Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-356-0006 Dok.: LUH40089 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Høringsoversigt vedrørende forslag til Rådets  rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af dom- fældte mellem EU-medlemsstaterne Det fremsatte forslag til Rådets rammeafgørelse om den europæiske  straffedom og overførelse af domfældte  mellem  EU-medlemsstaterne  har  været  sendt  i  høring  hos  Præsidenten  for  Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense,    Præsidenten for  Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols- styrelsen,  Rigspolitichefen,  Rigsadvokaten,  Statsadvokaten  for  Særlig  Økonomisk  Kriminalitet, Politidirektøren  i  København,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politifuldmægtigforenin- gen,  Politiforbundet  i  Danmark,  Advokatrådet,  Amnest y  International,  Dansk  Told-  og  Skatte- forbund, Institut for Menneskerettigheder og Landsforeningen af beski kkede advokater. Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns  Byret,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigspolitichefen,  Rigs- advokaten, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politiforbundet i  Danmark,  Advokatrådet,  Institut   for  Menneskerettigheder  og  Landsforeningen  af  beskikkede advokater. Præsidenten for Vestre Landsret har anført, at landsretten ikke finder at burde udtale sig om forslaget. Det samme er anført af Dommerfuldmægtigforeningen.
- Domstolsstyrelsen, Politidirektøren i København og Politiforbundet i Danmark har oplyst, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Præsidenten  for  Københavns  Byret  har  anbefalet,  at  der  bliver  mulighed  for  at  kræve,  at dommen (inklusiv en dansk oversættelse) forelægges for retten til brug for afgørelsen om tilpas- ning, idet domstolene ikke bør være henvist til at træffe denne afgørelse alene på grundlag af e n formular.  Der  henvises  endvidere  til  udkastet  til  rammeafgørelse  artikel  8,  stk.  1,  nr.  4,  hvortil det bemærkes, at det – i det omfang en dom omfatter flere strafbare forhold –  ikke uden videre vil være muligt at angive, hvilken del af sanktionen der vedrører én eller flere bestemte strafbare handlinger,  og  hvilken  del  der  vedrører  andre  strafbare  handlinger,  idet  sanktionen  typisk  vil blive fastsat efter en samlet vurdering af alle de forhold, der er til pådømmelse. Rigspolitichefen  har  anført,  at  det  må  anses  for  væsentligt  at  fastholde  en  ordning,  hvorefter domslandet frit kan afslå at lade en domfældt overføre til str affuldbyrdelse i et andet land, og at der således under ingen  omstændigheder bør være pligt til at udstede en  europæisk fuldby rdel- sesordre. Rigsadvokaten har  anført,  at  en  gennemførelse  af  forslaget  må  antages  at  ville  nødvendi ggøre en ganske gennemgribende ændring af lovgrundlaget for overførsel af domfældte til afsoning i et andet  land  end  domslandet.  Rigsadvokaten  anfører  desuden,  at  man  er  enig  i  de  betragtninger, der  fremgår  af  grund notatets  afsnit  om  lovgivningsmæssige  og  statsfinansielle  konsekvenser samt  i  den  foreløbige  generelle  danske  holdning,  hvorefter  udviklingen  af  et  EU-instrument  på området for gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af frihedsstraf m.v. kan stø ttes. Foreningen af Politimestre i Danmark har udtalt, at man overordnet set kan tilslutte sig forsla- get til rammeafgørelse. Advokatrådet   konstaterer,  at  en  vedtagelse  af  forslaget  til  rammeafgørelse  vil  indebære,  at  en medlemsstat kan blive pålagt at forestå straffuldbyrdelsen overfor en person, som har begået en handling,  som  medlemsstatens  egen  lovgivning  anser  for  lovlig.  Resultatet  vil  således  kunne blive, at der vil kunne blive anbragt danske statsborgere i danske fængsler til afsoning af en dom, som er idømt ved en udenlandsk domstol for forhold, som danske lovgivere ikke ønsker at kri- minalisere, eller eventuelt direkte er afkriminaliseret i Danmark. Efter Advokatrådet s opfattelse bør det overvejes ganske nøje, om det er i medlemsstaternes interesse at skabe mulighed for, at ovenstående situation kan opstå, og om statsmagten   i tilstrækkeligt omfang opfylder forpligtel- sen til at beskytte sine befolkninger mod risiko for overgreb begået af andre medlemsstater. Landsforeningen  af  beskikkede  advokater  har  afgørende  betænkeligheder  ved,  at  kravet  om dobbelt strafbarhed foreslås op givet. Landforeningen finder det positivt, hvis der bliver en pligt
- for  fuldbyrdelsesstaten  til  at  modtage  egne  statsborgere  og  personer  med  fast  lovligt  ophold  til afsoning.  Forudsætningen må imidlertid være, at d en domfældte samtykker heri.  Landsforenin- gen  finder  endvidere, at  fastsættelse af tidsfrister, hvis der foreligger en  endelig dom og begæ- ring fra den domfældte, vil være ønskelig. Landsforeningen kan ikke anbefale, at der sker fuld- byrdelse uden omsætning af straffen. Institut for Menneskerettigheder har oplyst, at instituttet på grund af utilstrækkelige ressou rcer ikke har haft mulighed for at kommentere udkastet til rammeafgørelse.