Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0142 Dok.: ARR40053 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T vedrørende forslag fra Kongeriget Nederlandene til rådsafgørelse om styrkelse af det græ nse- overskridende  politisamarbejde  ved  begivenheder,  hvor  et  stort  antal  mennesker  fra  flere medlemsstater forsamles, og hvor politiet primært har til opgave at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebygge og bekæmpe strafbare handlinger Resumé Forslaget til rådsafgørelse   har til formål  at styrke og effektivisere det grænseoverskridende politi- samarbejde mellem medlemsstaterne ved større begivenheder gennem en bedre planlægning af og information om disse begivenheder. Dette indebærer bl.a., at der udarbejdes en årlig ove rsigt over kommende  arrangementer  af  den  pågældende  karakter   indenfor  EU.  Forslaget  vurderes  ikke  at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige kon- sekvenser, og det skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget er fremsat  af  Kongeriget  Nederlandene.  Der  ses  ikke  at  foreligge  offentlige  tilkendegivelser  om  de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side ser man generelt positivt på fo rsla- get til rå dsafgørelse. 1.  Baggrund Kongeriget Nederlandene har den 21. marts 2005  fremlagt et forslag til rådsafgørelse  om styrkelse af  det  grænseoverskridende  politisamarbejde  ved  begivenheder,  hvor  et  stort  antal  mennesker  fra flere medlemsstater forsamles, og hvor politiet primært har til opgave at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebygge og bekæmpe strafbare handlinger. Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om den Europæiske Union (TEU), særlig artikel 29, hvoraf det bl.a. fremgår, at Unionen ved fælles handling skal forebygge og bekæmpe kr iminali- tet  bl.a.  gennem  tættere  samarbejde  mellem  medlemsstaternes  politi  samt  artikel  30,  der  nærmere fastlægger indholdet af politisamarbejdet, herunder det operationelle samarbejde.
- I  den  forklarende  note  til  forslaget  er  der  i  øvrigt  henvist  til  traktatens  artikel  34,  hvorefter  Rå det med henblik på o pfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommi  s- sionen med enstemmighed kan vedtage (andre)  afgørelser i  ethvert andet øjemed, uden at det dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. 2.  Indhold Formålet med forslaget er ifølge forslagsstilleren at styrke og effektivisere det grænseoverskr idende politisamarbejde mellem medlemsstaterne ved større begivenheder gennem en bedre planlægning af og information om disse b e givenheder. Hovedelementerne i initiativet er: Formandskabets udarbejdelse af en årlig oversigt over det forventede behov for internati onal bistand i det følgende kalenderår med angivelse  af de konkre te  anmodninger samt  en tids- plan (artikel 3). Gennemførelse af en årlig evaluering af den internationale bistand, der er ydet i det foru dgå- ende kalenderår indeholdende bl.a. en oversigt over den bistand, der er ydet, samt eve ntuelle problemer hermed (artikel 4). Undersøgelse  af  eksisterende  aftaler  om  grænseoverskridende  bistand,  samt  overvejelse  af mulige løsninger på eksisterende problemer på baggrund af denne unde  rsøgelse (artikel 5). Der  henvises  i  øvrigt  nærmere  til  det  fremlagte  forslag  og  den  ledsagende  note  hertil  (som  alene foreligger på engelsk), der er sendt  til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 13. april 2005 sammen med et foreløbigt nærhedsnotat. 3.  Gældende dansk ret I de tilfælde, hvor et samarbejde skønnes hensigtsmæssigt, er det som udgangspunkt op til den en- kelte politikreds at rette henvendelse til de relevante myndigheder i det pågældende land med he n- blik på at aftale, hvorledes  et samarbejde kan gennemføres. Landet  er  inddelt  i  7  politiregioner,  og  der  afholdes  jævnligt  regionsledermøder,  hvor  eventuelle kommende større indsatser kan planlægges. Rigspolitichefen er dog ansvarlig for koordineringen af dansk politis indsats, hvis der er tale om en indsats, som rækker ud over flere regioner.
- 4.  Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser, og det skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. 5.  Høring Forslaget er sendt i høring hos Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  København,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politifuld- mægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Landsklubben HK Politiet, Advokatrådet, D atatilsy- net,  Amnesty  International,  Institut  for  Menneskerettigheder  og  Landsforeningen  af  beskikkede advokater. 6.  Nærhedsprincippet Kongeriget Nederlandene har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Forebyggelse og bekæmpelse af strafbare lovovertrædelser og opretholdelse af lov og orden  og  sikkerhed  er  fortsat  en  opgave  for  kompetente  nationale  retshåndhævende myndigheder. Samtidig kræver den øgede internationale karakter af brud på lov, o rden og sikkerhed et tilstrækkeligt internationalt politisamarbejde. Visse af disse aspekter er dækket af dette forslag. Forslaget griber ikke ind i nationale retshåndhævende myndi g- heders beføjelser på nationalt niveau, men forsøger at forbedre det internati onale samar- bejde  gennem  internationale  aftaler.  Forslaget  tager  hensyn  til  [proportionalitets-]  og nærhedsprincippet.” Formålet med forslaget  er som nævnt at styrke og effektivisere det internationale politisamarbejde ved større begivenheder, hvilket ikke vurderes at kunne ske alene gennem nationale foranstaltnin- ger. Forslaget vurderes på den  baggrund ikke at være i strid med nærhedsprincippet. 7.  Andre landes kendte holdninger Som nævnt ovenfor er forslaget til rådsafgørelse fremsat af Nederlandene. Der  ses  ikke  at  foreligge  offentlige  tilkendegivelser  om  de  øvrige  medlemsstaters  holdninger  til forslaget. 8.  Foreløbig generel dansk holdning
- Fra dansk side ser man generelt positivt på det fremlagte forslag til styrkelse og effektivisering af det  grænseoverskridende  politisamarbejde  mellem  medlemsstaterne  ved  større  begivenheder  gen- nem en bedre planlægning af og information om disse begivenheder