OSCE's parlamentariske Forsamling 2004-05 (2. samling)
OSCE Alm.del Bilag 24
Offentligt
2609486_0001.png
OSCE's
parlamentariske Forsamling
(2. samling)
OSCE alm. del - Bilag 24
Offentligt
Udenrigsministeriet
April 2005
Redegørelse til Folketinget om
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0002.png
Resume
Værdier som demokrati, menneskerettigheder og retsstatsprincipper står stærkt i OSCE-
acquis'et, men det afgørende i det konkrete arbejde er at omsætte disse værdier til handlinger. I
en række af SNG-landene er der på dette område stagnation eller tilbageskridt. Den fælles
optimisme synes derfor i stigende grad at være erstattet af en voksende øst-vest skillelinie om
forståelsen af de grundlæggende demokratiske værdier.
Reform af OSCE blevet det store tema. Rusland — støttet af flere SNG-lande — har det
forgangne år gennem målrettet kritik presset på for grundlæggende forandringer af OSCE.
Kritikken retter sig især mod OSCE's fokus på den menneskelige dimension og feltmis-
sionernes arbejde. Rusland ønsker en større vægtning af den politiske/militære og den
økonomiske/miljømæssige dimension. EU og USA står fast på, at arbejdet under den
menneskelige dimension på ingen måde må undermineres.
Særligt har OSCE's valgobservationer tiltrukket sig opmærksomhed i det forgangne år. Kritiske
OSCE rapporter om forløbet af valg i bl.a. Rusland, Belarus og andre SNG-lande samt ikke
mindst begivenhederne i Georgien, Ukraine og Kirgisistan har sat fornyet skub i Ruslands
hårde kritik af OSCE's valgobservationsvirksomhed.
På ministerrådsmødet i Sofia i december 2004 var fronterne trukket skarpt op. Pga. russisk
modvilje mod tekstforslag om konflikterne i Moldova og Georgien kunne der ikke vedtages en
fælles politisk erkla-ring. Mødet sluttede i stedet med en formandskabsudtalelse. Atmosfæren i
OSCE har været forsuret efter Sofia, og Rusland har længe blokeret for vedtagelse af OSCE's
2005-budget.
Trods disse problemer har 2004 budt på gode fremskridt. Der er vedtaget vigtige beslutninger
vedrørende bekæmpelse af terrorisme, menneskehandel samt intolerance, racisme og
antisemitisme. Der er også blevet vedtaget en ligestillingshandlingsplan, der sikrer, at
kønsaspektet inddrages alle relevante steder, ligesom planen inkorporerer principperne i FN's
sikkerhedsrådsresolution 1325 om kvinders rolle i sikring af fred og sikkerhed.
OSCE har styrket samarbejdet med partnerlandene i Asien og den sydlige Middelhavsregion og
har taget initiativ til at styrke samarbejdet med Europarådet.
OSCE's 17 feltmissioner på bl.a. Balkan, i Kaukasus og i Centralasien er en af organisationens
afgørende styrker. Her udfører omkring 3.500 medarbejdere et stort praktisk arbejde for
demokratisering, menneskerettigheder, god regeringsførelse samt ikke mindst forebyggelse af,
bilæggelse af og genopbygning efter konflikter.
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0003.png
1. Indledning
I år fylder CSCE/OSCE 30 år. Det vil blive markeret af de 55 medlemslande i august i
Helsinki, hvor det hele begyndte. Meget er sket siden da. Muren er faldet, og OSCE har op
gennem 1990'erne bidraget til demokratisering og stabilitet i en række nye stater. OSCE har
spillet en vigtig rolle som dialogforum og normdanner inden for de tre dimensioner på det
sikkerhedspolitiske/militære, det økonomiske/miljømæssige og det menneskeretlige område.
Værdier som demokrati, menneskerettigheder og retsstatsprincipper står stærkt i OSCE-
acquis'et, men det afgørende i det konkrete arbejde er at omsætte disse værdier til handlinger. I
en række af SNG-landene er der på dette område stagnation eller tilbageskridt. Den fælles
optimisme synes derfor i stigende grad at være erstattet af en voksende øst-vest skillelinie om
forståelsen af de grundlæggende demokratiske værdier.
2. Pres for reformer
OSCE har de senere år gjort en betydelig og løbende indsats for at tilpasse sig de nye
sikkerhedspolitiske realiteter i Europa. På ministermødet i Maastricht i 2003 blev en ny
sikkerhedsstrategi for organisationen vedtaget, og den optrappede indsats mod terrorisme,
menneskehandel og intolerance viser, at OSCE har gode svar på dagens nye trusler gennem
indsatser, der ikke kun er rettet "øst for Wien". Med henblik på at styrke OSCE's effektivitet
har bl.a. Danmark arbejdet for en række organisatoriske ændringer, men i dansk optik er der
ikke belæg for nogen fundamental ændring af organisationen, som den kendes i dag.
Alligevel er reform af OSCE blevet det store tema. Rusland — støttet af flere SNG-lande — har
det forgangne år gennem målrettet kritik vedvarende og systematisk presset på for
grundlæggende forandringer af OSCE. Kritikken retter sig især mod OSCE's fokus på den
menneskelige dimension og feltmissionernes arbejde, der ses som indblanding i interne
anliggender. Rusland og SNG-lande argumenterer for en ændret balance på to fronter:
geografisk og emnemæssigt. Geografisk finder man det primære fokus på landene "øst for
Wien" urimelig. Emnemæssigt ønsker man en større vægtning af den politiske/militære og den
økonomiske/miljømæssige dimension. Hermed skal reelt forstås en nedtoning af OSCE's
arbejde med staternes overholdelse af menneskerettigheder og indførelse af demokratiske
reformer. En særlig kritik går på ODIHR (OSCE's Kontor for Demokratiske Institutioner og
Menneskerettigheder), der beskyldes for "dobbeltstandarder" ved valgobservationer, se
nedenfor.
Kritikken er mest markant blevet fremført i to erkla-ringer fra en større kreds af SNG-lande.
Moskva-erklæringen udsendt den 3. juli 2004 fremstår som en bred kritik af OSCE for at have
svigtet balancen fra Helsingfors-slutakten. Den retter en række stærke anklager mod organi-
sationen og indeholder bl.a. en problematisk henvisning til "princippet om ikke-indblanding i
andre landes interne anliggender". Astana-erklæringen fra 15. september 2004 bygger videre
herpå — om end i en mere forsonlig tone - og kommer med konkrete forslag til ændring af
dagsorden inden for OSCE, herunder gennem specifikke forslag om indsatser for fri
bevægelighed (visa) og frihandel.
1
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0004.png
En række praktisk/administrative forslag fremsat af det bulgarske OSCE-formandskab i løbet
af efteråret 2004 var ikke acceptable for bl.a. EU og forholdt sig heller ikke til SNG-kredsens
mest centrale kritikpunkter. EU understregede, at man gerne gik i dialog om tilpasning af
OSCE, men ikke på bekostning af arbejdet med menneskerettigheder og demokrati. Det blev
endvidere påpeget, at mange aktuelle, vigtige OSCE emner allerede var tværdimensionelle,
herunder terrorisme, grænseforvaltning, menneskehandel og racisme/intolerance, og at der
inden for de seneste år i OSCE var blevet vedtaget flere dokumenter, der imødekom russiske
synspunkter om forstærket indsats i den politiske/militære og den økonomiske/miljømæssige
dimension, herunder den nye økonomiske strategi. EU pegede derimod på organisatoriske
forhold, som med fordel vil kunne styrkes, herunder f.eks. sekretariatet, generalsekretærens
rolle og mere gennemsigtige udnævnelsesprocedurer.
Som et kompromis er reformdiskussionen nu placeret i en vismandsgruppe på 7 personer, der
skal komme med strategisk input til tilpasningsprocessen og tilføre den ny dynamik.
Vismandsgruppen har i februar 2005 indledt arbejdet, og gruppens anbefalinger skal foreligge i
slutningen af juni 2005. Anbefalingerne skal herefter drøftes på højniveau-møder mellem
deltagerstaterne, før de 55 udenrigsministre skal tage endelig stilling ved ministermødet i
Ljubljana i december 2005. Gruppen ledes af den tidligere norske udenrigsminister Knut
Vollebæk. De øvrige medlemmer er: Nikolai Afanasjevski (Rusland), Hans van den Broek
(Holland), Wilhelm H6ynck (Tyskland), Kuanysh Sultanov (Kazakstan), Richard S. Williamson
(USA) samt Miomir Zuzul (Kroatien). Listen tæller dermed flere tidligere udenrigsministre, en
tidligere OSCE-formand samt en tidligere generalsekretær for OSCE.
Det er uldart, om vismandsgruppen vil kunne nå til enighed om tiltag, der vil kunne stilne den
russiske utilfredshed, idet EU og USA står fast på, at arbejdet under den menneskelige
dimension på ingen måde må undermineres. Vismandsgruppearbejdet vil derfor nok kun på
kort sigt bringe relativ ro over reformdiskussionen. Samtidigt er det vigtigt at undgå, at
kritikken af OSCE kommer til at dominere OSCE's dagsorden i flere år fremover på
bekostning af andre og vigtigere politikområder.
3. Blandede resultater ved ministermødet i Sofia
Allerede før ministerrådsmødet i Sofia i december 2004 stod det klart, at fronterne var trukket
skarpt op. Sofia bød ikke på kvantespring, men dog alligevel gedigne resultater, herunder på
terrorismeområdet og i bekæmpelsen af intolerance, se særskilte afsnit nedenfor.
Pga. russisk modvilje mod tekstforslag om konflikterne i Moldova og Georgien samt omtale af
CFE-traktaten og de russiske tilbagetræknings-forpligtelser i Moldova og Georgien indgået på
Istanbul-topmødet i 1999 kunne der ikke vedtages en fælles politisk erklæring. Ministermødet
fandt sted lige op til omvalget i Ukraine. Russisk frustration over udviklingen og OSCE-
valgobservationens rolle heri betød, at Rusland blokerede for et ukrainsk forslag om en
Ukraine-erklæring, som blev kraftigt støttet af EU og USA. Mødet sluttede i stedet med en
formandskabsudtalelse.
2
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0005.png
Dermed blev Sofia en gentagelse af Maastricht-mødet året før, hvilket ikke var noget dårligt
udfald og langt at foretrække frem for en svag tekst. Ministerrådsmøderne er ofte endt uden
politisk erklæring, således også i København i 1997. Det er ikke noget særsyn heller i andre
organisationer. Det vigtige er den russiske argumentation herfor. I Sofia gjorde Rusland det
klart, at man ikke accepterede indtrængen i, hvad man betragter som sin geografiske
indflydelsessfære, og at man ikke accepterede at blive belært i spørgsmål under den
menneskelige dimension — menneskerettigheder, demokratiudvikling og institutionsopbygning.
Atmosfæren i OSCE har været forsuret efter Sofia. Rusland har blokeret for vedtagelse af
OSCE's budget for 2005 og nye fordelingsnøgler for deltagerstaternes bidrag til organisationen.
Organisationen har derfor siden årsskiftet fungeret på grundlag af udskrevne bidrag baseret på
2004-budgettet. Medio april lykkedes det dog USA at opnå russisk accept af princippet om
"roll-over" af 2004-budgettet og de gældende fordelingsnøgler, hvorfor der nu synes at være
gode muligheder for en snarlig formel vedtagelse af 2005-budgettet. Dermed er problemerne
dog ikke løst. OSCE-landene skal senest ved årsskiftet blive enige om nye fordelingsnøgler, og
det kan forventes, at sagen vil blive kædet sammen med de igangværende drøftelser om reform
af OSCE og opfølgningen på vismandsgruppens arbejde.
Rusland har endvidere veto'et en forlængelse af OSCE grænseovervågningsmission i Georgien
(BMO) trods et udtalt ønske herom fra Georgien. OSCE har siden 1999 haft en mission på den
georgiske side af den georgisk-russiske grænse for at kunne observere og rapportere om
bevægelser over den politisk sensitive grænse mellem Georgien og de russiske republikker
Ingusjetien, Tjetjenien og Dagestan. Ønsket om lukning begrundedes af Rusland med en
forbedring af situationen generelt ved grænsen og en forbedring af det praktiske samarbejde
mellem georgiske og russiske grænsevagter. Det nævnedes også, at BMO'en efter russisk
opfattelse havde været kendetegnet ved høje omkostninger, lav effektivitet samt en ikke-
tilfredsstillende rapportering. Med Rusland som mærkbar undtagelse var der blandt de 54
øvrige deltagerstater enighed om, at BMO'en havde fungeret godt i henhold til sit hovedformål:
at virke tillidsskabende og stabiliserende ikke alene for Georgien, men for hele regionen. Det er
efterfølgende ikke lykkedes at formå Rusland til at etablere et egentligt alternativ til BMO'en,
idet Rusland har gjort det klart, at man betragter dette spørgsmål og en række lignende som et
bilateralt anliggende og ikke ønsker multilaterale løsninger herpå, eller i hvert fald alene
multilaterale løsninger, som man har en afgørende indflydelse på. Rusland har dog accepteret, at
OSCE i 2005 gennemfører træningsaktiviteter for georgiske grænsevagter.
4. Fremskridt i gennemførelsen af den nye sikkerhedsstrategi
Trods ovenstående problemer har 2004 budt på gode fremskridt med gennemførelsen af
OSCE's nye sikkerhedsstrategi, der blev udarbejdet under dansk ledelse og vedtaget på
ministerrådsmødet i Maastricht i 2003. Det gælder ikke mindst OSCE's indsats mod terrorisme
— en styrkelse Danmark aktivt har støttet.
I lyset af Danmarks medlemskab af FN's sikkerhedsråd og formandskab for FN's komite for
terrorbekæmpelse (CTC) lægges fra dansk side særlig vægt på et styrket samarbejdet mellem
3
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0006.png
CTC og regionale organisationer som f.eks. OSCE. OSCE har den komparative fordel inden
for terrorismebekæmpelse, at organisationen i sit virke er i stand til at agere inden for alle
aspekter af terrorisme, lige fra politiske aspekter via konfliktresolution til de tekniske aspekter i
form af reduktion af risici. Herudover kan OSCE med sit indgående kendskab til lokale
situationer, ikke mindst på grund af tilstedeværelsen i feltmissionerne i bl.a. Centralasien,
Kaukasus og det vestlige Balkan, yde FN direkte assistance med evalueringen af staters
fremskridt med deres mekanismer til terrorismebekæmpelse.
OSCE's Action Against Terrorism Unit i Wien (ATU) arbejder tæt sammen med CTC og FN's
Office for Drugs and Crime (UNODC) på arbejdsniveau for at koordinere opgavefordelingen
og dermed undgå overlapning. ATU sørger sammen med feltmissionerne for at arrangere
workshops inden for terrorismebekæmpelse med inddragelse af eksperter på området på enten
nationalt eller regionalt niveau. Hertil kommer afholdelsen af workshops i Wien om udvalgte
emner.
På ministerrådsmødet i Sofia vedtog udenrigsministrene beslutninger om en indsats for
containersikkerhed, om bekæmpelse af terrororganisationers brug af Internettet samt om
rapportering af tabte/stjålne pas til Interpol. Med disse beslutninger etableres — eller skabes en
platform for at etablere — nogle standarder, som udstrækkes til alle 55 OSCE-lande.
5. Den politiske/militære dimension
Disse beslutninger suppleres af tiltag på det militære område. Arbejdet i Forum for
Sikkerhedssamarbejde (FSC) er mundet ud i tre initiativer, der alle har relevans for
terrorbekæmpelse: Der er vedtaget retningslinier vedr. begrænsninger i eksport af skulderbårne
jord-til-luft missiler (MANPADS), der udgør en betydelig trussel mod den civile luftfart,
retningslinier for anvendelse af slutbrugercertifikater i forbindelse med eksport af håndvåben
og lette våben samt retningslinier for kontrol med formidling af våbenoverførsler.
Endvidere er der vedtaget en beslutning om implementering af OSCE's dokument om lagre af
konventionel ammunition. Dette er et område, som Danmark lægger betydelig vægt på, og
Danmark har påtaget sig en ledende rolle i forbindelse med forberedelsen af et planlagt ammu-
nitionsdestruktionsprojekt i Kaliningrad Oblast i Rusland.
Arbejdet i den militære dimension vil fortsat fokusere på udmøntningen af sikkerhedsstrategien
og forberedelserne til afholdelsen af den årlige sikkerhedskonference i juni 2005. Der er et
udbredt ønske om at afholde et seminar om militære doktriner med militær deltagelse på
højeste niveau. Initiativet skal ses som en konsekvens af de meget store forandringer, der finder
sted i anvendelsen af militære doktriner, og som især er muliggjort af udviklingen i informa-
tionsteknologien.
Danmark er aktivt involveret i den fortsatte implementering af det våbenbegrænsende og
tillidsskabende samarbejde, som administreres i rammen af OSCE. Det drejer sig om Open
Skies-traktaten og CFE-traktaten samt Wien-dokumentet om tillids- og sikkerhedsskabende
4
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0007.png
foranstaltninger. En særlig indsats ydes fra dansk side i relation til CFE-traktatens gennem-
førelse, hvor arbejdsgruppen om opdatering af protokollen om traktatomfattet materiel finder
sted under dansk formandskab. Arbejdet er inde i den afgørende fase, som vil vise, om det for
første gang siden traktatens ikrafttræden i 1992 vil lykkes at opnå enighed herom.
6. Den økonomiskeimiliømæssige dimension
Dagsordenen for aktiviteterne i den økonomiske dimension i 2004 er i vid udstrækning fastsat
af det strategidokument for OSCE's økonomiske dimension, der blev vedtaget på Ministerråds-
mødet i Maastricht i 2003. Man koncentrerer sig om områderne økonomisk samarbejde, god
regeringsførelse, udvikling af små og mellemstore virksomheder, bekæmpelse af menneske-
handel, menneskelig kapacitetsopbygning og bæredygtig udvikling. Også styrkelse af det årlige
Økonomiske Forum diskuteres.
Der er lagt særlig vægt på at forbedre mulighederne for tidlig varsling i forbindelse med truende
problemer af økonomisk eller rniljømæssig karakter. På Ministerrådsmødet i Sofia blev der
undertegnet et Memorandum of Understanding om samarbejdet mellem OSCE og UNECE
(FN's Økonomiske Udvalg for Europa). Der blev endvidere vedtaget en beslutning om
bekæmpelse af korruption.
7. Den menneskelige dimension
I de senere år har der været meget fokus på problemstillinger, der er mindst lige så relevante
vest som øst for Wien (heriblandt intolerance, menneskehandel og injurielovgivning). Disse
emner behandles fortsat, men der er igen kommet fokus på kerneområderne under OSCE's
menneskelige dimension: Fremme af demokrati, frie valg og de grundlæggende frihedsrettig-
heder. Der gøres en særlig indsats for øget opmærksomhed på staternes overholdelse af OSCE-
forpligtelser inden for områder som mediefrihed, retfærdig rettergang, bekæmpelse af tortur,
valg og menneskerettighedernes overholdelse også i kampen mod terrorisme. Særmøder om
disse emner har stor bevågenhed. Deltagelsen i den årlige menneskerettighedskonference i
Warszawa slog i 2004 nye rekorder, og særligt fra de kaukasiske og centralasiatiske lande mødte
et stort antal NGO'er op.
En række kritiske OSCE/ODIHR-udtalelser vedrørende valg i bl.a. Rusland, Belarus og andre
SNG-lande samt ikke mindst begivenhederne i Ukraine, hvor rapporterne fra ODIHR var en
vigtig faktor, har sat fornyet skub i Ruslands (og Belarus') hårde kritik af OSCE/ODIHR's
valgobservationsvirksomhed. Rusland anklager vedvarende ODIHR for at anvende "dobbelt-
standarder", når valg skal observeres, idet der henvises til, at kritikken af valg i "øst" er
uforholdsmæssig hård i forhold til kritikken af valg i "vest". Danmark og de øvrige vestlige
lande argumenterer for, at det drejer sig om et fundamentalt OSCE-område, hvorom der i over
et årti har hersket enighed, at alle lande i 1990 i København frivilligt påtog sig valgforpligtel-
serne, der er ens for alle, og at det er overholdelse af forpligtelserne og ikke observationen, der
har ændret sig - fotografiet, ikke fotografen. Indsatsen i Ukraine har netop bekræftet ODIHR's
afgørende rolle i at sikre, at mennesker kan vælge deres ledere på en fri og fair måde.
5
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0008.png
Meningsforskellene består, men har ført til fornyet opmærksomhed om den menneskelige
dimensions værdier og resultater og en fra vestens side stærk opbakning bag ODIHR.
Indsatsen mod diskrimination og racisme har stået centralt i OSCE's arbejde i 2004. Tre store
konferencer inden for tolerance-området — Berlin (antisemitisme), Paris (hate speech på
Internettet) og Bruxelles (racisme, fremmedhad og diskrimination) — har sat fokus på emnet.
For at sikre effektiv opfølgning af disse konferencer er der udpeget tre særlige repræsentanter,
som skal styrke OSCE's indsats vedrørende hhv. antisemitisme (tyske Bundestag-medlem Gert
Weissldrchen), diskrimination mod muslimer (tidligere tyrkiske OSCE-ambassadør Omur
Orhun) og intolerance, fremmedhad og diskrimination generelt, herunder mod kristne (irske
formand for European Monitoring Center on Racism and Xenophobia's (EUMC) bestyrelse
Anastasia Crickley). Samtidigt har Spanien tilbudt værtskab for en opfølgende konference, der
vil finde sted i Cordoba den 8.-9. juni d.å.
8. Feltmissionernes vigtige arbejde
OSCE's 17 feltmissioner på bl.a. Balkan, i Kaukasus og i Centralasien er en af organisationens
afgørende styrker. Her udfører omkring 3.500 medarbejdere et stort praktisk arbejde for
demokratisering, menneskerettigheder, god regeringsførelse samt ikke mindst forebyggelse af,
bilæggelse af og genopbygning efter konflikter.
Omfanget af aktiviteter er lige så bredt som OSCE's sikkerhedsbegreb. I Kosovo har OSCE-
missionen, der er en del af FN's internationale administration, eksempelvis opbygget en politi-
skole, der nu har uddannet 7.000 politifolk fra alle etniske grupper. I Kroatien hjælper
missionen med flygtninges tilbagevenden og med overvågning af retssager mod krigsforbrydere.
I Belarus søger missionen at understøtte den vigtige opbygning af et civilsamfund. I Ukraine
hjælpes de demokratiske reformer på vej. I Georgien bistår OSCE med konfliktmægling og
militære observatører i konfliktzonen i Sydossetien. I Tadjikistan er missionen involveret i
minerydning. I Kazakstan får myndighederne assistance til at udvikle et mere humant fængsels-
væsen. Hver missions arbejdsområde og konkrete projekter er tilpasset situationen og behovet i
værtslandet.
9. Andre tværgående indsatser
En arbejdsgruppe har arbejdet på at styrke samarbejde med OSCE's partnerlande. Fra dansk
side lægges særlig vægt på relationerne til Middelhavspartnerne (Marokko, Algeriet, Tunesien,
Egypten, Israel og Jordan). Middelhavsseminaret i Sharm El Sheikh i Egypten i november 2004
viste et fortsat engagement også fra de regionale regeringers side. Danmark har på mere
uformelt plan taget initiativ til et workshop-projekt på akademisk/tænketank-niveau, hvor
OSCE's erfaringer særligt på demokratiseringsområdet drøftes med repræsentanter fra
partnerlandene. En første workshop organiseret af Dansk Institut for Internationale Studier
(RIIS) og den tyrkiske tænketank TESEV fandt sted i Istanbul i marts 2005.
OSCE har endvidere taget initiativ til at styrke samarbejdet mellem OSCE og Europarådet. Der
er etableret en særlig koordinationsgruppe, der bl.a. har til opgave at forberede et samarbejds-
6
OSCE, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 24: Redegørelse til Folketinget om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE)
2609486_0009.png
dokument, der skal vedtages på Europaråds-topmødet i Warszawa i maj 2005, herunder om en
fælles indsats for bekæmpelse af terrorisme, menneskehandel og intolerance. Også med andre
internationale organisationer som EU,NATO og FN samarbejder OSCE tæt såvel centralt som
i felten. På det vestlige Balkan har OSCE og EU eksempelvis en lang række overlappende
prioriteter, og OSCE's store feltmissioner i regionen arbejder derfor nært sammen med EU's
institutioner lokalt og i Bruxelles.
I Sofia vedtog ministrene en ny ligestillingshandlingsplan for OSCE, der i højere grad anvender
mainstreamings-princippet med henblik på at sikre, at kønsperspektivet inddrages alle steder,
hvor det er relevant. Danmark bidrog sammen med Norge og Sverige til, at FN's
Sikkerhedsråds resolution. 1325 om kvinders rolle i sikring af fred og sikkerhed blev afspejlet i
handlingsplanen.
Arbejdet med at gennemføre målene i Maastricht-handlingsplanen vedr. bekæmpelse af
menneskehandel er kommet godt i gang og fortsættes, bl.a. i arbejdsgruppen vedr. ligestilling og
menneskehandel. Formandskabets særlige rådgiver vedr. bekæmpelse af menneskehandel, tidl.
østrigske ligestillingsminister Helga Konrad, har afholdt en række møder, heriblandt et
højniveaumøde om handel med børn i marts i år. I Sofia blev det vedtaget at udarbejde et
anneks til handlingsplanen, der specifikt skal rette sig mod handel med børn.
På det administrative område har OSCE opnået store rationaliseringer de seneste år som følge
af en omfattende reformproces. Hjørnestenen er et nyt, integreret IT-system (IRMA), i hvis
udvikling OSCE's danske IT-chef har spillet en central rolle. Systemet har strømlinet feltmis-
sionerne og Sekretariatets styring af aktiviteter og projekter. I perioden fra 2002 til 2006 ventes
der en reduktion af OSCE's administrative omkostninger i størrelsesorden 30%.
10. Den Parlamentariske Forsamling
Den Parlamentariske Forsamling (PA) valgte i år en ny præsident, det amerikanske kongres-
medlem Alcee Hastings (Florida), og måtte sige farvel til briten Bruce George, der gennem sit
mangeårige engagement i fremme af OSCE's værdier nød stor respekt, også på regeringsside.
Fra dansk side støtter man, at samarbejdet mellem PA og regeringssiden øges. Til dette formål
stod OSCE-delegationen bl.a. for et møde mellem de danske parlamentarikere og PA's forbin-
delseskontor i Wien under vintersamlingen i 2004.
Den Parlamentariske Forsamling beskæftiger sig med mange af de samme områder som det
Permanente Råd af regeringsrepræsentanter i Wien. PA har i samarbejde med ODIHR ydet en
stor indsats i forbindelse med de mange valg i OSCE-området, ikke mindst i efteråret 2004,
hvor valget i Ukraine var det mest bemærkelsesværdige.
7