Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0195 Dok.: KKN40105 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT vedrørende en meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa  -Parlamentet om et ram- meprogram om grundlæggende rettigheder og retfærdighed for p erioden 2007-2013 (KOM (2005) 122 endelig) 1. Formålet med forslaget De flerårige finansielle  rammer – også kaldet finansielle perspektiver    – er EU’s flerårige bu    dget- lofter,   inden   for   hvilke   EU’s   årlige   budgetter   skal   vedtages   me llem   Rådet   og   Europa - Parlamentet. De flerårige finansielle rammer vedtages som et samlet oplæg med enstemmighed i Det Europæiske Råd (DER), hvorefter oplægget forhandles med E uropa-Parlamentet. Kommissionen udsendte den 10. februar 2004 en meddelelse om politiske udfordringer og bud- getmæssige midler i en udvidet union for perioden 2007  -2013. Meddelelsen er siden fulgt op af en uddybende meddelelse i juli 2004 samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver. Det  har  endnu  ikke  været  muligt  at    opnå  en  politisk  aftale  vedrørende  de  samlede  fina  nsielle rammer for 2007-2013. Det forvente s imidlertid, at en politisk aftale alene vil komme til at angi- ve et overordnet beløb for området ”borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed”, hvoraf retl i- ge og indre anliggender udgør en ce ntral del. I lyset heraf har Kommissionen fremlagt en række m  eddelelser indeholdende forslag til konkrete finansielle programmer for området for retlige og indre anliggender .
- Blandt  disse  programmer,  som  skal  ses  i  sammenhæng,  er  et  forslag  til  et  rammeprogram  om grundlæggende retti  gheder og retfærdighed for perio  den 2007-2013.      Rammeprogrammet har fire specifikke mål. Det drejer sig for det første  om at fremme udviklingen af et europæisk samfund baseret på un   i- onsborgerskabet, der overholder de grundlæggende rettigheder som fastsat i chartret om grun  d- læggend  e rettigheder. Herudover lægges der op til at bekæmpe antisemiti sme, racisme og frem- medhad og styrke civilsamfundet med hensyn til grundlæggende rettigh  eder. Rammeprogrammet skal for det andet bidrage til oprettelsen af et område med frihed, sikke rhed og retfærdighed ved at bekæmpe vold, oplyse om og forhindre narkotikamisbrug. For det tredje skal rammeprogrammet fremme det retlige samarbejde for at bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk område i civil   - og handelsretlige anliggender. Endelig  skal  rammeprogrammet  for  det  fjerde  fremme  det  retlige  samarbejde  for  at  bidrage  til oprettelsen af et egentligt europæisk område i strafferetlige anliggender.       Rammeprogrammet  bygger  på  erfaringerne  fra  eksisterende  foranstaltninger  på  de  omhandlede områder, herunder bl.a. erfaringerne fra det eksisterende rammeprogram om politisamarbe jde og retligt  samarbejde  i  kriminalsager  (AGIS)  og  fra  det  eksisterende  program  om  bekæmpelse  af vold (Daphne II).   Det samlede beløb, der er planlagt til rammeprogra mmet om grundlæggende rettigheder og re  t- færdighed  , er på 543 mio. euro for perioden 2007 -2013 (i løbende pr iser). De  mål,  som  opstilles  med  r ammeprogrammet om  grundlæggende  rettigheder  og  retfærdi ghed for  perioden  2007-2013,  har  efter  Kommissionens  opfattelse  forskellig  hjemmel  i  traktaterne. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at lade rammeprogrammet bestå af fire fo  rskel- lige rådsafgørelser om indførelse af henholdsvis et særprogram om bekæmpelse af vold (Dap  h- ne),  forebyggelse  af  narkotikamisbrug  og  information  af  offentligheden,  et  særprogram  om grundlæggende  rettigheder  og  unionsborgerskab,  et  særprogram  om  strafferet  samt  et  særpr o- gram om civilret – som nævnt   for perioden 2007-2013. 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
- Kommissionen har for så vidt angår forslaget til særprogram om bekæmpelse af vold (Dap hne), forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden bl.a. anført følgende (medd  e- lelsens side 16 f): ” Dette  forslag  overholder  subsidiaritetsprincippet  …… i  EF-traktatens  artikel  5  og den dertil hørende  protokol. Hvad angår  subsidiaritetsprincippet, griber dette ikke ind på områder, som   er omfattet af nationale programmer iværksat af de   nationale myn- digheder i medlemsstaterne, men fokuserer på områder, hvor   der kan skabes en euro- pæisk    merværdi  .  I  den  henseende  er  langt  de  fleste  af  de  aktiviteter,  der  støttes  af programmet, komplementære i forhold til   nationale tiltag og et forsøg på i så høj grad som muligt at udnytte synergien fra foranstaltninger på intern ationalt og regionalt ni- veau. …… Ifølge  retningslinjerne i protokollen om anvendelsen af begge principper er det klart, at de problemer, der forsøges løst i dette p  rogram, har grænseoverskridende aspekter, og at handling på fællesskabsniveau derfor vil g   ive bedre resultater end handling på medlemsstatsniveau.” Lignende betragtninger er anført i relation til de tre øvrige forslag til særprogrammer, jf. he rved meddelelsens side 36 f, 53 og 69. 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Det b   emæ  r- kes i den forbindelse, at der er tale om forslag til anvendelsen af EU’s budget, hvorfor dette kun kan behandles på EU -niveau.