Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0118 Dok.: ARR40195 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T vedrørende   et forslag fra Det Forenede Kongerige og Nordirland om vedtagelse af Rå dets afgørelse om ændring af afgørelse om fælles benyttelse af forbindelsesofficerer udsendt af medlemsstaternes retshåndhævende myndig   heder Resumé I  lyset  af  en  evalueringsrapport  vedrørende  den  nugældende  råds afgørelse   (2003/170/RIA)  om fælles benyttelse af forbindelsesofficerer udsendt af medlemsstaternes retshåndhævende my ndig- heder  har Det Forenede Kongerige og Nordirland fremsat forslag til Rådets afg ø n- dring af visse dele af den pågældende     råds afgørelse. Forslaget lægger op til en u   dvidelse af mu- ligheden  for  at  indkalde til  møder  mellem  forbindelsesofficerer ,  til  at  medlemsstaterne  kan  an- mode  Europol  om  at  benytte  Europol-forbindelsesofficerer  med  henblik  på  udveksling  af  r ele- vante  oplysninger,  og  til  at  Europol-forbindelsesofficerer  fremover  giver  Europol  oplysninger om alvorlige trusler mod medlemsstaterne i form af strafbare handlinger med henblik på vid ere- givelse til medlemsstaterne. Sagen vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedspri ncip- pet,  og  den  vurderes  ikke  at  ville  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekve  nser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til for- slaget. Fra dansk side ser man generelt positivt  på det fremlagte forslag   til ændring af    Rå dets afgørelse om fælles benyttelse af forbindelsesofficerer udsendt af medlemsstaternes ret   shåndh vende myndigheder. 1.  Baggrund Rådet  traf  ved  a fgørelse  af  27.  februar  2003  (2003/170/RIA)  afgørelse  om  fælles  benyttelse  af forbindelsesofficerer  udsendt  af  medlemsstaternes  retshåndhævende  myndigheder.  Afgørelsen fastsætter bl.a. fælles retningslinier for udveksling af information om udsendelse af fo rbindelses- officerer samt om kontakten mellem forbindelsesofficerer fra flere forskellige europæiske lande,
- der er udsendt til samme land. Af rådsafgørelsen fremgår desuden, at Rådet evaluerer gennemf ø- relsen af afgørelsen senest to år efter dens vedt  agelse. På  baggrund  heraf  udsendte  formandskabet  i  begyndelsen  af  2005  et  spørgeskema  vedrørende brugen  af  forbindelsesofficerer.  Spørgeskemaet  er  besvaret  af  samtlige  25  medlemsstater  samt Europol, og der er på baggrund heraf udarbejdet en rapport, som bl.a. in deholder en række ko  n- klusioner og anbefalinger, der tager sigte på at styrke samarbejdet  mellem medlemsstaterne med hensyn til den fælles brug af forbindelsesofficerer og i forhold til Europols forbindelseso  fficerer. Rapporten og de deri indeholdte anbefalinger blev forelagt på rådsmødet (   retlige og indre anlig- gender) den 2. -   3. juni 2005, hvor Rådet  tilsluttede sig disse anbefalinger, herunder at Rådet sku l- le se nærmere på mulighederne for bl.a.: - at styrke samarbejdet mellem medlemslandenes forbindelsesofficerer, - at opfordre til afholdelse af mere systematiske møder mellem de forskellige forbinde lses- officerer, der er udsendt til samme land, - at  organisere  møder  mellem  de  nationale  kontaktpunkter,  som  er  udpeget  i  henhold  til rådsafgørelsen, - at ændre den ek  sisterende rådsafgørelse om fælles benyttelse af forbindelsesofficerer s å- ledes, at medlemslandene får mulighed for at benytte sig af Europol’s forbindelsesoff ice- rer. I lyset heraf har Det Forenede Kongerige og Nordirland fremsat ovennævnte forslag    om vedta- gelse af Rådets afgørelse om ændring af afgørelse om fælles benyttelse af forbindelsesoffic erer udsendt af medlemsstaternes retshåndhævende my   ndigheder. 2.  Indhold Formålet  med  forslaget  er   som  nævnt    at  ændre  visse  bestemmelse  r  i  den  nævnte  råds   afgørelse om  fælles  benyttelse  af  forbindelsesofficerer  udsendt  af  medlemsstaternes  retshåndhævende myndigheder. Idet der i øvrigt henvises nærmere til forslaget, kan h   ovedelementerne i initiativet beskrives på følgende måde   : Udvidelse af muligheden for at indkalde til møder mellem forbindelsesofficerer u dsendt til  samme  tredjelande  eller  internationale  organisationer,  således  at  adgangen  hertil  ti l- kommer  alle  medlemsstater  med  forbindelsesofficerer  i  det  pågældende  land  (hidtil  har adgangen hertil været forbeholdt f  ormandskabslandet eller alternativt det kommende eller efterfølgende formandskab, såfremt formandskabslandet ikke var repræsenteret i det p å- gælde  nde land).
- Medlemsstaterne   kan   anmode   Europol   om   at   måtte   benytte   Europol -forbindelses- officerer, der er udsendt til tredjelande eller internationale organisationer, med henblik på udveksling af relevante oplysninger. Europol-forbindelsesofficerer, der er udsendt til tredjelande eller internationale organisa- tioner,  giver  Europol  oplysninger  om  alvorlige  trusler  mod  medlemsstaterne  i  form  af strafbare handlinger, der falder ind under Europols kompetence i medfør af Europo lkon- ventionen. Oplysningerne meddeles til medlemsstaterne via de nationale enheder i over- ensstemmelse med Europol-konventionen.   Det fremsatte forslag henviser til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 30 om fæ l- les handling vedrørende politisamarbejde, herunder vedrørende forbindelsesofficerer og Europol, samt artikel 34, stk. 2, litra c, om vedtagelse af afgørelser til at fremme dette  samarbejde. 3.  Gældende dansk ret Udsendelse  og  anvendelse  af  danske  forbindelsesofficerer  sker  bl.a.  efter  de  retningslinjer  om udveksling  af  information  om  udsendelse  af  forbindelsesofficerer  samt  om  kontakten  mellem forbindelsesofficerer fra flere forskellige europæiske lande, der er udsendt til samme land  , som følger af rådsafgørelse   n om fælles benyttelse af forbindelsesofficerer   (2003/170/RIA). 4.  Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssi  ge konsekvenser, og det vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. 5.  Høring Forslaget er sendt i høring hos  Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig   Ø  konomisk Kriminali- tet, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Foreni  ngen af Politimestre i Danmark, Politi- fuldmægtigforeningen,  Politiforbundet  i  Danmark,  Landsklubben  HK  Politiet,  Advoka  trådet, Datatilsynet,  Amnesty  International,  Institut  for  Menneskerettigheder  og  Landsforeningen  af beskikkede advokater. 6.  Nærhedsprincip  pet Forslaget  tager  som  nævnt    sigte  på  at   udbygge  den  allerede  eksisterende  ordning  vedrøre nde fælles  benyttelse  af  forbindelsesofficerer  udsendt  af  medlemsstaternes  retshåndhævende  my n- digheder  –   hvilket  ikke  kan  ske  ved  nationale  foranstaltninger.  Forslaget  vurderes  på  den  ba g-
- grund ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedspri ncippet. 7.  Andre landes kendte holdninger Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdni nger til sagen. 8.  Foreløbig generel d ansk holdning Fra dansk side ser man generelt positivt på det fremlagte forslag .