Myndighederne holder kæft og medierne er tavse om Scandinavian Star sagen. Dette er et hvepsebo som ingen skal have fingerne i. Dommeren i Tingsretten i Oslo afviste Mike Axdals sag imod Skuld. Grundet oplysninger i dokumenter som hverken dansk politi eller Granskningsudvalget anså som bevis for, at SeaEscape ejede skibet og derved kunne have blive holdt ansvarlig straffemæssigt eller forsikringsmæssigt. De oplysninger som dommer Berg forholdte sig til, stammede fra Bahamas skibsregister dateret d. 10. juli 1996 - hvor det blev forklaret, at der d. 30. august 1990 skete en omregistrering i skibsregistret af Scandinavian Stars ejerforhold fra SeaEscape til det danske KS Scandinavian Star selskab på Frederiksberg og at dateringen var blevet dateret t ilbage til d.5. april 90. Dommer Berg mente, at oplysningen fra d. 10. juli 1996 måtte anses som skæringspunkt for hvornår forældelsen startede og det blev altså i dommen den dag i 1996. Dommer Berg overså dog, at selv samme oplysning var beskrevet i NOU  Granskningsudvalget fra januar 1991 men, at hverken dansk politi eller Granskningsudvalget tog dette som udtryk for, at skibet var ejet af det amerikanske rederi SeaEscape, som var ejet af DFDS i København. Både politiet og Granskningsudvalget tog den se ne registrering som udtryk for, at branden var årsag til, at skibet ikke var omregistret før og dermed godtog man, at SeaEscape forblev registreret i skibsregistret frem til d. 30. august 1990 og at skibet den dato blev tilbageført til d.5. april 90. Dette fremgår i NOU udvalgets rapport side 81 -87 fra januar 1991. Hvis dommer Berg skulle få ret i Mike Axdals kundskaber fra d. 10. juli 1996 som var en gengivelse af oplysninger som allerede forelå i NOU rapporten i januar 1991 da siger dommer Berg også, at  dansk politi og Granskningsudvalget tog fejl i 1990-1991. Dette betyder, at dommer Berg irettesætter Granskningsudvalget NOU`s medlemmer ud fra hvordan man skal tolke oplysningerne i NOU udvalgets sin konklusion jf. rapporten fra januar 1991. Dommer Bergs konklusion i Dommen beror på et fejlskøn, idet at Danske myndigheter og NOU Granskningsudvalget ikke engang tog oplysningerne fra Skibsregistret i 1990-91 som indikation på at Seaescape var skibets juridiske og ansvarspådragende ejerselskab. Men derimod  tog oplysningerne for en naturlig forklaring på en sen berigtelse af skibets ejerforhold. Det betyder også, at dansk politi har udpeget de forkerte og dømt de forkerte personer som slet ikke havde noget med skibet at gøre.
Nu beder jeg medierne om, at det er pressens opgave at finde frem til hvad denne sag i det helet er gået ud på. Jeg har beviserne men trænger pressens hjælp til at analysere og belyse dem. Tør jeg bede om den hjælp, giv os en chance for at bevise hvad vi ved stillet op imod hvad myndighederne siger. Overlevende og pårørende. Mike Axdal Tlf  45-31225500 Tlf  45-23702055 DOM I SAGEN OM SCANDINAVIAN STAR : D. 25. maj 2005. I dag onsdag d. 25. maj 2005 afsagde dommer Johan Berg Tingsretten i Oslo dom i sagen mellem sagsøger Mike A xdal og sagsøgte forsikringsselskabet bag skibet Scandinavian Star Assuranceforeningen Skuld Oslo. Skuld havde nedlagt påstand om forældelse, hvorfor dommer Berg udelukkende skulle tage stilling til hvornår sagsøger fik kendskab til Scandinavian Stars jur  idiske og ansvarsmæssige forhold til hvem som ejede skibet pr. d.7. april 1990 og dermed ansvarlig for skibets sikkerhedsmæssige tilstand og drift. Dommen Skuld fik medhold i, at sagen var forældet i relation til erstatningsrejsning med begrundelse i, at dommeren henviste til en skrivelse fra Bahamas Skibsregister i London af d. 10. juli 1996 til Mike Axdal, hvoraf det fremgår, at skibets retsmæssige juridiske ansvarspådragende ejer d. 7. april 1990 er SeaEscape Cruises ltd. Et DFDS ejet selskab i Miami.. Kommentar. Dommen har 2 hovedpunkter. Det første er en civilretslig sag om erstatning. Set andet moment er sandheden om, at SeaEscape/DFDS ejede skibet juridisk. Det første moment i relation til erstatningsspørgsmålet, så påklages dommen til Lagmandsretten (Landsretten) i Oslo. Det andet moment er skibets juridiske og ansvarsmæssige ejer SeaEscape.
Den danske Rigsadvokat udtalte i januar 2005, at det var et dansk kommanditselskab som ejede skibet juridisk og ansvarsmæssigt d. 7. april 1990 og det var o  gså ejerne og rederen bag K/S selskabet som blev dømt i sagen. Dette står bare ikke længere i kontrast til dommen fra Tingsretten af i dag. Dommens konklusion er, at SeaEscape var skibets juridiske og ansvarsmæssige ejer.7. april 90. Nu må jeg bede Just itsministeren, Folketinget og opositionen om god en forklaring. Med dommen fra i dag er de forkerte personer blevet dømt. Hvis nogen ønsker at se dokumentationen for hvem som reelt stod bag SeaEscape som moderselskab (DFDS) kan dette ved henvendelse udleveres. Med hilsen Mike Axdal Kjærsvej 106 4220 Korsør DK Telefon 45-31225500