14. juni 2005 Strategi for en forstærket indsats mod de krimi  nelle grupper og netværk, der begår a lvorligere kriminalitet Indhold: Resumé 1 1. Situation 3 2. Mål 4 3. Indsats 4 3.1. Samfundsmæssig mobilisering 4 3.2. Proaktiv og efterretningsbaseret politiindsats 5 3.3. Intensiv og målrettet efterfors kning 6 3.4. Gå efter pengen e 8 3.5. Massiv og sammenhængende myndighedsindsats 8 3.6. Systematisk kontrol 9 3.7. Hurtig og konsekvent retshåndhæve   lse 9 4. Gennemførelse og anvendelse af ressou rcer 10 5. Koordination og opfølgning 10 Resumé Den hidtidige rockerindsats tilpasses og udvides til at omfatte de grupper og net- værk,   der begår alvorligere kriminalitet, og  som er ved at overtage en del af rock- ernes traditionelle profitområder. Den  forstærkede  indsats tager  sigte  på  såvel    kriminalitetsbekæmpelse    som  en samfundsmæssig imødegåelse af de kriminelle grupper  og netværk   bl.a.  med det formål  at  begrænse     tilgangen  til  de  kriminelle  grupper  og  netværk    samt  sikre  en generel afstandtagen fra disse miljøer. Via  politiets  systematisk  landsdækkende    indsamling,  bearbejdning  og  analyse  af oplysninger fra relevante miljøer  og nationale samt internationale samarbejdspart- nere  m.v.  udpeges  konkrete  mål  for   en  intensiv  og  målrettet   politimæssig    efter- forskning. POLITIAFDELINGEN Polititorvet  14 1780 København V Telefon:  3314 8888   Telefax:  3343 0006 E-mail:    [email protected] Web: www.politi.dk
Side 2 Den politimæssige ef  terforskning gennemføres  i politikredsene bl.a. i fælles efte  r- forskningshold  med  deltagelse  af  Rigspolitiet  og  under  anvendelse  af  de  lovgiv- ningsmæssige og efterforskningsmæssige muligheder i videst muligt o mfang. Udbytteaf strafbart forhold søges system atisk opsporet, beslaglagt og konfiskeret. De  positive  erfaringer  fra  rockerindsatsen  med  en  bredspektret  indsats,  der  ind- drager alle relevante myndigheder, herunder med henblik på  kortlægning af øk   o- nomiske og skattemæssige forhold,   der kan give anledning til andet end strafferet- lige sanktioner, anvendes også i relation til de  grupper og netværk, som omfattes af denne forstærkede indsats  . Der gennemføres tillige en systematisk ordens - og kontrolmæssig indsats   i forhold til de relevante grupper og netværk  . I denne forbindelse skal der konsekvent skri- des ind, hvis der konstateres lovovertrædelser.    Den systematiske ordens- og kon- trolmæssige in  dsats har til formål dels at gøre det uattraktivt at have tilknytning til miljøet, dels at si kre politiet et indgående  kendskab til de relevante miljøer , som gør det muligt at  udpege mål for  konkrete efterforskninger. Hash-klubmiljøet g ø- res til genstand for en intensiv politiindsats. Retshåndhævelsen  overfor  de  kriminelle  grupper  og  netværk  søges  gennemført med  den  fornø dne  hurtighed  og  konsekvens  ved  bl.a.  fængsling  og  straffuldby  r- delse. Politikredsene,  regionspolitikredsene  og  Rigspolitiet  skal  i  forbindelse  med  gen- nemføre lsen af den forstærkede indsats indsætte de fornødne ressourcer, herunder således at politiet i fo rnø dent omfang iværksætter efterretningsbaseret og proaktiv efterforskning. Styregruppen  vedrørende  efterforskningsstøttecentrene  samt  grænseoverskride n- de, organiseret kriminalitet koordinerer og følger op på   den forstærkede   indsats.
Side 3 1.    Situation Fra  rockermiljøet  udspringer  alvorlig  og  organiseret  kriminalitet.  Der  er  i  denne forbindelse udarbejdet en handlingsplan, som er tiltrådt af justitsministeren1. Det er opfattelsen, at handlingsplanen fra 2002, der bl.a. er blevet understøttet af lovgivningsmæssige    initiativer  (ændring  af  retsplejeloven  m.v.)  og  en  af  Justit  s- ministeriet udarbejdet vejledning om myndigheders adgang til at udveksle oplys- ninger i den koordinerede myndighedsindsats over for rockernes kriminalitet, har vist sig som et velfungerende og resultatgivende grundlag for myndighedsindsat- sen. Det er ligeledes vurderingen, at rockermiljøet aktuelt   dels føler sig trængt af den intensiverede  myndighedsindsats,  herunder  både  den   politimæssige    indsats  med henblik på strafforfølgning   og den øvrige indsats   med henblik på en generel sa m- fundsmæssig   imødegåelse   af   rockermiljøet ,   dels   føler   sig   trængt   af   andre kriminelle  grupper  og  netværk.    Det  er  i  den  sammenhæng    konstateret,  at  der  fra visse  grupper  og  netværk,  primært  grupper  bestående  af unge  mænd  med  anden etnisk  oprindelse  end  dansk,  udspringer  kriminalitet,  der  i  sin  art  og  karakter  er sammenlignelig med den profitmotiverede kriminalitet, der traditionelt har knyttet sig til rockermiljøet. Kriminalitetens profitmotiv medfører , at der opstår en vis  intern konkurrence mel- lem   de   kriminelle   grupper   og   netværk  .   I   den   forbindelse   er   der   konstateret konflikter,  ofte   af  særdeles  vo  ldelig  karakter  og  under  anvendelse   af   våben , mellem  forskellige  grupper  bestående  primært  af  unge  mænd  med  anden etnisk oprindelse end dansk, dels konflikter mellem på den ene side rockermiljøet og på den anden side grupper bestående primært af unge mænd med anden etnisk opri n- delse end dansk. Om  end  der  er  mange  lighedspunkter  mellem  rockermiljøet  og  andre  krimine lle grupper og netværk, der begår alvorligere kriminalitet, herunder     i forhold til den voldsaura og det samarbejde med kriminelle i udlandet, der præger miljøerne, bør der  som  led  i  den  politimæssige  indsats    tages  højde  for  grupperingernes   forskel- ligartethed, særligt for så vidt angår organisation og kultur. I forhold til grupper bestående primært af unge mænd med anden etnisk oprinde l- se  end  dansk  skal  det  fremhæves,  at  deres  adfærd  i  nogle  tilfælde  er  af  særdeles hensynsløs og rå karakter. I lig  hed med rockermiljøet   – højere grad – iver grupperne, i kriminel sammenhæng. 1 Plan for intensiveret indsats mod den kriminalitet og de ordenspolitimæssige problemer m.v., der udspringer af rockermiljøet, er udsendt til samtlige politikredse ved Rigspolitiets rundskrivelse af 25. september 2002. Planen samt statusredegørelser for indsatsen i henhold til planen er tilgæng   e- lige via www.politi.dk.
Side 4 Hertil kommer, at det i øvrigt kan være vanskeligt for myndigheder   ne at få indblik i de relevante miljøer, hvorfra problemerne udspringer, p å grund af kulturforske l- le, sproglige barrierer m.v. 2.    Mål Det er hensigten, at den hidtidige rockerindsats tilpasses og udvides til at omfatte de kriminelle grupper og netværk, som er ved at overtage en del af rockernes tr  a- ditionelle profitområ der. Den  forstærkede  indsats  gennemføres  på  en  måde,  der  sikrer,  at  politiet  fortsat opfattes som retfærdigt og i  kke-diskriminerende. For så vidt angår rockermiljøet bemærkes, at der fortsat udspringer massiv krim i- nalitet og andre samfundsmæssige problemer    fra  dette miljø .  Indsatsen i relation til rockermiljøet vil derfor fortsætte på det grundlag, som følger af handlingspla- nen fra 2002. Det bemærkes i den forbindelse, at den politimæssige ressourcea n- vendelse i relation til rockermiljøet løbende justeres i overenss  temmelse med pro- blemernes omfang og karakter. 3.    Indsats 3.1. Samfundsmæssig mobilisering En effektiv indsats mod kriminelle grupper og netværk   er ikke en opgave, der kan løses  ved  en  isoleret  politiindsats.  Den  politimæssige  indsats  må  nødvendigvis suppleres med andre initiativer, således at indsatsen bliver bredspektret og inddr a- ger alle relevante myndigheder og organisationer m.v. Politiet skal derfor arbejde for en bredt funderet samfundsmæssig indsats, heru  n- der særligt med det formål at imødegå tilgan gen til de kriminelle grupper og net- værk   samt sikre en generel afstandtagen fra disse miljøer. Den samfundsmæssige mobilisering med henblik på at isolere de kriminelle gru   p- per og netværk   gennemføres i dialog og sa marbejde med de dele af det omgivende samfund, der har berøring med og indsigt i  de relevante miljøer.  Dette gælder bl.a. foreninger,  erhvervsdrivende  og  især  de  dele  af  nattelivet,  hvor  de  kriminelle grupper og netværk færdes. Alle, der ligger inde med oplysninger af betydning for den politimæss  ige indsats mod de kriminelle grupper og netværk, bør opfordres til at henvende sig til polit   i- et, og der bør om nødvendigt træffes passende foranstaltninger med henblik på at sikre, at oplysningerne kan videregives til politiet, uden at kildens identitet afslø- res.
Side 5 3.2. Proaktiv og efterretningsbaseret politiindsats Traditionel  efterforskning,  der  tager  udgangspunkt  i  en  konkret  anmeldelse  til politiet,  er  sjæl  dent  tilstrækkelig  i  forhold    til  den  kriminalitet,  der  udøves  af  de grupper og netværk  , som omfattes af denne strategi. Den  efterforskningsmæssige  indsats    må  derfor  tilrettelægges     således,  at  politiet proaktivt  -  d.v.s.  uden  at  afvente  konkrete  anmeldelser  -  kan  iværksætte  efte r- forskning i relation til den kriminalitet, der udspringer fra de relevante grupper og netværk Det er vigtigt, at politiet er velinformeret om de kriminelle netværk for derved at muliggøre  en  proaktiv  indsats,  som  i  højere  grad  end  traditionel  (reaktiv  )  efter- forskning  tager  sigte  på  ikke  blot  at  afdække  kriminelle  aktiviteter   ,  men  også   at modvirke  kriminaliteten,  idet  efterforskningen  typisk  vil  være  fremadrettet  og tidsmæssigt foregå parallelt med kriminalitetens udvi kling. Med henblik på at  tilvejebringe grundlaget for en proaktiv og efterretningsbaseret politiindsats er der efter drøftelser i s tyregruppen vedrørende efterforskningsstø  t- tecentrene samt grænseoverskridende, organiseret kriminalitet2 iværksat   systema- tisk  landsdækkende  politimæssig  m onitering  -  d.v.s.  en  systematisk  indsamling, bearbejdning og analyse af relevante oplysninger - inden for følgende omr å der: Kriminelle grupper og netværk, der begår alvorligere kriminalitet   , herun- der rockermiljøet. Narkotikakriminalitet. Kvindehandel. Smugling af højt beskattede varer. Pengefalsk. Voldelige overfald på ansatte i k riminalforsorgen m.v. Som led i den systematiske indsamling, bearbejdning og analyse af oplysninger er der etableret regionale efterforskningsstøttecentre  (REC) i lan dets syv regionspoli- tikredse (Ålborg, Århus, Haderslev, Odense, Slagelse, København og Bo rnholm). De  regionale  efterforskningsstøttecentre  er   sammenkoblet i  et  særligt  IT -miljø med Rigspolitiets nationale efterforskningsstøttece nter (NEC). Den systematiske landsdækkende politimæssige monitering indebærer, at det p å- hviler  politikredsene  at  indberette  samtlige  relevante  oplysninger  inden  for  de nævnte  områder  til  efte   rforskningsstøttecentrene,  hvor  oplysninge rne  bearbejdes 2 Rigspolitichefen  er  formand  for  styregruppen  vedrørende  efterforskningsstøttecentrene  samt grænseoverskrid  ende, organiseret kriminalitet, der i øvrigt består af rigsadvokaten, politidirektøren og 1. vicepolitidirektør i København, de seks øvrige regionspolitiledere, statsadvokaten i Viborg, formanden  for  Politimesterforeningen,  politimesteren  i  Glostrup,  formanden  for  Politilederfor- eningen samt politimesteren i Rigspolitiets Politiafdeling.
Side 6 og  suppleres  med  oplysninger  fra  andre  kilder  og  myndigheder,  f.eks.  ToldSkat samt internationale samarbejdspartnere. Den  etablerede  moniteringsstruktur  gør   det  muligt  at  erkende  mønstre   og  sam- menhænge i kriminaliteten   og blandt de kriminelle. Rigspolitiets opgave er at analysere de foreliggende oplysninger bl.a. med henblik på at ident ificere grupper og netværk, som udøver     alvorlig  kriminalitet, herunder særligt grænseoverskridende, organiseret kriminalitet, og at bidrage til udpegnin- gen af de primære efterforsk  ningsmæ  ssige mål, jf. afsnit 3.3. Det bemærkes i den forbindelse, at ændringe n af retsplejeloven, der blev gennem- ført i 20033, bl.a. giver bedre muligheder for at politiet kan modtage informatio- ner,  der  er  af  betydning  for  en  effektiv  bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet, herunder  i  form  af  bedre  muligheder  for  at  anvende  meddelere4  og  gennemføre agentvirksomhed.  De  lovgivningsmæssige  rammer  skal  udnyttes  i  fuldt  omfang som led i denne strategis gennemførelse . 3.3.Intensiv   og målrettet efterforskning I samarbejde mellem Rigspolitiet og de berørte  politikredse udarbejdes  oplæg til konkrete efterforskninger. Med  henblik  på  gennemførelse  af  den  konkrete  efterforskning  kan  der  e  tableres fælles efterforskningshold   med deltagelse af Rigspolitiet og relevante politikredse. I denne forbindelse sker der en videreførelse af erfaringerne med den særlige e   f- terforskningsenhed,  Rocker  Task  Force,  der  blev  etableret  i  forbindelse  med  det voldelige interne opgør mellem Hells Angels og Band idos i midten af 1990’erne. De fælles efterforskningshold   forestår  - under ledelse af vedkommende politikreds - gennemførelsen af den konkrete  efterforskning, og Rigspolitiet vil i den forbin- delse stille særlig ekspertise til rådighed for de fælles efterforskningshold, heru n- der med henblik på anvendelse af moderne teknologi og tolkning m.v. som led i efterforskningen. Efterforskning rettet mod de kriminelle grupper og netværk, der begår alvorligere kriminalitet,  vil  typisk  kræve  benyttelse  af  ava  ncerede  efterforskningsteknikker, herunder f.eks. indgreb i meddelelseshemmeligheden, f.eks. telefon- og rumaflytninger, langvarige observationer (skygninger), politimæssig infiltration af relevante miljøer (anvendelse af meddelere og agenter), 3 Lov nr. 436 af 10. juni 2003 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Bekæmpelse af roc k- erkriminalitet og anden organiseret kriminalitet). 4 Jf.  herved  Rigsadvokatens  meddelelse  2/2005  af  9.  marts  2005  om  retningslinier  vedrørende meddelere samt Rigspolitichefens rundskrivelse af samme dato om samme emne.
Side 7 gennemførelse af grænseoverskridende kontrollerede lev   erancer og såkaldte hemmelige ransagninger, ligesom det må forventes, at det vil være nødvendigt at iværksæt te vidnebeskyttel- sesprogrammer m.v. Rigspolitiet  yder i den forbindelse den berørte politikreds støtte til efterforskni  n- gen,  herunder  i  form  af  operativ  analyse  og  efterforskningsmæssig  bistand  samt koordinering, bl.a. i forhold til udførelse af særlige e   fterforskningsskridt, jf. oven- stående,  samt  gennemførelse  af    vidnebeskyttelsesprogrammer  og  særligt  farlige eller vanskelige anholdelser m.v. De   regionale   efterforskningsstøttecentre   kan   tilsvarende   bistå   politikredsene   i vedkommende  politiregion  med  analyser  m.v.  i  relation  til  regionale  kriminali- tetsproblemer. Inden for de enkelte politiregioner er der endvidere indgået aftaler om efterforskningsmæssigt samarbe  jde I forhold til udlandet bemærkes, at   Rigspolitiet er bindeleddet mellem dansk politi og det internationale politisamarbejde, herunder det nordiske samarbejde mellem politi- og toldmyndigheder (PTN –   Politi- og toldsamarbejdet i Norden), Østersø task-forcen  vedrø rende  organiseret  kriminalitet,  Schengen-samarbejdet,  Europol og  Interpol.  Det  skal  i  denne  sammenhæng  fre  mhæves,  at  det  i  forbin  delse  med efterforskning af kriminelle grupper og netværks grænseoverskridende aktivitet er er  vigtigt  at  udnytte  det  internationale  politisamarbejdes  muligheder,  herunder gennem udveksling af oplysninger med udenlandske politimyndigheder samt etab- lering af internationale analyse- og efterforskningshold. Opmærksomheden   henledes   i   øvrigt   særligt   på,   at   en   forbindelsesofficer   fra svensk politi og told er tilknyttet Rigspolitiets nationale efterforskningsstøttece n- ter, og at forbindelsesofficeren efter omstændighederne vil kunne formidle sama  r- bejde med svenske myndigheder bl.a. med henblik på afdækning    af økonom iske, skatte-  og  afgiftsmæssige  samt  bopælsmæssige  forhold,  der  kan  have  bety dning for gennemførelsen af konk rete undersøgelser og efterforskninger her i la ndet. Som led i den politimæssige indsats mod grupper og netværk, der begår alvorlig e- re kriminalitet, kan det være relevant at afdække udenlandske kontakter og sama r- bejdspartnere, bl.a. ved at følge visse enk eltpersoners rejseaktiviteter og -mønstre. På  denne  baggrund  bør  bl.a.    Schengen-konventionens  muligheder  for  -  via  regi- streringer i Schengen-informationssystemet - at gennemføre diskrete overvågni  n- ger og målrettede kontroller i udlandet bringes i anvendels e i alle de tilfælde, hvor det skø nnes relevant.
Side 8 3.4. Gå efter pengene De  grupper  og  netværk,  der  begår  alvorligere  kriminalitet,  er  oftest  motiveret  af profit. Det bør derfor indgå som en integreret del af den forstærkede indsats overfor de kriminelle  grupper  og  netværk,  at  politiet  systematisk    forsøger  at  afdække  stra   f- bart udbytte med henblik på beslaglæggelse og konfiskation. Opmærksomheden   bør   i   den   forbindelse   særligt   være   rettet   mod   kreditkort - oplysninger, herunder i forhold til udenlandske kreditkort, veksel- og overføring s- bilag,  køb  og  salg  af  visse  formuegoder  samt  andre  mistænkelige  økonomiske transaktioner, hvor alle relevante spor bør følges op i forhold til bl.a. udenlandske myndigheder og med bistand fra statsadvokaten for særlig økon   omisk kriminalitet og de told- og skatteeksperter, der er tilknyttet  Rigspolitiets nationale efterforsk- ningsstøtt ecenter. 3.5.Massiv   og sammenhængende   myndighedsindsats Sideløbende med bestræbelserne på at gøre strafferetligt ansvar gældende over for personerne i de kriminelle netværk og grupper skal der også administrativt søges gennemført en massiv myndighedsindsats. Som led i indsatsen over for rockermiljøet er der indhøstet   særdeles gode erfari  n- ger med en bredspektret indsats, der inddrager alle relevante myndigheder, herun- der  med  henblik  på   samarbejde  om  kortlægning  af    bl.a.  økonomi ske  og  skatte- mæssige fo  rhold. Erfaringerne  fra  rockerindsatsen  skal  videreføres  i  forhold  til   andre  kriminelle netværk  og  grupper  ,  herunder  f.eks.  også  i  forhold  til   proforma-flytninger  og uretmæssig anvendelse af biler, der er registreret i udla  ndet. Der  henvises  i  øvrigt  til  Justitsministeriets  cirkulæreskrivelse  af  12.  november 2003,  der  indeholder  vejledning  om  myndigheders  adgang  til  at  udveksle  oplys- ninger som led i den koordinerede myndighedsindsats over for rockernes krimina- litet. De legale rammer for udveksling af oplysninger bør a nvendes i fuldt omfang. Rigspolitiet vil i denne sammenhæng fortsætte samarbejdet med Told - og Skatte- styrelsen.  Som  led  i  dette  samarbejde  er  personale  fra  Told-  og  Skattestyrelsen tilknyttet Rigspolitiets nationale efterforskningsstøttecenter.
Side 9 3.6. Systematisk kontrol Der  gennemføres  en  systematisk  ordens -  og  kontrolmæssig  indsats  overfor  de relevante grupper og netværk  . I denne forbindelse skal der konsekvent skrides ind, hvis  der  konstateres  lovovertrædelser,    bl.a.  således  at  gerningsmænd  søges  var e- tægtsfængslet, hvis der er grundlag he rfor. Det bemærkes  , at der i forbindelse med det interne voldelige opgør  blandt rocker- grupper  i midten af 1990’er blev indhøstet gode erfaringer med at foretage syst  e- matiske visitationer og ransagninger med henblik på beslaglæggelse af våben. Hvis situationen tilsiger det som led i den forstærkede indsats overfor kriminelle grupper  og  netværk  ,  f.eks.  fordi  der  på går   interne  opgør  mel lem  konkurrerende grupper,  bør  der   i  videst  muligt  omfang  foretages  systematiske  visitationer  og ransagninger i henhold til politilovens og retsplejelovens regler. Den systematiske ordens- og kontrolmæssige i  ndsats har til formål dels at gøre det uattraktivt at have tilknytning til miljøet, dels at sikre politiet et indgående ken  d- skab til de relevante netværk bl.a. med det formål at    give politiet mulighed for at udpege mål for konkret e efterforskninger. Der  er  ofte  tætte  forbindelser  mellem  hashklub  -miljøet  og  kriminelle  grupper  og netværk,  der  begår  alvorligere  kriminalitet.  Hashklub   -miljøet  bør  derfor  i  hele landet være genstand for   en intensiv politiindsats med det sigte, at hash-klubberne systematisk  registreres  og  søges  lukket  hurtigst  muligt   – anvendelse af de særlige lovgivningsmæssige muligheder på området. 3.7. Hurtigt og konsekvent retshåndhævelse Erfaringerne  viser,  at  en  hurtigt  og  konsekvent  retshåndhævelse  er  af  afgørende betydning for den kriminalitetsforebyggende og -bekæmpende indsats. Den  retshåndhævende  indsats  overfor  kriminelle  grupper  og  netværk,  der  begår alvorligere kriminalitet, bør derfor være præget af hurtighed og konsekvens, bl.a. såle des at konkrete sager søges fremm et mest muligt, at personer med tilknytning til sådanne grupper og netværk søges fængslet i videst muligt omfang, og at ko n- krete afgørelser søges fuldbyrdet hurtigt muligt. Dette gælder særligt i sager ve d- rørende ulovlig besiddelse eller anvendelse af skyd evåben. Der  bør  ligeledes  etableres  et  tæt  og  løbende  samarbejde  mellem  politiet  og  kr i- minalforsorgen  med  henblik  på  at  sikre  den  fornødne  hurtighed  og  konsekvens  i straffuldbyrdelsen.
Side 10 4.    Gennemfø relse og anvendelse af ressourcer Den  politimæssige  operat  ive  indsats  mod  de  kriminelle  grupper  og  netværk    er forankret i politikredsene. De politikredse, hvor kriminelle grupper og netværk opererer,   bør i denne forbi n- delse  udarbejde  nærmere  operationsplaner,  herunder  med  henblik  på  at  si   kre,  at der  i  fornødent   omfang  iværksættes  proa ktive  efterforskninger,  og  at  alle  oplys- ninger, der kan være  af  betydning for den politimæssige indsats , registreres. Til- svarende bør der i de enkelte politikredse udpeges kontaktpersoner, der kan me d- virke til koordinationen af den politimæssige in  dsats. Det  påhviler  politikredsene,  regionspolitikredsene  samt  Rigspolitiet  at  afsætte  de fornø dne ressourcer til indsatsen5. 5.    Koordination og opfølgning Regionspolitikredsene  og  Rigspolitiet  koordinerer  indsatsen  i  fornødent  omfang på op erativt niveau. Styregruppen  vedrørende  efterforskningsstøttecentrene  samt  grænseoverskride n- de, organiseret kriminalitet forestår den overordnede  politimæssige   koordination s- indsats.   Situationen  følges   således  løbende    af  styregruppen.  I  den  forbindelse drø ftes nødvendige just eringer af indsatsen. 5 Politiets Resultat Evaluerings System (PRES) vil med virkning fra 2005 omfatte en evaluering af indsatsen  mod organiseret  kriminalitet. PRES-målingerne  vil således  fremtidigt  kunne bidrage til at dokumentere den forstærk  ede indsats i relation til de kriminelle grupper og netværk, som er ved at overtage en del af rockernes traditionelle profitområder i relation til al vorlig kriminalitet.