Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 15. juni 2005 Kontor: Færdsels- og våbenkontoret Sagsnr.: 2005-810-0007 Dok.: FRM40390 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk SAMLETNOTAT vedrørende Pkt. 5 på den foreløbige dagsorden for rådsmøde (Transport, Tele kommunikation og Energi) den 27. og 28. juni 2005 Pkt. 5 Meddelelse fra Kommissionen om et europæisk handlingsprogram for trafiksikkerh  eden. ”Halvering af antallet  af trafikofre i Den Europæiske Union inden 2010:   En fælles opg  ave” 1. Baggrund og indhold Kommissionen offentliggjorde den 2. juni 2003 et europæisk handlingsprogram for færdsel ssik- kerhed.   På et efterfølgende rådsmøde den 5. og 6. juni 2003 blev der vedtaget konklusioner, som tog udgangspunkt i handlingsplanen. Ifølge konklusionerne opfordrer Rådet Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at forbedre færdselssikkerheden og til at tage de nødvendige initiativer i den forbindelse. Rådet opfordrer endv idere Kommissionen til i 2006 at tilvejebringe en midtvejs- rapport i relation til målet om en halvering af antallet af trafikofre, ligesom man opfordrer til, hvor dette må tte vise sig nødvendigt, at fremsætte lovgivningsmæssige forslag. Handlingsplanen er sat på dagsordenen for rådsmødet den 27. og 28. juli 2005 med henblik på udveksling af synspunkter. Det vides endnu ikke, hvad sigtet med drøftelserne er, men der er muligvis tale om drøftelser i relation til den midtvejsrapport, som Kommissionen fo rventes at afgive i 2006. I det følgende redegøres for handlingsplanens nærmere indhold. Handlingsplanen tager sigte på at
- - tilskynde trafikanterne til at udvise bedre adfærd i trafikken og navnlig overholde den gældende færdselslovgivning, sikre bedre grundlæg gende undervisning og efteruddannel- se af privatbilister, motorcyklister og erhvervschauffører og fortsætte indsatsen imod ris   i- kofyldt adfærd i tr  afikken, - gøre køretøjerne mere sikre, navnlig gennem teknisk harmonisering og støtte til den te k- niske udvikling. Aspekterne vedrørende den elektroniske teknologi (”eSafety”) vil blive behandlet nærmere i en kommende meddelelse fra Kommissionen om ”informat   ions- og kommunikationsteknologi til intelligente køretøjer”, - forbedre vejinfrastrukturen, navnlig gennem afdækning af de mest effektive metoder og udbredelse af disse på lokalt plan samt gennem eliminering af de såkaldte ”sorte ple   tter”. Det er i handlingsplanen anført, at 40.000 personer hvert år bliver dræbt i trafikken i EU, mens 1.700.000 kvæstes. De sam  lede omkostninger for samfundet anslås til over 160 mia. EUR om året, hvilket svarer til 2 pct. af hele EU’s BNI. Handlingsplanens afsnit 2. Fastsættelse af et mål for nedbringelsen af antallet af trafikofre Kommissionen har på baggrund af ovennævnte ta   l fastlagt en målsætning om, at antallet af tr fikdræbte halveres inden 2010. Det anføres i meddelelsen, at det er nødvendigt med jævne mellemrum at gennemgå og evalu ere de opnåede fremskridt, samt at målet bør tages op til fornyet vurdering, når de nye medlemslande tiltræder EU. Det foreslås i den forbindelse at anvende såkaldte resultatindikatorer, som gør det muligt s   yste- matisk at målrette aktioner på de afgørende områder og føre tilsyn med foranstaltningernes ge n- nemførelse. Det foreslås endvidere,  at der med jævne mellemrum udarbejdes statistiske rappo  rter, som gør det muligt at følge gennemførelsen af handlingsprogrammet og analysere udviklingen i sikke  r- hedsniveauerne. Kommissionen vil udarbejde en midtvejsrapport på baggrund af de løbende ra  p- port er. Handlingsplanens afsnit 3. En indsats på alle niveauer for at forbedre trafiksi kkerheden
- Det anføres i meddelelsen, at det er en betingelse for en forbedring af færdselssikkerheden, at såvel alle med ansvar for transportsystemet, som de enkelte brug ere, skal ændre holdning til den måde, hvorpå vejinfrastrukturen benyttes, og til de betingelser der skal overholdes for at kunne benytte den sikkert. Kommissionen foreslår videre, at alle berørte parter (transportvirksomheder, producenter af k  ø- retøjer o g udstyr, forsikringsselskaber, infrastrukturforvaltere samt lokale og regionale myndig- heder) skal mobiliseres via et europæisk charter om færdselssikkerhed. Chartret omfa tter en fæ  l- les, generel del, men skal suppleres med specifikke forpligtelser for de enkelte underskrivende parter. Det skal være muligt at kontrollere overholdelsen af de forpligtelser, som underskriveren har påtaget sig ved chartret. Handlingsplanens afsnit 4. EU’s aktionsmidler Kommissionen anfører, at EU allerede har følgende mulighe  der for at fremme færdselssikke  rhe- den: - EF-traktatens artikel 71 giver EU mulighed for at lovgive om foranstaltninger, der kan forbedre sikkerheden på transportområdet inden for de grænser, som følger af subsidi ari- tetsprincippet. - EU råder over finansiell e midler, som giver mulighed for at støtte initiativer på fær dsels- sikkerhedsområdet. - Fremme best practices for at fastlægge og sammenfatte de mest effektive metoder og formidle dem i vejledningsform. - Indsamling og analyse af data om trafikulykker. Der er allerede iværksat metoder he  rtil, og disse initiativer skal udbygges og uddybes. - Fremme forskning og udvikling samt udbygge baggrundsundersøgelser, herunder s ocio- økonomiske undersøgelser, og demonstrationsprojekter. - Benytte skatte- og afgiftsbegunstigelser som et middel til at tilskynde både privatpers oner og virksomheder til at investere i og fremme udvikling af mere sikre infrastrukturer og køretøjer. - Indarbejde sikkerhedsmæssige krav i offentlige kontrakter.
- - Samarbejde med forsikringsbranchen, bl.a. med henblik på en retfærdig fordeling af o   m- kostningerne ved risiciene for personskader gennem en tilpasning af forsikringspræ  mier- ne. Handlingsplanens afsnit 5. De vigtigste indsatsområder 5.1. En mere hensigtsmæssig adfærd i trafikken 5.1.1. Trafikanterne skal overholde de grundlæggende færdselssikkerhedsregler Kommissionen anfører, at hensynsløs kørsel kan betragtes som en forbrydelse, og at Kommi   ssi- onen overvejer at iværksætte initiativer inden for rammerne af EU’s politik på det retl ige områd e for alle bilister. Kommissionen overvejer i den forbindelse følgende initiativer: - Forslag om foranstaltninger med sigte på skærpet kontrol og mere effektiv håndhævelse af de færdselsregler, der har størst betydning for færdselssikkerheden. - Udarbejdelse af retningslinjer vedrørende best practices i relation til politimæssig ko   ntrol, indsamling, sammenholdelse og offentliggørelse af oplysninger om de enkelte la ndes fær  dselslovgivning samt om de konstaterede overtrædelser og sanktionerne herfor i de forskellige lande. - Deltagelse i oplysningskampagner om spirituskørsel, brug af sikkerhedssele, hasti gheds- grænser og træthed, om muligt kombineret med foranstaltninger fra politiets side i de e n- kelte lande. - Opfordring til at efterkomme Kommissionens tidligere henstilling1 vedrørende en fælles promillegrænse (0,5 promille for alle førere af motorkøretøjer og 0,2 promille for sæ rlige grupper af førere, herunder eksempelvis førere af tunge køretøjer og tohjulede m otorkø- retøjer) samt videreførelse af undersøgels   er om virkningerne af euforiserende stoffer og medikamenter. - Hensigtsmæssig klassificering og etikettering af medikamenter, som har indvirkning på evnen til at føre motorkøretøj.
- - På sigt harmonisering af sanktioner over for de alvorligste overtrædelser    af de gælde  nde regler for erhvervschauffører inden for international transport. 5.1.2. Kørekort og køreundervisning Det anføres, at Kommissionen overvejer: - Ændring af direktiv 91/439/EØF om kørekort for bl.a. at sikre indførelsen af min imums- kvalifikationskrav til prøvesagkyndige og et system med trinvis adgang til kør  ekort til motorkøretøj med henblik på at nedbringe ulykkesrisikoen hos urutinerede bil   ister. - Videreførelse af arbejdet med på grundlag af den videnskabelige udvikling at revidere de fysiske og mentale mindstekrav med hensyn til evnen til at føre motorkøretøj samt en gennemgang af lægeundersøgelsers betydning for trafiksikkerheden. - Udvikling af en mere videnskabelig tilgang til køreundervisning og trafikundervisning a l- lerede fra skolealderen. - Videreførelse af specifikke undersøgelser vedrørende helt unge bilister og de rehabilit   e- ringsmetoder, der skal nedbringe andelen af gentagelsestilfælde. 5.1.3. Brug af styrthjelm og cykelhjelm Kommissionen vil støtte nationale initiativer for at f å flere til at anvende styrthjelm. Kommi ssio- nen vil endvidere: - Opfordre til, at alle trafikanter på tohjulede motorkøretøjer skal benytte styrthjelm. - Undersøge cykelhjelmens effekt for forskellige aldersgrupper af cyklister og dens b etyd- ning for anvendelsen af cyklen som transportmiddel, samt hvilke foranstaltninger der i givet fald kan iværksættes på EU -plan. 1 Kommissionens henstilling af 17. januar 2001 om den maksimalt tilladte alkoholkoncentration i blodet (AKB) for førere af motorkøretøjer    –  K(2000) 4397.
- 5.2. Udnyttelse af den tekniske udvikling for at gøre køretøjerne mere sikre 5.2.1. Fremskridt med hensyn til køretøjernes udformning EU har enekompetence vedrørende standardtypegodkendelse af biler og tohjulede motorkøret  ø- jer. Denne procedure vil meget snart blive udvidet til at omfatte erhvervskøretøjer og anhæ ngere samt turistbusser og almindelig busser. 5.2.2. Forbrugeroplysning: Det europæ  iske program for bedømmelse af nye bilmodeller (E u- roNCAP) Der findes et europæisk program for bedømmelse af nye bilmodeller (EuroNCAP), der afpr   ø sikkerheden ved de mest populære nye modeller. Kommissionen vil fortsat støtte pr   ogrammet ud fra ønsket om  at fremme nye teknologiske landvindinger, oplyse forbrugerne samt gøre dem m e- re bevidste om sikkerhedsaspektet. Kommissionen vil endvidere forsøge at få fl  ere medlemslan- de repræsenteret i programmet. 5.2.3. Beskyttelse ved ulykker eller passiv sikkerhed Kommissionen prioriterer som led i beskyttelsen mod ulykker (passiv sikkerhed) følgende ti ltag: - Udarbejdelse af harmoniserede specifikationer for installering af lydsignaler eller visuelle signaler, der husker fører og passagerer på at spænde sikkerheds selen samt udbredelse af sådanne systemer på grundlag af en frivillig aftale. - Udbredelse af universelle forankringssystemer til fastholdelsesanordninger for børn i b i- ler. - Forbedring af bilerne med henblik på at begrænse kvæstelserne ved ulykker, der invo lve- rer fodgængere og cyklister. - Undersøgelse af årsagerne til og mulighederne for at forhindre piskesmældslæsioner. - Støtte til udvikling af intelligente fastholdelsesanordninger.
- - Tilpasning til den tekniske udvikling af direktiverne om påkørsler af las  tbiler forfra, fra siden og bagfra for at begrænse risikoen for underkøring samt indførelse af kriterier for energioptagelsesegenskaber. - Bedre kompatibilitet mellem køretøjerne. - Undersøgelse af de færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser af udbredelsen af ”fir e- hjulstrækkere”, ”sports utility vehicles” og ”multi purpose vehicles”. 5.2.4. Forebyggelse af ulykker eller aktiv sikkerhed Kommissionen prioriterer som led i forebyggelsen af ulykker (aktiv sikkerhed) følgende ti ltag: - Undersøgelse af virkninge n af brug af kørelys på alle køretøjer. - Lastvogne skal være mere synlige. - Eliminering af døde vinkler bagtil for lastvognschauffører. - Evaluering af foranstaltninger, der kan nedbringe antallet af ulykker, som kan tilskrives køretøjernes dæk. - Undersøgel se af systemer til afsløring af manglende evne hos føreren til at føre moto   rkø- retøj på betryggende måde, f.eks. en alkoholtest, der gør det umuligt at starte køret ø og systemer, der kan afsløre, om føreren er træt eller uopmærksom. - Gennemgang af de nationale forsøg med intelligente hastighedsreguleringssystemer og vurdering af, om de kan accepteres af befolkningen. - Forbedring af motorcyklernes sikkerhed gennem lovgivning eller frivillige aftaler med industrien. - Undersøgelse af fordelene ved at harmo nisere standardtypegodkendelsen af tilpasninger i køretøjer beregnet for bevægelseshæmmede personer. - Vedtagelse af en langsigtet plan for informations- og kommunikationssystemer på fær   d- selssikkerhedsområdet og fastlæggelse af de nødvendige lovgivningsramm er for indfø rel-
- sen af sådanne systemer, navnlig med hensyn til godkendelsesprocedurer, specifik   tions- krav og adgang til de fornødne radiofrekvenser. - Fastlæggelse af hovedlinjerne for udvikling og indførelse af kvalitetsstandarder for at o   p- timere brugergrænseflader og mulighederne for at forbedre færdselssikkerheden ved hjælp af telematikapplikationer. Tilsyn med overholdelsen af principerklæringen om br u- gergrænseflader. 5.2.5. Periodisk syn Kommissionen anfører, at man vil undersøge, hvorvidt der bør i   ndføres periodisk syn for a ndre køretøjer end personbiler og lastbiler, som allerede er underlagt regler om periodisk syn. Man vil endvidere sammen med medlemslandene undersøge, hvorvidt der er anledning til at lade de nye indbyggede elektroniske systemer indgå i det periodiske syn. Herudover vil man søge at afdække og formidle best practices med henblik på at gøre det per io- diske syn mere effektivt med lavest mulige omkostninger. 5.3. Forbedring af vejinfrastrukturen Kommissionen overvejer følgende ini tiativer med henblik på en forbedring af vejinfrastrukt uren: - Forslag til et rammedirektiv om sikkerheden ved vejinfrastruktur med det formål at in d- føre et harmoniseret system til afdækning og eliminering af ”sorte pletter” og udarbe jdel- se af færdselssikke  rhedsrevisioner for de veje, der indgår i det transeuropæiske net. - Udarbejdelse af tekniske vejledninger for infrastruktur, navnlig med henblik på fora n- staltninger, der kan gennemføres let og billigt, revisionsmetoder, sikkerhedsstyring i b y- områder, meto der til nedsættelse af hastigheden og mindre farlige autoværn og raba tter. - Udarbejdelse af en vejledning om best practices vedrørende sikkerheden ved jernban e- overskæringer. - Vurdering af de sikkerhedsmæssige konsekvenser af projekter, hvortil der ydes E  U- tilskud, og som vedrører et helt geografisk område.
- - Tilpasning til den tekniske udvikling af de gældende EU  -standarder for vejudstyr med henblik på et højt beskyttelsesniveau, navnlig gennem forbedringer, der gør vejsiderne mindre farlige i tilfælde af   ulykker. - Forsknings- og demonstrationsprojekter om ”intelligente veje”. - Forbedring af sikkerhedsniveauet i tunneler, bl.a. via tekniske standarder og information af trafikanterne. 5.4. Sikkerheden ved erhvervsmæssig godstransport og passagerbefordrin  g Der er allerede taget en række initiativer med henblik på at forbedre sikkerheden vedrørende erhvervsmæssig personbefordring og godstransport. Kommissionen anfører i den forbindelse, at man fremover vil arbejde videre med følgende punkter: - Vedtagelse og gennemførelse af Europa -parlamentets og Rådets direktiv om uddannelse af erhvervschauffører. - Skærpelse af lovgivningen (og kontrol med dens anvendelse) om køre   - og hviletid inden for erhvervsmæssig vejtransport. - Indførelse af digitale fartskrivere i e rhvervskøretøjer. - Udarbejdelse af retningslinier om de mest hensigtsmæssige metoder på det erhvervsp   oli- tiske område med henblik på at nedbringe risikoen for ulykker og kvæstelser og ti lskynde til, at hensyntagen til sikkerheden indgår som et væsentligt el   ement i kontrakterne om vejtransport. - Udarbejdelse af vejledninger om best practices vedrørende fastgøring af last og usæ dvan- lig transport. - Tilpasning til den tekniske udvikling af EU-lovgivningen om transport af farligt gods. - Obligatorisk brug af sikkerhedsseler i turistbusser og lastvogne. - Fastsættelse af regler om beskyttelsesforanstaltninger i køretøjer, der jævnligt befordrer børn.
10 - - Undersøgelse af hvilke konsekvenser den stigende brug af lette erhvervskøretøjer og tj   e- nestekøretøjer har for færd selssikkerheden. 5.5. Redningstjenester og behandling af trafikofre Kommissionen agter at gennemføre en undersøgelse af best practices med hensyn til lægeb e- handling efter trafikulykker. Man vil endvidere udarbejde en specifikation for nødsignalsyst emer kombineret med et positionsbestemmelsessystem og gennemførelse af demonstrationspr ojekter, der omfatter alle faser i redningsindsatsen. 5.6. Indsamling, analyse og videreformidling af data om trafikulykker EU har etableret en database, CARE (Community Road Accident Database), som modtager data om færdselssikkerhed fra medlemsla  ndene. Disse data forvaltes af Kommissionen. Kommissionen ønsker at uddybe vidensgrundlaget om trafikulykker, bl.a. ved hjælp af følge nde tiltag: - Udbygning af CARE-databasen og udvidet adgang til basen for at skabe større åbenhed og få flere til at gøre brug af databasen. - Supplering af CARE med variabler for risikoeksponering og ulykkesårsager. - Evaluering og forbedring af systemerne til sammenkædning af hospitalernes data med d  e nationale statistikker om trafikulykker. - Udarbejdelse af en specifikation for indbyggede ”sorte bokse” i køretøjer og unders ø gel- se af de forskellige alternativers virkninger for bestemte kategorier af køretøjer. - Oprettelse af et europæisk overvågning   sorgan for færdselssikkerhed som en intern stru  k- tur i Kommissionen. - Fastlæggelse af europæiske metoder for en uafhængig efterforskning af trafikulykker og nedsættelse af en uafhængig ekspertgruppe, der skal bistå Kommissionen.
11 - 2. Gældende dansk ret Kommissionen har fastsat et overordnet mål om en halvering af antallet af trafik ofre i EU inden 2010. Handlingsplanen tager som ovenfor anført sigte på at belyse en række mulige in dsatsom- råder med henblik på målets opfyldelse. Handlingsplanen giver således  overblik over de områder, som Kommissionen dels allerede a r- bejder med, dels vil arbejde videre med i de kommende år. Der er derfor ikke i selve han dlings- planen stillet egentlige forslag af lovgivningsmæssig karakter, og der er derfor ikke grun  dlag for at give en vurdering af handlingsplanens forslag til gældende dansk ret. 3. Høring Da der ikke i handlingsplanen var fremsat konkrete forslag af lovgivningsmæssig karakter, har der ikke været foretaget høring af danske int   eressenters holdning til planen. 4. Dansk holdning Danmark er overordnet positivt indstillet over for initiativer, der kan bidrage til at forbedre fær  d- selssikkerheden. Det bemærkes, at Færdselssikkerhedskommissionen i sin handlingsplan ”Hver ulykke er én for meget – ter med dig” har fastsat en målsætning, hvorefter antallet af dræ bte og alvorligt tilskadekomne i trafikken i Danmark inden udgangen af 2012 skal være reduc  eret med mindst 40 pct. i forhold til 1998. 5. Andre landes holdninger Det daværende   græske forma  ndskab havde kort forud for transportrådsmødet den 5. og 6. juni 2003 forelagt et udkast til konklusioner, som tog udgangspunkt i handlingsplanen. Konklusio- nerne blev vedtaget på rådsmødet. Ifølge konklusionerne opfordrer Rådet Kommissionen til at fortsæ tte arbejdet med at forbedre færdselssikkerheden og til at tage de nødvendige initiativer i den forbindelse. Rådet opfo rdrer endvidere Kommissionen til i 2006 at tilvejebringe en midtvejsrapport i relation til målet om en halvering af antallet af trafikofre, ligesom man opfordrer til, hvor dette måtte vise sig nødve  n- digt, at fremsætte lovgivningsmæssige forslag. Det er i de indledende bemærkninger til ko nklu- sionerne udtrykkeligt anført, at målet om en halvering af antallet af trafikofre ve  drører EU som helhed. Herudover opfordrer Rådet medlemslandene til fortsat at give færdselssikke   rhed en høj
12 - prioritet og til at fremme samarbejde imellem landene med henblik på målets opfy  ldelse. Der opfordres endelig til, at landene træffer nyskabende foranstaltninger med samme formål. Der har i øvrigt  været afholdt to uformelle ministermøder i Verona henholdsvis den    23. - 2 4. ok- tober 2003 og den 25.- 26. oktober 2004, hvor der blev fremlagt erklæringer om færdsel ssikker- hed. Begge erklæringer er efterfølgende    blevet vedtaget som rådskonklus ioner. 6. Lovgivningsmæssige  , statsfinansielle og samfundsøkonomiske  konsekvenser Handlingsplanen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkon   o- miske konsekvenser 7. Nærhedsprincippet og proportionalitets  princippet Det bemærkes, at det i   handlingsplanen er anført,  at man tidligere har kunnet konstatere et stort spring fra de ambitiøse hensigtserklæringer til den meget beskedne indsats fra medlem   slandenes side, samtidig med at medlemslandene efter Kommissionens opfattelse alt for ofte har afvist konkrete foranstaltninger på europæisk plan med henvisning til subsidiaritetsprincippet. Ko   m- missionen anfører, at man vil anvende subsidiaritetsprincippet meget stringent, så alle på de fo   r- skellige niveauer ved nøja gtigt inden for hvilken ramme, de kan bidrage mest effektivt til den fæ    les indsats. Det er regeringens opfattelse, at handlingsplanen ikke er i strid med nærheds  - og proportionali- tetsprincippet. 8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Handlingsplanen har tidligere mundtligt været forelagt Folketingets Europaudvalg til orient  ering på u dvalgets møde den 28. maj 2003. Grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2003.