MINISTEREN
J.nr. D 013-0426
Den 5.august 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 stillet af Folketingets Eur o-
paudvalg den 23. juni 2005 vedr. rådsmøde nr. 2670 (miljøministre) den 24.
juni 2005.
Spørgsmål nr. 11:
Miljøministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 17. juni
2005 – oversende et notat om Europaparlamentets ændringsforslag til
grundvandsdirektivet.
Svar:
Europaparlamentet stemte den 28. april 2005 om de ændringsforslag, der
var blevet fremsat til forslaget til Europaparlamentets og Rådets direktiv om
beskyttelse af grundvandet mod forurening (COM(550) endelig). Parlamen-
tet vedtog 89 af de 123 fremlagte ændringer.
De væsentligste ændringsforslag vedrører følgende:
Vurdering af vandmængder
Parlamentet foreslår ændringer af teksten, bl.a. i artikel 1, hvorved grund-
vandsdirektivet inddrager mængdemæssige forhold og en vurdering af
grundvandsressourcens størrelse. Kommissionen kan ikke acceptere disse
ændringsforslag, da de ligger uden for grundvandsdirektivets område, jf.
vandrammedirektivets artikel 17. Ændrings forslagene er ikke gennemført i
Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
Baggrundskoncentration og basisliniekoncentration
Parlamentet foreslår ændringer i teksten i artikel 2 og 5, hvorefter ”ba g-
grunds”- og ”basisliniekoncentrationer” af forurenende stoffer i grundvandet
skal inddrages ved vurdering af grundvandets kemiske tilstand. Kommissio-
nen kan i princippet acceptere parlamentets ændringsforslag. Begrebet
”baggrundskoncentration” er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. ju ni
Miljøministeriet
Departementet
Højbro Plads 4
1200 København K
Tlf. 33 92 76 00
Fax 33 32 22 27
E-post (Internet): mim@mim.dk
www.mim.dk
CVR-nr.: 12-85-43-58
EAN-nr.: 5798000862005
2
2005, bilag II, i forbindelse med fastsættelse af tærskelværdier for forur enende stoffer i grund-
vand. Begrebet ”basisliniekoncentration” er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning, hvilket
bl.a. skyldes faglige vanskeligheder ved at fastsætte dækkende talværdier i pra ksis.
Tærskelværdier/kvalitetskrav
Parlamentet ønsker en ændring af teksten, hvorved man sletter begrebet ”tærskelværdier”.
Derved ville der ikke i grundvandsdirektivet blive skelnet mellem de kvalitetskrav, som fastsæ t-
tes på EU-niveau, og de kvalitetskrav, som fastsættes af medlemsstaterne på lokalt niveau.
Kommissionen gør i den forbindelse opmærksom på behovet for klart at kunne skelne mellem
disse to typer af miljøkrav. I Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 er begrebet ”tærskelværd i-
er” bibeholdt.
Kvalitetskrav for nitrat
Parlamentet ønsker en ændring af teksten som sikrer, at der fortsat eksisterer en forpligtelse til
at iværksætte foranstaltninger efter nitratdirektivet, hvis dette er påkrævet efter dette direktiv,
også for de grundvandsforekomster, som overholder grundvandsdirektivets krav til ”god til-
stand”. Dette ændringsforslag kan accepteres af Kommissionen. Ændringsforslaget er ge
nnem-
ført i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 ved en henvisning til de programmer og aktivi teter,
som er omfattet af nitratdirektivet, jf. bilag I.
Kvalitetskrav for pesticider
Parlamentet ønsker, at kvalitetskravet for summen af pesticider på 0,5 mikrogram pr. liter, der
stammer fra drikkevandsdirektivet, bliver indføjet i grundvandsdirektivet , bilag 1. Kommissionen
kan acceptere dette ændringsforslag. Dette er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni
2005.
Endvidere foreslår parlamentet, at man for de pesticider, hvor der i drikkevandsdirektivet eksi-
sterer et strengere kvalitetskrav end 0,1 mikrogram pr. liter, anvender dette kvalitetskrav. Dette
ændringsforslag kan ikke accepteres af Kommissionen, idet pesticiddirektivets regler her fortsat
gælder. Ændringsforslaget er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
Parlamentet ønsker desuden, at man undgår den såkaldte ”one out – all out”-situation, hvor
overskridelse af kvalitetskrav i et enkelt overvågningspunkt medfører, at en grundvandsfor e-
komst skal klassificeres som havende ”ringe tilstand”, idet resultatet ville bl ive et ”vildledende
syn på grundvandskvaliteten generelt”. Parlamentet sletter derfor som ændringsforslag en fo d-
note til bilag I, som vil have denne effekt. Dette ændringsforslag kan accepteres af Kommissi o-
nen, da det er i ”fuld overensstemmelse med rammedirektivets bestemmelser”. Parlamentets
ændringsforslag er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
Kriterier for vurdering af grundvandets kemiske tilstand
Parlamentet foreslår som en ny artikel 3, stk. 1b, kriterier for, hvornår en grundvandsforekomst
klassificeres som værende i hhv. ”god” eller ”ringe tilstand” under henvisning til, at der altid er
behov for ”en ekspertbedømmelse”. Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforsl a-
get, som i revideret form er indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
3
Parlamentet foreslår, som en ny artikel 3a, kriterier til sikring af, at medlemsstaterne foretager
sig det fornødne med henblik på at vurdere, om de nødvendige betingelser til bedømmelse af
grundvandets tilstand er til stede. Ændringsforslaget kan i princippet accepteres af Kommissi o-
nen. Forslaget er i revideret form inkluderet i Rådets fælles holdning, artikel 4.
Parlamentet foreslår som ændringsforslag til bilag II, at der etableres en fælles procedure for
EU-landene for opstilling af kvalitetskrav for grundvand. Princippet bag dette ændringsforslag
accepteres af Kommissionen, idet man dog giver udtryk for, at den metodologi, som parlamen-
tet har skitseret, kræver yderligere udvikling. Forslaget er i revideret form indarbejdet i Rådets
fælles holdning, bilag II.
Historiske giftlossepladser
Parlamentet foreslår i en ny artikel 6, stk. 2, f, at der indføres regler, hvorefter ”historiske giftlo s-
sepladser” bliver omfattet af grundvandsdirektivet. Der skal derved i de vandområdeplaner, der
kræves i henhold til vandrammedirektivets artikel 13, angives, hvilke kriterier medlemsstaterne
anvender for vurdering og sanering af historiske giftlossepladser. Forslaget kan ikke accepteres
af Kommissionen under henvisning til, at Vandrammedirektivets artikel 17, som udgør mandatet
for grundvandsdirektivet, ikke giver mulighed for at inddrage problemstillingen vedr. giftlosse-
pladser. Forslaget er ikke indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005.
Målemetoder
Parlamentet foreslår en ny artikel 5a vedrørende målemetoder med henblik på at sikre, at må-
lemetoderne, der anvendes til overvågning af grundvandet, har den tilstrækkelige kvalitet og er
sammenlignelige. Forslaget tiltrædes af Kommissionen i en ændret formulering. Forslaget er
indarbejdet i Rådets fælles holdning af 24. juni 2005 gennem en bestemmelse om, at måle- og
analysemetoder skal overholde internationale standarder og principper for kvalitetskontrol.
I øvrigt henvises til Europaparlamentets betænkning.