Harry Bjørn Petersen, Landsforeningen af Bilsagkyndige:
Baggrund
Trafikministeriet og Justitsministeriet er i øjeblikket ved at skabe en struktur på køreprøveområdet som
ud fra et køreprøvesagkyndigt synspunkt er meget uhensigtsmæssig.
Hensigten er at opgaven skal overgå til Politiet senest 31. december 2005. Indtil da skal det
privatiserede Statens Bilinspektion nu Applus+ - udføre opgaven med de sagkyndige der hele tiden
har løst opgaven.
Tanken er at politiet i det kommende år selv vil uddanne et minimum af sagkyndige til at udføre
opgaven. En opgave de vil få særdeles svært ved at løse såvel fagligt som personalemæssigt fordi man
simpelthen har ikke det tilstrækkelige mandskab til at udføre opgaven på betryggende vis.
Vi mener ikke at køreprøveområdet på nogen meningsfuld måde kan siges at være en politiopgave og er
derfor et spild af politifaglige ressourcer
På den anden side står op til 50 mand fra det tidligere Statens Bilinspektion der er uddannet målrettet
mod køreprøveområdet og har udført denne opgave til alles tilfredshed i mange år. De har udsigt til at
miste deres beskæftigelse uden varsel, samtidigt med at man nægter at bruge deres faglige ekspertise.
Landsforeningen af Bilsagkyndige, Dansk Kørelæreunion og de køreprøvesagkyndige finder at
situationen er helt uholdbar. Vi mener at man skal søge en løsning der sigter mod helt at privatisere
opgaven fuldstændigt og dermed benytte den eksisterende ekspertise hos de køreprøvesagkyndige.
Det sikrer samtidigt at samfundet sparer de politimæssige ressourcer der er forbundet med opgaven,
således at politifolk kan lave det de er uddannet til, nemlig politiarbejde.
Som sagt:
Vi har en rigtig god uddannelse til de store køretøjer. Vi er eksperter på køreprøveområdet. Vores
uddannelse har altid været den bedste, vi kan afholde køreprøver til alle 8 kørekort kategorier +
vejledende helbredsmæssig køretest (invalideprøver), det har altid været i vores regi, fordi vi har den
bedst tænkelige tekniske uddannelse og erfaring, og vi har hele tiden muligheden for at følge med i den
tekniske udvikling af køretøjer, hvor det især er vigtigt ved de store køretøjer som f.eks. busser, fordi vi
samtidig er tilknyttet en synsvirksomhed. Derfor er det også mærkeligt at man vælger at vrage
eksperterne til fordel for politifolk med kort oplæring. Køreprøveområdet er ikke en politiopgave.
Endvidere:
Har vi undersøgt at en del lande omkring os har organiseret køreprøveområdet på private hænder, og
det fungerer upåklageligt.
Politiet:
Har netop haft en rundskrivelse på deres POLNET hvor de søger 60 storvognssagkyndige, 50 fra de
forskellige kredse og 10 fra rigs. Politiets færdselsafd., desuden skal der bruges 25 til de små køreprøver,