J.nr. D
Ref. PJ
Den 14. juli, 2005
N O T I T S
53. møde i IMOs miljøkomite d. 18. -22. juli 2005
IMOs miljøkomité MEPC afholder sit 53. møde i London i dagene 18. -22. juli
2005.
Mødets vigtigste emne r for Danmark er :
Sikre en øget opbakning blandt de øvrige IMO lande til bedre regler i forbinde l-
se med ophugning af skibe .
Gennemførelsesbestemmelserne for Ballastvandkonventionen.
Luftforurening fra skibe og udsendelse af drivhusgasser
Ad Ophugning af skibe
IMO har i en årrække beskæftiget sig med at skabe bedre internationale regler for
ophugning af skibe. Dette førte i 2002 til en vejledning om recycling of ships.
Dette arbejde er i det seneste år forstærket gennem bestræbelser, der dels stile
r mod
at gøre nogle af IMO vejledende regler bindende for skibsfarten.
Vigtigheden af at skabe bedre regelsæt er senest blevet synliggjort af sagen omkring
færgen Kong
Frederik samt af, at der i de kommende år skal ske en ekstraordinær udfasning af et
større antal enkel tskrogede tankskibe.
Den danske regering arbejder parrallet i flere internationale fora herunder IMO,
Basel-konventionen og EU på at skabe bedre og bindende regelsystemer på området.
Danmark vil på MEPC53 arbejde for at fremme sagen genne m IMO systemet.
Ad gennemførelsesbestemmelser til Ballastvandkonventionen
IMO vedtog i 2004 en Konvention om Ballastvand, der har som hovedformål at
begrænse den uønskede spredning af fremmede (invasive) plante og dyrearter ge n-
nem skibenes ballastvand. Der er mange eksempler fra de forløbne år på, at dette
kan udgøre et alvorligt problem. Konventionen træder i kraft når 30 stater, der r
e-
præsenterer 35 % af verdens handelsflådes to nnage har tiltrådt denne.
Konventionen er endnu kun tiltrådt af få lande herunder endnu ikke af Danmark .
IMO arbejder især på at få de nødvendige praktiske gennemførelsesbestemmelser til
konventionen på plads. Disse bestemmelser omfatter dels regler for tekniske syst e-