Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
MPU Alm.del Bilag 62, FLF Alm.del Bilag 45
Offentligt
FLF
Bilag 62
Udvalget
Alm.del - Bilag 45,MPU Alm.del -Offentligt
for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri,
PROFESSOR, DR. /UR. PETER PAGH
FLF alm. del - Bilag 45
KØBENHAVNS UNIVERSITET, JURIDISK FAKULTE
MPU alm.
del - bilag 62
Offentlig
2
141)F317ifsENW3v i312.7
r1
TLF (PRIVAT): 43 44 12 38
35 32 32 04
TELEFAX:
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Christiansborg
1218 København K
Den 9. marts 2005
Vedr. Hamstring af miljøgodkendelser og EU's miljøregler
I anledning af de seneste dages medieomtale af landmænds "hamstring" afmiljøgodkendelser synes
der at være behov for at afklare, hvad der egentlig er problemerne, hvorfor jeg med nærværende
henvendelse tillader mig at ulejlige udvalget.
Ifølge medierne skulle de gældende regler betyde, at landmænd (og især større husdyrbrug) for
tiden kan hamstre miljøgodkendelser, som det offentlige herefter er nødt til at købe tilbage for at
overholde EU's miljøkrav. Som reaktion herpå har der forståeligt nok været forskellige forslag til
politiske tiltag for at standse denne aktivitet.
Problemet er, at mediernes udlægning af reglerne ikke er dækkende og har givet anledning til
alvorlige misforståelser. Disse misforståelser må for en ikke ubetydelig del tilskrives, at der
tilsyneladende hersker samme forvirring blandt de forvaltende myndigheder, hvilket igen må
tilskrives alvorlige mangler ved den danske gennemførelse af EU's miljøregler kombineret med en
ualmindelig rodet og utilgængelig lovgivning.
Inden Folketinget beslutter, hvorledes man vil reagere, forekommer det derfor nødvendigt kort
at præcisere, hvad der i dag er gældende ret. Jeg har valgt primært at fokusere på de såkaldte EU-
fuglebeskyttelses- og habitatområder samt vandmiljøet, men gør afslutningsvis nogle bemærknin-
ger om VVM-reglerne.
1. Efter de gældende danske regler (og EU's IPPC-direktiv) skal ændringer af større husdyrbrug
(typisk over 250 dyrenheder) have en miljøgodkendelse. En sådan godkendelse kan ikke gives, før
myndigheden på grundlag af en undersøgelse af de mulige virkninger på fuglebeskyttelsesområder
og habitatområder har sikkerhed for, at det ansøgte ikke kan skade disse lokaliteter. Der gælder
altså en omvendt bevisbyrde. Yderligere følger udtrykkelig af EU's IPPC-direktiv, at der ficke må
gives miljøgodkendelser, som medfører, at de af EU fastsatte krav til vandkvalitet overskrides.
Disse regler er ganske vist ficke gennemført helt præcist i den danske lovgivning, men er de regler,
som myndighederne skal anvende, da EF-domstolen har fastslået, at de anførte EU-regler har
direkte effekt og skal anvendes, når den nationale lovgivning mangler.
2. Når der er meddelt en miljøgodkendelse kan der efter de danske regler ikke stilles nye krav til
virksomheden i en periode på normalt 8 år, medmindre der foreligger nye oplysninger om
forureningens skadevirkning. Dette kaldes også retsbeskyttelsesperioden, som dog i særlige
tilfælde kan bedsættes til fire år. Når retsbeskyttelsesperioden er udløbet, kan der stilles yderligere