Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 12. juli 2005 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3061/1-0009 Dok.: CDH40325 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Samlenotat vedrørende   den sag, der forventes behandlet på  det ekstraordinære   rådsmøde (retlige og indre anliggender) 13. juli 2005. Side: 2-9 Rådets erklæring om bekæmpelse af terrorisme
- Rådets erklæring om bekæmpelse af terrorisme Nyt notat. Resumé EU’s indsats mod terrorisme har gennem de seneste år løbende været drøftet i Rådet og blandt stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, og der er i den forbindelse truffet b   eslutning om såvel overordnede rammer for indsatsen som  konkrete tiltag på området. I lyset af de vol  d- somme terrorhandlinger i London den 7. juli 2005 har det britiske formandskab fremlagt et ud- kast  til  rådserklæring  om  bekæmpelse  af  terrorisme,  der  forventes  drøftet  på  et  ekstraord inært rådsmøde (retlige og in  dre anliggender) den 13. juli 2005 med henblik på vedtagelse . Sagen vur- deres ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet. S  agen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligg  e offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til sagen. Fra dansk side er man positiv over for de beskrevne tiltag i rådserklæringen. 1. Baggrund EU’s indsats mod terrorisme har gennem de seneste år løbende været drøftet i Rådet og b landt stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, og der er i den forbindelse truffet b   eslutning om såvel overordnede rammer for indsatsen som konkrete tiltag på området. I lyset af de voldsomme terrorhandlinger i London den 7. juli 2005 har det britiske formandskab fremlagt  et  udkast  til  rådserklæring  om  bekæmpelse  af  terrorisme,  der  forventes  drøftet  på  et ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anligge nder) den 13. juli 2005 med henblik på vedt a- gelse. 2. Indhold Formandskabets udkast til rådserkl æring   er opdelt i 10 punkter, der indeholder en række el  emen- ter inden for bl.a. politi- og strafferetligt samarbejde, sikkerhed,  civilbeskyttelse, beskyttelse  af infrastrukturer og eksterne relationer. De enkelte elementer i udkastet til rådserklæring udgø r en videreudvikling af de tiltag, der allerede er iværksat eller er truffet beslutning om at iværksætte inden for de enkelte områder, jf. navnlig handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme, der senest er opdateret i juni 2005, og Haag-programmet (der fastlægger de ove  rordnede målsætni   n- ger for samarbejdet om retlige og indre anliggender) og den handlingsplan til opfølgning herpå, som blev vedtaget af Rådet (retlige og indre anliggender) i juni 2005.
- Det  skal  bemærkes,  at  gennemførelsen  af  de  konkrete     tiltag  på  sædvanlig  vis  vil  blive  forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for behandlingen af de enkelte sager i Rå det. Punkt 1 Indledningsvist tager Rådet afstand fra terrorhandlingerne i London den 7. juli 2005 og kond ole- rer ofrene og deres familier. Samtidig understreges det, at Rådet står samlet og er fast beslu  ttet på, at terroristerne ikke vil nå deres mål. Punkt 2 Endvidere understreges det, at terrorangrebene er en krænkelse af alt, hvad Den Europæiske Un i- on  står  for.  De  europæi   ske  værdier  er  baseret  på  demokrati  og  et  åbent  samfund,  hvor  der  er plads til, at alle uanset tro og oprindelse kan bo, arbejde og trives. Rådet vil bekæmpe de terror   i- ster, som angriber disse værdier og søger at nå deres mål ved vold. Punkt 3 Herudover understreges det, at Rådet vil styrke sit engagement i terrorbekæmpelsen og opre   thol- delsen   af   principperne   om   frihed,   sikkerhed   og   retfærdighed.   Med   hjælp   fra   EU’s   anti - terrorkoordinator  og  i  samarbejde  med  Europa-Parlamentet  og  Kommissionen  vil  Rådet  fre m- skynde gennemførelsen af handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme og andre tiltag, der allerede er truffet beslutning om. Punkt 4 Erklæringsudkastets punkt 4 indeholder tiltag vedrørende     forfølgning og efterforskning af te rro- risme på tværs af    landegrænserne  . Den umiddelbare prioritet for EU skal være at bygge v  idere på de allerede eksisterende stærke rammer for optrævling, efterforskning og retsforføl gning af terro- risme  på  tværs  af  landegrænserne  med  henblik  på,  at  man  bl.a.  kan  bekæmpe  te rroristers  plan- lægning og økonomiske fund   ament. I den forbindelse lægges der inden for det strafferetlige samarbejde konkret op til, at Rådet skal nå til politisk enighed om rammeafgørelsen om logning af teletrafik i oktober 2005, ra  mmeafgø- relsen  om  den  europæiske  b  evissikringskendelse  i  december  2005  og  rammeafgørelsen  om  u d- veksling af oplysninger mellem retshåndhævende myndigheder ligeledes i december 2005. Endvidere  lægges  der  op  til,  at  Rådet  inden  for  området  for  bekæmpelse  af  terrorfinansiering  i december 2005 skal nå til enighed om en forordning vedrørende elektronisk overførsel af l   ikvide midler og et kodeks til at forhindre misbrug af velgørenhedsorganisationer til finansi ering af ter- rorisme. Samtidig lægges der op til, at medlemsstaterne skal implementere de  t tredje direktiv om hvidvaskning af penge, at medlemsstaterne skal sikre, at der findes sådanne nati onale enheder, at finansiel efterforskning kan indgå i alle terrorefterforskninger samt endelig, at der skal udvikles
- effektive indefrysningsredskaber. Endelig lægges der op til, at man i dece  mber 2005 skal vurdere EU’s indsats på området generelt. Herudover  lægges  der  inden  for  området  for  informationsudveksling  i  overensstemmelse  med Haag-programmet op til, at udvekslingen af politimæssige og judicielle o  plysninger skal styrkes gennem Europol og Eurojust, og at der skal ske en styrkelse af medlemslandenes sikkerheds- og efterretningstjenesters  støtte  til  SitCen  (Generalsekretariatets  Situations  Center).  U dviklingen  i medlemsstaternes  samarbejde  med  SitCen  forventes  fulgt  op  af  en  afrapportering  i  december 2005. Endvidere lægges der op til en forbedring af informationsudvekslingen om forsvundne og stjå   lne eksplosivstoffer. Endelig lægges der under punkt 4 op til, at medlemsstaterne skal bruge resultaterne   af den fø rste evalueringsrunde, der i løbet af de seneste par år er gennemført på baggrund af Rådets a fgørelse af 28. november 2002 (om indførelse af en ordning til evaluering af retssystemerne og deres n a- tionale  anvendelse  i  bekæmpelsen  af  terrorisme)  sål   edes,  at  medlemsstaternes  nationale  anti- terror kapaciteter kan blive styrket. Punkt 5 Erklæringsudkastets  punkt  5  omhandler    indsatsen  mod  terrorrekruttering.  I  den  forbindelse  un- derstreges nødvendigheden af en målrettet indsats mod de faktorer, der bidra  ger til radikalisering og rekruttering til terrorgrupper, og der lægges op til, at Rådet i december 2005 skal vedtage en EU strategi på området. Punkt 6 Erklæringsudkastets punkt 6 omhandler   beskyttelse af civilbefolkningen og infrastrukturer. I  den  forbindelse  opfordres  medlemsstaterne  til  i  december  2005  at  nå  til  enighed  om  fælles standarder for sikkerhedsanordninger og sikre udstedelsesprocedurer for identitetskort, samt sna- rest muligt derefter at nå til enighed om mere detaljerede standarder for iden titetskort. Endvidere  lægges  der  op  til  en  videreudvikling  af  muligheden  for  at  udveksle  visa  -  og  efter- forskningsinformationer  via Visa  Informations Systemet  (VIS) og det nye Schengen  Informati- ons System (SIS II), således at grænserne kan beskyttes bedst    muligt gennem stærkere og mere fleksible informationssystemer.
- Samtidig opfordres Kommissionen til i november 2005 at fremlægge en meddelelse om styrket samspil mellem VIS, SIS II og Eurodac og i september 2005 et forslag til de retshåndhævende myndigheders adgang til VIS med henblik på vedtagelse i december 2005. Endvidere  lægges  der  op  til,  at  EU  i  forbindelse  med  anvendelse  af  VIS  -systemet  og  den  heri forudsatte  brug  af  fingeraftryk  i  første  række  skal  prioritere  identitetssikring  af  visuma   nsøgere fra højrisiko regioner/lande. Herudover skal fælles standarder for flysikkerhed genovervejes og styrkes senest i slutningen af 2005, ligesom de aftalte standarder  for maritim  sikkerhed og havnesikkerhed skal implemente- res. Ligeledes  skal  der  ved  udgangen  af  2005  opnås  enighed  om  et  fælles  europæisk  program  om beskyttelse  af  kritiske  infrastrukturer  med  henblik  på  at  højne  standarderne  i  de  enkelte  me  d- lemsstater. Endelig opfordres Kommissionen til i oktober 2005 at fremlægge  et forslag om passageroply  s- ninger. Punkt 7 I  erklæringsudkastets  punkt  7  understreges  vigtigheden  af  at  forbedre  evnen  til  at    håndtere  og minimere konsekvenserne af terrorangreb. I den forbindelse opfordres medlemsstaterne til jævnligt at gennemføre fælles anti -terror øve lser. Endvidere  lægges  der  op  til,  at  der  skal  udvikles  et  akutberedskab  såvel  nationalt  som  på  EU niveau. Udviklingen på dette område skal følges op af en afrapportering i december 2005. Endelig  lægges  der  op  til,  at  der  skal  udvikles  informationsudvekslingssystemer    samt  udvikles procedurer,  der  gør  det  muligt  at  træffe  fælles  beslutninger  i  nødstilfælde,  navnlig  i  tilfælde  af terrorangreb,  der  rammer  mere  end  ét  medlemsland.  Udviklingen  på  dette  område  forudsættes ligeledes fulgt op af en afrapportering i december 2005. Punkt 8 I erklæringsudkastets punkt 8 gentages vigtigheden af, at der  ydes støtte til     ofre for terrorisme, herunder i form af økonomisk bistand til ofre og deres familier. Punkt 9
- I erklæringsudkastets punkt 9 lægges der op til, at Rådet skal underst rege betydningen af en ver- densomspændende  indsats    på  området  og  i  den  forbindelse  forstærke  sit  samarbejde  med  visse tredjelande,  herunder  USA  og  andre  allierede.  Samtidig  vil  Rådet  fortsætte  med  at  støtte  FN  i bestræbelserne på at opnå enighed om en gener el konvention om bekæmpelse af terrori  sme. Punkt 10 Afslutningsvist lægger erklæringsudkastet op til, at Rådet i- venheder  i  London  – opæisk plan. Rådet  skal i den forbindelse gøre status over fremskridt ene på området i december 2005 og præsentere Det Europæiske Råd for en opdateret handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme på dets møde i december med henblik på, at det til stadighed sikres, at de rig   tige rammer for be- kæmpelse af terrorisme er til st  ede. 3. Gældende dansk ret I lyset af erklæringsudkastets overordnede karakter og   karakteren af de spørgsmål, som fo  rventes at skulle drøftes på rådsmødet, er der ikke fundet anledning til at foretage en omf attende beskri- velse af dansk ret og praksis på  de forskellige områder, som erklæringen omfatter   , jf. herved at sagen ikke i sig selv har lovgivningsmæssige konsekvenser. 4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Rådserklæringen er ikke juridisk    bindende og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle  konsekvenser.  Gennemførelsen  af  de  enkelte  elementer  i  rådserklæringen  kan have lovgivningsmæssige og/eller statsfinansielle konsekvenser. 5. Høring Der er – et korte tidsforløb  – d- serklæring om bekæmpelse af terr orisme. 6. Nærhedsprincippet Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet. 7. Andre landes kendte holdninger
- Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til sagen. 8. Foreløbig generel dansk holdning Fra dansk side er man positiv over for de beskrevne tiltag i rådserklæringen. Regeringen agter at indtage en fleksibel og åben holdning til drøftelsen af rådserklæringen og til forslag,  der  kan  bidrage  til  yderligere  at  styrke  EU’s  arbejde  med  bekæmpelse  af  terrori   sme.  I lyset heraf agter regeringen at tilslutte sig rådserklæringen om bekæmpelse af terr orisme. 9. Europa-Parlamentet Udkastet  til  rådserklæring  om  bekæmpelse  af  terrorisme  har  ikke  været  forelagt  for  Europa - Parlamentet. 10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt sama rbejde. 11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg Denne sag har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Ret  sudvalg. Efter terrorangrebene i USA den 11. september 2001 blev et udkast til rådskonklusioner fo relagt for  Folketingets  Europaudvalg  og  Retsudvalg  forud  for  det  ekstraordinære  rådsmøde  den  20. september 2001. Et aktuelt notat om sagen blev oversendt den 18. september 2001. Rådskonkl u- sionerne blev efterfølgende oversendt til Folketingets Europaudvalg  og Retsudvalg den 21. sep- tember 2001. Endvidere blev Folketingets Europaudvalg den 21. september 2001 orienteret om det ekstraordi- nære møde i Det Europæiske Råd samme dag. Folketingets Europaudvalg modtog efterfø lgende den 25. september 2001 en mundtlig redegørelse for det ekstraordinære møde i Det E uropæiske Råd, ligesom konklusionerne fra mødet blev oversendt til udvalget. Opfølgning  på  konklusionerne  og  handlingsplanen  fra  september  2001  har  efterfølgende  været forelagt til orientering forud for den fæ  lles samling i Rådet (økonomi og finans/retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 16. oktober 2001. Status på opfølgningen blev endvidere
- forelagt for  Folketingets partier forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender samt civilb  e- skyttelse) den 6.-7. december 2001. Aktuelt notat blev oversendt til Folketingets partier den 29. november 2001. Aktuelt notat om sagen blev efterfølgende oversendt til Folketingets E uropaud- valg og Retsudvalg henholdsvis den 3. december 2001 og den 10. december 2001. Opfølgning på konklusionerne og handlingsplanen fra september 2001 har endelig været forelagt til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13.  -14. juni 2002. Efter terrorangrebene i Madrid den 11. marts 2004 blev et aktuelt notat om bekæmpelse af terr  o- risme oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 18. marts 2004 forud for det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anli ggender) den 19. marts 2004. Endvidere blev et udkast til Det Europæiske Råds erklæring o m bekæmpelse af terrorisme ove  r- sendt til Folketingets Europaudvalg den 23. marts 2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. marts 2004. Et revideret senere udkast til erklæring blev oversendt til Folketingets Eur  opaudvalg den 25. marts 2004. Et aktuelt notat om opfølgning på Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrori sme blev desuden oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne (re  t- lige og indre anliggender) den 30. marts 2004, den 29.-30. april 2004 og den 8. juni 2004. Endvidere blev et aktuelt notat om opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner af 17. -18. juni 2004 om bekæmpelse af terrorisme oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. jul  i 2004. Et aktuelt notat om status for EU´s indsats mod terrorisme blev oversendt til Folketingets Euro- paudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne   (retlige og indre anliggender) den 25.-26. okto- ber 2004, 19. november 2004, 2. -   3. december 2004 og senest den 2.-3. juni 2005. Rådsafgørelsen om en ordning for evaluering af retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme er tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg, senest blev et aktuelt notat om rådsafgørelsen o  versendt til udvalgene forud for rådsmødet (re  tli- ge og indre anliggender) den 28. november 2002.