Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3069-0001 Dok.: LUH40116 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk FORELØBIGT    NÆRHEDSNOTAT vedrørende  forslag til Rådets rammeafgørelse om hensyntagen til straffedomme afsagt i andre medlemsstater i Den Europæiske Union i forbindelse med en ny straffesag 1.    Formålet med forslaget Kommissionen har fremlagt et forslag til rammeafgø relse om hensyntagen til straffedomme af- sagt i andre medlemsstater i Den Europæiske Union i forbindelse med en ny straffesag. Fo  rslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 30. marts 2005. Som begrundelse for forslaget har Kommissionen henvist til programmet om gensidig anerken- delse af afgøre lser i straffesager (foranstaltning nr. 2), som foreskriver følgende: ”Vedtagelse  af  et  eller  flere  instrumenter,  der  indfører  princippet  om,  at  retten  i  en medlemsstat skal være i stand til at tag  e hensyn til endelige afgørelser i straffesager afsagt af en domstol i en anden medlemsstat, med henblik på at vurdere lovove rtræ- derens kriminelle fortid, overveje, om der er tale om gentagelsestilfælde, og fastlæ g- ge, hvilken straf der skal pålægges, samt    de nærmere vilkår for fuldbyrde   lsen.”     Med forslaget til rammeafgørelse  lægges der   op til, at domme afsagt i en anden medlemsstat skal tillægges  samme  værdi  og have  samme  virkninger  som  tidligere  afsagte  nationale  domme. Kommissionen ønsker med andre o rd at indføre et såkaldt ”   ligestillingsprincip”  for andre med- lemsstaters  afgørelser  i  forhold  til  nationale  domme,   dog  således,  at  det   ifølge  Kommissionen overlades til de nationale lovgivninger at drage konsekvenserne af dette princip.
- Med forslaget lægg  es der således ikke op til at harmonisere virkningerne af tidligere do mme i de enkelte medlemsstater, idet disse ifølge Kommissionen  fortsat reguleres af national lovgivning. Forslaget  til  rammeafgørelse  indeholder   – hensyntagen  til  tidligere straffedomme – om registrering i det nationale strafferegister af en dom afsagt i en anden medlemsstat. Sigtet med de foreslåede bestemmelser er at opstille fælles regler for registrering for at undgå for store forskelle  i praksis på dette punkt, hvilket ifølge Kommiss  i- onen eventuelt vil kunne være til skade for de dømte personer. Forslaget fo   rpligter ikke de med- lemsstater, der ikke foretager nogen registrering, til at ændre deres lovgi  vning.      Forslaget til rammeafgø relse er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske Un  i- on, særlig artikel 31, hvoraf det   bl.a. fremgår, at fælles handling vedrørende samarbejde i krim i- nalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet om retspleje mellem kompeten- te  ministerier  og  retlige  eller  tilsvarende  myndigheder  i  medlemsstaterne,  og  artikel  34,  stk.  2, litra b, hvoraf det  fremgår, at Rådet med henblik på at bidrage til opfy   ldelse af Unionens må l- sætninger  på  initiativ  af  en  medlemsstat  eller  Kommissionen  ka   n  vedtage  rammeafgørelser  om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative b  estemmelser.   Det bemærkes, at forslaget til rammeafgørelse er fremlagt som en opfølgning på Kommissi onens hvidbog om udveksling af oplysninger om straffedomme og om virkningen heraf i Den Europæ  i- ske Union. Et grundnotat herom er oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 9. marts 2005. 2.    Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen har i forslagets præambel (betragtning 8) anført f   ølgende:   ”Denne rammeafg ø rel- se overholder subsidiaritetsprincippet som omhandlet i artikel 2 i traktaten om Den Europæ  iske Union og artikel 5 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælle sskab, da formålet er at ti l- nærme medlemsstaternes love og  admini  strative bestemmelser, hvilket ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derfor kræver en samordnet indsats på EU   -plan.” Kommissionen har herudover i den ledsagende begrundelse bl.a. peget på, at ”det forhold, at en afgørelse truffet i   en anden medlemsstat ikke får de samme virkninger, er i modstrid med pri n- cippet om gensidig anerkendelse og medfører en forskelsbehandling af EU -borgerne i forbindel- se  med  en  ny  retssag,  afhængig  af  hvor  retssagen  finder  sted.  Derfor  er  det  nødvendigt  med     et lovgivningstiltag på EU -niveau i den henseende.” 3.    Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
- Regeringen  finder  på  det  foreløbige  grundlag,  at  nærhedsprincippet  er  overholdt,  da  formålet med forslaget som nævnt er at   gennemføre princippet om  gensidig anerkendelse inden for områ- det for hensyntagen til tidligere straffedomme. Heri ligger som nævnt, at    straffedomme afsagt i en anden EU-medlemsstat skal tillægges    samme værdi og   have samme virkninger som tidligere afsag te nationale straffedomme.