MILJØ   styrelsen                                                                                   Den 19. september 2005 Kemikalier            J.nr. 017-0054 NSH/MST, EHT/EUK GRUNDNOTAT   Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstoffet diuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler Resumé Kommissionen foreslår, at aktivstoffet diuron ikke optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget vurderes at få økonomiske konsekvenser for firmaer og visse erhverv, bl.a. juletræsdyrkere. Det vurderes, at forslaget har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark. 1. Status Et foreløbigt forslag til kommissionsbeslutning  “Commission Decision of [...] concerning the non - inclusion of diuron in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of authorisations for plant protection products containing that substance” er fremsendt til medlemsstaterne. Forslagene er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direkti   vet. Da der ikke er kommet endeligt forslag til Kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af diuron, har Folketingets Europaudvalg samt Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg ikke fået forelagt endeligt forslag til beslutning. Forslaget er blevet drøfte t på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 14.  -15. juli 2005. Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 22.- 23. september 2005. Det skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen beslutningerne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa   -
2 Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslagene uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslagene, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvi  s Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten. Da stoffet har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes. 2. Formål og indhold Diuron er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU   -landes pesticidmyndig- heder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedfo  r- mål ikke at optage aktivstoffet på bilag I til direktiv 91/414/EØF. EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport1 over risikovurderingen af diuron. Forslaget begrundes med, at der på det foreliggende grundlag ikke er vist sikker anvendelse for plantebeskyttelsesmidler med diuron. Der er usikkerhed bl.a. om  udvaskning til grund- vandet, og der er ikke vist sikker anvendelse for sprøjteføreren. Forslaget pålægger medlemsstaterne at ti   lbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder diuron som aktivt stof. Tidsfristen er ikke angivet i det foreløbige forslag, men den forventes at blive maksimalt 3 år efter beslutningens vedtagelse. Medlemsstaterne pålægges endvidere f   remover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til plantebeskyttelsesmidler med diuron efter direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end en endnu ikke angivet frist. 1 Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
3 3. Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser  : Som følge af forslaget vil diuron skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for hvilke der er ved  taget en kommissionsbeslutning om ikke-optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirekt ivet. Midler med diuron er godkendt i Danmark, men de er under fornyet godkendelse. Økonomiske og administrative konsekvenser  : Forslaget får økonomiske konsekv  enser for de firmaer, der markedsfører produkter med diuron, og Dansk Juletræsdyrkerforening har oplyst, at et forbud mod plantebeskyttelsesmidler med diuron forventes at få betydelig negativ økonomisk indflydelse på erhvervet. Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser. Beskyttelsesniveau: Det vurderes, at forslaget en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da methabenzthiazuron og alachlor bliver optaget på negativ listen i bekendtgørelsen om bekæmpelsesmidler. 5. Høring Forslaget har den 13. september 2005 været sendt i høring i miljøspecialudvalget. Dansk Industri havde ingen bemærkninger. Fagligt Fælles Forbund kan støtte den foreslåede holdning om ikke -optagelse af diuron. Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsage r ikke haft mulighed for at forholde sig til forslaget. Greenpeace støtter Kommissionens forslag. Greenpeace mener, at når der er fundet Diuron i grundvandet, er der ikke usikkerhed om, at diuron kan udvaskes til grundvandet. Det er dokumenteret. Stoffet bør hverken nu eller fremtiden optages i grundvandet.
4 6. Forhandlingssituation Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal. 7. Dansk holdning Danmark vurderer, at Kommissionens forslag er acceptabelt selv med en lang udfasningstid. Danmark har været den medlemsstat, der har vurderet diuron i EU, og det er Danmarks vurdering, at der formentlig kan vises sikker anvendelse med de nye studier. Beslutningen om ikke-optagelse er derfor mest af administrativ karakter for at kunne holde tidsfristerne i forordningen om revurdering. Hvis de nye studier ikke viser sikker anvendelse, er det Danmarks holdning, at diuron ikke skal optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF.