Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 23. maj 2005 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3061/1-0005 Dok.: CDH40257 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Supplerende samlenotat vedrørende  dagsordenspunkt 7, der forventes behandlet på råd  s- mødet (retlige og indre anliggender)  og mødet i de blandede udvalg på ministern  iveau med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 2.-3. juni 2005. Side: 2-14 Dagsordenspunkt 7 Status  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme  (B-punkt,  Ju- stitsministeriet,  forventes  sat  på  dagsordenen  for  råd  s- mødet med henblik på   godkendelse).
- Dagsordenspunkt 7: Status for EU’s indsats mod terrorisme Revideret notat. Ændringerne er markeret med    kursiv. Resumé EU’s indsats mod terrorisme har gennem de seneste år løbende været drøftet i Rådet (retlige og indre anliggender) og blandt stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd, og der er i den forbindelse truffet beslutning om såvel overordnede rammer for indsatsen som konkrete tiltag på området. Som led i den løbende behandling af sagen forventes Rådet (retlige og indre anli   ggen- der) på mødet den 2.  -3. juni 2005 at godkende en opdateret handlingsplan samt at få for elagt en række afrapporteringer om status for indsatsen. Endvidere forventes Rådet at få for elagt en EU- strategi med anbefalinger inden  for radikalisering og rekruttering med henblik på  godkendelse. Rådets drø  ftelser og rapporter forventes at indgå i  en samlet rapport med henblik på forelæggelse for  stats-  og  regeringscheferne  på  mødet  i  Det  Europæiske  Råd  den 16.-17.  juni  2005.  Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprinci  ppet. Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offen  t- lige  tilkendegivelser  om  de  øvrige  medlemsstaters  holdninger  til  sagen.  Fra  dansk  side  er  man overordnet positiv over for de beskrevne tiltag i EU’s indsats mod terrorisme. 1. Baggrund På baggrund af terrorangrebene i Madrid den 11. marts 2004 vedtog stats - og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 25. marts 2004 en e rklæring om en styrkelse af EU’s indsats mod terrorisme. I erklæringen tilsluttede   Det Europæiske Råd s   ig generalsekretæren/den højtstående repræse ntant Javier Solanas bestræbelser på at få integreret en efterretningskapacitet i Rådets Genera lsekreta- riat vedrørende alle aspekter af terrortruslen, så der kan skabes et oplyst grundlag for EU’s pol   i- tik.  Det  Europæiske  Råd  opfordrede  samtidig  Javier  Solana  til  at  fremsætte  sit  forslag  herom inden Det Europæiske Råds møde i juni 2004. I erklæringen   af 25. marts 2004 opfordrede Det Europæiske Råd    endvidere Rådet (retlige og i n- dre anliggender) til i samarbejde med Javier Solana og Kommissionen at aflægge en statu  srap- port til Det Europæiske Råd i juni 2004 om gennemførelse af de foranstaltninger, der er nævnt i erklæringen. Som  led  i  den  generelle  opfølgning   på  Det  Europæiske  Råds  erklæring  af  25.  marts  2004 var bekæmpelse af terrorisme   på dagsordenen for alle  møder i Rådet (retlige og indre anliggender)   i
- løbet  af  foråret  2004  ,  idet  Rådet  navnlig  drøftede    status  for  gennemførelsen  af  de  enkelte elementer i erklæri  ngen. I den forbindelse forelagde Javier Solana på  rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 en rapport om, hvordan en efterretningskapacitet kan integreres i Rådets Generals ekretariat, som Rådet godkendte.  Javier Solana kom bl.a. med forslag til, hvordan der kan udarbejdes bedre og mere sammenhængende trusselsanalyser inden for rammerne af SitCen (G  eneralsekretariatets Situations Center under 2. søjle). Som opfølgning på   Rådets  drøftelser vedtog stats - og regeringscheferne på mødet i Det Eur  opæ  i- ske Råd den 17. -18. juni 2004 en omfattende handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme. Det Europæiske  Råd  besluttede  samtidig  fremover  at  se  nærmere  på  gennemførelsen  af  handling s- planen to gange årligt; første gang på Det Europæiske Råds møde i d ecember 2004. Med henblik på bl.a. at forberede De t Europæiske Råds halvårlige behandling af EU’s indsats mod terrorisme har sagen ligeledes været sat på dagsordenen på de efterfølgende møder i R  å (retlige og indre anliggender) 19. juli 2004, 25.-26. oktober 2004, 19. november 2004 og 2.-3. december  2004.  På  disse  rådsmøder  har henholdsvis  formandskabet,  Kommissionen  og  EU’s antiterrorkoordinator  løbende  orienteret  om  status  for  gennemførelsen  af  handlingsplanen  for EU’s indsats mod terrorisme, ligesom Javier Solana på rådsmødet den 2.    -3. december 2004 ori- enterede  om  status  for  integreringen  af  en  efterretningskapacitet  i  Rådets  Generalsekretar iat. Endvidere  har  Kommissionen  præsenteret  fire  meddelelser  om  bekæmpelse  af  terrorisme,  der vedrører henholdsvis 1.  Terrorangreb: Forebyggelse, beredskab og reaktion, 2. Forebyggelse og bekæ  mpelse af finansiering af terrorisme ved hjælp af foranstaltninger til at forbedre udveksli  n- gen  af  oplysninger,  at  styrke  gennemsigtigheden  og  øge  mulighederne  for  at   spore  finansielle transaktioner, 3. Beredskab og konsekvenshåndtering i forbindelse med terrorisme  og 4. Beskyt- telse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme. Bl.a. på baggrund af meddelelsen fra Kommissionen om bekæmpelse af finansiering af terr   oris- me fremlagde Javier Solana og Kommissionen på rådsmø    det den 2.-3. december 2004 et forslag til  en  samlet  EU-strategi  for  bekæmpelse  af  finansiering  af  terro  risme  indeholdende  en  række anbefalinger til medlemslandene. Strategien blev godkendt af Rådet. Rådet godkendte endvidere en opdateret handlingsplan fo r EU’s indsats mod terrorisme. Rådet  godkendte  ligeledes  en  første  samlet  midtvejsrapport  baseret  på  evalueringen  af  de  15 ”gamle” medlemslandes nationale indsats mod terrorisme.
- På baggrund af de forudgående drøftelser i Rådet og i overensstemmelse  med Det Europæiske Råds  beslutning  fra  juni  2004  foretog  Det  Europæiske  Råd  på  sit  møde  den  16. -17.  december 2004 den første halvårsstatus for gennemførelsen af den samlede handlingsplan. I den forbi    ndel- se  vedtog  Det  Europæiske  Råd  en  række  konklusioner  om  EU’ s  videre  indsats  på  området  for terrorbekæmpelse. I konklusionerne udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed med den revidere EU   -handlingsplan og afrapporteringerne om terrorbekæmpelse samt de fremskridt, der var gjort på området siden juni 2004. Det Europæ  iske Råd understregede dog samtidig behovet for iværksættelse af yde rli- gere  tiltag  og  opfordrede  i  den  forbindelse  Rådet  til  at  opstille  en  langsigtet  strategi  og  han d- lingsplan for radikalisering og rekruttering af terrorister i juni 2005. Endvidere anmodede Det Europæiske  Råd  om  at  få  forelagt  en  ny  statusrapport  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme  på  sit møde i juni 2005. Med  henblik  på  bl.a.  at  efterkomme  Det  Europæiske  Råds  opfordringer  fra  december  2004,  er sagen om EU’s indsats mod terrorisme sat på dags ordenen for det kommende rådsmøde (retl  ige og indre anliggender) den 2. - 3. ju ni 2005. Rådet forventes i den forbindelse at godkende en  opdateret han dlingsplan . Herudover forventes EU’s anti-terrorkoordinator at aflægge   rapport om status for medlemssta- ternes implementering af en række centrale retsakter  , der har betydning for bekæmpelse af te  r- rorisme,  og  rapport  om  status  for  gennemførelsen  af  EU’s  strategi  for  bekæmpelse  af  terrorf    i- nansiering med henblik på, at Rådet tager disse afrapporteringer til efter   retning. Det forventes endvidere, at EU’s anti-terrorkoordinator  som opfølgning på den første midtvej    s- rapport om evalueringerne af de 15 ”gamle”     medlemslandes nationale indsats mod terrorisme vil fremlægge en    rapport om de pågældendes landes gennemførelse af midtvejsrapportens hen- stillinger med henblik på, at Rådet tager rapporten til efterretning. På rådsmødet forventes     SitCen endvidere at forelægge en   rapport om radikalisering og rekrutte- ring med henblik på, at Rådet tager denne til efterretning. I den forbindelse forventes formandskabet tillige i overensstemmelse med en af målsætningerne i handlingsplanen om bekæmpelse af te  rrorisme og i overensstemmelse med Det Europæiske Råds opfordring fra december 2004 at fremlægge   forslag til en EU-strategi vedrø rende radikalisering og rekruttering. Det forventes, at en strategi på området, vil indeholde nogle anbef   alinger.
- Endelig forventes en repræsentant for SitCen på ny at orientere om    status for integreringen af en efterretningskapacitet med henblik på, at R ådet tager denne orientering til efterretning. Rådets drøftelser og rapporter   forventes at indgå i en samlet rapport , der efterfølgende  forelæ  g- gelse for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 16. - 17. juni 2005 . 2. Indhold A. Handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme EU’s indsats i kampen mod terrorisme har siden terrorangrebene den 11. september 2001 navnlig været baseret på Rådets (retlige og indre anliggender) konklusioner af 20. se ptember 2001, den handlingsplan, som Det Europæiske Råd vedtog den 21. se   ptember 2001 og den dertil knyttede køreplan, som løbende er opdateret. Som det fremgår af pkt. 1 ovenfor, godkendte Det Europæiske Råd senest på mødet den 16. - 17. december 2004 en ny, opdateret handlingsplan. Den gældende ha  ndlingsplan udgør en skematisk oversigt over de retlige og operationelle fo ran- staltninger,  der  allerede  er  vedtaget  eller  fremsat  forslag  om,  samt  foranstaltninger,  som  hen- holdsvis Det Europæiske Råd og Kommissionen har besluttet, at der skal fre   msættes fo  rslag om. Den  skematiske  oversigt  er  udarbejdet  på  baggrund  af  den  oprindelige  k ø senere ændringer, og er navnlig baseret på de foranstaltninger, der indgår i Det Europæ iske Råds erklæring af 25. marts 2004. Oversigten  er  inddelt  i  overensstemmelse  med  de  strategiske  målsætninger,  som  indgår  i  Det Europæiske Råds erklæring af 25. marts 2004 og indeholder således en række afsnit om fora n- staltninger,  der  skal  sikre  en  styrket  international  indsats  for  bekæmpelse  af  terrorisme.  Han  d- lingsplanen indeholder på denne baggrund følgende overordnede må   lsætninger: Hindre terroristers adgang til finansielle og andre økonomiske ressourcer. Sikre  fuld  udnyttelse  af  kapaciteten  både  inden  for  EU’s  forskellige  instanser  og  i  me d- lemsstaterne for at afslø re, efterforske og retsforfølge terroristaktiviteter og forebygge te r- rorangreb. Sikre beskyttelse af den internationale transport og af effektive grænsekontrolor  dninger. Forbedre EU’s og medlemsstaternes håndtering af følgerne af et eventuelt terrora   ngreb. Forbedre håndteringen af de faktorer, der bidrager til støtte for og rekruttering til terr  oris- me.
- Sikre målrettede aktioner som led i EU’s eksterne forbindelser med visse tredjela nde, hvor kapaciteten eller indsatsen med hensyn til bekæmpelse af terrorism  e bør sty rkes. Sikre gennemførelsen i medlemsstaterne af en række centrale instrumenter inden for ra   m- merne af det politimæssige og strafferetlige samarbejde. Styrke  det  operationelle  samarbejde  mellem  medlemsstaternes  retshåndhævende  myndi   g- heder. Styrke Europol og Eurojust. Sikre  en  integrering  af  en  efterretningskapacitet  i  Rådet s  Generalsekretariat,  herunder  en styrkelse af arbejdsstrukturerne i Rådet. Herudover indeholder handlingsplanen en række prioritetsområder, som der snarest skal arbe   jdes videre med, ligesom handlingsplanen indeholder en række nærmere fastsatte frister for en række konkrete forslag, som Rådet bør nå til eni   ghed om. Handlingsplanen  omhandler  endvidere  styrkelse  af  samarbejdet  om  civilbeskyttelse  og  endelig betydningen  af  en  integreret  tilgang  til  terrorbekæmpelsen  samt  betydningen  af  solidaritet  og internationalt samarbejde. Rådet forventes på det kommende møde den 2.    -3. juni 2005 at få forelagt og at godkende en o p- dateret  handlingsplan,  hvori  der  er  taget  højde  for  Det  Europæiske     Råds  konklusioner  fra  d e- cember 2004 samt de foranstaltninger, der gennem det seneste halve år er truffet på området for bekæ  mpelse af terrorisme. I tilknytning til handlingsplanen forventes EU’s anti-terrorkoordinator at foretage en afrappor- tering vedrøre nde gennemførelsen af EU’s strategi for bekæmpelse af terrorfinansiering, jf. he    r- om  nedenfor,  samt  en  afrapportering  vedrørende  medlemsstaternes  nationale  gennemførelse  af de  EU-retsakter,  der  er  centrale  for  terrorbekæmpelsen  med  henblik  på,  at  Rådet  kan tage  af- rapporteringerne til efterretning. Det nærmere indhold af afrapporteringerne kendes endnu ikke og kan derfor ikke beskrives næ r- mere. Det bemærkes dog, at Danmark har gennemført alle de centrale 12 EU   -retsakter på omr å- det. B. Finansiering af terrorisme Kommissionens meddelelse om forebyggelse og bekæmpelse af finansiering af terrorisme ind  e- holder overvejelser om, hvilke yderligere foranstaltninger der kan være nødvendige for at im   ø- degå finansiering af te rrorisme på den mest effektive måde.
- Kommissionen identificerer tre hovedområder, der er relevante for bekæmpelsen af finansi   ering af terrorisme: Forbedret samarbejde i udvekslingen af oplysninger, øgede muligheder for at spore finansielle transaktioner og større gennemsigtighed med hensyn til ret lige enheder. På denne baggrund  og efter forslag fra Javier Solana i samarbejde med Kommissionen blev der i december  2004  vedtaget  en  samlet  EU-strategi  for  bekæmpelse  af  finansiering  af  terrorisme. Strategien fokuserer på samme områder som Kommissionens   meddelelse og indeholder i ø vrigt en række konkrete anbefali  nger. I strategien lægges der op til en styrkelse af samarbejdet om udvekslingen af relevante oply  snin- ger med henblik på bekæmpelse af finansiering af terrorisme   . Med henblik på at etablere et m ere sammenhængende samarbejde om udveksling af oplysninger   anbefales det, at der etableres nye, effektive strukturer, der omfatter skattemyndigheder, finanstilsynsmyndigheder, anklagemyndig- heder,  efterretningsvæsener,  retshåndhævende  myndigheder  og  andre  m yndigheder  med  ansvar for bekæmpelse af terrorisme. Der lægges samtidig op til et styrket samarbejde mellem Europol og medlemslandene. I strategien lægges der desuden op til at styrke samarbejdet mellem medlemslandenes   finansielle efterretningsenheder  (FIU)  og  finanssektoren.  Formålet   hermed  er  at  effektivisere  muligheden for at identificere pengestrømme og spore ki lder. Herudover lægges der op til at overveje   fælles minimumsstandarder for EU’s finansielle inst   itu- tioner for så vidt angår kundeidentitet og   registrering af identifikationsdata. På denne ba ggrund anbefales det bl.a., at man bør overveje  oprettelsen af en elektronisk database med prø - (og andre) identitetsdokumenter, herunder eksempler på forfalskede dokumenter, til brug for de retshån dhævende myndigheder og den private sektor. Der  lægges  endvidere  op  til  en  styrkelse  af  det  tekniske  samarbejde  mellem  medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om indsamling af elektronisk bevismat   eriale.  Baggrunden  er,  at de  finansielle  institutioner  anvender  elektroniske  kommunikationskanaler,  og  at  det  derfor  er relevant at fokusere på det kriminaltekniske arbejde med at indsamle elektronisk bevismateri ale i konkrete straffesager. Strategien lægger i øvrigt op til yderligere overvejelser af EU’s mek    anisme for udpegelse af ter- rorister og terrororganisationer bl.a. med henblik på indefrysning af aktiver, der blev in dført efter terrorangrebet mod USA den 11. september 2001, og som især bygger på FN’s res    olution 1373. Der  lægges  således  op  til,  at  medlem   slandene  overvejer,  hvordan  man  kan  effektivisere  denne mekanisme, idet man samtidig sikrer grundlæggende, retssikkerhedsmæssige pri ncipper.
- Der lægges endvidere op til at forbedre sporbarheden og gennemsigtigheden navnlig i relation til transaktioner, der foretages via den uformelle banksektor og frivillige organisationer (non-profit organisationer). Strategien opfordrer derudover Sitcen og Europol til at udarbejde rapporter om henholdsvis ten- denser i relation til finansiering af terrorisme og forholdet mellem finansiering af terrorisme og anden kriminel aktivitet.   Endelig  opfordrer  det  strategiske  dokument  til  tæt  samarbejde  med  FN  og  andre  internationale organer. Det anbefales særligt, at der ydes teknisk bistand til nøgle   -lande i form af uddannelse af personale og udvikling af IT-systemer og efterforskningsmetoder. I  tilknytning  til  den  opdaterede  handlingsplan  og  som  opfølgning  på  strategien  forventes  EU’s anti-terrorkoordinator som nævnt ovenfor at foretage en afrapportering om status for genne  mfø- relsen af strategiens anbefalinger. C. Radikalisering og rekruttering I  september  2004  afholdt  det  daværende  hollandske    formandskab  et  seminar  om  rekruttering  i relation  til  terrorisme  med  deltagelse  af  nationale  eksperter  fra  medlemslandene.  Efterfølg ende vedtog Rådet i december 2004 en fortrolig rapport indeholdende  en række praktiske retning  slin- jer og fremgangsmåder til fremtidige formandskaber og medlemslandene om, hvordan de unde r- liggende faktorer, der kan have betydning for rekruttering til terrorisme, behandles. Med henblik på yderligere at belyse området har SitCen udarbejdet en rapport, der bl.a. b   eskri- ver problemer forbundet med radikalisering og rekruttering samt de faktorer, som har betydning for, at der sker radikalisering og rekruttering til terrorisme. Rapporten er fortrolig og kan derfor ikke beskrives nærmere. Endvidere har formandskabet i overensstemmelse med Det Europæiske Råds opfordring fra d   e- cember  2004  fremlagt  et  forslag  til  en  samlet  EU-strategi  til  at  imødegå  radikalisering  og    re- kruttering. Forslaget til strategi er bl.a. baseret på rapporten fra SitCen, der således udgør det analytiske fundament. Forslaget til strategi er opdelt i to hovedafsnit, der omhandler henholdsvis EU’s interne forhold og forhold i relation til tredjelande (eksterne forhold). Inden for begge områder består strateg   i- en af en række anbefalinger, der for så vidt angår de interne forhold er opdelt i anbef alinger, der retter sig til de enkelte medlemsstater og anbefalinger på EU -plan.
- Forslaget  til  strategi  indeholder  således  nogle  retningslinier  og  mål  for  hvilke  tiltag,  der  bør tages for at søge at forebygge og mindske radikalisering og rekruttering både i EU og resten af verden. Fokus ligger på at fremme dialog og sikre integration. Samtidig lægges der op t   il øget opmærksomhed i forhold til miljøer, som særligt giver anledning til problemer med radikalis e- ring og rekruttering. Der skal ligeledes samarbejdes om informationsudveksling og udveksling af erfaringer  og  best  practice.  Endvidere  er  det  et  mål  i  størr  e  grad  at  gøre  terrorismerelater ede problemstillinger til en del af forhandlingerne og samarbejdet med tredjelande. D. Evaluering af de nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme Ved Rådets fælles aktion af 5. december 1997 blev der indført en ordning til evaluering af, hvor- ledes  de  internationale  forpligtelser  med  hensyn  til  bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet  u  d- mø ntes og efterleves i de enkelte medlemsstater. På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 20. septembe r 2001 besluttede Rådet, at der skulle udarbejdes en forenklet udgave af evalueringsmekanismen fas tsat i den fæ  l- les aktion fra 1997 med særligt henblik på bekæmpelse af terrorisme. Rådet vedtog herefter en afgørelse af 28. november 2002 om indførelse af en   ordning til evaluering af retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrori  sme. I  Rådets  regi  er  det  efterfølgende  besluttet,  at  en  første  evaluering  skal  omhandle  samarbe   jdet mellem de af medlemsstaternes nationale myndigheder, som har ansvaret for indsatsen mod ter- rorisme. Som led i gennemførelsen af handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme   blev det besluttet inden mødet i Det Europæiske Råd i december 2004 at behandle en midtvejsrapport om result a- tet af evalueringen af de nationale foranstaltninger i bekæmpelsen af terr  orisme i de 15 ”gamle” medlemslande og inden september 2005 at behandle en endelig rapport, der omfatter alle med- lemslandene, herunder de 10 ”nye” medlemslande. På baggrund af ovennævnte evalueringsmekanisme    er der iværksat   en evaluering af medlemssta- ternes  nationale  myndigheders  interne  samarbejde  i  forbindelse  med  indsatsen  mod  terrorisme. Evalueringen baseres på de enkelte medlemsstaters besvarelse af en række spørgsmål og et ev a- lueringsbesøg, der aflægges    i hver enkelt af medlemsstaterne. Indtil videre er evalueringerne af de 15 ”gamle” medlemsstater gennemført, og arbejdet med at evaluere de 10 ”nye” medlemsstater er påbegyndt.
10 - Evalueringsrapporterne  vedrørende  de  10  ”nye”  medlemsstater  er  under  fortlø bende  udarbej- delse, og der foreligger således  på nuværende tidspunkt    rapporter om Ungarn, Cypern, Sloveni- en og Tjekkiet. Evalueringsrapporterne vedrørende de 15 ”gamle” medlemsstater har dannet baggrund for en første samlet midtvejsrapport, der blev godke ndt af Rådet (retlige og indre anliggender) på råd    s- mødet den 2. -3. december 2004. Midtvejsrapporten  vedrørende  de  15  ”gamle”  medlemslande     har  navnlig  fokus  på  den  be dste praksis, sådan som denne er blevet illustreret i forbindelse med evalueringsrapporter ne. Rappor- ten understreger imidlertid, at den bedste praksis må anskues i en lokal kontekst, således at den ikke i alle tilfælde vil kunne overføres fuldt ud til samtlige medlemslande. Rapporten  indeholder  et  afsnit  om  koordination  mellem  retshåndhævende     myndigheder  og  sik- kerhedstjenesterne, der bl.a. understreger vigtigheden af, at disse myndigheder deler og udveks- ler  oplysninger.  Rapporten  anbefaler  i  denne  forbindelse  medlemslandene,  at  der  oprettes  et permanent organ i hvert enkelt medlemsland, som har ansvar for den daglige koordination i ope- rationel henseende, og at såvel de retshåndhævende myndigheder som sikkerhedstjeneste rne skal deltage i dette organ. Rapporten  anbefaler  desuden  medlemslandene  at  give  sikkerhedstjenesterne  adgang  til  de  rets- hån dhævende  myndigheders  databaser  samt  andre  relevante  databaser,  herunder  administrat  ive databaser. Medlemslandene bør derudover give sikkerhedstjenesterne lovgivning smæssig hje  m- mel til at anvende specielle teknikker til indsamling af efterretninger. Medlemsstaterne  anbefales  endvidere  at  fokusere  på  rekrutterings -  og  radikaliseringsprocesser, og  at  der  i  denne  forbindelse  jævnligt  bør  laves  nationale  trusselsanalyser  med  henblik  på  at identificere nøgletemaer og retningslinjer på dette område. Rapporten a   nbefaler endvidere, at EU fortsætter den generelle debat om udveksling af oplysninger med henblik på bekæmpelse af te r- rorisme. Medlemslandene anbefales desuden at rette opmærksomheden mod brugen af efterretninger som bevis  i  straffesager.  Rapporten  tilkendegiver,  at  dette  emne  primært  er  et  nationalt  anli  ggende, men at der bør laves en evaluering på EU  -niveau af de tiltag, som nogle medlemslande løbende udfører. Rapporten opfordrer endvidere medlemslandene til at overveje oprettelsen af et system med til- hørende   planer   i   tilfælde   af   terrorangreb.   Sådanne   planer   bør   omhandle   det   forhold,   at medlems staterne bør kunne assistere hinanden i tilfælde af omfattende terrorangreb.
11 - Med henblik på at kunne reagere på bl.a. et angreb med kemiske, biologiske, radiolo  giske eller nukleare våben (kaldet: CBRN -våben), bør medlemslandene endvidere lave nationale pr  ogram- mer indeholdende såvel nationale som grænseoverskridende øvelser. I tilknytning hertil bør me d- lemslandene have permanent opdaterede lister over nationale kritiske infrastrukturer og sektorer, som kan tages i anvendelse i tilfælde af et CBRN  -angreb. Der bør ligeledes oprettes permanente natio nale  krisecentre,  som  har  kontakt  til  alle  nationale  sikkerhedsinstitutioner  og  nødbere d- skabsenheder. Det anbefales endvidere i rapporten, at medlemslandene skal rette fokus mod de arbejdsmetoder, som det britiske ”Fælles Terror Analyse Center” anvender. Man modtager i dette center alle r e- levante data vedrørende international terrorisme og vurderer disse oplysninger med he nblik på at fastsætte trusselsniveauet og videregive disse vurderinger til regeringens ministerier og institut  i- oner. Centeret er således opmærksomt på de behov, som brugerne af efterretninge rne har. Med- lemslandene bør endvidere udarbejde en strategi for in formation af offentligheden med henblik på skabe bevidsthed om terrortruslen og konsekvensstyring i tilfælde af a   ngreb. Derudover bør indsamling af information om medlemslandenes støtte til moderate dele af islam og en belysning af bedste praksis på områ  det assistere udarbejdelsen af en fælles ti  lgang på EU - niveau. Endelig bør medlemsstaterne på nationalt niveau oprette en arbejdsgruppe beståe   nde af retshåndhævende myndigheder, judicielle myndigheder og medlemmer af Eur   opol med henblik på at identificere  og overvinde hindringer i relation til forbedring af udveksling af oplysninger. Det bemærkes, at midtvejsrapporten vedrørende de 15 ”gamle” medlemsstater er fortrolig. Med henblik på at følge op på midtvejsrapporten vil EU’s anti -terrorkoordinator udarbejde en rapport  om  de  berørte  medlemsstaters  implementering  af  henstillingerne  i  midtvejsrappo rten, som forventes at blive forelagt for Rådet (retlige og indre anliggender) den 2. -3. juni 2005. E. Status for gennemførelsen af efterretningskapacitet SitCen forventes at forelægge en rapport om status   for integreringen af en efterretningskapacitet i Rådets Generalsekretariat. Rapporten, der alene foreligger i et fortroligt udkast, b eskriver sta- tus, arbejdsmetode og fremtidige projekter i SitCen regi. Det  fremgår  i  den  forbindelse,  at  antallet  af  analytikere,  der  kan  bistå  SitCen  i  sit  arbejde,  er blevet udvidet, ligesom der er etableret et samarbejde mellem SitCen og Europol bl.a. med hen- blik på informationsudveksling mellem analytik ere i de to organer.
12 - SitCen  kan  herved  bidrage  med  mere  sammenhængende  trusselsvurderinger  for  så  vidt  angår såvel den interne trussel i EU som den eksterne trussel fra tredjelande og producere integrer ede efterretningsanalyser til brug for rådsorganerne, således at disse kan fokus   ere på udarbe jdelse af strategier, der er baseret på et bedre informationsgrundlag. I den forbindelse udarbe jder Sit- Cen også tematiske rapporter som for eksempel rapporten om radikalisering og rekrutt ering, der udgør  det  analytiske  fundament  for  den  foresl åede  EU -strategi  om  radikalisering  og  rekrutte- ring, jf. herom ovenfor under pkt. C. SitCen vil endvidere i samarbejde med CTG holde Rådet løbende orienteret om ændringer i tru s- selsbilledet. 3. Gældende dansk ret I lyset af karakteren af de spørgsmål, som    forventes at skulle drøftes på rådsmødet, er der ikke fundet anledning til at foretage en foretage en omfattende beskrivelse af dansk ret og praksis på området, jf. herved at sagen ikke i sig selv har lovgivningsmæssige konsekvenser. 4. Lovgivningsmæssige og   statsfinansielle konsekvenser Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Implement  ering af  de  enkelte  dele  af  handlingsplanen  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme  kan  have  lovgivnings- mæ  ssige og/eller statsfinansielle konsekvenser. 5. Høring Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen. 6. Nærhedsprincippet Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet. 7. Andre landes kendte holdninger Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til sagen.
13 - 8. Foreløbig generel dansk holdning Fra dansk side er man overordnet positiv over for de beskrevne tiltag i EU’s indsats mod terro- risme. 9. Europa-Parlamentet Sagen  har  ikke  som  sådan  været  forelag   t  for  Europa-Parlamentet.  Formandskabet  forventes  i overensstemmelse  med  Rådets  afgørelse  af  28.  november  2002  om    indførelse  af  en  or dning  til evaluering  af  retssystemerne  og  deres  nationale  anvendelse  i  bekæmpelsen  af  terrorisme    ved afslutningen af den fø rste evalueringsrunde at orientere Europa-Parlamentet om gennemføre lsen af evalueringsordningen, ligesom formandskabet  løbende orienterer Parlamentet om ge nnemfø- relsen af handlingsplanen for EU’s indsats mod terrorisme. 10. Specialudvalget for politimæssigt o  g retligt samarbejde Sagen har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og retligt sama r- bejde den 16. november 2004. 11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg Et  aktuelt  notat  om  bekæmpelse  af  terrori  sme  blev  oversendt  til  Folketingets  Europaudvalg  og Retsudvalg den 18. marts 2004 forud for det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anli ggen- der) den 19. marts 2004. Endvidere blev et udkast til Det Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terroris me over- sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  den  23.  marts  2004  og  til  Folketingets  Retsudvalg  den  24. marts 2004. Et revideret senere udkast til erklæring blev oversendt til Folketingets Eur  opaudvalg den 25. marts 2004. Et aktuelt notat om opfølgning på De  t Europæiske Råds erklæring om bekæmpelse af terrori sme blev desuden oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne (re  t- lige og indre anliggender) den 30. marts 2004, den 29.-30. april 2004 og den 8. juni 2004. Endvidere blev et aktuelt notat om opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner af 17. -18. juni 2004 om bekæmpelse af terrorisme oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. juli 2004.
14 - Et aktuelt notat om status for EU´s indsats mod terrorisme blev oversendt til Folketingets Euro- paudvalg og Retsudvalg forud for rådsmøderne   (retlige og indre anliggender) den 25.-26. okto- ber 2004, 19. november 2004 og 2. -    3. december 2004. Rådsafgørelsen om en ordning fo  r evaluering af retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen  af  terrorisme  er  tidligere  forelagt  for  Folketingets  Europaudvalg  og  Retsudvalg, senest blev et aktuelt notat om rådsafgørelsen oversendt til udvalgene forud for rådsmødet (re tli- ge og indre anliggender) den 28. november 2002.