BEREDSKABSSTYRELSEN Den 29. juni 2005 Notat om erfaringer og aktiviteter, som Beredskabsstyrelsen i perioden fra maj 2000 frem til forsøgene i Tranum gjorde sig på ba  ggrund af ulykken i Enschede i Holland Ulykken i Holland i 2000 Den  13.  maj  2000  indtraf  i  Holland  en  stor  ulykke  på  en  fyrværkerivir   ksomhed  i  byen Enschede   med   omfattende   konsekvenser.   Virksomheden   havde   tilladelse   til   at   opbevare 136.500  kg  (brutto)  fyrværkeri  transportklassificeret  som  1.4G  eller  1.4S  (hvor  virkningen stort set vil væ  re begrænset til de enkelte kasser) samt 2.000 kg (brutto) fyrværkeri transpor t- klassificeret som 1.3G (fyrværkeri, som ikke frembyder fare for masseeksplos  ion, men som er brandfarligt og frembyder mindre fare for trykbølgevir kning). Ifølge den  officielle hollandske undersøgelse havde  virksomheden opbevaret 177.020 kg fyr- værkeri, heraf betydelige mængder professionelt fyrværkeri, såsom luftbomber, der skulle h a- ve  været  transportklassificeret  som  1.3G  og  1.1G.  Virksomheden  havde  dermed  overtrådt vilkå rene i sin opbevaringstilladelse, idet der var opbevaret for store mængder fyrværkeri og for  kraftigt  fyrværkeri.  Undersøgelserne  har  også  vist,  at  virksomheden  på  andre  punkter havde overtrådt opbevaringsvilkårene. Sammenligning med danske forhold Omstændighed  erne  i  forbindelse  med  den  hollandske  ulykke  kan  således   ikke  umiddelbart sammenlignes med forholdene i Danmark, da de danske  regler for opbevaring af fyrværkeri på daværende tidspunkt    - i modsætning til de hollandske regler   - ikke var baseret på en tran s- portklassifikation af fyrværkeriet, men på en kategorisering, der tog udgangspunkt i en opd   e- ling  af  fyrværkerityperne  i  konsumfyrværkeri (kategori  I  og  II)  og  professionelt  fyrværk  eri (kategori III og IV). På   det  foreliggende  grundlag  blev  det  vurderet,  at  de  danske  regler  for  opbevaring  af  hen- holdsvis  konsumfyrværkeri  og  professionelt  fyrværkeri  var  tilstrækkelige,  og  henset  til,  at ulykken  i  Enschede  måtte  tilskrives  fo rkerte  transportklassifikationer  og  en  overtrædelse  af opbevaringsvilkårene, gav den de rfor ikke Beredskabsstyrelsen anledning til at iværksætte in i-
tiativer. Det bemærkes i den forbindelse, at spørgsmålet om strafferetlige sanktioner i forbi n- delse med en forkert transportklassifikation henhører under politiet, som er kontrolmy ndighed f.s.v. angår transport af farligt gods, herunder fyrværkeri. Internationale initiativer fra Holland I  juli  2001  rejste  Holland  på  baggrund  af  Enschede -ulykken  spørgsmålet  om  forkerte  tran  s- portklassifikationer  af  fyrværkeri  i  FN’s  ekspertkomite  for  transport  af    farligt  gods,  hvorfra konventionerne for transport af farligt gods udspringer. Det  var  -  som  tidligere  nævnt    –   blevet  vurderet,  at  den  væsentligste  årsag  til  o   mfanget  af ulykken i Enschede var en forkert transportklassifikation. Det var ligeledes hurtigt blevet er- kendt, at spørgsmålet om transportklassifikation var et globalt anliggende, da fejlklassifikat  i- onerne kunne spores tilbage til producentlandene i Fjernøsten. Arbejdet i FN blev fulgt af Beredskabsstyrelsen, som på vegne af Færdselsstyrelsen    - nu Ju- stitsministeriet  -  udfør er  visse  myndighedsopgaver  vedrørende  vejtransport  af  farligt  gods. Beredskabsstyrelsen  var  således  medvirkende  til,  at  der  fra  den  1.  juli  2003  blev  indført    en særlig   europæisk   godkendelsesordning med hensyn til virksomhedernes klassificering af fyr- værkeri i forbindelse med vejtransporter . Tranum-forsøgene i 2001 I efteråret 2001 deltog Beredskabsstyrelsen i afbrændingsforsøgene i Tranum, som blev ge n- nemført med henblik på at undersøge, hvorledes en brand udvikler sig i en c   ontainer med fyr- værkeri til salg i detailhandel.