Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 304
Offentligt
185585_0001.png
185585_0002.png
På vegne af medlemmer af Dansk Kørelærer Union (DKU) tillader undertegnede herved at stillespørgsmålstegn ved beslutningen om at overdrage gennemførelsen af køreprøver til store køretøjertil politiet.I dag forestår politiet afholdelse af teori- og køreprøver til kategori A og B, og her er der ca. 4 ugersventetid, selv om kørekortbekendtgørelsen foreskriver disse prøver afholdt hurtigst muligt, hvilketi.flg. udtalelse fra Rigspolitichefen svarer til 8 – 10 kontordage. Skal politiet ligeledes foreståafholdelsen af prøver til de store køretøjer, frygter vi yderligere ventetider.Igennem tiderne har vi været udsat for udsættelser af vore teori- og køreprøver, begrundet i atpolitiet skulle afsætte personale til forskellige begivenheder, som f.eks. Bill Clintons besøg ellerunder det danske formandskab i EU, hvor de mange statsbesøg umiddelbart medførte udsættelser afde nævnte prøver og, som påvirkede teori- og køreprøver det efterfølgende år p.g.a. politietsafspadsering. I den nærmeste fremtid er vi bekendt med at præsident George W Bush vil besøgeDanmark, og i den forbindelse er vi allerede underrettet om at det vil medføre udsættelser af teori-og køreprøver.Da politiet i dag således ikke råder over de nødvendige ressourcer til de teori- og køreprøver som deforestår i dag, er det vores spørgsmål, hvordan vil de så i fremtiden, når de også skal varetagestorvognsprøver kunne afse de nødvendige ressourcer? De manglende ressourcer betyder somtidligere nævnt ventetider på de ”små kørekort”. Man har i dag yderligere 5 ugers ventetid, hvisman er dumpet til en køreprøve. Dette mener vi ikke er en rimelig tid, og vi kan frygte, at denneventetid bliver længere, såfremt politiet også skal forestå prøverne til store køretøjer.Vi er bekendt med at politiet kun kan forvente at få 16 personer uddannet som prøvesagkyndige tilprøver til kategori C, D og E inden udgangen af 2005.Hvis vi sammenholder ovennævnte med det nye politiforlig, kan det undre, at man samtidig med atman vil gøre politiet mere synligt, ved at få flere patruljer på gaden skal der tages 60 politifolk ud tilprøvesagkyndige til kategori C, D og E. Selvfølgelig skal der ikke bruges 60 politifolk konstant,men der er efteruddannelse, kvalitetskontrol, o.s.v., hvilket formentlig vil betyde at de 60 mand erkonstant beskæftiget uden for normalt politiarbejde med uddannelse, kurser o. lign. til storekøretøjer.Vi er derfor uforstående overfor at man ikke overfører de 60 mand fra bilinspektionen til et evt.særligt prøvekorps under Rigspolitichefen/kommunerne eller til anden myndighed, eller evt. enprivat aktør. Herved vil man kunne spare en del ressourcer, idet disse personer allerede er uddannettil at afholdelse af alle former for køreprøver – kategorierne A, B, C, D, E samt vejledende prøverfor ældre personer og handicappede. Herudover vil man i politiet få en større kapacitet tilundersøgelse af færdselsuheld. Dette vil være ressourcebesparende – ca. 30 mil. kr. - og give merepoliti til andre opgaver. Man kan i øvrigt, i ”Fremtidens politi (politiets visioner)” på side 86 læsefølgende:”Politiet har i dag ansvaret for afholdelse af køre- og teoriprøver. Der anvendes årligt ca. 100-150årsværk til denne opgave. Senest har politiet i forbindelse med privatiseringen af StatensBilinspektion også fået overført opgaven med køre- og teoriprøver til bl.a. lastbiler og busser.Opgaven med afholdelse af køre- og teoriprøver forekommer ikke at være af indlysendepolitimæssig relevans og varetages da heller ikke af politiet i hverken Sverige, Norge eller England.Det kan således overvejes at udlægge denne opgave f.eks. til kommunerne eller en privat aktør. I
givet fald må politiet dog formentlig skulle føre kontrol og tilsyn med området, herunder godkendede enkelte prøvesagkyndige.”Såfremt man fastholder ideen med at politiet skal forestå alle former for teori- og køreprøver vil detbetyde, at der årligt skal afsættes ca. 200 årsværk til denne opgave, hvilket vel ikke er ioverensstemmelse med visionerne om politiets synlighed.Det ville derfor være oplagt på nuværende tidspunkt, at overveje en omlæggelse af prøverne tilanden myndighed end Politiet, der i forvejen har meget knappe ressourcer.
Med venlig hilsenKristen AndersenKalundborg kørelæreforening