Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 27. april 2005 Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-5432-0007 Dok.: CAG40159 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk OVERSIGT OVER HØRINGSSVAR vedrørende Det Dyreetiske Råds udtalelse om rituelle slagtninger 1.    Indledning Udtalelsen har været sendt i høring hos: Carsten  Niebuhr  Instituttet,  Dansk  Center  for  Internationale  Studier  og  Menneskerettigheder, Dansk  Industri,  Den  Danske  Dyrlæ  geforening,  Den  Kgl.  Veterinær  -  og  Landbohøjskole,  Det Mosaiske Troessamfund, Det Veterinære Sundhedsråd, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, D   yre- værnsOrganisationernes  SamarbejdsUdvalg  (DOSU),  Dyreværnsrådet,  Forbrugerrådet,  F ø a- restyrelsen, Gruppen for Dyrevelfærd,   Islamisk Trossamfund, Kødbranchens Fællesråd , Kredsen af Dyrevenner på Tåsinge/Langeland, Landbrugsraadet, Ministeriet for Familie  - og Forbrugeran- liggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Politidirektøren i K  øb i- mesterforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Dyreforsøg og WSPA  . Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og o  rganisationer: Carsten  Niebuhr  Instituttet,  Dansk  Center  for  Internationale  Studier  og  Menneskerettigheder, Den Danske Dyrlægeforening, Det Mosaiske Troessamfund, Det Veterinære Sundhedsråd, Dyr e- fondet,  Dyrenes  Beskyttelse,  DyreværnsOrganisationernes  SamarbejdsUdvalg  (DOSU),  Dyr  e- værnsrådet,  Forbrugerrådet,  Fødevarestyrelsen,  Gruppen  for  Dy revelfærd,    Islamisk  Trossam- fund, Kredsen af Dyrevenner på Tåsinge/Langeland, Landbrugsraadet (tillige på vegne af Kø d- branchens  Fællesråd,  Dansk  Kvæg,  Dansk  Fåreavl,  Dansk  Landbrug  og  Det  Danske  Fjerkr æ- raad), Politidirektøren i København og   Rigspolitichefen. Nedenfor er gengivet de væsentligste pun  kter i de modtagne høringssvar.
- 2.    Nærmere om indholdet af de enkelte høringssvar Forbrugerrådet  har meddelt, at rådet af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at fo    r- holde sig til udtalelsen. Carsten Niebuhr Instituttet, Det Veterinære Sundhedsråd, Fødevarestyrelsen, Politidire k- tøren i København   og Rigspolitichefen har ikke haft bemærkninger til   udtalelsen. Dyreværnsrådet    har ikke haft bemærkninger til udtalelsen. Rådet henviser dog samtidig til dets udtalelse om rituelle slagtninger fra marts 1997, hvoraf fremgår, at rådet finder, at slag tning uden forudgå ende bedøvelse af dyret er uacceptabelt. Den  Danske  Dyrlægeforening,  Dyrefondet,  Dyrenes  Beskyttelse,  DOSU,  Gruppen  for  D  y- revelfærd og Landbrugsraadet (  tillige på vegne af Kødbranchens Fællesråd, Dansk Kvæg, Dansk Fåreavl, Dansk Landbrug og Det Danske Fjerkræraad) og Kredsen af Dyrevenner på Tåsinge/Langeland   har tilkendegivet en overordnet positiv holdning til udtalelsen og er så- ledes enig med Det Dyreetiske Råd i, at det ikke længere bør være tilladt at slagte dyr uden fo r- udgåe nde bedøvelse. Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder finder ikke, at der forelig- ger tilstrækkelig tungtvejende grunde til, at der bør indføres et forbud, når henses til, at de tte vil kunne medføre en indskrænkning af den religiøse frihed, således som den pra ktiseres i det dan- ske samfund. Dansk  Center  for  Internationale  Studier  og  Menneskerettigheder  tilslutter  sig  således  i  det  hele de udtalelser, som cand. jur. Annette Lund Hansen og professor, dr. jur. Henrik Zahle tidligere har givet udtryk for i en redegørelse fra maj 1997 om rituel slagtning og religionsfrihed til Folk e- tingets Retsudvalg. Det fremgår bl.a. heraf, at spørgsmålet om, hvorvidt det er i    overensstemmel- se med grundlovens § 67 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions art  ikel 9 at forby- de rituelle slagtninger uden forudgående bedøvelse, skal afgøres ud fra en pr   oportionalitetsafvej- ning. Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder lægger i den konkrete sag vægt på, at det af udtalelsen fremgår,   at de nuværende regler har medført en væsentlig forbe dring af dyrenes  forhold  siden  Det  Dyreetiske  Råds  udtalelse  om  rituelle  slagtninger  i  1997,   at  såfremt man ønsker at till ade rituelle slagtninger uden forudgående bedøvelse i Danmark, kan det  efter Det Dyreetiske Råds opfattelse ikke gøres mere skånsomt, end det har været gjort under det n u- værende  regelsæt,  og at  Det  Dyreetiske  Råd  anerkender,  at  der  kun  har  været  en  begræns et forskningsmæssig udvikling siden udtalelsen i 1997, hvor det var rådets opfattelse, at hvis re   g-
- lerne  blev  ændret  i  overensstemmelse  med  rådets  anbefalinger,  ville  det  ud  fra  en  dyreværn s- mæssig betragtning være forsvarligt at foretage rituelle slagtninge r i Danmark. Hertil kommer, at Dansk Center for  Internationale Studier og Menneskerettigheder ikke er enig med Det Dyreeti- ske Råd i, at udviklingen siden 1997 i den danske lovgivning om integration samt den offentlige debat på nogen måde kan give støtte ti   l den opfattelse, at  et indgreb mod rituel slagtning uden forudgåe nde  bedøvelse  ikke  længere  skulle  være  en  væsentlig  provokation  mod  den  religiøse tolerance.  Efter  Dansk  Center  for  Internationale  Studier  og  Menneskerettigheders  opfattelse  er der her tale om en påstand fra Det Dyreetiske Råd, som forekommer ud  okumenteret og ikke til- strækkelig underbygget. Dette gælder både i forhold til danske jøder og musl imer. Islamisk Trossamfund finder, at det er vigtigt ikke at sætte dyr over mennesker. Det  er dog i den  forbindelse  Islamisk  Trossamfunds  opfattelse,  at  rituelle  slagtninger  uden  forudgående  b e- døvelse efter islamisk ritus er mindre belastende for dyrene sammenlignet med eksempelvis b e- døvelse med el -stød. Endvidere finder Islamisk Trossamfund ikke, at man  i et samfund som det danske, hvor der gælder en grundlovsfæstet religionsfrihed, kan forbyde rituelle slagtni nger uden forudgående  bedøvelse  efter  islamisk  ritus.  Muslimerne  har  ifølge  Islamisk  Trossa   mfund  valgt integrationsvejen,  hvorfor  de  også  insistere r  på,  at  det  danske  samfund  accept erer  dem  på  lige fod med andre borgere i landet og med mindst mulig konfrontation. Det  Mosaiske  Troessamfund  gør  opmærksom  på,  at  slagtning  i  henhold  til  jødisk  ritus  sker efter forskrifter i Det Gamle Testamente, og der er tale om en slagtemetode, der i forhold til an- den traditionel slagtning kan karakteriseres som værende på et væsentligt højere dyreve lfærds og -etisk  niveau.  De  bedøvelsesformer,  der  anvendes  i  dag  i  forbindelse  med  slagtning  af  dyr,  er ifølge  Det Mosaiske Troessamfund fortsat ikke acceptable i relation til slagtning efter jødisk r i- tus. Det Mosaiske Troessamfund gør endvidere opmærksom på, at –  bortset fra en kort periode på 3 m å neder i 1954 – ert fald siden 1808. Der har stort set i samme periode sideløbende hermed også været debat omkring den jød i- ske slagtemetode. Hver ny runde er dog endt med, at metoden er blevet ”fr ikendt”. Efter Det Mosaiske Troessamfunds opfattelse har den seneste skærp  else af reglerne om rituelle slagtninger uden forudgående bedøvelse i 1997 b  etydet, at de slagtninger, der efter jødisk ritus  er blevet  gennemført  på  slagteriet  NV  -OX  i  Slagelse  frem  til  sommeren  2004,  er  foregå et  på  en dyrevelfærds og   -etisk optimal måde. Det Mosaiske Troessamfund har noteret sig, at Det Dyreetiske Råd ikke er i besiddelse af v iden- skabelige undersøgelser af dyrs smertereaktioner ved selve halssnittet. Endvidere finder Det M o- saiske Troessamfund, at Det Dyreetiske Råds udtalelse om dyrets  smerteopfattelse fra halssnittet er  lagt  og  indtil  det  mister  bevidstheden,  ikke  hviler  på  et  sagligt,  dokumenterbart  dyr elægev  i- denskabeligt grundlag. Udtalelsen bygger derimod efter Det Mosaiske Troessamfunds opfattelse
- på faktiske misforståelser og er ud  en konkret gennemgang af slagtning udført efter jødisk ritus, ligesom det fremgår, at Det Dyreetiske Råd har lagt vægt på udtalelser fra dyrl æ  ger på NV -OX i Slagelse, der principielt er imod slagtning efter jødisk ritus, men som Det Mosaiske Troessa m- fund bekendt ikke konkret har rapporteret om uregelmæssigheder, dyreet  iske negative oplevelser eller  lignende,  siden  reglerne  om  rituelle  slagtninger  blev  ændret  i  1997. Efter  Det  Mosaiske Troessamfunds opfattelse foreligger der således fortsat ikke dyrel æ  gevidenskabelige undersø gel- ser, der dokumenterer særlig smerteoplevelser/smertereaktion ved slagtning efter jødisk ritus set i forhold til slagtning, der ikke er udført i overensstemmelse med j ø Det Mosaiske Troessamfund er endvidere ikke enig med Det Dyreetiske Råd i, at et mere g ene- relt hensyn til den samfundsmæssige udvikling i tiden siden 1997 i relation til dyreve  lfærd og til integration bør føre til, at det ikke længere kan anses for etisk forsvarligt at slagte dyr uden fo r- udgående bedøvelse. De  r findes således ifølge Det Mosaiske Troessamfund fortsat ekse  mpler på, at man i det danske samfund i dag accepterer handlemåder, der forvolder dyr  – unødige  lide lser.  Det  Mosaiske  Troessamfund  nævner  i  den  forbindelse  bl.a.  jægernes  ret til  at nedlægge  vildt,  uanset  at  der  er  dokumenteret  et  stort  antal  anskudte  dyr,  slagtning  af  vildt  på hjortefarme ved nedskydning, dyreforsøg, accept af liv svilkår for husdyr, f.eks. afhorning af ka l- ve, kastrering af svin, dyretransporter mv. Det  Mosaiske  Troessamfund  finder  endvidere,  at  Det  Dyreetiske  Råds  bemærkninger  om  int   e- gration af religiøse mi ndretal må bero på en misforståelse    i relation til slagtning efter jødisk ritus , idet det jødiske samfund i Danmark uden tvivl er det bedst integrerede, e tniske religiøse mindr e- tal i Danmark. Det Mosaiske Troessamfund tilslutter sig endelig den i 1997 udarbejdede redegøre lse fra cand. jur. Annette Lund Hansen og professor, dr. jur. Henrik Zahle om rituel slagtning og religionsfri- hed.