Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2609438_0001.png
*
**
*
REPRÆSENTATION I DANMARK
Repræsentationschef fg.
EUROPA-KOMMISSIONEN
***
Retsudvalget (2. samling)
REU alm. del - Bilag 245
Offentligt
København, den 12. maj 2005
TAC D(2005)
Sikkerhed i Europa -
EU's samarbejde om retlige og indre anliggen
der
Bestemmer Danmark selv antallet
Gør EU noget for at forhindre smugling af mennesker?
EU om børnebortførelser?
af indvandrere i Danmark? Samarbejder Danmark med
i vedlagte eksemplar af brochuren
Disse og andre spørgsmål kan man få svar på
pa-Kommissionen Repræsentation i
Sikkerhed i Europa, der netop er udgivet af Euro
or i Danmark.
samarbejde med Europa-Parlamentets Informationskont
samarbejdet inden for retlige og
Formålet med brochuren er at orientere danskere om
lse af kriminalitet og tenor samt
indre anliggender, dvs. civil- og strafferet, bekæmpe
og letforståelig folin, er suppleret
asyl og indvandring. Fakta, som præsenteres i en kort
, eksperter og andre deres bud på,
med konkrete eksempler. I brochuren giver politikere
betyder.
hvad politikken omkring retlige og indre anliggender
erhed i Europa kan rekvireres
Eventuelle yderligere eksemplarer af brochuren Sikk
postadresse. Bestillinger sendes til
gratis pr. e-mail ved at oplyse ønsket antal samt
eu @ europa-kommi ssi on en . dk
Med venlig hilsen
Thomas A. Christensen
Bilag
nhavn K - Danmark.
Højbrohus, Østergade 61, Postboks 144, 1004 Købe
Telefax: +45 33 11 12 03.
Telefon: direkte linje +45 33 14 41 40.
www.europa-kommissionen.dk
E-mail: [email protected]
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0002.png
r.
Sikkerhed i Europa
En introduktion til EU's samarbejde om
• Civil- og strafferet
• Bekæmpelse af kriminalitet og terror
• Asyl og indvandring
Europa-Kommissionen
www.europa-kommissionen.dk
Danmark i EU
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0003.png
Indhold
Hvad betyder EU's retlige
samarbejde for mig?
EU's politik for retlige og indre
anliggender: Et overblik
2
3
Hvad betyder
EU's retlige samarbejde
for mig?
ejdet på at skabe et europæ-
EU har gennem de sidste halvtreds år arb
sere frit over grænserne og
isk fællesskab, hvor borgere i EU kan pas
og arbejde i. Efter udvidel-
bestemme, hvilket land de ønsker at bo
selv
25 forskellige lande med meget
sen af EU i 2004 omfatter samarbejdet
trol mv.
forskellige retssystemer, politi, grænsekon
ing. Nye trusler, f.eks. terroris-
Verden omkring EU er også i forandr
for globalt samarbejde — også
mens nye former, og nye muligheder
om kriminalitet — betyder, at
EU-landene har fundet, at der
er brug for stærk og effektiv
kontrol ved de ydre grænser
og et tæt samarbejde om kri
minalitetsbekæmpelse mel-
lem alle lande.
Sikkerhed i Europa for
at EU, hvor det er
nødvendig, samarbejder om
at møde de udfordringer, som
verdens udvikling stiller os
over for. Det civil- og straffe
retslige samarbejde skal sikre
retfærdighed for den enkelte
pelse af organiseret kriminalitet
borger og virksomhed, mens bekæm
tryghed for borgerne i EU.
terrorisme skal være med til at skabe
og
ledes en fælles udfordring, som
Asyl- og indvandringsområdet er lige
n.
landene i stigende grad møder samme
ender dækker de ovenstående
EU's politik for retlige og indre anligg
nmark deltager i nogle dele af sam-
områder og er i hastig udvikling. Da
over for andre. I denne brochure
arbejdet, mens vi har taget forbehold
itik på det retlige og indre om-
stilles skarpt på udvalgte dele af ars pol
og virkningen af det europæi-
e. Målet er at beskrive formålet med
råd
vi fakta i kort og letforståelig form
ske samarbejde. Derfor præsenterer
re og eksperter, hvad politikken
— og vi har spurgt praktikere, politike
yder for dem.
for retlige og indre anliggender bet
ktion til området og et første
Vi håber, at brochuren giver en introdu
mere. De konkrete eksempler skal
overblik, der kan give lyst til at vide
til aktiv stillingtagen, når samtalen
også gerne anspore til debat — og
på det retlige område.
kommer ind på EU og samarbejdet
rblik over, hvad det retlige
churen begynder med et kort ove
Bro
er beskrivelse af og kommen-
EU-samarbejde indeholder. Derefter følg
i Danmark og i verden omkring os.
tarer til, hvad samarbejdet betyder
af de steder, hvor du kan få mere
Endelig er der henvisninger til mange
ejde med Europa -Parlamentets in-
at vide. Brochuren udgives i samarb
formationskontor i Danmark.
God læselyst!
Thomas A. Christensen
issionens
Fungerende chef for Europa-Komm
Repræsentation i Danmark
Søren Søndergaard
rmationskontor i Danmark
Chef for Europa -Parlamentets Info
Generaldirektøren: Retlige og indre
5
anliggender i centrum
Når vi bliver uenige..
Europol lægger det store puslespil
Mennesker handles over grænser
Terror på dagsordenen
6
7
9
10
Fælles regler om flygtninge er EU's
12
mål
Fælles indvandrings- og asylpolitik:
13
for og imod
Åbne grænser
Pres på EU's grænser
Retlige og indre anliggender
— og den store verden
14
15
16
Det mener jeg om retlige og indre
17
anliggender
Det danske forbehold for retlige og
18
indre anliggender
Kilder, og her kan du læse mere
19
0
4.
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0004.png
EU's politik for retlige og indre anliggender:
ikling. Politikken samles under over-
s politik for retlige og indre anliggender er et område i udv
EU'
for alle«. EU's tre store institutioner
skriften: »Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
t er med til at vedtage initiativer, der
isterrådet, Europa-Kommissionen og Europa-Parlamente
Min
EU og samarbejdet om kriminalitetsbe-
skal sikre borgernes rettigheder, sikkerheden inden for
kæmpelse.
der har betydning for hverdagen for
Fælles asyl- og indvandringspolitik og retligt samarbejde,
under den samme overord-
eller den enkelte familie på tværs af grænser, hører ind
erhvervslivet
væsentligste elementer i EU's politik for
nede ramme. Nedenfor giver vi en kort oversigt over de
er rets- og udlændingepolitik.
indre anliggender, som nogle forkorter RIA, og andre kald
retlige og
Hvorfor en fælles retspolitik?
Nye udfordringer for EU har været med
til at fremskynde udviklingen af en fæl-
les retspolitik. De fleste medlemslande
har vurderet, at åbne grænser var en
fordel, men også en udfordring, der
gav behov for tættere samarbejde. Et
stigende pres på grænserne udefra,
organiseret kriminalitet, og ikke mindst
den forøgede terrortrussel har rykket
kravet om en fælles politik længere op
på dagsordenen.
Et overblik
Søjle I —
Det overstatslige samarbejde
Områderne er omfattet af det danske forbehold
på det retlige område. På disse områder
kan Danmark anmode om parallelaftaler
Asyl, indvandring &
grænsekontrol
Civilretligt
samarbejde
Området er ikke omfattet af det
danske forbehold, hvorfor
Danmark deltager fuldt ud.
Politimæssigt og
strafferetligt
samarbejde
Søjle Ill —
Det mellemstatslige
samarbejde
Hvad er grundlaget?
Politikken for retlige og indre anlig-
gender er omhandlet flere forskellige
steder i EU's nuværende traktater — og
besluttes derfor på forskellige måder.
Hidtil har alle lande skullet være enige
om at træffe beslutninger på det politi-
mæssige og strafferetlige område. Det
samme er tilfældet for asyl, indvandring
og grænsekontrol, men her kan landene
i enighed beslutte at gå over til flertals-
afgørelser. Se figur 1.
I forslaget til den nye forfatningstrak-
tat for EU overgår hele politikken for ret-
lige og indre anliggender i EU til over-
statsligt samarbejde, dog med særlige
»nødbremser« indbygget. Det kan man
læse mere om i denne brochure.
Det danske forbehold for retlige og in-
dre anliggender har betydning for Dan-
marks deltagelse i politikken. Det bliver
også nærmere beskrevet i brochuren.
regler_
'irIcr '- ;jr[' r
i ' :v
EU-retter(
Schengen-regler integreret i
EU-retten. Da reglerne er placeret i
Sølje III deltager Danmark fuldtud.
Liste over visum-
pligtige lande og
!ensartet udformning
af visa dog ikke om-
fattet af det danske
forbehold — Danmark
deltager fuldt ud.
Danmark har
krav på/ret til
folkeretlig aftale
(opt-in — videreud-
vikling, af Schengen-
reglerne)
til Nice-traktaten
Figur 1: Retlige og indre anliggender i EU's traktater frem
Overstatslige og mellemstatslige beslutninger
n i EU, juli 2004
Kilde: Folketingets EU-oplysning, Rets- og udlændingepolitikke
ler handleplaner for flere år ad gangen
træffes af EU's stats- og regeringsche-
fer, når de mødes i Det Europæiske Råd.
Rådet for retlige og indre anliggender,
hvor de enkelte landes justitsministre
og indenrigsministre typisk sidder, be-
handler og tager stilling til den mere
konkrete udmøntning af de overord-
nede principper i praktiske politiske
beslutninger, f.eks. om udformningen af
et fælles visuminformationssystem eller
lignende.
Europa-Kommissionen og Mini-
sterrådet tager initiativ til de enkelte
lovforslag inden for retlige og indre
anliggender, og beslutninger træffes
af Ministerrådet. I fremtiden kommer
-->
Hvem beslutter?
Medlemslandenes regeringer har ved-
taget politikken for retlige og indre
anliggender. De vigtigste beslutninger
om at iværksætte større initiativer el-
EU's politik for retlige og indre anliggender — 3
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0005.png
Europa-Parlamentet til at få mere indflydelse i den såkaldte
fælles beslutningsprocedure, der vil finde anvendelse på
mange politikker inden for retlige og indre anliggender, når
Ministerrådet beslutter det.
Hvornår begyndte det hele?
EU's samarbejde om retlige og indre anliggender går langt
de
tilbage, men har ikke stået ret højt på dagsordenen før i
in-
seneste år. Først i 1980'erne med gennemførelsen af det
dre marked og Schengen-aftalen, der blev indgået mellem
et
enkelte medlemslande, begyndte udviklingen for alvor, og
par møder i Det Europæiske Råd i 1990'erne satte konkrete ini-
,
tiativer i gang. Topmødet mellem regeringslederne i Tampere
er
Finland, i 1999 handlede kun om retlige og indre anliggend
r-
og definerede »etableringen af et område med frihed, sikke
hed og retfærdighed« som det tredje store EU-projekt efter
e
det indre marked og ØMU'en. Regeringslederne blev enig
om initiativer og mål inden for fire hovedområder:
• En fælles asyl- og indvandringspolitik
• Etableringen af et europæisk retligt område
• Bekæmpelse af kriminalitet på EU-plan
En stærkere koordinering af retlige og indre an-
liggender med EU's udenrigspolitik
-
Samtidig vedtog Det Europæiske Råd en femårig hand
lingsplan, der satte en række mål frem til 2004. Se tidslinjen
nedenfor.
Jonathan Faull er general-
direktør i Europa-Kommis-
sionens Generaldirektorat for
Retlige og Indre Anliggender.
Han følger EU's politik på om-
rådet på allernærmeste hold
og fortæller her om de vigtig-
ste udviklingstræk i den kom-
mende tid.
Hvordan vil politikken for retlige og
indre anliggender udvikle sig i de
kommende år?
»Haag-programmet, der blev vedtaget
den 5. november 2004, udstikker en
ramme for aktiviteter inden for området
retlige og indre anliggender i løbet af de
næste fem år og længere frem.
Generelt understreger Haag-pro-
grammet behovet for at gennemføre de
beslutninger, der allerede er truffet. Og
regeringslederne benyttede lejligheden
til at opfordre Ministerrådet til fra april
2005 at gå over til flertalsafgørelser,
hvor det er muligt, undtagen på områ-
det lovlig indvandring.
Derudover bliver det i de kommende
år centralt at få en fælles europæisk
asylpolitik. Udvikling af en fælles ind-
vandringspolitik er også nødvendig.
Her må man overveje, hvordan man
kan håndtere lovlig adgang til arbejds-
markedet, samtidig med at man fuldt
ud respekterer medlemsstaternes ret til
at bestemme antallet af lovlige indvan-
drere til deres land. Partnerskaber med
tredjelande, der enten er oprindelses-
lande eller transitlande for flygtninge og
indvandrere, skal udvikles yderligere.
Forebyggelse og bekæmpelse af ter-
rorisme og organiseret kriminalitet vil
stadig være en topprioritet. Det retlige
samarbejde på det civilretlige, erhvervs-
mæssige og strafferetlige område vil
fortsat blive udvidet gennem gensidig
anerkendelse af domme. Endelig skal
den eksterne dimension af de retlige og
indre anliggender opprioriteres. Mange
områder, der er dækket af de retlige og
indre anliggender, har grænseoverskri-
dende eller internationale aspekter. Her
Maastricht-traktaten: Retlige og indre
anliggender bliver en del af EU med
mellemstatsligt samarbejde
O
Og hvad indebærer politikken så?
Det
Haag-programmet kaldes de nye mål, der er vedtaget af
ud-
Europæiske Råd i november 2004 for fortsat at styrke og
-pro-
vikle politikken for retlige og indre anliggender. Haag
mål
grammet følger op på Tampere-planen fra 1999 og sætter
på området for perioden 2005-2010.
Haag-programmet har som væsentlige mål:
• En fælles asylpolitik inden 2010
• Partnerskab med tredjelande om at forebygge
flygtninge- og migrationsstrømme
Fælles procedurer for hjemsendelse af illegale
indvandrere
• Nationale udrykningsstyrker af grænsesikrings-
eksperter
Minimumsstandarder for pas med brug af biometriske
data
ere
• Fælles informationssystemer for visa (VIS), asylansøg
(Eurodac) og for informationsudveksling mellem politi i
medlemslande (SIS II)
• Fælles visumpolitik
• Udmøntning af fælles antiterrorplan
nt i
• Krisestyringsberedskab til f.eks. terrorangreb, inter
EU-lande
• Menneskerettighedscenter på EU-plan
t år af
Haag-programmet skal fra 1. juli 2005 evalueres hver
ne for
Europa-Kommissionen, der skal præsentere resultater
Ministerrådet og Europa-Parlamentet.
Figur 2: Tidslinje
1970'erne: TREVI-samarbejdet:
Samarbejde om bl.a.terrorbekæmpelse
mellem enkelte medlemslande
Schengen-samarbejdet:
Fri bevægelighed mellem enkelte
medlemslande
t.r)
OO
CO
CYN
rr)
c0
rn
r•-•
CO
CYN
CO
Cr‘
oo
CO
CSN
rn
rn
rn
co
r-
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0006.png
Generaldirektøren:
etlige og indre anliggender i centrum
R
har Det Europæiske Råd specifikt bedt
Kommissionen om at komme med en
strategi inden udgangen af 2005.«
Hvilken rolle spiller de retlige og indre
anliggender, efter din mening, i udvik-
lingen af EU?
»De retlige og indre anliggender er nu
af største politiske vigtighed. De står i
centrum for den europæiske debat og
får også stigende betydning for vores
udenrigspolitiske forhold.
Vores mål er at skabe et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed,
hvilket især betyder at skabe forhold,
der gør, at hver enkelt af os er i stand
til fuldt ud at nyde vores rettigheder,
f.eks. retten til at bevæge os frit inden
for EU, men også retten til at leve i sikre
omgivelser og have bedre adgang til
retfærdighed, også selv om man bor i
et andet medlemsland end det, man
kommer fra.«
Hvad er de væsentligste udfordrin-
ger ved at kommunikere forskellige
aspekter af de retlige og indre anlig-
gender til offentligheden?
»Det er ekstremt vigtigt for os at give
klar og faktuel information, der er let
tilgængelig, særligt når man tænker
på, hvor følsomme områder vi har at
gøre med. Et meget vigtigt redskab
er hjemmesiden www.europa.eu.int/
comm/justice_home, som opdateres
løbende med de mange nye forslag,
meddelelser og rapporter Kommis-
sionen producerer, samt de vigtige
lovforslag, der vedtages på området.
Vores hjemmeside indeholder også et
»nyhedsrum«, og en liste over projek-
ter, som Kommissionen har finansieret
Amsterdam-traktaten: Schengen-aftale
indskrives i traktat, og der indføres over-
statsligt samarbejde på nogle dele af rets-
og udlændingepolitikken.
Tampere-topmøde: Mål og tidsfrister for
retlige og indre anliggender
vedtages af Det Europæiske Råd.
inden for områderne asyl, beskyttelse af
ydre grænser, kriminalitetsbekæmpelse
og beskyttelse af ofre for kriminalitet
og vold. På hjemmesiden er der også
faktablade om de forskellige politikker,
der er udviklet inden for området.
»Vores mål er at skabe
et område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed«
Når man udvikler den europæiske
politik for retlige og indre anliggender,
er det også vigtigt at have en god ide
om borgernes ønsker og opfattelser af
behov og prioriteter. Derfor organiseres
der online høringer af organisationer
og/eller den brede offentlighed, f.eks.
før der stilles forslag på et bestemt
område. Et eksempel er høringen af
borgere og ngo'er om de kommende
års retningslinier for de retlige og indre
anliggender — det såkaldte Haag-pro-
gram.«
Hvilken betydning har forfatnings-
traktaten for arbejdet med retlige og
indre anliggender?
»For det første afskaffer traktaten den
såkaldte søjlestruktur. For det andet
vil den fælles beslutningsprocedure
i næsten alle tilfælde erstatte samar-
bejdsproceduren, og kvalificeret flertal
vil erstatte enstemmighed. Det øger
Europa-Parlamentets rolle i beslutnings-
processen, hvilket vil øge den demokra-
tiske legitimitet. Derudover får Kom-
missionen ene-initiativret på de fleste
områder, hvilket vil øge effektiviteten
i lovgivningsprocessen. For det tredje
Generaldirektør Jonathan Faull
er charteret om de grundlæggende
rettigheder indskrevet i forfatningstrak-
taten. Sammen med forpligtelsen til at
tiltræde den europæiske menneskeret-
tighedskonvention er dette en bedre
garanti og drivkraft for menneskerettig-
hederne for alle Unionens borgere.
Endelig giver forfatningstraktaten
specifikt lovgrundlag for mange vigtige
politikområder, f.eks. integration af bor-
gere fra tredjelande, et fælles europæisk
asylsystem og kriminalitetsforebyggel-
se. Dertil kommer, at EF-Domstolens ju-
risdiktion udvides til at dække alle dele
af de retlige og indre anliggender, mens
Kommissionens rolle som traktatens
vogter udvides, så den fremover kan
anlægge traktatkrænkelsessager også
inden for området retlige og indre an-
liggender.
Dermed øger forfatningstraktaten
effektiviteten og udvider det demokra-
tiske grundlag for unionen.«
Se Generaldirektoratets websted
på: www.europa.eu.int/comm/justice_
home/index_en.htm
Nice-traktaten:
Forstærkning af
kompetencer på
enkelte områder
1. maj. Udvidelse med 10 nye lande.
Indre grænser til nye medlemsstater ned-
lægges endnu ikke .
Oktober. Forfatningstraktaten under-
skrives af EU's stats- og regeringschefer.
November. Haag-programmet vedtages
af Det Europæiske Råd.
01
01
rn
co
a\
O
O
O
O
O
N
N
O
O
(Y)
O
O
O
O
N
0
0
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0007.png
i bliver uenige
Når v
jde handler om at løse
Det europæiske civilretlige samarbe
r sig i forskellige EU-
uenigheder mellem parter, der befinde
lpe både privatpersoner
medlemslande. Samarbejdet skal hjæ
forståelig og fair
og virksomheder med at få en hurtig,
behandling af deres sag.
får
Europæisk samarbejde betyder, at vi
mere kontakt med hinanden på tværs
-
af medlemsstaternes grænser. For virk
at
somheder er det blevet nemmere
handle over grænserne. EU-borgere kan
frit flytte rundt i hele Unionen. Mange
vælger at studere eller arbejde i et an-
det medlemsland.
en
Bagsiden af den stigende kontakt er
øget risiko for, at der opstår uenighed,
-
når noget går galt. Danske virksom
s
heders kunder i udlandet går konkur
ar
og kan pludselig ikke betale, ægtep
t er
bliver skilt, og retssager opstår. De
altid besværligt. Men når det sker
tra
tværs af en grænse, kan det være eks
besværligt. For hvilket lands retssystem
s.
skal egentlig afgøre sagen, hvis f.ek
en dansker og en græker er uenige om
-
forældremyndigheden til deres fæl
r
les barn. Skal det ske efter dansk elle
s
græsk lovgivning, og skal domstolen
afgørelse have virkning på andre landes
borgere?
Sådanne sager og overvejelser var
baggrunden for, at EU i 1993 med Maas-
at
tricht-traktaten fik kompetence til
arbejde for fælles retningslinjer på det
civilretlige område. De fleste beslutnin-
-
ger træffes i dag med kvalificeret fler
et
tal i Rådet og med Europa-Parlament
n-
Samtidig skal der være tale om et græ
seoverskridende samarbejde. Nationale
særligt besværlige regler må altså ikke
skabe tekniske handelshindringer, som
k-
kan ødelægge det indre markeds fun
tion.
I 1999 besluttede EU's regeringsle-
dere på deres møde i Tampere, at den
som medlovgiver. Undtaget er dog fa-
sidige anerkendelse af retsafgø-
ieretten, der fortsat kræver enighed i gen
mil
er skulle udgøre et grundprincip
rrådet og alene giver høringsret rels
Ministe
for samarbejdet. Det betyder, at et
-Parlamentet.
for Europa
medlemsland som udgangspunkt skal
anerkende en retsafgørelse i et andet
Bygger på tillid
- medlemsland. Medlemslandene har
EU har alene beføjelser på det civilret
lige område, hvis afgørelserne er nød-
vendige for det indre markeds funktion.
Problemer kan opstå
Det mener
danskerne
Skal en anklaget have
de samme rettigheder
til forsvar i alle EU's
medlemslande?
Danmark:
87 0/0 siger ja(*)
10 % siger nej(**)
Skal juridiske afgørelser i
civile sager og familiesager
som skilsmisse, forældre-
myndighed eller arv aner-
kendes i hele EU?
Hvilket lands retssystem skal afgøre sa-
er
gen, hvis feks. en dansker og en græker
uenige om forældreretten til deres fælles
barn?
Reglerne for det civiretlige arbejde
dler om familie-, for-
Civilret er den del af juraen, der han
s. regler for indgå-
mue-, arve, handels- og personret, f.ek
smisse.
else af kontrakter og om vilkår for skil
om at finde løsninger
Det civilretlige område i EU handler
e af den frie bevægelig-
på de problemer, der opstår som følg
varer og kapital.
hed over grænserne for især personer,
i EU er Bruxelles I- og
Vigtige initiativer inden for civilretten
n, forkyndelsesforordnin-
il-forordningen, konkursforordninge
gen og retshjælpsdirektivet.
ustice_home/fsj/civil/
Læs mere: http://europa.eu.int/comm/j
fsj_civil_intro_en.htm
Danmark:
54 0/0 siger ja(*)
38 % siger nej(**)
(*) Helt eller nærmest enig.
(**) Helt eller nærmest uenig.
Kilde:
Flash Eurobarometer,
marts 2004 (interviews:
december 2003).
6 — Sikkerhed i Europa
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0008.png
Europol lægger
dermed valgt at have tillid til kvaliteten
og rimeligheden i retsafgørelser afsagt
i andre medlemslande. Siden da er
flere vigtige forordninger kommet på
plads, der klart fastsætter afgørende
spørgsmål i den internationale civilret,
f.eks. hvem, der har kompetence til at
dømme i en konkret sag. Hvilket lands
lovgivning skal gælde, og hvilken virk-
ning skal en afgørelse afsagt i et land
have på en part i et andet land?
det store puslespil
godt
Åbne grænser og adgang til et stort marked er ikke kun
forstået
for borgerne i EU. Også kriminelle organisationer har
ry-
at udnytte mulighederne. Professionelt organiserede forb
alt fra
dernetværk laver grænseoverskridende kriminalitet med
narko
falskmøntneri og hvidvaskning af penge til smugling af
opret-
og mennesker til arbejde og prostitution. Derfor har EU
me i
tet den europæiske politienhed, Europol, der har hjem
ektør,
den hollandske by Haag. Den danske chefkriminalinsp
pæiske
Troels Ørting Jørgensen, har som formand for det euro
kend-
organ for nationale efterforskningschefer et førstehånds
skab til det europæiske politisamarbejde.
»Skal vi fange de store fisk, er der ikke
noget alternativ til det europæiske
k.
samarbejde«, siger Troels Ørting
politi
Jørgensen. Han leder det nationale
efterforskningscenter (NEC) i Rigspoli-
tiet, der samtidig er forbindelsesleddet
mellem Europol og dansk politi. Det er
i den egenskab, at han er blevet valgt
til formand for lederne af Europols na-
tionale enheder (HENU eller Heads of
Europol National Units).
»Danmark er kun en lille del af det
puslespil, som kortlægningen af de
store internationale forbrydernet-
værk er. Vi kan sagtens fange Brian,
der sælger lidt kokain på et diskotek
i Vordingborg. Men skal vi have fat i
de bagmænd, der ofte sidder i lande
som Holland eller Spanien, skal vi have
nsen, NEC, Rigspolitiet
indsamlet mange flere brikker af infor- Troels Ørting Jørge
mation om Brian'er i alle de andre EU-
otikaområdet. Tanken
lande. Europol kan hjælpe os med at kende om nark
ge område skulle være
få lagt det store puslespil«, siger Troels var, at dette vigti
prøveklud for hele samarbejdet.
Ørting Jørgensen.
Med indgåelsen af Europol-konven-
tionen i 1995 og den senere ratificering
Kemiske fingeraftryk
pol i 1999 være fuldt
Et godt eksempel på Europols centrale i 1998 kunne Euro
pol har i dag en lang
rolle i det internationale efterforsk- operationel. Euro
inden for bekæmpelse
ningsarbejde er en aktuel sag om række opgaver
narkotika, organise-
salg af amfetamin. I produktionen af af handel med
ndring, handel med
amfetamin og ectasy-piller efterlades ret ulovlig indva
tøjer, handel med
et kemisk »fingeraftryk«, der gør det stjålne motorkøre
af mennesker, børnepor-
muligt at bestemme, hvilket laborato- og smugling
møntneri og forfalskning
rium, der har produceret en bestemt nografi, falsk
lingsmidler, handel med
pille. Derfor indsender alle EU-landene af andre beta
nukleart materiale, ter-
i dag kemiske analyser af konfiskerede radioaktivt og
askning af penge.
piller til Europol. Det har bl.a. betydet, rorisme og hvidv
at Europol kunne sammenstykke op-
Unikt samarbejde
lysningerne og følge piller tilbage til et
Dansk politi har gennem mange år del-
bestemt laboratorium i Holland.
samarbejde. Men
Da Europol i 1994 startede sit ar- taget i internationalt
politisamarbejde skil-
bejde under navnet »Europols Narko- det europæiske
enhed« handlede samarbejdet udeluk-
EU's politik for retlige og indre anliggender — 7
Bruxelles-konventionen
Spørgsmålet om, hvilken domstol der
har kompetence, hvilke regler der skal
gælde, samt hvilken retsvirkning en
afgørelse skal have på andre landes bor-
gere, har tidligere delvist været fastsat
i Bruxelles-konventionen fra 1968, som
også Danmark har tilsluttet sig og er
forpligtet af. Men senere ændringer har
betydet en udbygning, og at konventio-
nen er blevet en forordning, den såkald-
te Bruxelles l-forordning, som er en del
af det overstatslige retssamarbejde i EU.
Her står Danmark indtil videre udenfor.
Familiesager
En anden væsentlig forordning i EU's
civilretlige samarbejde er Bruxelles II-
forordningen, der skal sikre en gensidig
anerkendelse af sager inden for familie-
retten. Det kan f.eks. være i spørgsmål
om skilsmisser og forældremyndighed.
Dette område reguleres også i forældre-
ansvarsforordningen, der har udvidet
reglerne i Bruxelles Il-forordningen,
blandt andet med samværsregler og
regler ved børnebortførelser. Danmark
står indtil videre uden for denne del af
samarbejdet.
Konkurser
Også virksomhederne påvirkes af det
retlige samarbejde inden for EU. Et
eksempel er konkursforordningen, der
regulerer behandlingen af grænseover-
skridende konkurssager. Sådanne regler
er vigtige for det indre markeds funk-
tion. Hvis virksomheder ikke er sikre på
rimelige retsgarantier ved samhandels-
partneres konkurser, kunne det nemt
resultere i, at samhandelen blev mindre
inden for det indre marked. Virksomhe-
der kunne være mindre tilbøjelige til at
give kredit til hinanden eller til at levere
yderligere varer.
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0009.png
bt
ler sig ud. »Det unikke er, at vi har ska
re
nogle trygge rammer, der gør, at vi me
at
frit kan udveksle informationer, uden
r
der kan kræves aktindsigt. Samtidig ske
s.
det på en sikker måde. Det gør det f.ek
ikke i Interpol, der ikke har nogen data-
beskyttelsesregler«, siger Troels Ørting
Jørgensen.
»Faktisk er Europol to adskilte dele.
Det er dels en ca. 500 mand stor organi-
sation, der arbejder med analysearbej-
de. Men ude i gården i Europol har man
placeret en stor containerby, hvor alle
medlemslandene har en forbindelses-
officer siddende. Dem bruger vi, når vi
skal have direkte og hurtig kontakt med
politiet i andre lande. Hvis jeg før stødte
på en italiensk kontakt i forbindelse
,
med en efterforskning af en dansk sag
kunne det være utroligt besværligt at
etableret en aflytning af vedkommende
eller at få andre vigtige oplysninger om
es
den italienske kontakt. Nu tager vor
-
forbindelsesofficer bare fat i sin italien
n
ske kollega, og så bliver sagen næste
et
altid klaret med det samme. Det er
sindssygt velfungerende udvekslings-
-
og koordineringssystem mellem lan
r
dene, som vi aldrig har haft før«, sige
Troels Ørting Jørgensen.
sikre,
Datatilsynet. Datatilsynet skal bl.a.
at dansk lovgivning respekteres, når det
nem
danske politi deler oplysninger gen
Europol.
Datatilsynet deltager i Europols fæl-
,
les kontrolenhed. Her kontrolleres det
s
at borgernes rettigheder ikke krænke
ved registrering, behandling og anven-
l-
delse af oplysninger i Europol. Datati
synets it-chef, lb Alfred Larsen, deltager
som en af de danske repræsentanter.
»Kontrollen med Europols registre-
ring og behandling af oplysninger er
i
omhyggelig. For eksempel skal vi
kontrolenheden i hvert enkelt tilfælde
afgive udtalelse om formål med og ind-
hold i nye databaser. Ved inspektions-
besøg foretages bl.a. stikprøvekontrol
af det faktiske indhold i databaserne, og
l
der er det generelle indtryk, at Europo
behandler personoplysninger i overens-
-
stemmelse med de relevante bestem
melser om databeskyttelse«, siger lb
Alfred Larsen.
Det mener
danskerne
Mener du, at politikken om
forebyggelse og bekæmpel-
se af kriminalitet ville være
mere effektiv hvis den blev
besluttet i EU snarere end i
den enkelte medlemsstat?
Danmark:
49 % siger ja(*)
44 % siger nej(**)
(*) Helt eller nærmest enig.
(**) Helt eller nærmest uenig.
Kilde: Flash Eurobarometer, marts 2004
(interviews: december 2003).
Dansk kontrol i Europol
-
Den hyppigere udveksling af informa
rt
tioner landene imellem har medfø
af
et behov for en betryggende sikring
borgerne, så de ikke registreres unød-
,
vendigt. Samtidig skal det forhindres
-
at følsomme personoplysninger kom
mer i de forkerte hænder. Derfor har
hvert enkelt medlemsland oprettet en
national kontrolenhed. I Danmark er det
også, når vi samarbejder med lande,
hvor der er mere korruption, end vi er
de
vant til. Jeg er jo ikke naiv. Men langt
Samarbejdet endnu ikke optimalt
te gange foregår samarbejdet helt
om Europol allerede har haft man- fles
Selv
mfrit, og der er alligevel ingen al-
er med opklaring af kompli- proble
ge succes
Samarbejder vi ikke, betyder
nseoverskridende sager, er ternativer.
cerede græ
de
det jo bare, at vi slet ikke kan opklare
samarbejdet dog ikke optimalt endnu,
er
grænseoverskridende sager. Så det
ifølge Troels Ørting Jørgensen.
rne
ikke nok, at vi bare skaber ramme
»Politifolk er jo lidt mærkelige.
d-
for samarbejdet. Der må også en hol
nge vil ikke ret gerne dele deres in-
Ma
gsændring til hos dem, der ikke har
ationer med andre. Man er bange nin
form
til at dele deres informationer med
efterforskningen bliver ødelagt, lyst
for, at
siger Troels Ørting Jørgensen.
tionerne kommer i hæn- andre«,
hvis informa
da
derne på de forkerte. Og det sker
Det europæiske politisamarbejde
Eurojust
Eurojust er et uafhængigt organ
af personer med forskellige juri-
diske kompetencer. Eurojust skal
understøtte og forbedre koordi-
nationen af efterforskninger og
retsforfølgelse i medlemslandene.
Desuden skal Eurojust bidrage til
effektive processer for udlevering
af mistænkte og international
gensidig assistance i efterforsk-
ningen. Eurojust kan rådgive
medlemslandenes efterforskere,
anklagere og dommere om græn-
seoverskridende sager, men kan
ikke selv tage initiativ til eller gen-
nemføre efterforskninger.
Læs mere om oprettelsen af
Eurojust på: http://europa.eu.int/
scadplus/leg/da/Ivb/I33188.htm
på flere forskellige niveauer og i
t europæiske politisamarbejde foregår
De
r er EU's centrale politienhed, Euro-
kellige organer. De vigtigste organe
fors
rgan for juridiske myndigheder,
EU's samarbejds- og koordineringso
pol og
Eurojust.
Dertil kommer:
pol), der uddanner politifolk i
• Det Europæiske Politiakademi (Ce
grænseoverskridende politiarbejde
rce, der samler de nationale
• De europæiske politichefers taskfo
og tættere samarbejds-
rigspolitichefer for at fremme spontane
er
relationer mellem europæiske politistyrk
tværk, der samler nationale
• Europæisk Kriminalpræventivt Ne
medlemslandene med henblik
enheder for kriminalitetsforebyggelse i
på at lære af hinandens erfaringer
, som skal skabe partnerskaber
• Europæisk Kriminalpræventivt Forum
gheder, erhvervslivet,
mellem forskellige organisationer såsom myndi
forskere og ngo'er
, som er specialtrænede
• Politistyrker til fredsbevarende indsatser
er
politifolk, der kan sættes ind i konfliktområd
ejdscentre ved interne EU-
• Fælles politistationer og politisamarb
e mellem landene på hver
grænser, der skal sikre effektivt samarbejd
er her.
sin side af grænsen; ikke alle lande deltag
ejde på: http://www.europa.
Læs mere om det europæiske politisamarb
_police_intro_en.htm
eu.int/comm/justice_home/fsj/police/fsj
ol.eu.int
Læs mere om Europol på: http://www.europ
8 — Sikkerhed i Europa
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0010.png
Wk'
Mennesker handles
over grænser
ervsliv
De åbne grænser giver ikke kun bedre muligheder for erhv
ligt
og turisme, men også for at bringe varer og mennesker ulov
e
rundt i EU. En væsentlig del af EU's politik for retlige og indr
krimi-
anliggender er rettet mod at bekæmpe den organiserede
g — er
nalitet. Indsatsen mod menneskehandel — eller traffickin
indre
blevet en stadig vigtigere del af EU's politik for retlige og
anliggender.
EU-landene har vedtaget en særlig ram-
meafgørelse for at bekæmpe menne-
skehandel. Et resultat er, at EU nu stiller
krav til alle medlemslande om mini-
mumsstraffe for menneskesmugling og
handel med mennesker. Desuden skal
ofre for menneskehandel, hvoraf de fle-
ste er kvinder handlet til sexindustrien
eller husarbejde, kunne få midlertidig
opholdstilladelse i det EU-land, hvor de
bliver fundet, hvis de samarbejder med
myndighederne. EU støtter gennem
programmer frivillige organisationer
i medlemslandene, der arbejder med
ofrene for trafficking, ligesom flere pro-
grammer kan søges om finansiering af
projekter, der skal støtte ofrene. I 2005
skal Europa-Kommissionen fremsætte
en handlingsplan med flere initiativer,
der skal styrke arbejdet mod den sti-
gende handel med mennesker.
Danske Nell Rasmussen fra Vi-
dens- og Formidlingscenter for Socialt
Udsatte sidder i Kommissionens eks-
pertgruppe om trafficking og
er med til at forberede den nye
handlingsplan. Hun synes, der
Handel med mennesker
er mange gode takter i de tiltag,
et voksende problem
der er blevet taget indtil nu for
Ved »menneskehandel« forstås at rekrut-
at bekæmpe handelen med
tere, transportere eller overføre en person,
mennesker, men at de skal fo-
holde en person skjult eller modtage en
kusere mere på forebyggelse
person ved brug af magt eller trusler om
af menneskehandel og på of-
magtanvendelse eller anden form for tvang,
ferets rettigheder og stilling.
bortførelse, bedrageri eller misbrug af magt
»EU har forpligtet sig til at
eller udnyttelse af en sårbar stilling eller
bekæmpe trafficking, men
ydelse eller modtagelse af betaling eller for-
indsatsen har hidtil især
dele for at opnå samtykke fra en person, der
drejet sig om retsforfølgelse
har myndighed over en anden person, med det
af de kriminelle«, siger Nell
formål at udnytte vedkommende.
Rasmussen. Hun er dog
Antallet af kvinder og børn, som er ofre for
glad for den nye beslutning,
menneskehandel, vurderes til mindst 120 000
der giver ofre for menne-
kvinder og børn, og den organiserede kriminali-
skehandel ret til en såkaldt
tet på dette område er voksende.
refleksionsperiode på tre
Med udvidelsen af EU bliver en stærk indsats
måneder. I den tid kan de
endnu mere aktuel. 80 pct. af 1 000 registrerede
opholde sig i det land, de
ofre for kvindehandel i Tyskland i 2000 kom fra
bliver fundet i, og komme
Central- og Østeuropa.
til hægterne.
»Det er et meget
Kilder: Europa-Parlamentet: Udkast til udtalelse om for-
fremskridt.
væsentligt
slag til Rådets direktiv om udstedelse af opholds-
Al erfaring viser, at når
tilladelser til ofre for menneskehandel, 13. januar
de handlede får lov at
2004; www.lige.dk; FN-konventionen imod organi-
tænke sig om, så vil flere
seret kriminalitet over grænserne fra år 2000 samt
være villige til at samar-
tillægsprotokol (Palermo-protokollen).
bejde med politiet og
vidne mod bagmændene«, fortæller
Nell Rasmussen.
Helhedssyn
Nell Rasmussen lægger desuden vægt
på, at EU's nye handlingsplan mod traf-
ficking får tre hovedelementer. Dels skal
EU arbejde med at
forebygge og in-
formere om men-
neskehandel i de
lande, hvor mange
af ofrene kommer
fra, samt forebyg-
ge efterspørgslen
modtagerlan-
i
dene. Trafficking
afhænger også af
Rasmussen de kunder i EU-
Nell
fra Videns- og For- landene, der f.eks.
kvinder
midlingscenter for køber
handlet til prosti-
Socialt Udsatte
tution. Desuden
skal de handlede støttes og beskyttes,
når de bliver fundet enten ved grænse-
overgange eller i et EU-land. Og endelig
skal politi og anklagemyndighed have
gode muligheder for at samarbejde om
retsforfølgelse af bagmændene.
»Vores anbefalinger, der skal udmøn-
te sig i en ny plan fra Kommissionen om
bekæmpelse af trafficking, gør meget
ud af et helhedssyn. Dette er ikke kun
et område for dem, der beskæftiger sig
med retlige og indre anliggender. Det
hænger også sammen med bistandspo-
litik, udenrigspolitik, naboskabspolitik
— og med f.eks. ligestillingspolitik, da
størstedelen af handelen til Europa ud-
gøres af kvinder til sexindustrien eller
husarbejde«, slutter Nell Rasmussen.
Se mere om EU's arbejde mod traf-
ficking på: www.europa.eu.int/comm/
justice_home/doc_centre/crime/
trafficking/doc_crime_human_traf-
ficking_en.htm
EU's politik for retlige og indre anliggender — 9
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0011.png
I
1'1;1
;
li
,
!!!!
N•
ti
ordenen
I
41
I
lilt
I 1!
li
I II!
d !
~,T
!1
t
chokerede en hel verden
r i New York den 11. september 2001
Angrebet på World Trade Cente
Den Europæiske
e højt på dagsordenen. Også inden for
og satte effektivt kampen mod terrorism
vde EU den første hand-
yskraberne i New York sank i grus, ha
Union. Allerede 10 dage efter sk
anti-terrorarbejde
terrorangrebene i Madrid i 2004 er EU's
er
lingsplan mod terrorisme på plads. Eft
e, Lars Erslev Andersen,
n danske forsker i international terrorism
blevet udbygget yderligere. De
sætte endnu stær-
ridt i kampen mod terror. Men EU må
sk
mener, at EU allerede har taget vigtige
ner forskeren.
kere fokus på at optrevle netværk, me
over for terrorangreb
Europa er på ingen måde fremmed
årtier har forskellige
på civile borgere. Alene i de seneste tre
dødsofre i lande som
terrorgrupper krævet mere end 3 000
nien. Alligevel var det
Tyskland, Italien, Spanien og Storbritan
dere, der kort efter
en gruppe meget berørte EU-regeringsle
ekstraordinært top-
terrorangrebet i New York mødtes til et
skulle gøre i kampen
møde i Bruxelles for at beslutte, hvad EU
mod terror.
iteterne til netop det
det naturligt at koncentrere terroraktiv
terrorens mål blevet
område. Med den nye terrorisme er
at bekæmpe vestlige
meget mere abstrakt med forsøget på
rfor appellerer den også
værdier og skabe en islamisk stat. De
mennesker, som kan
pludselig til en langt bredere gruppe af
d en mere professionel
rekrutteres til sagen. Sammenholdt me
siering betyder det, at
netværksorganisering og bedre finan
for med god grund,
terroren i dag kan slå til overalt. Det er der
alvorligt«, siger Lars
at EU tager kampen mod terror meget
Erslev Andersen.
da terrornetværket
Det blev endnu engang understreget,
et stort antal menne-
Al-Qaeda den 11. marts 2004 dræbte
rgentog. 13 dage efter
sker med flere bomber i Madrids mo
ang i Bruxelles for
mødtes EU's regeringschefer endnu eng
Ny form for terror
lev Andersen, lektor
Den danske terrorismeforsker, Lars Ers
Syddansk Universitet,
ved Mellemøst- og Samtidshistorie ved
sen mod terrorismen.
mener, at EU gør ret i at ville øge indsat
gere er bundet til et
»Det nye ved terroren er, at den ikke læn
ret tæt forbundet til
bestemt område. IRA's terror har f.eks. væ
set sag, som gjorde
de britiske øer, fordi man havde en afgræn
10— Sikkerhed i Europa
Bred handlingsplan
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0012.png
tte regeringslederne en
at diskutere terrortruslen. Her fastsa
lder syv strategiske mål
ajourført handlingsplan, der indeho
faktaboks .
for EU's bekæmpelse af terrorisme. Se
for Unionens grænser
Især sikkerhedsforanstaltningene inden
t i New York. Det gælder
er blevet udviklet siden terrorangrebe
s ydre grænser, beskyt-
f.eks. en skærpet grænsekontrol af EU'
atomkraftværker, broer
telse af vigtige sårbare terrormål som
t beredskab, hvis et
og kommunikationsmidler, samt et styrke
ten indeholder en so-
land rammes af terror. Forfatningstrakta
re medlemslande til
lidaritetsbestemmelse, der forpligter and
et terrorangreb.
at hjælpe, hvis et medlemsland rammes af
d at indsamle in-
Europol har fået en afgørende rolle me
mulige trusler. Samtidig
formation og udarbejde analyser af
d efterretningstjene-
deltager Europol aktivt i samarbejdet me
uden i de fælles efter-
ster uden for EU. Europol deltager des
to eller flere lande gå
forskningshold, EU har dannet. Her kan
der er konstateret en
sammen om konkret efterforskning, når
mulig trussel.
EU's handlingsplan
mod terrorisme
11. marts
Efter terrorhandlingerne i Madrid den
opæiske
2004 foretog EU's statsledere i Det Eur
gsplan mod
Råd en nyorientering af EU's handlin
ætninger,
terrorisme. Planen har syv hovedmåls
tninger:
der hver indeholder flere delmålsæ
1. skabe international enighed om at
bekæmpe terror
2. begrænse terroristernes adgang til
finansiering
3. forbedre efterretningsarbejdet
kkerhed
4. sikre den internationale transportsi
og en effektiv grænsekontrol
dene
5. forbedre koordineringen mellem lan
at
om at forhindre terrorangreb og om
ktivt
håndtere terrorangreb hurtigt og effe
6. kortlægge faktorer, der bidrager til
hvervning af terrorister
uden
7. igangsætte indsats for at få lande
for EU med i indsatsen mod terror.
Den interne sikkerhed styrket
Behov for mere samarbejde
at EU for alvor har enga-
Lars Erslev Andersen er tilfreds med,
rebet på New York i
geret sig i indsatsen mod terror efter ang
kan gøres mere. »Det er
2001, men han mener, at der stadig
vi rammes af terror,
fint, at EU har styrket sit beredskab, hvis
e terrortruslen. Men det
og at vi er gået sammen om at vurder
skningsarbejde bliver
vigtige er, at det operationelle efterfor
te os ud af problemet.
gjort mere effektivt. Vi kan ikke beskyt
m der står bag planlæg-
Det bedste er, at vi får viden om, hve
inden de slår til. En ef-
ning af terrorisme og får dem stoppet,
tigere udveksling af de
fektiv kamp mod terror kræver en hur
men at handle hurtigt
rigtige informationer og evnen til sam
r han.
og målrettet på de informationer«, sige
Den europæiske arrestordre
4
afgørelse
Den europæiske arrestordre er en rets
ligt at få
afsagt i en medlemsstat, der gør det mu
son, der
arresteret og udleveret en eftersøgt per
Arrestordren
opholder sig i en anden medlemsstat.
mmelige ud-
skal erstatte de tidligere mere langso
udvidelse
leveringsprocedurer og er en væsentlig
til at udle-
af EU-landenes gensidige forpligtelse
cippet om
vere lovovertrædere. Den bygger på prin
afgørelser.
gensidig anerkendelse af strafferetlige
meafgørelse
Arrestordren blev vedtaget som en ram
lle indarbejde
i 2002, hvorefter medlemslandene sku
t skulle være
den i deres nationale lovgivninger. De
r 2004 mang-
sket inden den 1. januar 2004. I oktobe
at gøre arrestor-
lede flere medlemslande dog stadig
dren til national lov.
http:
Læs mere om EU's antiterrorindsats på:
me/news/
//www.europa.eu.int/comm/justice_ho
documents_
information_dossiers/terrorism_2004/
en.htm
tkS~t;F
iggender — 11
EU's politik for retlige og indre anl
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0013.png
flygtninge er EU's mål
Fælles regler om
EU's fælles politik på ind-
t
vandrings- og asylområde
te-
er gradvist blevet mere in
s
greret. Behovet for en fælle
i
politik blev særlig tydeligt
en i
1990'erne, hvor borgerkrig
ev
det tidligere Jugoslavien dr
-
hundredetusinder af menne
sker på flugt til EU-landene.
dtagelse
fælles minimumsvilkår for mo
ærmelse
af asylansøgere, indbyrdes tiln
endelse af
af bestemmelserne om anerk
de foran-
flygtningestatus og suppleren
beskyt-
staltninger for andre former for
hov for en
telse for personer, der har be
sådan beskyttelse.
Nye
mål frem til 2010
met læg-
De nye mål i Haag-program
for retlige
ger linjerne for EU's politik
mmende
og indre anliggender i de ko
lsætningen,
fem år. Det er en del af må
ylansøgere
at ansvaret for at modtage as
medlems-
skal fordeles ligeligt mellem
undersøgt,
staterne. Det bliver også
behandles
hvordan ansøgningerne kan
bliver kor-
mere effektivt, så ventetiden
rnes ret til
tere, samtidig med at ansøge
Desuden
retfærdig behandling sikres.
's uden-
arbejdes der på at knytte EU
tikken, så
rigspolitik tættere til asylpoli
s, forhin-
flygtningestrømme forebygge
ttere på
dres eller måske stoppes tæ
.
asylsøgernes oprindelsesland
Målet er, at EU skal have:
• en fælles asylprocedure
nde i
• en ensartet status, gælde
hele EU for dem, der får asyl
en fælles procedure for hjem-
sendelse
nd,
• en Europæisk Flygtningefo
der skal udligne udgifter til
-
flygtninge mellem medlems
landene
udveksling af erfaringer om
EU-
integration af udlændinge i
lande
af
nationale udrykningsstyrker
grænsesikringseksperter
fælles
yderligere udvikling af
visumpolitik.
Det mener
danskerne
Bør reglerne for asyl-
ansøgere være de
samme i hele EU?
litik for asyl
Arbejdet med en fælles po
topmø-
og indvandring i EU tog fart på
t Europæi-
det i Tampere i 1999, hvor De
kke mål for
ske Råd satte sig en lang ræ
nået i maj
området. De var næsten alle
2004 mål
2004, og EU satte i november
Haag-pro-
frem til 2010 i det såkaldte
rbejdet om
gram. I første fase af sama
EU-lande-
asylpolitikken koncentrerede
rder og mi-
ne sig om minimumsstanda
for den
nimumsforanstaltninger. Målet
, er en fælles
næste fase, der nu er i gang
t status i EU
asylprocedure og en ensarte
-land.
for dem, der får asyl i et EU
kort sigt i
De mål, EU satte sig på
dag er ved-
1999, betyder bl.a., at der i
af, hvilken
taget regler for fastsættelse
ndlingen af
stat der er ansvarlig for beha
ndarder for
en asylansøgning, fælles sta
rocedure,
en retfærdig og effektiv asylp
Danmark:
80 % siger ja(*)
18 % siger nej(**)
Skal godkendelse eller
afvisning af en asylan-
søgning i et EU-land auto-
matisk gælde i alle andre
medlemslande?
er
Eurodac: fælles database ov
asylansøgere
Danmark:
65 % siger ja*
31 % siger nej**
(*) Helt eller nærmest enig.
nig.
(**) Helt eller nærmest ue
rts
Kilde: Flash Eurobarometer, ma
03).
2004 (interviews: december 20
rmalt ansvarligt for at
nsøger først kommer til, er no
Det EU-land, en asyla
er til-
r pligt til at tage en asylansøg
le asylansøgningen. Landet ha
behand
ulovligt til et andet EU-land.
vedkommende senere rejser
l-
bage, hvis
e det, der er blevet kaldt »asy
en database, der skal forhindr
Eurodac er
til et andet EU-land, hvis de
at asylansøgere tager videre
shopping«, altså
dlemslande har pligt til at
d, de er ankommet til. Alle me
ikke får asyl i det lan
i Eurodac. Ved at sam-
af alle registrerede asylansøgere
indføre fingeraftryk
å, om en
ighederne altså kunne fastsl
gne fingeraftrykkene vil mynd
menli
yl i et andet medlemsland.
person allerede har søgt om as
d af sit forbehold på området.
deltager ikke i Eurodac på grun
Danmark
en parallelaftale.
Danmark har anmodet EU om
12 — Sikkerhed i Europa
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0014.png
g asylpolitik: for og imod
Fælles indvandrings- o
er på
politik løser problem
rti, tror ikke på, at en fælles
nsk Folkepa
nsk Flygtningehjælp,
Mogens Camre, MEP for Da
dreas Kamm, formand for Da
rådet, medens An
andringspolitik.
flygtninge- og indvandrerom
ke i den fælles asyl- og indv
dig. Danmark deltager ik
mener, at den er helt nødven
Generalsekretær
i Dansk Flygtnin-
dlem af Europa
Me
gehjælp Andreas
Parlamentet Mo-
Kamm mener ikke,
gens Camre, Dansk
der er noget alter-
Folkeparti, ønsker
nativ til en fælles
*
ikke en fælles EU-
EU-politik for ind-
politik for indvan-
vandring og asyl:
dring og asyl:
»Flygtninge- og
»Der kan slet
indvandrerområ-
skabes enig-
ikke
det er et kæmpe-
hed om en fælles
stort indsatsområ-
politik for flygtnin-
de i den globalise-
ge og indvandrere
rede verden. Derfor
i EU. Landene har
skal EU naturligvis
alt for forskellige
have en fælles
systemer
ciale
so
at vi nu har et EU med
forskellige ud-
på området. Dertil kommer,
og
politik
Og flygt-
en vil blive størst i de lande,
er behov for fælles politik.
elsesniveauer, og belastning
dann
De åbne grænser — det giv
stærke
seret på skattefinansiering.
rt, at der er brug for store og
hvor socialsystemerne er ba
- ningeproblemet er så sto
ind
for
r indført på flygtninge- og
blemet. Det taler alt sammen
retningslinjer, EU allerede ha
spillere, der kan håndtere pro
i
min mening ikke. Flere lande
skal sætte en fælles god stan-
vandrerområdet, fungerer efter
fælles politik, der selvfølgelig
en
gsrolle på området, fordi vi
lerne.
Europa skal spille en foregan
Sydeuropa overholder ikke reg
dard.
lles politik, men visse fælles
amfund og en tradition for
Jeg er principielt imod en fæ
de standarder, et stærkt retss
har go
beskyttelse af Europa kan
og fattige lande.
r, på mellemfolkelig basis, til
aftale
byrdefordeling mellem rige
ark ikke deltager i den
, det er frygteligt, at Danm
e på tale.
komm
Jeg synes
forbe-
e EU's ydre grænser,
vi skal af med det danske
hov for en politik, der sikrer all
Der er be
fælles flygtningepolitik, og
uro-
lles-
den frie vandring af ikke-e
e Danmarks stemme ind i fæ
forhindrer asylshopping og
hold hurtigst muligt og bring
at
-
at vi er afhængige af hinan
ipielt ville det være ønskeligt,
pæere fra land til land. Princ
abet. Man skal være klar over,
l, sk
eller ej. Hvis man har meget
e en effektiv grænsekontro
dene i fællesskab opretted
uanset om Danmark er med
lan
den,
kriminelle flygtninge hjem
man have en magnetisme
standarder end de andre, vil
te økonomiske flygtninge og
send
højere
n Danmark kan kun på
lavere standarder, vil na-
ede fælles flygtningelejre, me
nsøgere, og har man meget
asyla
og lav
g, da vi ikke kan være på
forpligter, og man kan
olkelig basis deltage i disse tin
blive utilfredse. Fællesskab
dene
mellemf
fælles politikker. En bolan
t.
EU er i stand til at administrere
gå helt og fuldt ombord i de
sikre på, at
nmark hører lige så godt
dansk interesse. Da
vil være et politisk træk mod
flygtningefond er f.eks. ikke i
Vores frygt går især på, at der
må se i øjnene, at vi betaler
det betyder ikke, at man
til nettobidragsyderne i EU og
este fællesnævner i EU, men
den lav
lande på enkelte om-
r ikke har styr på, hvad det får
store summer til et system, de
re det lidt bedre i de enkelte
ikke kan gø
tendenser i EU til, at man
for pengene.
råder. Men jeg synes, der er gode
-
lte initiativer fra EU's side
i et større perspektiv og bru
Jeg mener, at nytten af de enke
tænker flygtningepolitikken ind
vi kan så træffe parallelafta-
n til at hjælpe flygtninge i
vurderes efter danske forhold, og
r bistands- og udenrigspolitikke
ge
ler, når det er hensigtsmæssigt.
deres nærområder også.
stramme udlændingepolitik og
d flere kvoteflygtninge,
Danmark må videreføre sin
r på, at udviklingen i EU går mo
Vi tro
beskyt-
ertager denne politik. Men
under ordnede forhold. Grænse
arbejde for, at andre EU-lande ov
l vi ikke der kan komme hertil
nset indflydelse, ska
på grund af det øgede pres på
da vi er et lille land med begræ
telsen er nok en nødvendighed
, at diktere vores politik.«
r man i de fattige lande kan se
overlade til andre, herunder EU
grænserne, der bl.a. kommer, nå
n også terrortruslerne betyder,
det rige Europa i fjernsynet. Me
r går over grænserne. Der-
vi bliver nødt til at vide, hvem de
at
flygtninge og få dem hertil på
for må vi finde de mest sårbare
en ordentlig måde.«
EU's politik for retlige og indre
anliggender — 13
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0015.png
Åbne grænser
Den lille luxembourgske by,
Schengen, lægger navn til det
samarbejde mellem EU-lande,
der både skal sikre, at borgere
i de deltagende lande kan
bevæge sig helt frit over græn-
serne — og at det kan ske i
sikkerhed. Derfor er både pas-
og politisamarbejdet en del af
Schengen-samarbejdet, der
startede som et samarbejde
mellem enkelte lande og nu er
en del af EU's traktater.
6.årloqwaxn1 'IN
Det indre marked er en af grundpillerne
i
i det europæiske samarbejde. Kernen
det indre marked er de fire friheder: fri
r,
bevægelighed for varer, tjenesteydelse
d
kapital og personer. Det indre marke
i
blev vedtaget i 1986 og var en realitet
e
1992, og varer har siden kunnet bevæg
sig frit mellem EU's medlemslande.
For at give mennesker de samme re-
elle muligheder for at bevæge sig frit
over grænserne, besluttede nogle af
EU's medlemslande sig for at gå hurti-
gere frem, end der
kunne nås fuld
enighed om, da
det indre marked
blev etableret. 1 1985
l-
aftalte Tyskland, Frankrig, Belgien, Ho
land og Luxembourg, at de ville ophæve
grænsekontrollen gradvist.
Kontrol med ydre grænse
Til gengæld for den øgede frihed til at
rejse mellem landene, har alle deltagere
i samarbejdet forpligtet sig til at sam-
d
arbejde om en skærpet kontrol me
e
landenes ydre grænser, et samarbejd
r
mellem nationale politimyndighede
-
— og oprettelsen af et fælles informa
r-
tionssystem, der kaldes Schengen-info
mationssystemet eller SIS. Her kan myn-
dighederne i de deltagende lande træk-
ke på oplysninger om bl.a. eftersøgte
National koordinering af Schengen-sa
marbejdet
Det mener
danskerne
Skal kontrol ved ind-
rejse i EU for personer,
der kommer fra et ikke-
EU-land, styrkes?
d
behov for at koordinere arbejdet me
Danske myndigheder og andre med
møder for at udveksle oplysnin-
engen-reglerne holder regelmæssigt
Sch
litichefen, Indenrigsministeriet,
erfaringer. Justitsministeriet, Rigspo
ger og
at koordinere, ligesom Kø-
gestyrelsen og Datatilsynet er med til
Udlændin
. Også ToldSkat samarbejder tæt med
benhavns Lufthavne A/S og SAS er det
sel
for f.eks. at bekæmpe ulovlig indfør
andre myndigheder, særligt politiet,
af narkotika.
et med det indre marked i 1992«,
»For os blev grænserne jo allerede åbn
at. »Og allerede derfra skulle vi
tæller kontorchef Ole Morsing fra ToldSk
for
hold til indførsel af varer. Ved
de ekstra øje med de ydre grænser i for
jo hol
at lave stikprøvekontroller, f.eks. ved
de indre grænser har vi mulighed for
ejder vi med politiet. Vi har lovmæs-
den dansk-tyske grænse, og her samarb
ns politiet står for alt, hvad der
sig ret til at undersøge transportmidler, me
rsing.
hedder afhøring af personer«, siger Ole Mo
der etableret et tæt samarbejde
»Internationalt, herunder på EU-plan, er
af grænseoverskridende krimina-
mellem myndighederne om bekæmpelse
d Rigspolitiet og Forsvaret for at
litet. På nationalt plan samarbejder vi me
nomiske kriminalitet i forbindelse
sikre grænserne og modarbejde den øko
have fat i varerne, men også med-
med eksempelvis narkokriminalitet. Vi vil
Morsing. »Vi har tæt koordination
virke til at fange bagmændene«, siger Ole
å begyndt at samarbejde med
med de tyske toldmyndigheder og er ogs
der både vil og kan være med
en, hvor vi kan se, at de polske myndighe
Pol
der er et stykke vej igen for at få
til at sikre Unionens fælles grænse, selv om
rsing.
systemerne til at fungere«, fortæller Mo
14— Sikkerhed i Europa
Danmark:
70 % siger ja(*)
27 % siger nej(**)
(*) Helt eller nærmest enig.
(**) Helt eller nærmest uenig.
Kilde: Flash Eurobarometer,
marts 2004
(interviews: december 2003)
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0016.png
Pres på EU's grænser
personer og stjålne biler.
Schengen med i EU-traktaterne
De fleste andre medlemslande — her-
under Danmark — har siden tilsluttet
sig Schengen-aftalen, og den blev i
1999 indarbejdet i EU's traktater ved
Amsterdam-traktaten. Storbritannien
og Irland har selv valgt at stå uden for
denne del af samarbejdet. De 10 nye
medlemslande, der blev optaget 1. maj
2004, skal allerede nu leve op til aftalens
forpligtelser om bevogtning af de ydre
grænser, politisamarbejde m.m., men
de indre grænser bliver først nedlagt,
når de øvrige medlemmer er sikre på,
at landene kan opfylde de skrappe krav
til kontrol med de ydre grænser, delta-
gelse i SIS m.m. Kravene vil formentlig
tidligst kunne opfyldes i 2007, hvorefter
EU vil tage stilling til, om de nye med-
lemmer kan deltage fuldt ud i denne
del af samarbejdet. Norge og Island, der
ikke er medlemmer af EU, er til gengæld
med i Schengen-samarbejdet, ligesom
Schweiz netop er indtrådt i Schengen-
samarbejdet og nu skal gennemføre
reglerne.
m
I
mange af verdens fattige lande er Europa en drøm. En drø
mulighe-
om et bedre liv med større frihed og flere økonomiske
s nær-
der. Samtidig betyder den demografiske udvikling i EU'
e men-
områder, at en meget stor andel af befolkningen er ung
ene
nesker uden fremtidsperspektiver, samtidig med at EU-land
e og
er inde i en demografisk udvikling, der betyder færre ung
flere ældre.
EU's indvandringspolitik er under
udvikling for at forsøge at imødegå
de udfordringer, presset på Europas
grænser skaber. Emnet er både politisk
meget omdiskuteret i mange medlems-
lande og svært at regulere, fordi der
skal skelnes mellem ulovlig og lovlig
indvandring.
Det er EU's politik, at illegal indvan-
dring skal bekæmpes, bl.a. ved at op-
bygge tættere partnerskaber med de
lande, hvor mange illegale indvandrere
kommer fra. Desuden bliver grænsekon-
trollen løbende styrket endnu mere, og
der skal laves en fælles politik for hjem-
sendelse af illegale indvandrere. Her er
EU allerede i gang med at forhandle
hjemsendelsesaftaler med en række af
de lande, mange illegale indvandrere
kommer fra. Det vurderes, at op imod
50 000 illegale indvandrere er kommet
i land i Syditalien igennem de sidste tre
år, mens mindst 5 000 er omkommet i
forsøget på at nå Europa over Middel-
havet fra Nordafrika i de sidste 10 år.
men med EU's øvrige politikker, både
på bistands-, handels- og udenrigsom-
rådet.
EU's politik for den lovlige indvan-
dring omfatter både arbejdet med in-
tegration af udenlandske borgere, der
opholder sig lovligt i EU-landene og
fælles standarder for familiesammenfø-
ring. F.eks. planlægges bedre opsamling
og deling af viden om integration.
Det mener
danskerne
Har vi brug for indvandre-
re til at arbejde på nogle
dele af arbejdsmarkedet?
Fælles initiativer
Ifølge Schengen-reglerne er medlem-
merne forpligtet til at sikre kontrol
ved de ydre grænser. Borgere fra lande
uden for Schengen-samarbejdet skal
vise pas, og det kan undersøges i SIS,
Samarbejde med
via computer, om de f.eks. er eftersøgt
udvandrerlande skal styrkes
i et af de deltagende lande. Der er også
issionen har gjort op-
vedtaget regler for databeskyttelse, så Europa-Komm
at indvandrerpresset
disse oplysninger forbliver beskyttede. mærksom på,
ses alene ved at øge
Et nyt og bedre system, SIS II, er ved at ikke kan stand
EU's grænser. Derfor skal
blive indført og forventes færdigt i 2006. kontrollen ved
ene med at fjerne ho-
Når man først har visum til et Schengen- EU hjælpe land
til, at særligt deres yngre
land, kan man rejse frit mellem delta- vedårsagerne
borgere udvandrer. Det vil sige styrke
gerlandene i tre måneder.
udvikling, modarbejde
Et fælles visuminformationssystem er den økonomiske
, styrke menneskerettig-
på trapperne, men vil tidligst kunne bli- arbejdsløshed
okratisk udvikling og der-
ve taget i brug i 2006. Desuden har trus- heder og dem
jde den undertrykkelse
len om terrorisme fået EU-landene til at med modarbe
mange rejser bort fra.
vedtage, at EU-pas skal udstyres med de og håbløshed,
såkaldte biometriske kendetegn — i før-
Bistand, handel og udenrigspolitik
omgang billede og fingeraftryk, der
ste
hjælpe gennem bi-
skal lagres på en chip i nye pas. Desuden EU-landene kan
mer, handel, investerin-
er det vedtaget at oprette et europæisk standsprogram
grammer til regeringer
agentur for grænsekontrol for at styrke ger og støttepro
nisationer, der forsøger at
ekspertisen i sikring af de ydre grænser, og f.eks. orga
tisk udvikling. Alle
ligesom Haag-programmet betyder, at styrke en demokra
er væsentlige dele
der skal nedsættes en udrykningsstyrke disse elementer
af EU's mål for flygtninge- og indvan-
af nationale eksperter
i
grænsekontrol.
dringspolitikken og skal foregå sam-
Danmark:
63 % siger ja(*)
26 % siger nej(**)
Skal indvandrere have nøj-
agtig de samme rettigheder
som danskere?
Danmark:
75 %
siger ja(*)
23 % siger nej(**)
(*) Helt eller nærmest enig.
(**) Helt eller nærmest uenig.
Kilde: Flash Eurobarometer,
marts 2004
(interviews: december 2003).
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0017.png
indre anliggender
Retlige og
og den store verden
skal
der ved hjælp af handlingsplaner
raf
fremme en lang række områder, hvo
nge har direkte forbindelse med EU's
o ma
er.
politik for retlige og indre anliggend
at
Handlingsplanerne er baseret på,
vær-
parterne skal bakke op om fælles
-
dier, bl.a. menneskerettigheder, rets
is,
statsprincipper, god forvaltningspraks
og
godt naboskab, markedsøkonomi
hensynet til bæredygtig udvikling.
De væsentligste indsatsområder er:
se
• politisk dialog, bl.a. om bekæmpel
af terrorisme, ikke-spredning af vå-
ben og løsning af regionale konflik-
ter
økonomisk og social udvikling, bl.a.
harmonisering med EU's indre mar-
ked, deltagelse i EU-programmer
om f.eks. forskning og uddannelse,
og bedre infrastruktur (energi, trans-
port, miljø, it)
samhandel ved liberalisering af mar-
r-
kedet og tilnærmelse til EU's standa
der
• retlige og indre anliggender, der
skal skabe et nært samarbejde om
grænseovervågning, migration,
bekæmpelse af terrorisme, handel
med mennesker, narkotika og våben,
organiseret kriminalitet, hvidvask af
penge samt økonomisk kriminalitet.
terrorbekæmpelse og
bejdet med indvandring, flygtninge,
Ar
mere fremtrædende i EU-
borgerrettigheder er ikke kun blevet
samarbejde på området
marbejdet. Også det internationale
sa
reget, at retlige og indre an-
er under udvikling. EU har underst
enrigspolitik i bred for-
gender skal samtænkes med EU's ud
lig
stand.
d
Igennem de seneste års arbejde me
politikken for retlige og indre anliggen-
et,
der er det gang på gang blevet fastslå
kri-
at problemer med f.eks. organiseret
me
minalitet, illegal indvandring, terroris
EU's
og flygtningestrømme berører alle
ne
medlemmer, men ikke kan løses ale
inden for EU's grænser. Derfor skal der
gt
i fremtiden lægges endnu større væ
på at inddrage fællesskabets bistands-
li-
politik, udenrigspolitik, handelspo
i
tik — og den nye naboskabspolitik —
samarbejdet.
at opbygge større kontrol med de ydre
ndlingsplanerne støttes af program-
r og styrke indsatsen mod orga- Ha
grænse
s. Tacis og Meda, og det er Kom-
inalitet, skal nabolandene mer, f.ek
niseret krim
ambition, at bevillingerne til
standarder på området. missionens
nærme sig EU's
d
naboskabsprogrammet skal øges me
Også det sydlige Kaukasus er blevet
ds
EU's nye budget, der skal være på pla
anført som en region, som EU skal vise
inden 2007.
større og mere aktiv interesse. Mange
-
lande i Nordafrika og Mellemøsten ind
r
Konventioner
går i forskellige typer af partnerskabe
noget nyt, at EU's medlems-
d EU og har gjort det gen- Det er ikke
og aftaler me
de
stater samarbejder med andre lan
nem flere år. Samarbejdet er løbende
er
på det retlige område. For eksempel
under udbygning.
et,
alle lande medlemmer af Europaråd
Udvidelsen er desuden ikke afslut-
gennem årene har indgået flere
Forhandlingerne om medlemskab der
tet.
tioner, som berører de samme
n færdige med Bulgarien og konven
er næste
Nye naboer
som EU's rets- og udlændinge-
der skal opfylde alle dele områder
. Rumænien,
nneskeret-
EU's udvidelse har givet nye naboer
anlig- politik. Den europæiske me
land, af EU's politik for retlige og indre
Tættere partnerskaber med Rus
tighedskonvention og FN's forskellige
e gender, mens Tyrkiet og Kroatien ved
som
Ukraine, Belarus, Moldova og landen
konventioner spiller en rolle — lige
redaktionens slutning har status som
på Balkan er allerede på dagsordenen.
Geneve-konventionen fra 1951 om
didatlande.
., kan
ud-
Den nye naboskabspolitik betyder bl.a
flygtninges retsstilling. EU's rets- og
sig
at EU vil samarbejde med sine naboer
lændingepolitik skal derfor forholde
Naboskabspolitik
er, de
om bekæmpelse af terrorisme og orga-
4 sat til alle de internationale forpligtels
gram- Europa-Kommissionen har i 200
niseret kriminalitet. Gennem pro
en kelte medlemslande har indgået.
til skub i en ambitiøs naboskabspolitik,
mer, hvor landene støttes økonomisk
16 — Sikkerhed i Europa
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0018.png
Amnesty International:
EU skal øve global
indflydelse for at sikre
menneskerettigheder
Det mener jeg om retlige og
indre anliggender ...
Spørgsmål:
Generalsekre-
-samarbejdet for retlige og indre
Er du tilfreds med den retning, som EU
1.
tær for Amnesty
t? Hvorfor eller hvorfor ikke?
ender går i med den nye forfatningstrakta
anligg
International
ud af inden for retlige og indre
2. Hvilke problemer bør man gøre mere
Lars Normann
anliggender i fremtiden?
Jørgensen, ser
3. Skal EU udvikle fælles regler for asyl?
EU som det vig-
man f.eks. kender det fra det
Skal EU have et egentligt forbundspoliti, som
4.
tigste instrument
amerikanske FBI?
overhovedet for at sikre menneske-
Seeberg,
Gitte
rettigheder på verdensplan. For
Ole Krarup, MEP,
,
MEP, Det Konser-
ham er det af afgørende betydning
Folkebevægelsen
vative Folkeparti:
at EU samarbejder med mange
mod EU:
1. Ja, for et ud-
partnere for at sprede principperne
1. Nej. Forfat-
videt samarbejde
om menneskerettigheder, demo-
vil med-
ningen
om retlige og
krati og retsstat — både for EU's og
centrale
føre, at
indre anliggender
for omverdenens skyld.
e og
politimæssig
er nødvendigt for
»I de seneste år er der sket et
retspolitiske op-
ret-
et velfungerende
skred i verden, hvor menneske
gaver som familie-
fællesskab. F.eks.
tighederne er blevet nedprioriteret
ret, strafferegler,
-
i forhold til opfattelsen af sikkerhed
er kriminaliteten stadig mere grænse
rforskning og kontrol fremover
efte
mod terror. Ytringsfriheden og rets-
ridende, og derfor bliver EU-lan-
gges EU's overstatslige system. oversk
underlæ
sikkerheden er under pres. Retssik-
t til at stå sammen om at finde
læste en række nordiske rets- dene nød
Det vil lem
ger. Det bliver der større
kerheden kan skride utroligt hur-
er afgørende forskellige fælles løsnin
principper, som
tigt, selv i stærke retssamfund, og
mulighed for med den nye traktat.
fra de romerretlige systemer, der domi-
det er utroligt bekymrende«, siger
2. Vi skal dæmme op for den kri-
nerer i det øvrige EU.
r
Lars Normann Jørgensen.
minalitet og terrorisme, der krydse
2. EU-politimagt bygger på det po-
er
»Vi har principielt stor tillid til de
grænserne. Jeg mener f.eks., det
lat, at flygtningepres og »grænse-
stu
europæiske institutioner og Kom-
fuldstændig uacceptabelt, at vi i vores
rskridende kriminalitet« bekæmpes
ove
missionen, der er langt foran de
del af verden stadig skal være vidne
ression som straf, overvågning rige
med rep
nationale regeringer, når det kom-
handles med kvinder, som var
agt. Men flygtningestrømme til, at der
og politim
gt
mer til respekt for menneskerettig-
det kvæg. Her er der behov for en lan
eller kriminalitet er problemer, hvis
for
hederne«, siger han.
større indsats. Samtidig skal vi sørge
hovedårsag er EU's politik over for forar-
ina-
Lars Normann Jørgensen mener,
at bryde forbindelsen mellem krim
mede naboer. Repression, som i retlige
n
at det er de europæiske landes hi-
litet og terror, da vi ofte ser, hvorda
og indre anliggender: Nej. Socialpolitisk
at
storie, med to verdenskrige i baga-
f.eks. handel med narko er med til
varlighed: Ja!
ans
gen, der har betydet, at de i fælles-
finansiere terrorgrupper.
3. Det kommer an på reglernes
i
en af for-
skab kender betydning
3. Jeg mener helt principielt, at vi
d. Så længe problemerne ikke
indhol
pligtende internationale aftaler og
bliver nødt til at arbejde hen
ved roden, som jeg nævnte, Europa
søges løst
den
af absolut overholdelse af menne-
imod fælles asylregler på sigt. På
men som nu med det mål at hindre
,
skerettighederne.
måde vil vi kunne undgå asylshopping
asylsøgere i at nå frem til EU, er det
ta-
»Vi ser EU's rolle for menneske-
reducere bureaukratiet og i det hele
ikke noget acceptabelt mål at vedtage
rettighederne som tredelt. For det
behandle asylansøgerne mere ret-
regler. Overstatslig EU-regulering get
fælles
Det vil også give os mulighed
første skal EU fastholde menneske-
et vil desuden vanskeliggøre færdigt.
af områd
inte-
rettighederne i eget hus. Det gør
for at fokusere ressourcerne på at
kontrol.
demokratisk
de europæiske argumenter for, at
re vores nye borgere i samfundet.
4. Nej. Politivæsen er samfundets po- gre
e,
andre skal overholde reglern
4. Jeg mener ikke, at EU skal have et
litiske centralnervesystem. Målestokken
langt mere overbevisende. For det
egentligt forbundspoliti, der kan agere
for demokratisk kvalitet er den civile
andet skal de fastholdes i forhold til
rs af grænserne. Politiarbejdet
trol med politiet. EU's politiopbyg- på tvæ
kon
de lande, man arbejder sammen
bliver en national opgave, og at
ning er uden elementære kontrolmulig- er og
r og lignende.
med i partnerskabe
be et europæisk forbundspoliti ville
heder. F.eks. som i Europol/Schengen, ska
skeret-
Og for det tredje skal menne
et skridt på vej imod et Europas
hvis kerne er hemmelig, uindskrænket være
lan-
tighederne bringes op i transat
enede Stater, som jeg ikke ønsker.
politiovervågning uden civile beskyt- For
e
tisk regi. USA har en anden histori
Men derfor kan vi godt styrke samarbej-
telsesmuligheder.
.
og måske ikke helt samme forstå-
det mellem de nationale politienheder
else af nødvendigheden af bin-
Her har vi et stort arbejde foran os, da
dende menneskerettigheder som
kriminalitet og terrorvirksomhed ikke
USA og EU
europæerne, selv om
lader sig standse af grænserne.
en på
traditionelt har støttet hinand
dette felt«, mener Lars Normann
Jørgensen.
er — 17
EU's politik for retlige og indre anliggend
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0019.png
;.
Det danske
forbe
over for retlige og
indre anliggender
indgå sådanne aftaler i tilfælde, hvor der
er en særlig EU-interesse i at få Danmark
med i samarbejdet.
Hvis EU imødekommer en anmod-
al-
ning, kan der indgås en såkaldt par
lelaftale, der forpligter Danmark som
enhver anden mellemstatslig aftale.
Danmark har anmodet om flere parallel-
r
aftaler. Forhandlinger om parallelaftale
er tidskrævende. EU har således endnu
d
ikke indgået nogle af de fire aftaler me
er-
Danmark, som man principielt har
klæret sig villig til at indgå.
I Schengen-samarbejdet har Dan-
mark mulighed for at tilslutte sig beslut-
ninger på et mellemstatsligt grundlag.
Det vil sige, at Danmark har mulighed
i
for at gennemføre de samme regler
Danmark som de øvrige EU-lande
overstatsligt grundlag.
Læs evt.mere om parallelaftaler i Uden-
og
rigsministeriet, Justitsministeriet
Integrationsministeriets notat på http:
//www.euo.dk/upload/application/
pdf/7b42a3e5/20041245.pdf
forbehold i stedet for at omdanne
det, består denne mulighed fortsat.
De nærmere regler for et omdannet
forbehold er inspireret af det forbe-
hold, som Storbritannien og Irland
har vedrørende visse retlige og indre
anliggender. Denne ordning be-
.
tegnes som en opt-in-ordning, dvs
en tilvalgsordning, hvor landet ved
fremlæggelse af en ny retsakt kan
vælge, om det vil deltage i vedta-
re
gelsen af retsakten og dermed væ
bundet af den. Landet kan også
vælge at blive omfattet efter vedta-
gelsen, også selv om landet ikke har
været med til at vedtage retsakten.
Kilde: Redegørelse tilFolketinget.
Traktat om en forfatning for
Europa — som undertegnet i
Rom 29. oktober 2004.
Udenrigsministeriet,
november 2004.
i 1992 førte til, at Dan-
Det danske nej til Maastricht-traktaten
-samarbejdet. Det bety-
rk indførte fire forbehold over for EU
ma
i samarbejdet om retlige
der, at Danmark ikke deltager fuldt ud
behold over for be-
indre anliggender. Her har Danmark for
og
overstatslige samarbejde.
slutninger taget inden for det såkaldte
gstraktat og kan kun
rbeholdet fastholdes i den nye forfatnin
Fo
.
ændres ved folkeafstemning i Danmark
Fortid
...
2
Efter et flertal af danskerne i 199
sagde nej til Maastricht-traktaten, blev
syv af Folketingets partier enige om at
m-
udforme fire forbehold over for EU-sa
arbejdet. Det gjaldt for samarbejdet om
,
Den Økonomiske og Monetære Union
in-
for unionsborgerskabet, for beslutn
ger med indvirkning på militær- og
forsvarsområdet og for samarbejdet om
t
retlige og indre anliggender, for så vid
det foregår på et overstatsligt grundlag.
o-
På et efterfølgende møde i Det Eur
pæiske Råd fik Danmark den såkaldte
es
Edinburgh-aftale på plads. Heri find
de fire danske forbehold i en form, der
er accepteret af alle EU-landene. Med
-
de fire forbehold valgte et flertal af dan
skerne året efter at sige ja til Maastricht-
traktaten.
Nutid
...
På det overstatslige område inden for
det retlige samarbejde står Danmark
udenfor.
På områder, hvor Danmark har en
stærk interesse i at deltage i samarbej-
det, har Danmark anmodet EU om at
kunne tilslutte sig beslutningen. EU har
tilkendegivet, at man vil være villig til at
af samarbejdet om retlige og indre
anliggender ligeledes undergivet
en overstatslig regulering, uanset at
visse mellemstatslige træk ved dette
samarbejde opretholdes. Forfat-
ningstraktaten indebærer derfor, at
det retlige forbehold aktualiseres for
hele dette restområde, som omfatter
strafferetligt samarbejde og politi-
samarbejde.
Fremtid ...
Forfatningstraktaten og det retlige
forbehold
Det retlige forbehold vil efter for-
fatningstraktatens ikrafttræden få
et væsentligt større omfang, end
det har i dag. Det retlige forbehold
indebar ifølge Edinburgh-afgørel-
sen, at Danmark deltog fuldt ud i
samarbejdet om retlige og indre
anliggender, så længe samarbejdet
var baseret på det mellemfolke-
lige grundlag i EU-traktaten, den
såkaldte søjle 3. Forbeholdet ville
derfor først få virkning, hvis dele af
samarbejdet blev flyttet til det over-
statslige samarbejde i søjle 1. Det
skete for visumsamarbejdet, asyl,
t
indvandring og grænsekontrol sam
for det civilretlige samarbejde med
Amsterdam-traktaten i 1999. Ved
forfatningstraktaten bliver resten
Adgang til at omdanne og opgive
det retlige forbehold
Der er udarbejdet en protokol til for-
fatningstraktaten, der omhandler de
danske forbehold. Her får Danmark
adgang til ensidigt at bestemme, at
det nugældende retlige forbehold
erstattes af et forbehold, som vil
dække det samme sagsområde, men
hvor retsvirkningerne af forbeholdet
vil være anderledes. Hvis Danmark
helt ønsker at ophæve det retlige
18 — Sikkerhed i Europa
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0020.png
Kilder, og her kan du læse mere:
»Frihed, sikkerhed og retfærdighed
for alle. Retlige og indre anliggender i
EU«. Europa i bevægelse. Generaldirek-
toratet for Presse og Kommunikation,
januar 2004
»Rets- og udlændingepolitikken i EU«.
Folketingets EU-oplysning, småtryk nr.
5, juli 2004
»Fri bevægelighed for personer i EU
— Fra Schengen til Amsterdam«. Fol-
ketingets EU-oplysning, EU Baggrund
nr. 6, februar 2003
»Fri bevægelighed i et udvidet EU«.
Folketingets EU-oplysning, EU Fakta nr.
16, juni 2004
Flash Eurobarometer: Justice and
Home Affairs. »Field Work, December
2003«. Publication March 2004. http://
europa.eu.int/comm/public_opinion/
flash/fl155_report_en.pdf
Redegørelse til Folketinget. Traktat
om en forfatning for Europa — som
undertegnet i Rom, 29. oktober 2004
Udenrigsministeriet, november 2004
Konventstraktaten og forbeholdene.
Notat, Udenrigsministeriet, august
2003
Udenrigsministeriet, Justitsministeriet
og Integrationsministeriets notat om
parallelaftaler, http://www.euo.dk/
upload/application/pdf/7b42a3e5/
20041245.pdf
Why the EU should help its neigh-
bours. Center for European Reform,
June 2004, http://www.cer.org.uk/pdf/
policybrief_eu_neighbours.pdf
»117 spørgsmål og svar om EU«.
Folketingets EU-oplysning, 2. udgave.
oktober 2003
Rasmussen, Hans Kornø: Det danske
dilemma. Om Danmark, EU og indvan-
dring. Tiderne Skifter, 2004
Zilmer-Johns, Lisbeth: »EU og Terror«.
DIIS rapport 2004:1, januar 2004
Amsterdam-traktaten og flygtninge.
Dansk Flygtningehjælp, maj 1998
www.flygtning.dk/publikationer/
pjecer/amsterdam1/indled/index.php
http://europa.eu.int/scadplus/leg/
da/Ivb/I33020.htm
Om EU's antiterror indsats:
http://www.europa.eu.int/comm/
justice_home/news/information_
dossiers/terrorism_2004/
documents en.htm
Om EU's indsats mod menneskehan-
del:
http://www.europa.eu.int/comm/
justice_home/doc_centre/crime/
trafficking/doc_crime_human_traf-
ficking_en.htm
http://europa.eu.int/comm/
justice_home/fsj/crime/forum/docs/
26102004_draft_report_en.pdf
Om EU's naboskabspolitik:
http://europa.eu.int/comm/world/
enp/index_en.htm
Fakta-ark om forskellige emner inden
for det retlige samarbejde på dansk:
http://www.europa.eu.int/comm/
justice_home/key_issues_en.htm
Communication from the Commission
to the Council and the European Par-
liament. Area of Freedom Security and
Justice: Assessment of the Tampere
programme and future orientations,
2.6.2004, COM(2004) 4002, incl. Annex,
SEC(2004) 693.
Det Europæiske Råd i Bruxelles, den
4.-5. november 2004. Formandska-
bets konklusioner, inkl. Bilag 1, Haag-
programmet, http://ue.eu.int/ueDocs/
cms_Data/docs/pressData/da/ec/
82549.pdf
Ring og spørg
Ring til Europe Direct og få
svar på dansk på dine EU-
spørgsmål.
Europe Direct er en svartje-
neste under Europa-Kommis-
sionen. Det er gratis at ringe.
Telefon: 00 800 6 7 8 9 10 11
Links:
EU's server: www.europa.eu.int
Europa-Parlamentets informations-
kontor i Danmark: www.europarl.dk
Europa-Kommissionen i Danmark:
www.europa-kommissionen.dk
Folketingets EU-oplysning:
www.eu-oplysningen.dk
Udenrigsministeriet: www.um.dk
EU-nyt: www.euobserver.dk;
www.euobserver.com;
www.euractiv.com
Tænketanken Centre for
European Reform: www.cer.org.uk
Om EU's samlede politikker, indsatser
og målsætninger inden for samar-
bejdet om de retlige og indre anlig-
gender:
http://europa.eu.int/pol/justice/
index_da.htm
http://www.europa.eu.int/comm/
justice_home/fsj/intro/fsj_intro_
en.htm
http://europa.eu.int/scadplus/leg/
da/s22000.htm
http://europa.eu.int/eur-lex/da/lif/
ind/da_analytical_index_19.html
Om EU og civilret:
http://europa.eu.int/comm/justice_
home/fsj/civil/fsj_civil_intro_en.htm
Om Europol:
http://www.europol.eu.int/
http://www.europa.eu.int/comm/
justice_home/fsj/police/fsj_police_
intro en.htm
Om Eurojust:
http://europa.eu.int/scadplus/leg/
da/lvb/B3188.htm
Om Schengen-samarbejdet:
http://europa.eu.int/comm/justice_
home/doc_centre/freetravel/doc_
freetravel_intro_en.htm
EU's politik for retlige og indre anliggender — 19
REU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 245: Sikkerhed i Europa - EU's samarbejde om retlige og indre anliggender.
2609438_0021.png
Danmark i EU
Europa-Kommissionen
Repræsentation i Danmark
Østergade 61
Postbox 144
DK-1004 København K
Tlf. (45) 33 14 41 40
Telefax (45) 33 11 12 03
E-post: [email protected]
Internet: www.europa-kommissionen.dk
EUROPA -PARLAMENTET
Europa-Parlamentet
Informationskontoret i Danmark
Christian IX's Gade 2, 2.
DK-1111 København K
Tlf. (45) 33 14 33 77
Telefax (45) 33 15 08 05
E-post: [email protected]
Internet: www.europarl.dk
Udgiver: Europa-Kommissionen, Repræsentation i Danmark
Ansvarshavende redaktør: Thomas A. Christensen
Redaktion: Rostra Kommunikation A/S
Redaktionen er afsluttet: december 2004
Layout og tryk: Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle Publikationer.
ISBN-nr: 92-894-8233-8
Ophavsretlige oplysninger:
Eftertryk i kommercielt øjemed ikke tilladt. Anden anvendelse tilladt mod behørig
kildeangivelse. Oplysningerne i denne publikation er ikke juridisk bindende og
afspejler ikke nødvendigvis Europa-Kommissionens holdning. Kommissionen kan
derfor ikke drages til ansvar for eventuelle forkerte oplysninger eller mangler.
ISBN 92-89 14-8233-8
Publikationskontoret
Publications.eu.int
11 11 1 1 11 11
9 789289 482332>
D-del-L6£170-Z9-DI