28. februar 2005 12 CHM Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer Bilag til notat om arbejdsprogrammet for ECOFIN i 1. halvår af 2005 fremsendt til Folketingets Europaudvalg op til rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar. Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status Det luxembourgske formand- skabs ECOFIN- arbejdsprogram Det luxembourgske formandskab fremlagde sit arbejdspro- gram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 18. januar 2005. Kommissionen offentlig- gjorde sit arbejdsprogram ultimo januar 2005. De overordnede økonomisk- politiske retningslinier Traktatens artikel 99 EF (kva- lificeret flertal) Den centrale procedure i den økonomisk-politiske sam- ordning i EU. Processen følger den nye strømlinede koor- dinationsprocedure, hvorefter tidsplanerne for vedtagelse af de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og den årlige beskæftigelsespakke er synkroniseret, og der fokuseres på gennemførelse af eksisterende mål snarere end på opstilling af nye. De overordnede økonomisk-politiske retningslinier for 2003-05 blev udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2003. Retningslinierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2003 i Thessaloniki og herefter endeligt vedtaget af ECOFIN. ECOFIN vil i 1. halvår af 2005 op- datere de overordnede økonomisk-politiske retningslinier,   med forventet vedtagelse i juni 2005 efter forelæggelse for Det Europæiske Råd. ECOFIN vedtog den 17. februar 2005 konklusioner vedr. Kommissionens implementerings- rapport om den foreløbige gennemførelse af de overord- nede politisk-økonomiske retningslinier for 2003-05. ECOFIN ventes den 8. marts 2004 som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårstopmøde at udarbejde og vedtage ’key issues’ papiret om de overordnede økono- misk-politiske retningslinier.   Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal; Forord- ning 1466/97 og 1467/97 om Stabilitets- og Vækstpagten Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten. Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige
2 medlemslande konvergensprogrammer. 16 opdaterede sta- bilitets- og konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på møderne den 18. januar og 17. februar 2005. De resterende ventes behandlet på ECOFIN i marts og april 2005. ECOFIN  vurderede  18.  januar  2005,  at  det  på  nuværende tidspunkt ikke er nødvendigt med yderligere skridt i proce- duren  vedrørende  uforholdsmæssigt  store  under skud  for Tyskland og Frankrig.   ECOFIN 18. januar 2005 traf beslutning under Traktatens artikel 104.8 vedrørende Grækenland og konstaterede der- med, at Grækenland ikke har iværksat virkningsfulde for- anstaltninger i opfølgning på rådshenstillingen under arti- kel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fast- satte tidsfrist. Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 beslutning under Traktatens artikel 104.9 vedrørende Grækenland (kun eurolandene havde stemmeret), og rette- de dermed pålæg til Grækenland om at træffe foranstalt- ninger til at bringe situationen med det uforholdsmæssigt store underskud til ophør så hurtigt som muligt og senest i 2006. ECOFIN 18. januar 2005 traf beslutning under Traktatens artikel 104.8 vedrørende Ungarn og konstaterede dermed, at Ungarn ikke har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fastsatte tidsfrist. ECOFIN ventes den 8. marts at skulle behandle en ny rådshenstilling under artikel 104.7 til Ungarn.   ECOFIN har siden september 2004 løbende drøftet styr- kelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpag- ten og ventes at opnå enighed om et kompromis vedrøren- de Pagten med henblik på drøftelserne på Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.   Samarbejde om økonomisk politik – løbende Traktatens artikel 99 EF (kva- lificeret flertal) ECOFIN har 17. februar drøftet og vil 8. marts 2005 fort- sætte drøftelserne af Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. På topmødet ven- tes stats- og regeringscheferne at midtvejsevaluere Lissa- bon-strategien.  
3 Samarbejde om økonomiske reformer (Cardiff-processen) Medlemslandene afgiver rapporter om strukturreformer, herunder på produkt- og kapitalmarkederne. Som led i den nye strømlinede koordinationsprocedure sker dette om efteråret som led i en pakke af nationale implementerings- rapporter. ECOFIN godkendte 18. januar 2005 EPC’s årlige rapport om strukturreformer, som er udarbejdet på baggrund af medlemslandenes rapporter. Rapporten, der denne gang også omfattede de 10 nye medlemslande, giver en vurde- ring af den hidtidige indsats og udstikker retningslinier for, i hvilken grad og på hvilke områder der forsat er behov for strukturreformer i lyset af Lissabon-målsætningerne. Rap- porten bliver fremsendt til Det Europæiske Råd den 22.- 23. marts 2005.   Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rå- det (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen ventes at blive afholdt i forbindelse med ECOFIN 8. marts 2005. Vækstinitiativet (”European Action Plan for Growth”) ECOFIN den 25. november 2003 vedtog sin endelige rap- port om initiativet til at støtte vækst og integration ved at styrke rammevilkårene og øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske netværk og større forsknings- og udviklingsprojekter (”European Ac- tion Plan for Growth”). Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd i december 2003, der endosserede vækst- initiativet, herunder det såkaldte ”quick start” program, og opfordrede Den Europæiske Investeringsbank (EIB), Kommissionen, de relevante rådsformationer og medlems- landene til at bidrage til at sikre ”quick start” programmets gennemførelse. Kommissionen ventes at aflægge rapport til Det Europæi- ske Råds forårstopmøde i 2005 om implementering af ini- tiativer, gennemførelse på nationalt plan samt garanti in- strumentet for TEN-T projekter. Opfølgningen ventes at indgå i ECOFIN’s forberedelse af forårstopmødet på ECOFIN den 8. marts. Budgetsager EU’s budget for 2006: ECOFIN ventes den 8. marts 2005 at vedtage konklusioner vedrørende Rådets prioriteter for budgettet for 2006. ECOFIN ventes den 12. april 2005 at drøfte Kommissionens foreløbige forslag til EU's budget for 2006. Rådets 1. læsning af forslaget finder sted på ECOFIN i juli 2005. Rådet og Parlamentet ventes at indgå
4 samlet aftale om budgettet for EU under samrådet ved Rådets 2. læsning i november 2005. De finansielle perspektiver 2007-2013: Kommissionen fremlagde sin meddelelse i februar 2004, som ECOFIN har drøftet løbende i 2004. ECOFIN ventes at fortsætte arbej- det med de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 som et led i det strategiske program for 2004-2006 om at indgå en politisk aftale herom i juni 2005.   Decharge-proceduren for 2003: ECOFIN ventes den 8. marts 2005 at vedtage henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gen- nemførelsen af budgettet i regnskabsåret 2003. Finansiering af udvikling ECOFIN har 18. januar og 17. februar 2005 drøftet opret- telsen af en lånefacilitet via Den Europæiske Investerings- bank (EIB) til finansiering af genopbygningsarbejdet i de katastroferamte lande i Asien. ECOFIN vil fortsætte drøf- telserne af faciliteten bl.a. på baggrund af behovsvurderin- ger fra bl.a. Verdensbanken.   ECOFIN vil i 2005, bl.a. i forbindelse med uformelt ECOFIN i maj 2005, fortsætte arbejdet med en række em- ner relateret til IMF, herunder finansiering af udvikling samt multilateral gældslettelse. ECB Efter anbefaling fra Rådet i sin sammensætning af stats- og regeringschefer til medlemslandene om tilpasning af af- stemningsreglerne i Den Europæiske Centralbanks (ECB) Styrelsesråd er ratifikationsprocessen iværksat. Ændringen blev vedtaget af det danske Folketing i december 2003. ECOFIN ventes indstille en kandidat til at afløse Tomma- so Padoa-Schioppa som medlem af ECB’s direktion. Den endelige kandidat ventes at blive udnævnt af Rådet i sin sammensætning af stats- og regeringschefer marts 2005. Statistik og bedre regulering ECOFIN den 2. juni 2004 vedtog konklusioner vedr. sta- tus og behov for fremskridt i ØMU- og EU-statistik.   Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklu- sioner på baggrund af Kommissionens meddelelse om eu- ropæisk strategi for ledelse og ansvar vedr. statistik for offentlige finanser. ECOFIN ventes i juni 2005 at skulle følge op på drøftelserne.  
5 ECOFIN har i 2. halvår af 2004 drøftet bedre regulering som et led i de fire formandskabers fælles initiativ vedr. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af admini- strative byrder. ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at drøf- te en metode til måling af administrative byrder.   Skatteområdet Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status Skattepakken -   består af (1), (2) og (3) jf. ne- denfor Traktatens artikel, 94EF (en- stemmighed) EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs. - Beskatning af opsparing - Beskatning af renter og royalties og - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 skattepakken (rentebe- skatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) på basis af den politiske enighed fra ECOFIN den 21. januar og 19. marts 2003. Endvidere vedtog Rådet udkast til aftale med Schweiz. (1) Beskatning af opsparing   Forslag (KOM(2001)400) af 18. juli 2001. Direktiv 2003/48/EF Traktatens artikel 94EF (en- stemmighed) ECOFIN drøftede den 10. februar, 9. marts og 11. maj 2004 drøftede status i forhandlingerne om rentebeskatning med centrale tredjelande og tilknyttede områder. ECOFIN vedtog den 2. juni 2004 konklusioner vedr. rentebeskatning og opnåede politisk enighed med de tilknyttede områder og alle centrale tredjelande, hvilket muliggør rentebeskat- ningsdirektivets iværksættelse.   ECOFIN traf den 2. juni 2004 beslutning om formel god- kendelse af aftalen om rentebeskatning mellem EU og Schweiz. Arbejdet med formel godkendelse og ratifikation af aftaler om rentebeskatning med de øvrige centrale tred- jelande og tilknyttede har løbende været behandlet.   I ECOFIN ventes der i 1. halvår af 2005 en orientering om status for gennemførelsen af rentebeskatningsdirektivet.
6 (2) Renter og royalties   Forslag (KOM(1998)67) af 4. marts 1998. Direktiv 2003/49/EF Forslag til ændring (KOM(2003)841) af 6. januar 2004 Traktatens artikel 94EF (en- stemmighed) Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepak- ke, jf. ovenfor. ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at fortsætte rådsbe- handlingen af forslaget til ændring af rente- /royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem for- bundne selskaber i forskellige EU-lande. (3) Adfærdskodeks for er- hvervsbeskatning Mellemstatslig aftale af 1. de- cember 1997. Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at for- hindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbe- skatningen, varetages af EU’s adfærdskodeks-gruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodek- sen (Standstill). Desuden ser gruppen på EU-landenes reg- ler og praksis for transfer pricing og udveksling af infor- mation. ECOFIN  godkendte  den  3.  juni  2003  en  rapport  fra  ad- færdskodeksgruppen  om  gennemført  eller  planlagt  afvik- ling  af  eksisterende  skadelige  ordninger.  Rådet  godkendte, at    ændringerne    -    som    beskrevet    i    rapporten    - var tilstrækkelige   og   gav   tilladelse   til   tidsbegrænsede   for- længelser  af  visse  ordninger  efter  den  principielle  afvik- lingsfrist ved udgangen af 2005.   Der  forventes  en  afrapportering  fra  Adfærdskodeksgrup- pen til Rådet i 1. halvår af 2005.
7 Selskabsbeskatning Traktatens artikel 94 EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på bag- grund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU. ECOFIN havde på uformelt ECOFIN i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabs- skattebase. En arbejdsgruppe er nedsat til at undersøge muligheder og konsekvenser ved en fælles selskabsskattebase.    Revision af 6. momsdirektiv Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem moms- pligtige, B2B   Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen fo- reslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første om- gang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).   B2B-forslaget har været behandlet intensivt i Rådets Fi- skalgruppe gennem hele 2004 og drøftet i ECOFIN 7. de- cember 2004. Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2005. Moms på rejsebureauer Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2005.    Postmoms Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Forslaget forventes ikke drøftet i 1. halvår 2005.   Nedsat moms Rådet vedtog konklusioner i december 2003 om forlængel- se af forsøgsordningen for nedsat moms på arbejdskraftin- tensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN den 10. februar 2004 traf formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.   ECOFIN har i 2004 løbende drøftet Kommissionens for- slag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesområdet for ned- sat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger på det indre marked. Drøftelsen af dette forslag forventes at fort- sætte i 2005.
8 Moms - gennemførelsesbe- stemmelser og procedure for vedtagelse af undtagelser Generalisering af undtagelser Kommissionen har den 8. oktober fremsat forslag til for- ordning om moms-gennemførelsesbestemmelser og proce- dure for vedtagelse af undtagelser. Behandlingen af forslaget i Rådets Fiskalgruppe blev indledt i 2. halvår 2004 og fortsætter i 1. halvår 2005. Det forventes at forslaget kan vedtages medio 2005. Kommissionen forventes i 1. halvår 2005 at fremsætte   forslag om, at visse momsundtagelser, som Rådet har til- trådt for forskellige medlemslande gennem årene, generali- seres, så alle medlemslande kan anvende dem. Dette for- slag vil muligvis nå behandling i ECOFIN inden udgangen af 2005. Forordning om toldsamar- bejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge Traktatens artikel 135 og 251 ECOFIN opnåede enighed vedr. Kommissionens forslag til forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstalt- ninger mod hvidvaskning af penge den 16. november 2004. Toldens rolle i en integreret forvaltning af de ydre grænser ECOFIN vedtog den 4. november 2003 rådskonklusioner, hvori Kommissionens meddelelse om toldvæsenets rolle i den integrerede forvaltning af EU’s ydre grænser blev hilst velkommen, og Kommissionen opfordredes til at fremsæt- te konkrete forslag til udmøntning af idéerne i meddelel- sen. Registreringsafgift og årlig vejafgift for motorkøretøjer Kommissionen forventes i 1. halvår 2005 at fremsætte di- rektivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.   Gensidig bistand på afgiftsom- rådet Forslag til forordning om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet samt ændring af direktiv om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndighe- der inden for området direkte skatter, visse punktafgifter og afgifter på forsikringspræmier og direktiv om den gene- relle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol blev vedtaget i 2. halvår af 2004. Fjernsalgsdirektivet ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg, der har som målsætning at forbedre markedsvil- kårene for fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer.  
9 Beskatning af alkohol Traktatens artikel 93 (en- stemmighed) Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om alkoholafgifter hvert andet år. ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at skulle behandle Kommissionen seneste rapport. Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv.    Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende  salg.  Det  gælder  særligt  de  virksom- heder,  der  ikke  er  etablerede  i   de  lande,  hvor   de  har momspligtige aktiviteter.   Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004. Drøftelserne forventes først genoptaget i 2. halvår 2005. Nyt samlet momsdirektiv Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet momsdirektiv, KOM (2004) 246. Forslaget går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kommissionen forklarer i bemærkningerne, at forslaget er et led i Kommissionens bestræbelser på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den mere klar. Forslaget forventes behandlet i 1. halvår 2005.
10 Det finansielle område Handlingsplanen for de finan- sielle markeder KOM(1999)232 Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.   Som led i opfyldelsen af denne handlingsplan forventes ECOFIN at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende forslag i 1. halvår af 2005: -   ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II)   -   direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnska- ber og koncernregnskaber (8. selskabsdirektiv) -  direktiv vedrørende genforsikring    Kommissionen ventes i løbet af 2005 at fremsætte forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag der endnu ikke er fremsat, se nedenfor.   Ændring af reglerne om kapi- talkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber (Basel II reglerne) ECOFIN tog den 2. juni 2004 en rapport om konsekven- serne ved gennemførelse af Basel II reglerne til efterret- ning. Kommissionen fremsatte 14. juli 2004 et forslag til ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber (Basel II reglerne). Forslaget har til formål at regulere den måde, som kreditinstituttet m.v. skal opgøre sin egenkapital på samt afgøre, hvor stor "egenka- pital" kreditinstitutter m.v. skal have.   ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Europa-Parlamentet ventes at vedtage en udtalelse om for- slaget i 1. halvår af 2005.   8. selskabsdirektiv Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til direktiv  om  lovpligtig  revision  af  årsregnskaber  og  kon- cernregnskaber  (modernisering  af  8.  dir.)  samt  ændring  af Rådets  direktiver  78/660/EØF  og  83/349/EØF.  Forsla- gets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskandaler og dermed medvirke til at styrke troværdigheden og tilliden til selskabers regnskaber.
11 ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Europa-Parlamentet ventes at vedtage en udtalelse om for- slaget i 1. halvår af 2005.   Genforsikring   Kommissionen har den 21. april 2004 fremsat et forslag til direktiv om tilsyn med genforsikringsselskaber (reassuran- ceselskaber). Forslaget har til formål at indføre fælles reg- ler for tilsyn med genforsikringsselskaber.   Forslaget ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2005. Finansiel integration Kommissionen har oplyst, at den i maj 2005 vil præsentere en plan over den fremtidige integration og regulering af finansielle tjenesteydelser som opfølgning på den finansiel- le handlingsplan. ECOFIN ventes i juni 2005 at drøfte de langsigtede prioriteringer for reguleringen af den finansielle sektor.    14. selskabsdirektiv Kommissionen ventes i løbet af 2005 at fremsætte forslag til 14. selskabsdirektiv. Forslaget har til formål at give sel- skaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. Forslaget ventes evt. behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2005.
12 Corporate Governance og revision i EU Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med hand- lingsplaner om henholdsvis ”Modernisering af selskabsret- ten og forbedret virksomhedsledelse (corporate gover- nance) i EU” og ”Styrkelse af den lovpligtige revision i EU”. Begge handlingsplaner indeholder initiativer, der be- budes fremsat i den kommende årrække. I 1. halvår af 2005 ventes følgende forslag fremsat:   - forslag til 14. selskabsdirektiv, jf. ovenfor. - ændring af 4. selskabsdirektiv (direktiv vedr. årsregn- skaber for visse selskabsformer) - ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsolide- rede regnskaber) Kommissionen fremsatte i 2004 følgende initiativer og di- rektivforslag, der ikke indgår i de to handlingsplaner:   - Godkendelse af de internationale regnskabsstandarder (IAS), - en meddelelse om det videre arbejde med ’Clearing and Settlement’ (afvikling af værdipapirhandel m.v.), - 3. direktiv om hvidvaskning, Kommissionen ventes i 2005 at fremsætte følgende initiati- ver: - direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber, - direktiv om tilsyn med genforsikringsselskaber - en meddelelse om betalinger i Det indre Marked. ECOFIN har i 2004 fokuseret på godkendelse og gennem- førelse i fællesskabslovgivningen af  de internationale regn- skabsstandarder (IAS) samt på arbejdet med ’Clearing og Settlement’. Endelig vedtagelse af 3. hvidvaskdirektiv ven- tes i 1. halvår af 2005. Kommissionen ventes at fremsætte et forslag til direktiv om betalinger i Det indre Marked i 1. halvår af 2005. For- slaget skal have til hensigt at skabe et effektivt europæisk indre marked for betalinger.  
13 Internationale regnskabsstan- darder (IAS) ’Clearing og afvikling’ Forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IAS) blev vedtaget som a-punkt på rådsmødet (Industri og Energi) den 7. juni 2002. ECOFIN den 15. juli 2003 vedtog rådskonklusioner, der bl.a. understregede behovet for gennemførelse i EU af IAS med henblik på ikrafttrædelse pr. 1. januar 2005. Kommissionen vedtog den 29. september 2003 forslag til forordning om vedtagelse af visse internationale regnskabsstandarder i overensstemmelse med Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002, hvorved alle de på daværende tidspunkt eksisterende regn- skabsstandarder, bortset fra IAS 32 og IAS 39. IAS 32 og IAS 39 godkendes først, når de foreligger i reviderede udgaver. ECOFIN den 20. januar og 2. juni 2004, uformelt ECOFIN den 2.-3. april 2004 og 5. juli 2004 drøftede status i forhandlingerne vedr. IAS, herunder udeståender vedr. IAS 32 og 39. Standarderne er endnu ikke vedtaget og sagen ventes genoptaget i løbet af 2005. Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmed- delelse om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk plan. Ifølge meddelelsen har de senere års inter- nationalisering skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og effektivt, herunder omkostningseffek- tivt, på tværs af grænserne. Meddelelsen er en beskrivelse af de tiltag, som Kommissionen finder, skal igangsættes på området for clearing og afvikling. Ultimo 2004 blev der vedtaget Rådskonklusioner der giver støtte til, at Kommis- sionen arbejder videre på grundlag af meddelelsen og til nedsættelsen af styregruppen og den juridiske gruppe.   3. direktiv om hvidvaskning   FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme) udsendte i somme- ren 2003 en revideret udgave af sine anbefalinger til foran- staltninger til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Kommissionen fremsatte den 30. juni 2004 et forslag til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendel- se af det finansielle system til hvidvask af penge og terror- finansiering (3. hvidvaskdirektiv). ECOFIN opnåede politisk enighed om 3. hvidvaskdirektiv den 7. december 2004. Europa-Parlamentet ventes at ved- tage en udtalelse om forslaget i 1. halvår af 2005.
14 Forslag til forordning om gennemførelse af FATF´s sær- lige anbefaling nr. VII FATF  (den  internationale  organisation  til  bekæmpelse  af hvidvask  og  finansiering  af  terrorisme)   har  vedtaget  en såkaldt særlig anbefaling om de oplysninger, der skal ledsa- ge  en  grænseoverskridende  pengeoverførsel.  Kommissio- nens ventes at fremsætte forslag til en forordning, der skal gennemføre  den  særlige  anbefaling  nr.  VII  på  en  ensartet måde i EU-landene. Forslaget ventes fremsat i 1. halvdel af 2005. Handlingsplanen for risikovil- lig kapital KOM(1999)493 Handlingsplanen for risikovillig kapital indeholder initiati- ver vedrørende: - Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelate- rede pensionsordninger - Standardisering af prospekter - Reform af patentsystemet - Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virksomheder - Reform af reglerne vedrørende insolvens - Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbej- deraktieoptioner ECOFIN den 25. november 2003 tog Kommissionens præsentation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovil- lig kapital til efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserapporter til Det Europæiske Råds forårs- topmøde at rapportere om status i udviklingen af det euro- pæiske marked for risikovillig kapital. Risikovillig kapital blev drøftet på uformelt ECOFIN den 10.-11. september 2004. ECOFIN vedtog konklusioner om opfølgning på handlingsplanen for risikokapital den 21. oktober 2004, som pointerer, at EU fortsat skal arbejde med at forbedre betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital.