Folketinget, Christiansborg Retsudvalget 1240 København K Dato: 2. marts 2005 Vedr.:  Socialministeriets  opfølgning  på  lov  nr.  449  af  9.  juni   2004  om bortvisning og beføjelse til at meddele tilhold m.v. Vedlagt fremsendes kopi af brev til Folketingets Boligudvalg. Med venlig hilsen Eva Kjer Hansen Ministeren Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] J.nr. 80-384
2 Folketinget, Christiansborg Boligudvalget 1240 København K Dato: 2. marts 2005 Vedr.:  Socialministeriets  opfølgning  på  lov  nr.  449  af  9.  juni  2004  om bortvisning og beføjelse til at meddele tilhold m.v. Det fremgår af bemærkningerne til L 218  om bortvisning og beføjelse til at meddele tilhold m.v., vedtaget som lov nr. 449 af 9. juni 2004, at Socialmi- nisteriet som følge af de ny bortvisningsregler vil overveje behovet for even- tuelle ændringer af lejelovgivningen. Formålet har primært været at vurdere, om der er tilstræ kkelig sikkerhed for, at en ægtefælle/samlever kan blive boende i boligen i bortvisningsperioden i tilfælde, hvor det er den bortviste, der er lejer. Efter de gældende regler i lejeloven vil en voldsramt ægtefælle, der ikke er lejer, i vidt omfang være beskyttet imod at skulle flytte fra den fælles bolig i forbindelse med bortvisning af en voldelig ægtefælle, som er lejer af boligen. Den  bortviste  lejer  er  således  afskåret  fra  at  opsige  eller  fremleje  boligen uden  ægtefællens  samtykke.  For  ugifte  samlevende  er  den  nuværende  be- skyttelse af den voldsramte i forhold til den bortviste lejer ikke så omfatte n- de. Socialministeriet  har  i  perioden  siden  bortvisningslovens  vedtagelse  foreta- get  en  nærmere  vurdering  af  behovet  for  ændringer  i  lejelovgivningen  og overvejet forskellige mulige løsningsmodeller. På bag grund af overvejelser- ne  vurderes  det,  at  mulige  modeller  for  ændringer  af  lejelovgivningen  vil være  uforholdsmæssig  omfattende  i  forhold  til  det  beskyttelsesbehov,  der vurderes at foreligge. Beskyttelsesbehovet vurderes at være begrænset fordi lejerens motivation til at opsige eller fremleje sin egen bolig i bortvisningsperioden, må anses for at være beskeden i forhold til interessen i at bevare boligen. Bortvisningsperio- den er normalt 14 dage. Efter loven kan perioden fastsættes indtil 4 uger med mulighed  for  forlængelse  dog  således   at  bortvisning,  jf.  lovforslaget,  bør begrænses til nogle uger eller få måneder. Som følge af lejerens almi  ndelige opsigelsesfrist på 3 måneder er lejerens mulighed for at effektuere en ops  i- gelse dermed begrænset.
3 Yderligere er det indgået i overvejelserne, at beskyttelsen bør indføres på en måde, som ikke samtidig  pålæ gger lejere og udlejere at overholde hhv. påse overholdelse af yderligere formelle regler, herunder persondatalovens regler. Der er her lagt vægt på, at der tage s hensyn til den bortviste lejers beskyttel- sesværdige interesse i, at personfølsomme oplysninger ikke videregives i et omfang, der er uforholdsmæssigt i forhold til det hensyn, der ønskes vareta- get. En fritagelse fra overholdelse af sådanne yderligere fo rmelle regler, vil kun kunne ske ved at indføre en generel ordning, som ikke kun i bortvisningstil- fældene, men generelt beskytter en samlever imod, at skulle fraflytte boligen på grund af lejerens opsige lse. Endvidere  er  det  indgået  i  overvejelserne,  a t  beskyttelsen  af  den  bortviste lejers   ægtefælle/samlever   ikke   bør   gennemføres   på   en   sådan   måde,   at retsstillingen  for  ugifte  samlevende  som  følge  af  lovændringen  generelt ændres    ud    over    det,    der    er    nødvendigt    for    at    sikre    formålet    med bortvisningsloven. Endelig er det indgået i overvejelserne, at en eventuel yderligere beskyttelse af  den  bortvistes  ægtefælle/samlever  bør  indrettes  så  uburea ukratisk  som muligt. Der forventes kun at komme et meget ringe antal bortvisninger å rligt, hvor der vil være et reelt behov for yderligere beskyttelse, fordi det kun er den bortviste, der er lejer. Det er på den baggrund opfattelsen, at Socialministeriet og Justitsminist eriet sammen bør følge ordningen yderligere et stykke tid. På baggrund af de in d- høstede erfaringer kan der herefter på ny tages stilling til,  om beskyttelse s- behovet for voldsramte samlevere tilsiger, at der i lejelovgivningen skal fo- reslås indført yde rligere beskyttelsesregler. Kopi at dette brev er samtidig sendt til Retsudvalget. Med venlig hilsen Eva Kjer Hansen