Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 25. april 2005 Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-748/21-0143 Dok.: MFK40078 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en e u- ropæisk småkravsprocedure  (KOM(2005) 87 endelig) 1. Formålet med forslaget Kommissionen har den 16. marts 2005 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets fo r- ordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Fo rslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 21. marts 2005. Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 61, litra c, jf. artikel 65, der tillægger Fællesskabet beføjelser til at vedtage foran- staltninger vedrørende samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkni n- ger i det omfang, de er nødvendige for det indre markeds funktion. Den europæiske småkravsprocedure omfatter ifølge forslaget såvel grænseoverskridende som rent interne (nationale) sager. Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at indføre en europæisk procedure for b ehandling af småkrav med henblik på at forenk  le og fremskynde krav af mindre værdi og at nedbringe om- kostningerne. Småkravsproceduren skal være et valgfrit redskab  for borgerne som et supplement Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amster- damtraktaten, finder derfor anvendelse.  
- til de muligheder, der findes i henhold til medlemsstaternes lovgivninger, uden at disse i øvrigt berøres. Hovedelementerne i forslaget er følgende: - Forordningen skal finde anvendelse på det civil - og handelsretlige område, uanset domsmyndighedens art, hvor den samlede værdi af et pengekrav eller et ikke-pengekrav, eksklusive renter, udgifter og udlæg, ikke er større end 2.000 EUR på det tids punkt, hvor proceduren indledes. Dog er visse retsområder, herunder  skatteområdet,  visse familieret- lige og personretlige områder, konkurs, social sikring og arbejdsret un dtaget. - Den europæiske småkravsprocedure skal  være skriftlig, medmindre mundtlig behandling skønnes nødvendig af retteunder    hensyn til eventuelle bemærkninger eller krav fra pa r- terne. Er de tekniske hjælpemidler til stede, og indvilliger parterne, kan retsmødet holdes ved audio-, video eller e-postkonference. - Proceduren indledes ved, at sagsøger udfylder en standardformular og indgiver denne til den kompetente ret sammen med eventuelle relevante supplerende dokumenter. - Retten forkynder en genpart af standardformularen og en af retten udfyldt svarformular for sagsøgte senest otte dage efter, at den har modtaget standardformularen. - Sagsøgte skal afgive svar, senest en måned efter at standardformularen og svarformul aren er blevet forkyndt for ham, ved at udfylde anden del af svarformularen eller på en hver anden måde og eventuelt  tilføje supplerende dokumenter. Sagsøgte kan fremsætte mo d- krav. Overstiger modkravet værdigrænsen, kan det kun behandles, hvis det udspringer af samme retsforhold, og retten finder det passende at behandle kravet efter småsagsproc e- duren. - Senest otte dage efter at retten har modtaget svaret fra sagsøgte, herunder vedrørende et eventuelt modkrav, skal retten forkynde en genpart af svaret og eventuelle supplerende dokumenter for sagsøger. - Retten kan efter eget valg bestemme bevismidlerne og omfanget af bevisoptagelsen. Ret- ten kan bl.a. tillade bevisoptagelse pr. telefon, ved skriftlig vidneerklæring eller ved au- dio-, video- eller e-post-konference. Under ekstraordinære omstændigheder kan retten modtage forklaring fra sagkyndige vidner, hvis dette er uomgængeligt for dommen. - Parterne er ikke forpligtede til at lade sig repræsentere ved en advokat. Retten skal om nødvendigt bistå parterne i processpørgsmål og kan anmode parterne om at tilvej  ebringe faktuelle oplysninger af relevans for udredningen af sagens faktiske omstændigheder. Den tabende part bærer som udgangspunkt sagsomkostningerne. Er den tabende part en fysisk person, der ikke har været repræsenteret af advokat, skal han ikke betale sags- omkostninger til dækning af modparters advokatudgifter.
- - Dommen skal afsiges senest seks måneder efter registreringen af standardformularen . Dommen skal forkyndes for parterne, medmindre den afsiges mundtligt ved afslutningen af et retsmøde, hvor begge parter er til stede. - Medlemsstaterne underretter Kommissionen om, hvorvidt det er muligt at appellere en dom afsagt i en europæisk småkravsprocedure . Sagsøgte har ret til at begære prøvelse, hvis det ikke er bevist, at sagsøgte personligt og i tide har modtaget standardformularen eller indkaldelser til et retsmøde, eller hvis sagsøgte har forhindret i at gøre indsigelse på grund af force majeure eller ekstraordinære omstændigheder, der ikke skyldes fejl fra hans side. De nævnte tidsfrister kan under særlige omstændigheder forlænges. En dom afsagt i en medlemsstat i en europæisk småkravsproc edure skal anerkendes og kunne fuldbyrdes uden behov for eksigibilitetserklæring og uden mulighed for at gøre indsigelse mod anerkendelsen. En dom i en europæisk småkravsprocedure  er således umidd elbart eksigibel uan- set en eventuel appel og uden krav om sikkerhedsstillelse. 2. Forslagsstillernes vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen anfører om forholdet til nærhedsprincippet, at formålet med forslaget, som er at forenkle og fremskynde søgsmål om krav af mindre værdi ved at indføre en europ æisk småkravsprocedure, ikke kan opfyldes tilfredsstillende af medlemsstaterne selv, fordi de ikke kan garantere ækvivalens i de regler, der gælder i Fællesskabet. Denne målsæ tning kan kun nås på fællesskab splan. Af forslagets præambel fremgår videre, at fordrejningen af konkurrencen på det indre marked på grund af skævheden i funktionsmåden i de procesmidler, som kreditorer råder over i de forskell  i- ge medlemsstater, betyder, at der er behov for fællesskabslovgivning, som sikrer ensartede vilkår for kreditorer og debitorer i hele Den Europæiske Union. 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Forslaget har til formål bl.a. i grænseoverskridende sager at lette adgangen til at gennemføre søgsmål om krav af mindre værdi  og indeholder også regler om  gensidig anerkendelse og fuld- byrdelse af afgørelser herom. På den baggrund finder regeringen  på det foreløbige grun dlag, at nærhedsprincippet er overholdt.