogram  om  sikkerhed  og  beskyttelse  af  frihedsrettigheder  for  perioden  2007-2013 (KOM (2005) 124 endelig) 1. Formålet med forslaget De flerårige finansie lle rammer – også kaldet finansielle perspektiver     – er EU’s flerårige bu    dget- lofter,   inden   for   hvilke   EU’s   årlige   budgetter   skal   vedtages   mellem   Rådet   og   Eur  opa- Parlamentet. De flerårige finansielle rammer vedtages som et samlet oplæg med e   nstemmighed i Det Europæiske Råd (DER), hvorefter oplægget fo rhandles med Europa-Parlamentet. Kommissionen udsendte den 10. februar 2004 en meddelelse om politiske udfordringer og bud- getmæssige midler i en udvidet union for perioden 2007  -2013. Meddelelsen er siden fulgt op af en uddybende meddelelse i juli 2004 samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver. Det  har  endnu  ikke  været  muligt  at    opnå  en  politisk  aftale  vedrørende  de  samlede  fina  nsielle rammer for 2007-2013. Det forve ntes imidlertid, at en politisk aftale alene vil komme til at angi- ve et overordnet beløb for området ”borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed”, hvoraf retl i- ge og indre anliggender udgør en ce ntral del. I lyset heraf har Kommissionen fremlagt en rækk  e meddelelser indeholdende forslag til konkrete finansielle programmer for området for retlige og indre anliggender .
- Blandt  disse  programmer,  som  skal  ses  i  sammenhæng,  er  et    forslag  til  et  rammeprogram  om sikkerhed  og  beskyttelse  af  frihedsrettigheder  for  perioden  2007-2013 .  Forslaget  er  modtaget  i Rådet den 17. juni 2005 i dansk sprogversion.    Hovedformålet  med   rammeprogrammet  er  at  sikre  et  effektivt,  operationelt  samarbejde  om  be- kæmpelse af terrorisme, herunder konsekvenserne heraf, organiseret og    almindelig kriminalitet, at støtte efterretningsvirksomheden på europæisk plan og styrke forebyggelsen af krimin alitet og terrorisme for at fremme sikre samfund baseret på retsstatsprincipperne.   Kommissionen foreslår, at der navnlig fokuseres på fortsa  t fremme og udvikling af koordinerin- gen, samarbejdet og den gensidige forståelse me llem retshåndhævende myndigheder, andre nat   i- onale myndigheder og relaterede EU-organer. Kommissionen ønsker også større vægt på fremme og udvikling af partnerskaber mellem den offentlige og den private sektor og udvikling af strate- gier om forebyggelse af kriminalitet, statistik og kriminologi samt beskyttelse af ofre for og vid- ner til kriminalitet. Endelig ønsker Kommissionen at imødekomme et stigende b  ehov for en ko- ordineret strategi på tværs af medlemsstaterne vedrørende forebyggelse, bere dskab og krise- og konsekvensstyring i forbindelse med mulige og faktiske terrortrusler.      Efter Kommissionens opfattelse vil der være klare fordele ved, at rammeprogrammet kommer til at omfatte aktiviteter vedrørende retshåndhævelse og forebyggelse af kriminalitet i vid fo rstand. Ressourcerne vil således kunne koncentreres og antallet af budgetposter kunne min dskes, således at  der  skabes  øget  gennemsigtighed.  Hertil  kommer,  at  betingels erne  og  retningslinjerne  for  fi- nansiering vil kunne afpasses efter hinanden, hvilket vil øge omkostningseffekt iviteten, gennem- sigtigheden og brugervenligheden samt lette prioriteringen og evalueringen. Det vil efter Kom- missionens opfattelse være muligt at   støtte nyskabende projekter i medlem slandene, der eventu- elt kan overføres til EU -plan og dermed give en løftestangeffekt, og der vil desuden kunne ske en styrkelse og præcisering af overvågningen og beskyttelsen af Fællessk abernes finansielle interes- ser. Rammeprogrammet  bygger  på  erfaringerne  fra  eksisterende  foranstaltninger  på  de  omhandlede områder, herunder navnlig erfaringerne fra det eksisterende rammeprogram om politisama rbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (AGIS) og de forudgående programmer . Det samlede beløb, der er planlagt til rammeprogrammet om sikkerhed og beskyttelse af fr iheds- rettigheder, er på 745 mio. euro for perioden 2007 -2013 (i løbende priser). De mål, som opstilles med rammeprogrammet om sikkerhed og beskyttelse af frihedsr ettigheder for  perioden  2007-2013,  har  efter  Kommissionens  opfattelse  forskellig  hjemmel  i  traktaterne. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at lade rammeprogrammet bestå af to fo  rskelli-
- ge  rådsafgørelser  om  indførelse  af  henholdsvis  et  særprogram om  forebyggelse,  beredskab  og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme og  et særpr  ogram om forebyggelse og bekæ  m- pelse af kriminalitet – -2013.      2.Kommissionens vurdering af n  ærhedsprincippet Kommissionen  har  – t  angår  forslaget  til  særprogram  om  forebyggelse,  beredskab  og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme – ” Forslaget overholder subsidiaritetsprincippet …… artikel 5 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab og den tilknyttede protokol. For så vidt angår subsidiaritetsprincippet forsøger man ikke via det foreslåede program at trænge ind på områder, der er omfattet af nationale programmer, som de nationale    myndig- heder i hver medlemsstat har udviklet, men at fokusere på områder, hvor der kan   for- ventes en merværdi på  EU   -plan.  I lyset heraf kan de fleste af de aktiviteter, hvortil der  ydes  støtte  via  programmet,  betragtes  som  et  supplement  til  de  n ationale  pro- grammer og et forsøg   på at s kabe størst mulig synergi med foranstal tninger, der gen- nemføres af to eller flere  medlemsstater (kan også omfatte ansøge  rlande). …… I medfør af retningslinjerne i protokollen vedrørende anvendelsen af begge princi  p- per er det klart, at de områder, som progr ammet er rettet mod, har en række tvæ rnati- onale aspekter, og at alle foranstaltninger på EU -plan derfor vil have klare fordele sammenlignet med foranstaltninger på medlemsstatsplan. ” Lignende  betragtninger  er  anført  i  relation  til  forslaget  til  særprogram     om  forebyggelse  og  be- kæmpelse af kriminalitet, jf. herved meddelelsens side 33 f. 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Det b   emæ  r- kes i den forbindelse, at der er tale om forslag til anvendelsen af EU’s budget, hvorfor dette kun kan behandles på EU -niveau.