Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg Folketinget – Christiansborg Finansministeren Finansministeriet Christiansborg Slotsplads 1 DK-1218 København K Tlf. (+45) 33 92 33 33 Fax  (+45) 33 32 80 30 E-post  [email protected] Hermed fremsendes i 5 eksemplarer en skriftlig redegørelse for de punk- ter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2005, som er relevante for Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg. Med venlig hilsen Thor Pedersen
Side 2 Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2005 1.    Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2005   2.    Stabilitets- og Vækstpagten:   a)  Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Italien   b) Vurdering af opdateret stabilitetsprogram for Portugal   3.    Finansiering af ulandsbistand mv. 4.    Budget: Handlingsplan for en positiv revisionserklæring Kommissionens præsentation
Side 3 Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, der skønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk Udvalgs ansvarsområde: 1.    Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2005   Inkl. bilag: Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer 2.    Stabilitets- og Vækstpagten:   a)  Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Italien   b) Vurdering af opdateret stabilitetsprogram for Portugal  
Side 4 Dagsordenspunkt 1:              Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2005 Resumé: Det nye formandskab (Storbritannien) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2005, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram for for- mandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde. Baggrund og indhold ECOFIN-arbejdsprogrammet     for    det    britiske    formandskab    tager udgangspunkt i Irlands og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles et-årige arbejdsprogram, som Luxembourg og UK har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla- konklusionerne.    Storbritannien    har    endnu    ikke    offentliggjort    et selvstændigt   program   for   ECOFIN’s   arbejde   i   2.   halvår   af   2005. Kommissionen  har  udarbejdet  sit  lovgivnings-  og  arbejdsprogram  for 2005, herunder for ECOFIN’s arbejde.   Følgende gennemgang er derfor primært baseret på Luxembourg og UK’s et-årige arbejdsprogram på det økonomiske og finansielle område samt de foreløbige ECOFIN-mødeoversigter for 2. halvår af 2005.   Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for Rådet (ECOFIN)’s arbejde: 1.    EU’s budget og de finansielle perspektiver   2.    Bedre regulering 3.    Det globale Europa 4.    Økonomisk-politisk koordination 5.    Finansielle tjenesteydelser   6.    Skatter og afgifter 1. EU’s budget og de finansielle perspektiver Rådet  og  Europaparlamentet  ventes  at  indgå  en  samlet  aftale  om  EU’s budget for 2006 under samrådet ved Rådets 2. læsning i forbindelse med ECOFIN den 24. november 2005. Rådets 1. læsning af forslaget til EU’s budget for 2006 finder sted på ECOFIN den 15. juli 2005.   Det var ikke muligt at opnå politisk enighed om de finansielle perspekti- ver for perioden 2007-2013 på Det Europæiske Råds møde den 16.-17. juni 2005 som planlagt i det strategiske program for 2004-2006. Rådet (GAERC) og ECOFIN ventes derfor at fortsætte arbejdet med de finan- sielle perspektiver.
Side 5 Kommissionen har den 15. juni 2005 fremlagt en handlingsplan for opnå- elsen  af  en  positiv  revisionserklæring  fra  Revisionsretten  om  gennemfø- relsen  af  EU-budgettet.  Handlingsplanen  indeholder  forslag  til  en  række foranstaltninger  på  fællesskabsniveau  og  nationalt  niveau,  der  fuldt  gen- nemført kan sætte Retten i stand til med tiden at afgive en revisionserklæ- ring  med færre  eller  ingen forbehold  for  lovligheden  og  rigtigheden  af Fællesskabets betalinger.   Det   britiske   formandskab   har   sat   Kommissionens   handlingsplan   på ECOFIN's  dagsorden  under  møderne  den  12.  juli  og  8.  november  2005 med henblik på, at Rådet kan drage konklusioner på området. 2. Bedre regulering Det britiske formandskab vil fortsætte arbejdet i Rådet (ECOFIN) og Rå- det  (Konkurrenceevne)  med  bedre  regulering  som  et  led  i  de  seks  for- mandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) initiativ fra december 2004 vedrørende bl.a. konsekvensvurderinger, regel- forenkling  og  en  fælles  metode  til  måling  af  de  administrative  byrder  af EU-reguleringen.  Det  britiske  formandskab  ønsker  bl.a.  at  fokusere  sit arbejde på at: 1) forbedre ’policy making’-processen og gennemførelse af konsekvensvurderinger af ny lovgivning i forhold til bevarelse af konkur- renceevnen, 2) gennemgå eksisterende lovgivning mhp. at sikre forenkling samt 3) analysere de økonomiske konsekvenser af regulering mhp. at for- bedre  rammebetingelserne  for  vækst  og  beskæftigelse.  Kommissionen  og det  britiske  formandskab  ventes  at  arbejde  på  at  kunne  implementere  en metode til måling af administrative byrder efter gennemførelse og vurde- ring af igangsatte pilotprojekter. 3. Det globale Europa Storbritannien ønsker at sætte fokus på et Europa, der orienterer sig glo- balt,  og  som  aktivt  deltager  i  løsningen  af  de  udfordringer  verden  står overfor.   Udviklingsspørgsmålet,   herunder   finansiering   af   ulandsbistand,   ventes fortsat at  skulle behandles af ECOFIN op til FN’s topmøde i  september 2005, hvor  stats- og regeringsledere mødes for  at gøre  status over opfyl- delsen af 2015-Målene. Storbritannien ønsker at opnå enighed om en fæl- les  EU-strategi  i  form  af  en  brutto-pakke  med  forskellige  finansierings- mekanismer, der skal ses som et supplement til landenes nuværende ODA (official  development  aid).  Desuden  ventes  ECOFIN  på  mødet  den  11. oktober 2005 at følge op på resultaterne fra FN-topmødet. Under udvik- lingsspørgsmålet ventes handelspolitik og herunder EU’s rolle under Do- ha-runden ligeledes at blive drøftet.  
Side 6 ECOFIN  ventes  desuden  i  det  kommende  halvår  at  skulle  drøfte  udfor- dringerne  som  følge  af  delokalisering  af  økonomisk  aktivitet  (dvs.  out- sourcing  eller  udflytning  af  produktion  mv.),  herunder  særligt  påvirknin- gen  af  og  udfordringerne  for  EU-landenes  økonomier.  Endelig  ventes under det britiske formandskab en drøftelse af det økonomiske samarbej- de mellem USA og EU.    4. Økonomisk-politisk koordination ECOFIN ventes i 2. halvår af 2005 at behandle en række sager i relation til Stabilitets- og Vækstpagten, herunder proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.    ECOFIN ventes desuden at følge op på de integrerede retningslinjer, her- under  de  overordnede  økonomisk-politiske  retningslinjer,  der  gælder  for perioden  2005-2008,  herunder  muligvis  en  drøftelse  af  de  nationale  re- formprogrammer.   På baggrund af en EPC-rapport ventes ECOFIN at skulle drøfte de bud- getmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning og den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.   5. Finansielle tjenesteydelser For  så  vidt  angår  det  finansielle  område  ventes  ECOFIN  i  2.  halvår  af 2005 at  fortsætte arbejdet med handlingsplanen for  de  finansielle marke- der. Kommissionen har 3. maj 2005 udsendt en grønbog om ’Financial Service Policy’  for  perioden  2005-2010,  hvori  overvejelser  om  arbejdet  med  den fremtidige  integration  og  regulering  af  sektoren  for  finansielle  tjeneste- ydelser beskrives. ECOFIN ventes sammen med Kommissionen at drøfte de langsigtede prioriteringer for den finansielle sektor. Endvidere  ventes  ECOFIN  i  2.  halvår  af  2005  bl.a.  at  afslutte  arbejdet med formel godkendelse af følgende sager:   - ændring  af  reglerne  om  kapitalkrav  til  kreditinstitutter  og  investe- ringsselskaber (Basel II)   - direktivet  vedrørende  lovpligtig  revision  af  regnskaber  og  koncern- regnskaber (8. selskabsdirektiv) Kommissionen  ventes  desuden  under  det  britiske  formandskab  at  frem- sætte et direktivforslag om betalinger i det indre marked.   6. Skatter og afgifter
Side 7 For så vidt angår skatter og afgifter ventes der på ECOFIN i 2. halvår af 2005 en drøftelse af bl.a. nedsat moms, grænseoverskridende salg af tjene- steydelser samt ’one stop shop’-forslaget.   Der ventes ligeledes en drøftelse af adfærdskodeksgruppens rapport ved- rørende erhvervsbeskatning, og ECOFIN ventes i december at skulle gøre status  over  rentebeskatningsdirektivet  efter  dets  ikrafttræden  den  1.  juli 2005.   Endelig  vil  Kommissionen  eventuelt  præsentere  et  direktiv  vedrørende bilbeskatning under det britiske formandskab. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Præsentationen  af  det  britiske  formandskabs  ECOFIN-arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det  britiske  formandskabs  ECOFIN-arbejdsprogram  har  ikke  tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.   Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side kan man generelt støtte det britiske formandskabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 2. halvår af 2005. Vedrørende andre landes holdninger Rådet ventes at udtrykke generel støtte til formandskabets arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 2. halvår af 2005.  
Side 8 Bilag: Oversigt over løbende ECOFIN  -sager og initiativer Bilag til notat om arbejdsprogrammet for ECOFIN i 2. halvår af 2005. Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status Det britiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram Det britiske formandskab ventes at fremlægge sit arbejds- program for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 12. juli 2005. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram ultimo januar 2005, herunder for ECO- FIN’s arbejde. De overordnede økonomisk- politiske retningslinier Traktatens artikel 99 EF (kva- lificeret flertal) Den centrale procedure i den økonomisk-politiske sam- ordning i EU. Processen følger den nye koordinationspro- cedure, hvorefter Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt integrerede ret- ningslinjer bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) og retningslin- jerne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøko- nomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske poli- tikker; BEPG skal sikre den generelle økonomiske sam- menhæng mellem strategiens tre dimensioner.” Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en tre- årig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af BEPG’erne og EG’erne. Den første periode i den nye cyklus er 2005-2008.   Som en del af de integrerede retningslinjer blev BEPG’erne for 2005-2008 udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2005. Retningslinierne blev forelagt Det Europæ- iske Råd den 16.-17. juni 2005 og ventes herefter endeligt vedtaget af ECOFIN.   Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal; Forord- ning 1466/97 og 1467/97 om Stabilitets- og Vækstpagten Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten. Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer blev behandlet af
Side 9 ECOFIN på møderne den 18. januar, 17. februar og 8. marts 2005. ECOFIN ventes i det kommende halvår at behandle spørgsmål om proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for nogle medlemslande, herunder op- følgning på igangværende procedurer.   ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justerin- ger af Pagtens forordninger mv. Der er i Rådet  opnået politisk enighed vedrørende ændringerne af forordninger- ne, og den endelige vedtagelse ventes efter Parlamentets 2. læsning.   Samarbejde om økonomisk politik – løbende Traktatens artikel 99 EF (kva- lificeret flertal) ECOFIN drøftede 17. februar og 8. marts 2005 Kommis- sionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Konklusionerne fra topmødet fremhæver nød- vendigheden af at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer således, at medlemssta- terne udarbejder ét nationalt handlingsprogram, der både inkluderer de strukturpolitiske initiativer, landet har taget, og dem det påtænker at tage i fremtiden.   ECOFIN vil muligvis drøfte de nationale reformprogram- mer i 2. halvår af 2005. Samarbejde om økonomiske reformer (Cardiff-processen) ECOFIN godkendte 18. januar 2005 EPC’s årlige rapport om strukturreformer, som er udarbejdet på baggrund af medlemslandenes rapporter. Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.   Som en konsekvens af DER’s beslutning om at effektivise- re og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporterin- ger vil de elementer, der hidtil har indgået i Cardiff- processen fremover være en integreret del af de nationale reformprogrammer.
Side 10 Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rå- det (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen ventes at blive afholdt i forbindelse med ECOFIN den 8. november 2005. Vækstinitiativet (”European Action Plan for Growth”) ECOFIN den 25. november 2003 vedtog sin endelige rap- port om initiativet til at støtte vækst og integration ved at styrke rammevilkårene og øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske netværk og større forsknings- og udviklingsprojekter (”European Ac- tion Plan for Growth”). Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd i december 2003, der endosserede vækst- initiativet, herunder det såkaldte ”quick start” program, og opfordrede Den Europæiske Investeringsbank (EIB), Kommissionen, de relevante rådsformationer og medlems- landene til at bidrage til at sikre ”quick start” programmets gennemførelse. ECOFIN vedtog den 8. marts 2005 konklusioner, der no- terer, at flere medlemslande har gennemført nationale til- tag og medlemslandene opfordres bl.a. til fortsat at forføl- ge tiltag, gennem budgetplanlægning og forbedring af ikke- finansielle betingelser for investeringer. Konklusionerne blev forelagt Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Budgetsager Decharge-proceduren for 2003: ECOFIN vedtog den 8. marts 2005 henstilling til Europa-Parlamentet om medde- lelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for regnskabsåret 2003.   EU’s budget for 2006: ECOFIN vedtog den 8. marts 2005 konklusioner vedrørende Rådets prioriteter for budgettet for 2006. Rådets 1. læsning af Kommissionens budgetfor- slag ventes at finde sted på ECOFIN den 15. juli 2005. Rådet og Parlamentet ventes at indgå en samlet aftale om budgettet for EU under samrådet ved Rådets 2. læsning i november 2005. De finansielle perspektiver 2007-2013: Det var ikke muligt at opnå politisk enighed om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 på Det Europæiske Råds møde den 16.-17. juni 2005 som planlagt i det strategiske program for 2004-2006. Rådet (GAERC) og ECOFIN ventes derfor at fortsætte arbejdet med de finansielle perspektiver.
Side 11 Finansiering af udviklingsbi- stand Opfyldelse af FN’s mål for ulandsbistand og supplerende forslag til finansiering af ulandsbistand har gentagne gange været drøftet på ECOFIN i 1. halvår af 2005. Drøftelserne har været et led i EU’s forberedelse forud for FN’s top- møde i september 2005, hvor stats- og regeringsledere mø- des for at gøre status over opfyldelsen af 2015-Målene. Hensigten er at opnå fælles EU position på dette område i form af en brutto-pakke af initiativer, som EU-landene kan bruge som en fælles referenceramme, men hvor alle lande ikke behøver at deltage aktivt i alle delelementer. De for- skellige finansieringsmekanismer skal ses som et supple- ment til landenes nuværende ODA (official development aid) i et forsøg på at øge den samlede udviklingsbistand med henblik på at nå 2015-Målene fastlagt på FN’s top- møde i 2000.   Finansiering af ulandsbistand ventes drøftet på ECOFIN den 12. juli, og ECOFIN ventes desuden den 11. oktober at skulle følge op på FN’s topmødets konklusioner. Der Endvidere ventes en drøftelse af EU’s handelspolitik og særligt EU’s rolle under Doha-runden. Statistik og bedre regulering ECOFIN vedtog den 2. juni 2004 konklusioner vedr. bedre kvalitet af og styrkede rammer for produktion af ØMU- og EU-statistik. Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklusioner på baggrund af Kommissionens medde- lelse om europæisk strategi for ledelse og ansvar vedr. sta- tistik for offentlige finanser. ECOFIN fulgte den 7. juni 2005 op på drøftelserne og vedtog rådskonklusioner, der i store træk hilser Kommissionens forslag til ændring af for- ordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af de statistiske data til brug ved proceduren for uforholdsmæs- sigt store underskud velkommen.   ECOFIN ventes i 2. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med bedre regulering som et led i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Fin- land) initiativ fra december 2004 vedrørende bl.a. konse- kvensvurderinger, regelforenkling og en fælles metode til måling af de administrative byrder. Kommissionen og ECOFIN ventes at arbejde på at kunne implementere en metode til måling af administrative byrder efter gennemfø- relse og vurdering af igangsatte pilotprojekter.
Side 12 Skatteområdet Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status Skattepakken -   består af (1), (2) og (3) jf. ne- denfor Traktatens artikel, 94EF (en- stemmighed) EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs. - Beskatning af opsparing - Beskatning af renter og royalties og - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 skattepakken (rentebe- skatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning). (1) Beskatning af opsparing   Forslag (KOM(2001)400) af 18. juli 2001. Direktiv 2003/48/EF Traktatens artikel 94EF (en- stemmighed) Rentebeskatningsdirektivets ikrafttræden afhænger af afta- ler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. Rådet besluttede den 19. juli 2004, at direktivet træder i kraft den 1. juli 2005 – på baggrund af oplysninger fra tredjelandene og de tilknyttede områder om, at de kan an- vende de nye aftaler fra denne dato.   ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætnin- gerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 er op- fyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsafta- lerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato. I ECOFIN ventes der i december 2005 en orientering om status for gennemførelsen af rentebeskatningsdirektivet efter ikrafttræden den 1. juli d.å.
Side 13 (2) Renter og royalties   Forslag (KOM(1998)67) af 4. marts 1998. Direktiv 2003/49/EF Forslag til ændring (KOM(2003)841) af 6. januar 2004 Traktatens artikel 94EF (en- stemmighed) Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepak- ke, jf. ovenfor. Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af rente- /royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande. Kommissionen foreslår en præcisering af direktivet, således at et EU-land undlader kildebeskatning af renter og royalties på betingelse af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land. ECOFIN kunne ikke den 7. juni 2005 opnå enighed om ændring af rente/royaltydirektivet, idet ét enkelt medlemsland ikke kunne acceptere ændringsforslaget. Forslaget ventes ikke behandlet i 2. halvår 2005. (3) Adfærdskodeks for er- hvervsbeskatning Mellemstatslig aftale af 1. december 1997. Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeks- gruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information. ECOFIN   godkendte   den   3.   juni   2003   en   rapport   fra adfærdskodeksgruppen    om    gennemført    eller    planlagt afvikling    af    eksisterende    skadelige    ordninger.    Rådet godkendte,  at  ændringerne  -  som  beskrevet  i  rapporten  - var   tilstrækkelige   og   gav   tilladelse   til   tidsbegrænsede forlængelser   af   visse   ordninger   efter   den   principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.   ECOFIN    har    efterfølgende    godkendt    rapporter    fra adfærdskodeksgruppen   den   25.   november   2003,   den   7. december 2004 og den 7. juni 2005. Der forventes en ny afrapportering fra Adfærdskodeksgruppen til Rådet i 2. halvår af 2005.
Side 14 Selskabsbeskatning Traktatens artikel 94 EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU. ECOFIN havde på uformelt ECOFIN i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. En arbejdsgruppe er nedsat til at undersøge muligheder og konsekvenser ved en fælles selskabsskattebase.    Revision af 6. momsdirektiv Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem momspligtige, B2B   Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private, B2C Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første omgang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).   B2B-forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe gennem hele 2004 og drøftet i ECOFIN 7. december 2004. Forhandlingerne ventes fortsat i 2. halvår 2005. Kommissionen forventes i juli 2005 at fremsætte forslag om, at beskatningsstedet for visse grænseoverskridende ydelser (B2C) inden for EU ændres fra oprindelsesland til forbrugsland. Behandlingen af forslaget ventes påbegyndt, så snart det er fremsat. Moms på rejsebureauer Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2005.    Postmoms Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Forslaget forventes ikke drøftet i 2. halvår 2005.  
Side 15 Nedsat moms Normalsatsen for moms Rådet vedtog konklusioner i december 2003 om forlængelse af forsøgsordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN den 10. februar 2004 traf formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.   ECOFIN har løbende drøftet Kommissionens forslag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesområdet for nedsat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger på det indre marked. Drøftelsen af dette forslag forventes at fortsætte i 2. halvår af 2005. Kommissionen har april 2005 fremsat forslag om, at den gældende regel forlænges med 5 år fra 1.1.2006 til 31.12.2010. Reglen er, at EU-landenes normalsats for moms skal være mindst 15%. Forslaget har været drøftet på ECOFIN den 7. juni 2005 der opnåede politisk enighed. Forslaget forventes vedtaget i løbet af 2. halvår 2005. Moms - gennemførelsesbestemmelser og procedure for vedtagelse af undtagelser Generalisering af undtagelser Kommissionen har oktober 2004 fremsat forslag til forordning om moms-gennemførelsesbestemmelser. Behandlingen af forslaget i Rådets Fiskalgruppe er afsluttet. Det forventes, at forslaget vedtages i Rådet primo juli 2005. Kommissionen har marts 2005 fremsat forslag om, at visse momsundtagelser, som Rådet har tiltrådt for forskellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle medlemslande kan anvende dem. Behandlingen er indledt 1. halvår af 2005, men forventes først genoptaget 1. halvår af 2006.  
Side 16 Forordning om toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge Traktatens artikel 135 og 251 ECOFIN vedtog fælles holdning vedr. Kommissionens forslag til forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge den 17. februar 2005. Europa-Parlamentet vedtog under dets 2. læsning mindre ændringsforslag af forslagets betragtninger. Det forventes at Rådet formelt tilslutter sig Europa-Parlamentets tilpasninger inden for kort tid.   Registreringsafgift og årlig vejafgift for motorkøretøjer Kommissionen ventes i juli 2005 at fremsætte et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. Behandling forventes indledt i løbet af 2. halvår 2005.   Gensidig bistand på afgiftsområdet ECOFIN vedtog den 16. november 2004 Kommissionens forslag til en ny forordning om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet, forslag til ændring af direktiv om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte skatter, visse punktafgifter og afgifter på forsikringspræmier og forslag til ændring af direktivet om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed. De nye regler træder i kraft den 1. juli 2005.   Fjernsalgsdirektivet Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet på rådsarbejdsgruppen den 19. januar 2005. Der kunne ikke opnås enighed omkring reglerne for indførsel og direktivet ventes ikke behandlet i 2. halvår af 2005.   Beskatning af alkohol Traktatens artikel 93 (enstemmighed) Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om alkoholafgifter hvert andet år. Kommissionens seneste rapport har været behandlet på ECOFIN den 12. april 2005. ECOFIN vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslag om en justering af minimumssatserne for at undgå et fald i realværdien af dem samt en modernisering af det eksisterende klassifikationssystem med henblik på en ensartet gruppering af alkoholprodukter i EU.  
Side 17 Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv.    Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksom- heder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har momspligtige aktiviteter.   Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004. Drøftelserne forventes genoptaget i 2. halvår 2005. Nyt samlet momsdirektiv Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet momsdirektiv, KOM (2004) 246. Forslaget går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kommissionen forklarer, at forslaget er et led i Kommissionens bestræbelser på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den mere klar. Forslaget har været behandlet i 1. halvår 2005 på arbejds- gruppeniveau. Drøftelserne ventes genoptaget i slutningen af 2. halvår 2005 eller 1. halvår 2006.
Side 18 Det finansielle område Handlingsplanen for de finansielle markeder KOM(1999)232 Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.   Kommissionen ventes i september 2005 at fremsætte forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag, der endnu ikke er fremsat, jf. nedenfor. Som led i opfyldelsen af denne handlingsplan forventes ECOFIN at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende forslag i 2. halvår af 2005: -   ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II)   -   direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnskaber og koncernregnskaber (8. selskabsdirektiv) Kommissionen har den 3. maj 2005 udsendt en grønbog om ’Financial Services Policy 2005-2010’. I grønbogen beskriver Kommissionen sine foreløbige overvejelser om behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer.   Kommissionen lægger op til, at de overordnede målsætninger bliver: - Fortsatte fremskridt i arbejdet med at skabe et integreret, åbent, konkurrencedygtigt og effektivt finansielt marked - Løbende at sikre, at finansielle tjenesteydelser og kapital frit kan passere landegrænserne, betryggende tilsynsmæssige regler, finansiel stabilitet og et højt niveau for forbrugerbeskyttelsen - Konstant opfølgning på gældende regler, forbedre lovkvaliteten, øget konvergens i tilsynsarbejdet samt at styrke den europæiske indflydelse. Grønbogen skal danne grundlag for udsendelse af hvidbog i november 2005.
Side 19 Ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber (Basel II reglerne) Forslaget har til formål at regulere den måde, som kreditinstituttet m.v. skal opgøre sin egenkapital på samt afgøre, hvor stor "egenkapital" kreditinstitutter m.v. skal have.   ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Europa-Parlamentet ventes at vedtage en udtalelse om forslaget i september 2005. Det britiske formandskab forventer, at forslaget vil kunne vedtages inden udgangen af 2005.    Genforsikring   Forslaget har til formål at indføre fælles regler for tilsyn med genforsikringsselskaber. Rådet forventes at tilslutte sig de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet vedtog den 7. juni 2005. Forslaget vil derfor kunne vedtages endeligt i løbet af 2. halvår af 2005. Direktivet om markedet for finansielle instrumenter MiFID (forlængelse af fristen for gennemførelse) Kommissionen har den 20. juni 2005 fremsat forslag om forlængelse af gennemførelsesfristen for direktivet om markedet for finansielle instrumenter. Efter afslutningen af forhandlingerne vedrørende direktivet om markeder for finansielle instrumenter er der fremsat ønske om at forlænge fristen for gennemførelse af direktivet. Ønsket bygger på to hensyn. For det første er der tale om et omfattende arbejde med udarbejdelse af de direktiver/forordninger, som Kommissionen skal udstede med tekniske gennemførelsesforanstaltninger. For det andet har virksomhederne gjort opmærksom på, at der skal gennemføres meget betydelige ændringer i organisation, edb-programmer m.v. for de virksomheder, der formidler handel med finansielle instrumenter.   ’Clearing og afvikling’ Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmeddelelse om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk plan. Ifølge meddelelsen har de senere års internationalisering skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og effektivt, herunder omkostningseffektivt, på tværs af grænserne. Der er nedsat en styregruppe, en juridisk gruppe samt en skattegruppe, der skal drøfte mulighederne for yderligere initiativer .   Kommissionen forventer at forslag til direktiv på området. Forslaget ventes tidligst at foreligge i slutningen af 2005.  
Side 20 8. selskabsdirektiv Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til direktiv    om    lovpligtig    revision    af    årsregnskaber    og koncernregnskaber (modernisering af 8. dir.) samt ændring af    Rådets    direktiver    78/660/EØF    og    83/349/EØF. Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskandaler og dermed medvirke til   at   styrke   troværdigheden   og   tilliden   til   selskabers regnskaber. ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Europa-Parlamentet   ventes   at   vedtage   en   udtalelse   om forslaget i 2. halvår af 2005.   14. selskabsdirektiv Kommissionen ventes i løbet af september 2005 at fremsætte forslag til 14. selskabsdirektiv. Forslaget har til formål at give selskaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor.   Internationale regsnakbsstandarder (IAS) Forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IAS) blev vedtaget som a-punkt på rådsmødet (Industri og Energi) den 7. juni 2002. ECOFIN vedtog den 15. juli 2003 rådskonklusioner, der bl.a. understregede behovet for gennemførelse i EU af IAS med henblik på ikrafttrædelse pr. 1. januar 2005. Kommissionen vedtog den 29. september 2003 forslag til forordning om vedtagelse af visse internationale regnskabsstandarder i overensstemmelse med Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002, hvorved alle de på daværende tidspunkt eksisterende regnskabsstandarder, bortset fra IAS 32 og IAS 39 blev godkendt. ECOFIN drøftede den 20. januar, 2. juni 2004, uformelt ECOFIN den 2.-3. april 2004 og 5. juli 2004 status i forhandlingerne vedr. IAS, herunder udeståender vedr. IAS 32 og 39. IAS 32 og 39 er ved forordning af hhv. 29. december 2004 og 19. november 2004 vedtaget af Kommissionen. IAS 39 er dog vedtaget i en form hvor visse artikler er udeladt. På nuværende tidspunkt er alle de af IASB vedtagne standarder godkendt i EU. 3. direktiv om hvidvaskning   FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme) udsendte i sommeren 2003 en revideret udgave af sine anbefalinger til foranstaltninger til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Kommissionen fremsatte den 30. juni 2004 et forslag til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og terrorfinansiering (3. hvidvaskdirektiv).
Side 21 ECOFIN opnåede politisk enighed om 3. hvidvaskdirektiv den 7. december 2004. Europa-Parlamentet har foreslået en række ændringsforslag, der blev tiltrådt af Rådet den 7. juni 2005. Forslaget forventes endeligt vedtaget og offentliggjort snarest.   Forslag til forordning om gennemførelse af FATF´s særlige anbefaling nr. VII FATF  (den  internationale  organisation  til  bekæmpelse  af hvidvask  og  finansiering  af  terrorisme)  har  vedtaget  en såkaldt   særlig   anbefaling   om   de   oplysninger,   der   skal ledsage en grænseoverskridende pengeoverførsel. Kommissionens    ventes    at    fremsætte    forslag    til    en forordning, der skal gennemføre den særlige anbefaling nr. VII  på  en  ensartet  måde  i  EU-landene.  Forslaget  ventes fremsat i løbet af sommeren 2005. Handlingsplanen for risikovillig kapital KOM(1999)493 Handlingsplanen for risikovillig kapital indeholder initiativer vedrørende: - Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger - Standardisering af prospekter - Reform af patentsystemet - Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virksomheder - Reform af reglerne vedrørende insolvens - Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbejderaktieoptioner ECOFIN tog den 25. november 2003 Kommissionens præsentation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovillig kapital til efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserapporter til Det Europæiske Råds forårstopmøde at rapportere om status i udviklingen af det europæiske marked for risikovillig kapital. EU arbejder fortsat med at forbedre betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital. Corporate Governance og revision i EU Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med handlingsplaner om henholdsvis ”Modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse (corporate governance) i EU” og ”Styrkelse af den lovpligtige revision i EU”. Begge handlingsplaner indeholder initiativer, der bebudes fremsat i den kommende årrække.   I 1. halvår af 2005 blev ændring af 4. selskabsdirektiv
Side 22 (direktiv vedr. årsregnskaber for visse selskabsformer) og ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsoliderede regnskaber) fremsat og vedtaget af ECOFIN den 7. juni 2005. Endelig vedtagelse vil ske efter Europa-Parlamentets 2. gennemlæsning snarest.    Kommissionen fremsatte i 2004 følgende initiativer og direktivforslag, der ikke indgår i de to handlingsplaner:   - en meddelelse om det videre arbejde med ’Clearing and Settlement’ (afvikling af værdipapirhandel m.v.), - 3. direktiv om hvidvaskning Kommissionen ventes i 2005 at fremsætte følgende initiativer: - direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber, - en meddelelse om betalinger i Det indre Marked. Kommissionen ventes at fremsætte et forslag til direktiv om betalinger i Det indre Marked i 2. halvår af 2005. Forslaget skal have til hensigt at skabe et effektivt europæisk indre marked for betalinger.   Andre initiativer UK lægger desuden op til at ECOFIN skal drøfte: -    grænseoverskridende fusioner og opkøb i den finansielle sektor   -    den finansielle sektor i global sammenhæng
Side 23 Dagsordenspunk 2 a): Stabilitets- og Vækstpagten –   Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Italien Resumé:    Rådet    ventes    at    vedtage    en    beslutning    om,    at    der    eksisterer    et uforholdsmæssigt  stort  underskud  i  Italien,  og  en  henstilling  til  Italien  om  at  bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør. Baggrund Kommissionen   fremlagde   den   28.   april   2004   en   henstilling   om   en rådshenstilling med henblik på at give Italien en advarsel (’early warning’) for at undgå et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud, herunder i lyset af  signifikante  afvigelser  fra  Italiens  egne  budgetmål  og  Kommissionens daværende skøn for Italiens 2004-underskud på 3,2 pct. af BNP.   Sagen blev drøftet på ECOFIN den 11. maj og den 5. juli 2004, hvor Rå- det  konstaterede,  at  Kommissionen  havde  handlet  i  overensstemmelse med  Stabilitets-  og  Vækstpagten,  men  undlod  at  vedtage  en  advarsel  til Italien, idet den italienske regering forpligtede sig til at ”sikre, at referen- ceværdien for det offentlige underskud på 3 pct. af BNP ikke overskrides i  2004”  og  til  at  gennemføre  budgetforbedrende  tiltag  på  7,5  mia.  euro (godt 0,5 pct. af BNP) for at nå dette mål. Indhold Italiens  offentlige  budgetunderskud  blev  opgjort  til  2,9  pct.  af  BNP  for 2003  og  3,0  pct.  af  BNP  for  2004  i  forbindelse  med  dels  EU-landenes budgetindberetninger af marts 2005 – hvor Eurostat dog ikke kunne vali- dere Italiens budgettal p.g.a. en række udestående statistiske spørgsmål – og dels Kommissionens forårsprognose af 4. april 2005. Eurostat offent- liggjorde  den  23.  maj  foreløbige  reviderede  budgettal,  herunder  budget- underskud på 3,1 pct. af BNP for både 2003 og 2004, jf. tabel 1. Italiens statistikinstitut  offentliggjorde  den  24.  maj  nye  opgørelser,  der  peger  på underskud  på  3,2  pct.  af  BNP  i  2001,  2003  og  2004.  Italiens  offentlige gæld er opgjort til godt 106,5 pct. af BNP for 2003 og 2004. Budgettallene  er  foreløbige,  idet  der  fortsat  er  nogle  udestående  spørgs- mål,  som løses i  samarbejde mellem Eurostat  og de italienske myndighe- der, og som kan lede til en yderligere revision i form af større underskud og gæld i perioden 2001-2004.  
Side 24 Tabel 1. Italiens offentlige finanser 2000-2006 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Budgetsaldo.......................................... -1,8 -3,0 -2,6 -3,1 -3,1 -3,6 -4,6 Offentlig gæld ......................................  111,2 110,7 108,0 106,5 106,6 105,6 106,3 BNP-vækst ........................................... 3,0 1,8 0,4 0,3 1,2 1,2 1,7 Potentiel BNP-vækst ........................... 1,8 1,7 1,6 1,7 1,9 1,5 1,4 Output gap ........................................... 2,0 2,1 0,8 -0,6 -1,3 -1,6 -1,4 Konjunkturrenset saldo....................... -2,7 -3,9 -2,9 -2,8 -2,5 -2,9 -4,0 Strukturel saldo1 ................................. -2,7 -4,4 -4,2 -4,7 -3,9 -3,7 -4,0 Strukturel finanspolitisk stramning2 . -1,0 -1,6 -0,5 -1,0 0,5 0,1 -0,2 Offentlige investeringer ...................... 2,4 2,5 1,9 2,6 2,6 2,4 2,9 Anm.:  Alle tal for budgetsaldoen, herunder Kommissionens skøn for 2005 og 2006, er baseret  på indberetningen af 1. marts 2005, mens tallene for 2003 og 2004 desuden er baseret på Eurostats statistikrevision af 23. maj. 1:  konjunkturrenset  saldo  fratrukket  engangstiltag,  2:  ændring  i  den  primære  konjunk- turrensede saldo fratrukket engangstiltag.   Kilde: Kommissionen, Eurostat. Kommissionen har  i lyset af Italiens offentlige  finanser  – i  overensstem- melse med Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten samt ECOFIN’s rap- port  til  DER  om  bedre  implementering  af  Stabilitets-  og  Vækstpagten  af 20.  marts  2005  (’SGP-aftalen’)  –  iværksat  proceduren  vedr.  uforholds- mæssigt  store  underskud  for  Italien  i  kraft  af  vedtagelsen  af  en  rapport under Traktatens artikel 104.3 den 7. juni 2005. En rapport fra Kommissionen under artikel 104.3 skal vurdere de offent- lige finanser i forhold til Traktatens kriterier for budgetdisciplin: - det  offentlige  budgetunderskud  må  ikke  overstige  3  pct.  af  BNP, medmindre  underskuddet  er  faldet  væsentligt  og  vedvarende  og  har nået et niveau, der ligger tæt på referenceværdien, eller overskridelsen af  referenceværdien  er  exceptionel  og  midlertidig  og  underskuddet fortsat ligger tæt på referenceværdien. - den offentlige bruttogæld må ikke overstige 60 pct. af BNP, medmin- dre  gælden  mindskes  tilstrækkeligt  og  nærmer  sig  referenceværdien med tilfredsstillende hastighed. Kommissionen  rapport  skal  ligeledes  tage  hensyn  til,  om  det  offentlige underskud overstiger de offentlige investeringsudgifter, samt til alle andre relevante faktorer, herunder landets økonomiske og budgetmæssige situa- tion på mellemlang sigt. Kriteriet vedrørende det offentlige budgetunderskud Kommissionen konstaterer, at Italiens overskridelse af 3-procentskriteriet for  underskuddet  ikke  skyldes  et  exceptionelt  økonomisk  tilbageslag  (der  i SGP-aftalen  defineres  som  negativ  vækst  eller  et  akkumuleret  produkti- onstab i en længere periode med meget lav vækst i forhold til potentialet).