MINISTEREN J.nr. D 013-0426 Den 5.august 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 stillet af Folketingets Eur  o- paudvalg den 23. juni 2005 vedr. rådsmøde nr. 2670 (miljøministre) den 24. juni 2005. Spørgsmål nr. 11: Miljøministeren bedes  – som lovet på Europaudvalgets møde den 17. juni 2005 – oversende et notat om Europaparlamentets ændringsforslag til grundvandsdirektivet. Svar: Europaparlamentet stemte den 28. april 2005 om de ændringsforslag, der var blevet fremsat til forslaget til Europaparlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening (COM(550) endelig). Parlamen- tet vedtog 89 af de 123 fremlagte ændringer. De væsentligste ændringsforslag vedrører følgende: Vurdering af vandmængder Parlamentet foreslår ændringer af teksten, bl.a. i artikel 1, hvorved grund- vandsdirektivet inddrager mængdemæssige forhold og en vurdering af grundvandsressourcens størrelse. Kommissionen kan ikke acceptere disse ændringsforslag, da de ligger uden for grundvandsdirektivets område, jf. vandrammedirektivets artikel 17. Ændrings   forslagene er ikke gennemført i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005. Baggrundskoncentration og basisliniekoncentration Parlamentet foreslår ændringer i teksten i artikel 2 og 5, hvorefter ”ba g- grunds”- og ”basisliniekoncentrationer” af forurenende stoffer i grundvandet skal inddrages ved vurdering af grundvandets kemiske tilstand. Kommissio- nen kan i princippet acceptere parlamentets ændringsforslag. Begrebet ”baggrundskoncentration” er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. ju ni Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Tlf. 33 92 76 00 Fax 33 32 22 27 E-post (Internet): [email protected] www.mim.dk CVR-nr.: 12-85-43-58 EAN-nr.: 5798000862005
2 2005, bilag II, i forbindelse med fastsættelse af tærskelværdier for forur   enende stoffer i grund- vand. Begrebet ”basisliniekoncentration” er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning, hvilket bl.a. skyldes faglige vanskeligheder ved at fastsætte dækkende   talværdier i pra ksis. Tærskelværdier/kvalitetskrav Parlamentet ønsker en ændring af teksten, hvorved man sletter begrebet ”tærskelværdier”. Derved ville der ikke i grundvandsdirektivet blive skelnet mellem de kvalitetskrav, som fastsæ t- tes på EU-niveau, og de kvalitetskrav, som fastsættes af medlemsstaterne på lokalt niveau. Kommissionen gør i den forbindelse opmærksom på behovet for klart at kunne skelne mellem disse to typer af miljøkrav. I Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 er begrebet ”tærskelværd    i- er” bibeholdt. Kvalitetskrav for nitrat Parlamentet ønsker en ændring af teksten som sikrer, at der fortsat eksisterer en forpligtelse til at iværksætte foranstaltninger efter nitratdirektivet, hvis dette er påkrævet efter dette direktiv, også for de grundvandsforekomster, som overholder grundvandsdirektivets krav til ”god til- stand”. Dette ændringsforslag kan accepteres af Kommissionen. Ændringsforslaget er ge nnem- ført i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 ved en henvisning til de programmer og aktivi  teter, som er omfattet af nitratdirektivet, jf. bilag I. Kvalitetskrav for pesticider Parlamentet ønsker, at kvalitetskravet for summen af pesticider på 0,5 mikrogram pr. liter, der stammer fra drikkevandsdirektivet, bliver indføjet i grundvandsdirektivet , bilag 1. Kommissionen kan acceptere dette ændringsforslag. Dette er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005. Endvidere foreslår parlamentet, at man for de pesticider, hvor der i drikkevandsdirektivet eksi- sterer et strengere kvalitetskrav end 0,1 mikrogram pr. liter, anvender dette kvalitetskrav. Dette ændringsforslag kan ikke accepteres af Kommissionen, idet pesticiddirektivets regler her fortsat gælder. Ændringsforslaget er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005. Parlamentet ønsker desuden, at man undgår den såkaldte ”one out – all out”-situation, hvor overskridelse af kvalitetskrav i et enkelt overvågningspunkt medfører, at en grundvandsfor e- komst skal klassificeres som havende ”ringe tilstand”, idet resultatet ville bl ive et ”vildledende syn på grundvandskvaliteten generelt”. Parlamentet sletter derfor som ændringsforslag en fo d- note til bilag I, som vil have denne effekt. Dette ændringsforslag kan accepteres af Kommissi o- nen, da det er i ”fuld overensstemmelse med rammedirektivets bestemmelser”. Parlamentets ændringsforslag er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005. Kriterier for vurdering af grundvandets kemiske tilstand Parlamentet foreslår som en ny artikel 3, stk. 1b, kriterier for, hvornår en grundvandsforekomst klassificeres som værende i hhv. ”god” eller ”ringe tilstand” under henvisning til, at der altid er behov for ”en ekspertbedømmelse”. Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforsl   a- get, som i revideret form er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
3 Parlamentet foreslår, som en ny artikel 3a, kriterier til sikring af, at medlemsstaterne foretager sig det fornødne med henblik på at vurdere, om de nødvendige betingelser til bedømmelse af grundvandets tilstand er til stede. Ændringsforslaget kan i princippet accepteres af Kommissi   o- nen. Forslaget er i revideret form inkluderet i Rådets fælles holdning, artikel 4. Parlamentet foreslår som ændringsforslag til bilag II, at der etableres en fælles procedure for EU-landene for opstilling af kvalitetskrav for grundvand. Princippet bag dette ændringsforslag accepteres af Kommissionen, idet man dog giver udtryk for, at den metodologi, som parlamen- tet har skitseret, kræver yderligere udvikling. Forslaget er i revideret form indarbejdet  i Rådets fælles holdning, bilag II. Historiske giftlossepladser Parlamentet foreslår i en ny artikel 6, stk. 2, f, at der indføres regler, hvorefter ”historiske giftlo s- sepladser” bliver omfattet af grundvandsdirektivet. Der skal derved i de vandområdeplaner, der kræves i henhold til vandrammedirektivets artikel 13, angives, hvilke kriterier medlemsstaterne anvender for vurdering og sanering af historiske giftlossepladser. Forslaget kan ikke accepteres af Kommissionen under henvisning til, at Vandrammedirektivets artikel 17, som udgør mandatet for grundvandsdirektivet, ikke giver mulighed for at inddrage problemstillingen vedr. giftlosse- pladser. Forslaget er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005. Målemetoder Parlamentet foreslår en ny artikel 5a vedrørende målemetoder med henblik på at sikre, at må- lemetoderne, der anvendes til overvågning af grundvandet, har den tilstrækkelige kvalitet og er sammenlignelige. Forslaget tiltrædes af Kommissionen i en ændret formulering. Forslaget er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 gennem en bestemmelse om, at måle- og analysemetoder skal overholde internationale standarder og principper for kvalitetskontrol. I øvrigt henvises til Europaparlamentets betænkning.