D a n m a r k s
J o u r n a l i s t h ø j s k o l e
DJH Olof Palmes Allé 11 DK-8200 Århus N e-mail: [email protected] Tlf.: + 45 89 440 440 Fax: + 45 86 16 89 10 ww w.djh.dk
Til Folketingets
Kommunaludvalg og
Retsudvalg
Kommunalreformen og retten til aktindsigt
Af Oluf Jørgensen, afdelingsforstander i forvaltningsret og informationsret,
Danmarks Journalisthøjskole, 29.april 2005
Indledning
Nogle af de lovforslag, regeringen har fremsat for at gennemføre kommunalreformen,
indeholder paragraffer, der begrænser borgernes mulighed for aktindsigt.
Eksempler på konsekvenser af de foreslåede begrænsninger i retten til aktindsigt:
1. Forældre til børn, der modtager specialundervisning, mister retten til aktindsigt i
vurderinger og forslag om deres børn, der udveksles mellem kommuner, der får et
forpligtende samarbejde om specialundervisning.
2. Arbejdsledige mister retten til indsigt, når vurderinger af deres arbejdsevner bli ver
videregivet fra Arbejdsformidlingen til et kommunalt jobcenter.
3. Skatteydere mister retten til indsigt i vurderinger og overvejelser om deres skatteforhold,
der udveksles mellem den nye statslige skattemyndighed og kommunen.
4. Ansatte, der skal skifte arbejdsplads som følge af kommunalreformen, mister
partsrettigheder bl.a. retten til indsigt i deres egen sag.
5. Virksomheder mister retten til indsigt i de foreløbige skøn over forureningers
konsekvenser, der videresendes fra en kommunal miljømedarbejder til en anden
kommune, der har ansvaret for miljøindsatsen.
6. Handicappede borgere mister retten til indsigt i notater, der bliver videresendt fra et
borgerservicecenter til en anden kommune, der varetager særlige opgaver for den
pågældende handicapgruppe. I et notat kan en handicappet fx være vurderet som
alkoholiker i svær grad.
7. Pressen og interesserede borgere får ikke ret til indsigt i vurderinger, kommuner sender
til det statslige evalueringsinstitut. Omkostninger ved en kommunes drift af en social