Harry Bjørn Petersen, Landsforeningen af Bilsagkyndige:   Baggrund Trafikministeriet og Justitsministeriet er i øjeblikket ved at skabe en struktur på køreprøveområdet som – ud fra et køreprøvesagkyndigt synspunkt – er meget uhensigtsmæssig.   Hensigten  er  at  opgaven  skal  overgå  til  Politiet  senest  31.  december  2005.  Indtil  da  skal  det privatiserede Statens Bilinspektion – nu Applus+ - udføre opgaven med de sagkyndige der hele tiden har løst opgaven.   Tanken  er  at  politiet  i  det  kommende  år  selv  vil  uddanne  et  minimum  af  sagkyndige  til  at  udføre opgaven. En opgave de vil få særdeles svært ved at løse såvel fagligt som personalemæssigt fordi man simpelthen har ikke det tilstrækkelige mandskab til at udføre opgaven på betryggende vis.   Vi mener ikke at køreprøveområdet på nogen meningsfuld måde kan siges at være en politiopgave og er derfor et spild af politifaglige ressourcer På den anden side står op til 50 mand fra det tidligere Statens Bilinspektion der er uddannet målrettet mod køreprøveområdet og har udført denne opgave til alles tilfredshed i mange år. De har udsigt til at miste deres beskæftigelse uden varsel, samtidigt med at man nægter at bruge deres faglige ekspertise. Landsforeningen   af   Bilsagkyndige,   Dansk   Kørelæreunion   og   de   køreprøvesagkyndige   finder   at situationen er helt uholdbar. Vi mener at man skal søge en løsning der sigter mod helt at privatisere opgaven fuldstændigt og dermed benytte den eksisterende ekspertise hos de køreprøvesagkyndige.   Det sikrer samtidigt at samfundet sparer de politimæssige ressourcer der er forbundet med opgaven, således at politifolk kan lave det de er uddannet til, nemlig politiarbejde.   Som sagt: Vi  har  en  rigtig  god  uddannelse  til  de  store  køretøjer.  Vi  er  eksperter  på  køreprøveområdet.  Vores uddannelse  har  altid  været  den  bedste,  vi  kan  afholde  køreprøver  til  alle  8  kørekort  kategorier  + vejledende helbredsmæssig køretest (invalideprøver), det har altid været i vores regi, fordi vi har den bedst tænkelige tekniske uddannelse og erfaring, og vi har hele tiden muligheden for at følge med i den tekniske udvikling af køretøjer, hvor det især er vigtigt ved de store køretøjer som f.eks. busser, fordi vi samtidig  er  tilknyttet  en  synsvirksomhed.  Derfor  er  det  også  mærkeligt  at  man  vælger  at  vrage eksperterne til fordel for politifolk med kort oplæring. Køreprøveområdet er ikke en politiopgave.   Endvidere: Har vi undersøgt at en del lande omkring os har organiseret køreprøveområdet på private hænder, og det fungerer upåklageligt. Politiet: Har netop haft en rundskrivelse på deres POLNET hvor de søger 60 storvognssagkyndige, 50 fra de forskellige kredse og 10 fra rigs. Politiets færdselsafd., desuden skal der bruges 25 til de små køreprøver,
d.v.s. i alt 85 betjente skal tages fra bestillingen som en egentlig politimand der skal udføre politiarbejde. De fleste af disse betjente skal først have 3 store kørekort derefter på skole i flere uger, hvorefter de er færdige skal have et kompetence tillæg på 1000 kr. i måneden. Vi: Mener ikke at køreprøver egentligt er politi arbejde, og vi mener at politiets ressourcer bør bruges på politiarbejde, det er billigere og mere effektivt for samfundet. Desuden har vi kendskab til at man har svært ved at skaffe de 60 mand til store køretøjer, så derfor har man bedt om at udvælge tilstrækkeligt antal, bliver det så til den optimale arbejdsindsats og interesse for den enkelte sagkyndige.? Det nye kørekort EU-direktiv: Som man regner med bliver vedtaget i DK i de fleste punkter, vil betyde at der vil komme en betydelig stigning i antallet af køreprøver, kørekort kategorierne vil stige fra 8 til 17, og der skal gennemføres årlig efteruddannelse  i  flere  dage  for  hver  sagkyndig,  hvilket  vil  ligge  beslag  på  endnu  flere  politimæssige ressourcer. Vores forslag: Er  derfor  at  privatisere  hele  køreprøveområdet,  hvorved  vi  kan  byde  på  opgaven,  og  beholde ekspertisen hos de sagkyndige der har den.   Dansk Kørelærer Union ved Poul Erik Petersen: Dansk Kørelære Union sætter pris på at have en uvildig instans, der udsteder kørekort, og som ikke kan inddrage kørekort med den anden hånd, og der ikke kender eleverne inden de kommer til prøven. Et privatiseret  korps  bliver  ikke  pludselig  i  en  periode  brugt  til  noget  andet,  så  man  risikerer  lange ventetider. Set i lyset af de nuværende ventetider ved politiet, samt den kommende stigning