Kommissorium for udvalget for planlæ gning og detailhandel
Ref. bvp
Den 23. september 2005
Baggrund for udvalgets nedsættelse
Planlovens nuværende bestemmelser om detailhandel blev vedtaget af Folketinget i 1997 og ændret i
2002. Det er målet med bestemmelserne, at planlægningen skal fremme en udvikling i de mange mi n-
dre og mellemstore bymidter, sikre at arealer til butiksformål udlægges, hvor der er god tilgængelighed
for alle trafikarter og fremme en samfundsmæssigt bæredygtig detailhandel sstruktur, hvor transportaf-
standene i forbindelse med indkøb er begrænsede.
I planlægningen anvendes tre styringsmidler: afgrænsning af bymidter og bydelscentre, maksimalt b u-
tiksareal for hvert område og maksimale butiksstørrelser, idet der skelnes melle m dagligvarebutikker
og butikker, der forhandler udvalgsvarer.
Erfaringerne med planlovens bestemmelser strækker sig over to regionplangenerationer, idet de fleste
amter udarbejdede tillæg til Regionplan 1997, som blev videreført i Regionplan 2001. Anden generati-
on er nu undervejs med den igangværende regionplanrevision 2005. Herefter vil kommunalreformens
nye lovbestemmelser træde i kraft.
Der er til stadighed ønsker om at etablere nye store butikker i udkanten af de 20 -30 største byer. Det
gælder såvel store dagligvarebutikker som store udvalgsvarebutikker, herunder butikker til særligt
pladskrævende varegrupper. Butikkerne forudsætter et stort opland og påvirker detailhandlen i et stort
område.
Branchen udvikler sig. Der opstår nye butikskoncepter fx butikker med en blanding af detailsalg og
servering og butikker med begrænset direkte salg men med store livsstils -udstillinger m.v. Handel
over internettet får stigende betydning. I forhold til visse butikstyper indenfor gruppen af butikker, der
alene forhandler særligt pladskrævende varegrupper, kan konstateres en glidning over imod flere og
flere varenumre, som ikke kan betegnes som særligt plad skrævende.
Med kommunalreformen kommer der færre og større kommuner. Flere kommuner vil inden for egne
græns er have såvel større byer som mindre byer, som vil indgå i en konkurrence. Kommunerne får
derfor også til opgave at vurdere og tage hensyn til de mange mindre byer og tværkommunale kons e-
kvenser af detailhandelsudbygningen. Som led i regeringens fokus på retssikkerhed og i forlængelse
af kommunalreformen er der behov for at sikre, at kommunerne administrerer planlovens detailhan-
delsregler på et ensartet grundlag.
Udvalgets opgaver
Udvalget skal tilvejebringe en vurdering af detailhandelsudviklingen siden vedtagelsen af lovens kapi-
tel om planlægning for butiksformål i 1997, herunder en vurdering af om bestemmelserne har haft den
tilsigtede virkning.
Udvalget skal med udgangspunkt i lovens formålsbestemmelser for detailhandelsplanlægningen og en
vurdering af udviklingstendenserne i branchen vurdere behovet for en justering af planlovens detail-
handelsbestemmelser for så vidt angår butiksstørrelser og muligheden for etablering af butikker uden
for bymidterne.
I udvalgets overvejelser skal indgå:
bykvalitetsaspekter, herunder hvorledes bymidternes kvaliteter og attraktionsværdi kan forbedres
og sikres med henblik på at tiltrække nye investeringer og nye borgere,