Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
MPU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2608786_0001.png
UDENRIGSMINIST
ERIET
Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
MPU Alm.del - Bilag 45
Offentligt
Miljø- og Planlæ
gningsudvalget
MPU alm. del - Bila
g 45
EUU KOM (2004) 07
16 — Bilag 1
Offentlig
Medlemmerne af Folketin
gets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2
DK-1448 Københav
nK
Tel. +45 33 92 00 00
Fax +45 32 54 05
33
E-mail: [email protected]
Telex 31292 ETR DK
Telegr. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. februar 2005
Til underretning for Folketin
gets Europaudvalg vedlægg
es Indenrigs- og
Sundhedsministeriets grun
dnotat om forslag til Rådet
s direktiv om overvåg-
ning af og kontrol med overfø
rsel af radioaktivt affald og
brugt brændsel,
KOM(2004) 716 final.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 45: Grundnotat om overvågning og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt brændsel, KOM(2004) 716 - endelig
2608786_0002.png
dsministeriet
Indenrigs- og Sundhe
Den 14. januar 2005
Grundnotat
om
af og kon-
direktiv om overvågning
Forslag til Rådets
brugt
af radioaktivt affald og
trol med overførsel
l.
brændsel -
Kom (2004) 716 fina
d.
1. Indledning og baggrun
04 et forslag til Rådets di-
msatte den 18. november 20
Kommissionen fre
ktivt affald og
trol med overførsel af radioa
kon
rektiv om overvågning af og
) 716 endelig.
brugt brændsel - KOM (2004
gældende direktiv
at afløse og erstatte det nu
Formålet med forslaget er
kontrol med over-
1992 om overvågning af og
92/3/Euratom af 3. februar
t ind i og ud af Fæl-
mellem medlemslandene sam
førsel af radioaktivt affald
i femte fase af SLIM-
Forslaget skal også ses som et led
lesskabet.
initiativet.
2. Retsgrundlag.
ikel 31 og 32 i Euratom-traktaten og
Forslaget er fremsat med hjemmel i art
eret flertal efter høring af Europa-
skal vedtages af Rådet med kvalific
Parlamentet.
3. Formål og indhold.
nugældende direktiv
ålet med forslaget er at opdatere det
Form
iderede strålebeskyttel-
/3/Euratom) i overensstemmelse med det rev
(92
ntrol med højaktive stråle-
sesdirektiv (96/29/Euratom) og direktivet om ko
ts vendelsesområde til
kilder (2003/122/Euratom) samt at udvide direktive an
sel til oparbejdning. Di-
også at omfatte overførsel af brugt nukleart brænd
nde beskyttelse af be-
rektivet skal med henblik på at garantere en passe
gementer ved at etable-
folkningen foreskrive passende administrative arran
med alle overførsler af
re et ensartet system for overvågning af og kontrol
radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel.
ioaktivt affald eller
Forslaget foreskriver således, at en overførsel af rad
ver forud-
brugt nukleart brændsel, der berører en anden medlemsstat, kræ
gående tilladelse af den kompetente myndighed i oprindelseslandet. En
sådan tilladelse må ikke gives, før de kompetente myndigheder i berørte
lande (modtagelseslandet og/eller eventuelle transitlande) har godkendt
overførslen, eventuelt på nærmere specificerede betingelser.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 45: Grundnotat om overvågning og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt brændsel, KOM(2004) 716 - endelig
2608786_0003.png
I tillæg hertil foreskriver forslaget, at der ikke må gives
tilladelse til overfør-
sel af radioaktivt affald eller brugt nukleart brændsel:
a) til et bestemmelsessted syd for 60° sydlig bredde, eller
b) til en partnerstat i Cotonou AVS-EF-partnerskabsafta
len, der ikke er
medlem af Fællesskabet eller
c) til et tredjeland, som ifølge de kompetente myndighede
r i oprindelses-
landet ikke har de tekniske, juridiske eller administrative
ressourcer til at
forvalte det radioaktive affald sikkert.
4. Nærhedsprincippet.
Formålet med forslaget er at ajourføre de gældende regl
er i direktiv 92/3
om overvågning af og kontrol med overførsel af radioaktivt
affald mellem
medlemslandene samt ind og ud af Fællesskabet. Samtidig
er formålet at
udvide reglernes anvendelsesområde til også at omfatte
overførsel af brugt
nukleart brændsel til oparbejdning. Kommissionen anfører, at
forslaget ikke
vil indebære grundlæggende ændringer i det eksisterende
system for ud-
stedelse af tilladelser, idet systemet imidlertid forenkles og
dermed effekti-
viseres. Det er Kommissionens opfattelse, at forslaget er i over
ensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmels
e med nær-
hedsprincippet.
5. Udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
6. Gældende danske regler.
Det nugældende direktiv 92/3/Euratom af 3. februar 1992
om overvågning
af og kontrol med overførsel af radioaktivt affald mellem
medlemslandene
samt ind i og ud af Fællesskabet er med hjemmel i lov nr.
94 af 31. marts
1953 om brug m.v. af radioaktive stoffer gennemført i dansk lovg
ivning med
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 969 af 13. decembe
r 1993 om in-
ternational overførsel af radioaktivt affald.
Statens Institut for Strålehygiejne under Sundhedsstyrelsen
fungerer som
dansk kompetent myndighed i henhold til direktivet.
7. Konsekvenser.
Den nuværende bekendtgørelse nr. 969/93 vil skulle revid
eres i overens-
stemmelse med den endelig udformning af det nye direktiv,
således at
denne også vil omfatte overførsler af brugt nukleart brændse
l til oparbejd-
ning samt de ny administrative procedurer.
Forslaget skønnes ikke at indebære statslige merudgifter.
8. Høring.
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdning
.
2
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 45: Grundnotat om overvågning og kontrol med overførsel af radioaktivt affald og brugt brændsel, KOM(2004) 716 - endelig
2608786_0004.png
t kendte hold-
Man er fra dansk side indtil videre ikke bekendt med offentlig
ninger til forslaget i andre medlemslande.
10. Foreløbig generel dansk holdning.
ktiv.
Danmark er generelt positivt indstillet over for forslaget til dire
e direktiv, me-
Forslaget har, som det også er gældende for det nuværend
førsler af
get begrænset betydning for danske forhold, da omfanget af over
område i
radioaktivt affald og brugt nukleart bændsel, der berører dansk
forslagets forstand, er ekstremt lille.
alg.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudv
dvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europau
3