Velkommen til Det Politisk-Økonomiske Udvalg - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Det Politisk-Økonomiske Udvalg holder normalt møde om torsdagen kl. 15.00 i værelse 2-080 (2. sal). Udvalget bistås af: Sekretariatschef Anne Wallberg tlf. 33 37 55 02 (e-mail [email protected]) og Assistent Sevgül Sabedinovski   tlf. 33 37 55 45 (e-mail [email protected]). Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Det Politisk-Økonomiske Udvalg er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere.  Udvalget  nedsættes  ved  begyndelsen  af  hver  folketingssamling,  jf.  Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og gennemførelsen   af   udvalgsarbejdet,   herunder   udarbejdelse   af   betænkninger   og   beretninger. Sekretariatet  forbereder  sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  m.v. og  bistår  evt.  formanden   med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at   Det  Politisk-Økonomiske  Udvalg behandler sager af principiel betydning for den politisk-økonomiske udvikling. Desuden  er  der  tradition  for,  at  udvalget  behandler  sager  inden  for  sagsområder ne:  Kongehuset, betaling af offentlige ydelser, Dagbladsnævnet, ligestilling og grønlandske og færøske forhold. Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2003 -04 holdt udvalget 8 møder. De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. De fleste møder er lukkede, men udvalget har mulighed for at holde åbne møder. Udvalget behandlede endvidere 3 lov- og 2 beslutningsforslag,  der bl.a. drejede sig om  ændring af årpenge for kronprins Frederik i forbindelse med dennes indgåelse af ægteskab  . Der blev stillet  32 spørgsmål  vedrørende  lov   -  og  beslutningsforslag  og   15 spørgsmål  på  alm.  del.  Desuden  fik Horsens Kommune foretræde for udvalget og redegjorde for deres synspunkter til lovforslag nr. L 38. I alt blev der omdelt ca. 156 bilag til Det Politisk-Økonomiske Udvalg. Bl.a.  for  at  få  inspiration  fra  andre  landes  reguleringsinitiativer  foretager  udvalget  studieture  til udlandet, normalt én  årlig rejse. Udvalgets aktivitet i 1. samling 2004-05 I folketingsåret 2004 -05 holdt udvalget 3 møder.
Udvalget   behandlede   1   lovforslag,   der   drejede   sig   om   årpenge   til    prinsesse   Alexandra   efter meddelelse om forestående skilsmisse fra  prins Joachim. Lovforslaget betød samtidig en reducering af prins Joachims årlige apanage med det tilsvarende beløb. I alt blev der omdelt ca. 23 bilag til Det Politisk-Økonomiske Udvalg. Desuden nåede udvalget inden udskrivelse af folketingsvalget ,  at beslutte at afholde en høring om de økonomiske konsekvenser ved den kommende kommunalreform. Ressortministerier Statsministeriet,    Finansministeriet    og    Socialministeriet    (Ligestillingsministeriet) er    udvalgets politiske ressortministerier. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål   om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder  om  lovforslag  eller  beslutningsforslag,  der  behandles  i  udvalget.  Udvalget  kan  i  den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i  samråd . Samrådet kan afholdes som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover  kan udvalget  f.eks.  bede  ministeren  om  en  teknisk  gennemgang  af  et  lovforslag,  afholde  høringer  og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen   - lovprogrammet  -  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at  fremsætte  i løbet af samlingen på udvalgets område. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget modtager  udvalget  kopi  af  svarene  samt  et  høringsnotat,  der  typisk  redegør  for  re ssortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget,  sættes  det  på    dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlæ gger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en betænkning om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  da gsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.
Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdel es til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller  man  kan  afslutte  et  ikke   færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag 1 er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under f.eks. lovforslags 2. og 3. behandling. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter    vedrørende    udvalgets    almindelige    kontrol    med    regeringen,    dvs.    alm.    del    – dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål.   Alm.   del  -nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 2004-05, 2. samling. Det er endvidere muligt at abonnere elektronisk på bilagene ved at tegne abonnement på Nettinget. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for Det Politisk-Økonomiske Udvalg Medlemslandenes fagministre mødes løbende på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i ECOFIN-rådet . EU-noter Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren udarbejde udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Det  Politisk-Økonomiske  Udvalg  modtager  i  hver  samling  en  række  invitationer  til  at  deltage  i høringer  og  konferencer.  Når  udvalget  modtager  en  invitation,  hvor  deltagelse  er  gratis,  omdeles denne,  og  de  enkelte  medlemmer  tilmelder  sig  direkte  til  arrangøren.  Hvis  der  er  tale  om  et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning kontakt udvalgssekretæren. Derudover   henvises   til   Håndbog   i   folketingsarbejdet   og   Kvalitetshåndbogen,   som   findes   på Nettinget.
BILAG Der henvises tillige til følgende relevant links og dokumenter om udvalgets sagsområder: ressortministerier oversigt over litteratur og tidsskrifter/biblioteket væsentligste   organisationer,   som   afgiver   høringssvar   til   lovgivning   indenfor   udvalget sagsområder  (eks.:  organisationer,  der  har  været  hørt  ve d  et  større  lovforslag  inden  for udvalgets ressort) relevante EU-links Nedenfor er endvidere en beskrivelse af redskaber der kan være relevante under f.eks. lovforslags 2. og 3. behandling. Ordførerens muligheder mellem 2. og 3. behandlingen: Der   kan   afgives   en   tillægsbetænkning   om   forslaget,   hvori   ordføreren   kan   få   tilføjet ændringsforslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt få indskrevet en evt. ny stillingtagen til afstemningen ved 3. behandlingen. Ordføreren kan fremsætte et nyt ændringsforslag uden for betænkningen med bemærkninger til forslaget Der  er  også  mulighed  for  at  få  særlige  dokumenter,  typisk  spørgsmål  til  ministeren  og dennes  svar  optrykt  som  bilag  til  tillægsbetænkningen.  Udvalgssekretariatet  skal  angive hvilke partier der står bag ønsket om optryk af sådanne særlige bilag og dokumenter. Man  kan  afslutte  et  ikke  færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Et forslag kan trækkes tilbage eller stilles i bero af forslagsstiller. Ordførerens muligheder under 3. behandlingen: Ordføreren  har  mulighed  for  at  bede  om  ordet  under  3.  behandlingen  og  herunder  evt. redegøre for sin stillingtagen eller stille (mundtlige) spørgsmål til ministeren om forslaget Ved afstemningen under 3. behandlingen vedtages eller forkastes forslaget.