Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 4. april 2005 Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3061/1-0004 Dok.: CDH40184 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Oversigt  over  supplerende samlenotat  vedrørende  dagsordenspunkt  20,  der  forventes  be- handlet på rådsmødet (retlige og indre anligge  nder) den 14. april 2005. Side: 2-5 Dagsordenspunkt 20 FN-konventionen  mod  korruption  (B-punkt,  Justitsmi- nisteriet,  forventes  sat  på  dagsordenen  for  rådsm  ødet med henblik på drøftelse).
- Dagsordenspunkt 20: FN-konventionen mod korruption Nyt notat. Resumé Punktet er sat på dagsordenen med henblik på en drøftelse af   medlemsstaternes holdning til Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s Korruptionskonvention. Der  er  ikke  på  nuværende  tidspunkt  fremlagt  et  forslag  til  vedtage lse,  hvorfor  grundlaget  for drøftelserne efter det oplyste vil blive Kommissionens forslag til råds beslutning fra januar 2004. Efter dette forslag bemyndiges Rådets formand til at udpege de personer, der på et sen  ere tids- punkt,  når  der  måtte  være  truffet  afgørelse  om  Det  Europæiske  Fællesskabs  undertegn  else  af FN’s Korruptionskonvention, kan undertegne konventionen på vegne af Det  Europæiske Fælles- skab. Dagsordenpunktet rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, og det har ikke lo vgiv- ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegi- velser om medlemslandenes holdninger. Fra dansk side er man generelt positiv over for Det Eu- ropæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s Korruptionskonvention. 1. Baggrund Ved resolution 55/61 af 4. december 2000 besluttede FN’s Generalforsamling at etablere en ad hoc-komité med det formål at udar  bejde et udkast til en FN-konvention mod korruption. Endvi- dere blev FN’s generalsekretær pålagt at indkalde til et ekspertmøde. På baggrund heraf blev  der i Wien i perioden fra den 30. juli til 3. august 2001 afholdt et ek s- pertmøde,  hvor  man  fastlagde  referencerammerne  for  ad-hoc  komitéens  fremtidige  arbejde.  Et uformelt møde i den nedsatte ad hoc-komité blev afholdt i Buenos Aires, Argentina, i perioden fra  4.-7.  december  2001.  Ad  hoc-komitéen  afholdt  efterfølgende  i  perioden  fra  januar  2002  til oktober 2003 yderligere syv plenarmøder i Wien. Forud for ad hoc-komitéens tredje session bemyndigede Rådet Kommissi  onen til at forhandle de af konventionens bestemmelser, der faldt inden for fællesskabets kompetence. Det drejer sig bl.a. om  bestemmelser  om  regnskaber  og  revision,  om  offentlige  indkøb  og  om  foranstaltninger  til bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
- På ad hoc -komitéens sidste møde i oktober 2003 blev der opnået enighed om et udkast til en FN  - konvention  mod  korruption  (Draft  United  Nations  Convention  against  Corruption).  Konventio- nen blev uden afstemning vedtaget af FN’s Generalforsamling ved resolution 58/4 af 31. oktober 2003. Konventionens artikel 67 åbner mulighed for, at visse regionale økonomiske organisationer kan undertegne konventionen, hvis mindst én af medlemsstaterne også har undertegnet den. Konventionen blev åbnet for undertegnelse den 9. december 2003 i Mérida i Mexico. Mere end halvdelen af EU-medlemsstaterne har undertegnet konventionen, og Det Europæiske Fællesskab vil således ogs å kunne undertegne den. Fællesskabets undertegnelse kræver imidlertid, at Rådets formand bemyndiges til at udpege de personer, der kan undertegne konventionen på vegne af Det Europæiske Fællesskab. Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af konventionen vil indebære, at fællesskabet forplig- tes til at bringe fællesskabsretten i overensstemmelse med konventionen i det omfang, der er tale om bestemmelser i konventionen, der hører under fællesskabskompetence, samt at Fællesskabets institutioner  på  de  områder  ,  hvor  der  er  fællesskabskompetence,  iværksætter  og  varetager  de forpligtelser, som følger af konventionen. Kommissionen fremlagde ultimo 2003 et forslag til råds beslutning, i henhold til hvilket Rådets formand  bemyndiges  til  at  udpege  de  personer,  der  på   et  senere  tidspunkt,  når  der  måtte  være truffet afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs undertegning af FN’s Korruptionskonvention, kan undertegne konventionen på vegne af Det Europæiske Fællesskab . Forslaget  blev  fremsat  med  hjemmel  i  Traktaten  om  oprettelse  af  Det  Europæiske  Fællesskab artikel 47, stk. 2, 57, stk. 2, 95, 179 og 181 sammenholdt med artikel 300, stk. 1, 1. led. Forslaget  blev  fremlagt  med  henblik  på  vedtagelse  på  rådsmødet  (   GAERC)  den  8.  december 2003. Få dage inden rådsmødet blev punkt  et imidlertid taget af dagsordenen, angiveligt fordi der mellem England og Spanien var uenighed om Gibraltar-spørgsmålet. 2. Indhold 2.1. Dagsordenpunktet
- Som nævnt indledningsvis forventes en drøftelse af medlemsstaternes holdning til Det Europæi- ske Fællesskabs undertegnelse af FN’s Korruptionskonvention. 2.2.  FN’s Korruptionskonvention FN-konventionen mod korruption (United Nations Convention against Corruption) udgør et af de mest omfattende strafferetlige, multilaterale instrumenter i verden. Konventionen indeholder en række  forpligtelser  for  de  deltagende  stater,  særligt  med  hensyn  til  forebyggelse  af  korruption, kriminalisering af forskellige former for korruption samt internationalt samarbejde på omr å det. Det fremgår af konventionens artikel 1 , at den har til formål at fremme og styrke foranstal tninger med henblik på at forebygge og bekæmpe korruption mere effektivt. Herudover skal konventi o- nen  fremme,  lette  og  støtte  internationalt  samarbejde  og  teknisk  bistand,  herunder  for  så  vidt angår tilb ageførsel af aktiver. Endelig har konventionen til formål at fremme retska ffenhed, an- svarlighed og korrekt forvaltning af offentlige anliggender og offentlig ejendom. Konventionen indeholder kapitel 1 om generelle bestemmelser, kapitel 2 om forebyggende for- anstaltninger, kapitel 3 om kriminalisering og retshåndhævelse, kapitel 4 om internationalt sa m- arbejde, kapitel 5 om tilbageførsel af formuegoder, kapitel 6 om teknisk bistand og udveksling af oplysninger, kapitel 7 om implementeringsmekanismer og kapitel 8 om afsluttende bestemmel- ser. Justitsministeriet er i færd med at udarbejde et notat til Folketingets Retsudvalg om konventio- nens lovgivningsmæssige konsekvenser. 3. Gældende dansk lovgivning Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk lovgivning. 4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 5. Høring Der har ikke været foretaget høring. 6. Nærhedsprincippet Den politiske drøftelse ses ikke at berøre nærhedsprincippet.
- 7. Andre landes kendte holdninger Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andre medlemsstaters holdning til Det Eu- ropæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s Korruptionskonvention.  Under forudsætning  af,  at Gibraltar-spørgsmålet  er  lø st,  forventes  imidlertid  samtlige  EU-medlemsstater  at  kunne  støtte Det  Europæiske  Fællesskabs  undertegnelse  af  konventionen,  idet  en  ganske  betydelig  del  af medlemsstaterne allerede har undertegnet konventionen. 8. Foreløbig generel dansk holdning Fra dansk side er man positiv over for Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af konventio- nen. 9. Europa-Parlamentet Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet. 10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde. 11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg Det under pkt. 1 nævnte forslag fra Kommissionen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg og  Retsudvalg  til  orientering  forud  for  råds mødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne  forbin- delser) den 8. december 2003.