Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Statsretskontoret
Sagsnr.:
2005-792-0036
Dok.:
MOA40027
Besvarelse af spørgsmål nr. 51 af 11. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Justitsministeren bedes udrede sammenhængen mellem det ubetingede delegations-
forbud, hvad angår skat, jf. Grl. § 43, og det faktum, at primær- og amtskommuner
udskriver skatter.
Svar:
1. Grundlovens § 43, 1. led, har følgende ordlyd:
§ 43. Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov ;
Bestemmelsen i grundlovens § 43 indeholder et delegationsforbud, således at den udelukker lov-
givningsmagten fra at delegere sin myndighed til at pålægge, forandre eller o phæve skatter, jf.
bl.a. Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret, 1954, side 552, og Alf Ross, Dansk Statsforfat-
ningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 488 f. og side 836 ff.
Grundlovens § 43 antages ikke at være til hinder for, at der gives en minister bemyndigelse til at
fastsætte regler, som ikke angår selve skattebyrden, men alene den administrative or dning for
påligning og opkrævning, jf. bl.a. Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Peter Germer
(1979), side 207.
2. Forholdet mellem grundlovens § 43 og kommunale myndigheders adgang til at udskrive skat
er behandlet flere steder i den statsretlige litteratur.
Max Sørensen, a.st., anfører følgende om kommunale skatter:
Endvidere anses § 43 ikke at være til hinder for, at kommunale organer kan bemyndiges til at bestemme, med
hvilket beløb kommunale skatter skal udskrives.
I forbindelse med omtalen af grundlovens § 43 anføres følgende af Jan Pedersen i Danmarks
Riges Grundlov med kommentarer, red. af Henrik Zahle (1999), side 230: