J.nr. D Ref.  PJ Den 14. juli, 2005 N O T I T S 53. møde i IMO’s miljøkomite d. 18.  -22. juli 2005 IMO’s miljøkomité MEPC afholder sit 53. møde i London i dagene 18. -22. juli 2005. Mødets vigtigste emne r for Danmark er  : Sikre en øget opbakning blandt de øvrige IMO lande til bedre regler i forbinde  l- se med ophugning af skibe . Gennemførelsesbestemmelserne for Ballastvandkonventionen. Luftforurening fra skibe og udsendelse af drivhusgasser Ad  Ophugning af skibe IMO har i en årrække beskæftiget sig med at skabe bedre internationale regler for ophugning af skibe. Dette førte i 2002 til en vejledning om ”recycling of ships”. Dette arbejde er i det seneste år forstærket gennem bestræbelser, der dels stile r mod at gøre nogle af IMO vejledende regler bindende for skibsfarten. Vigtigheden af at skabe bedre regelsæt er senest blevet synliggjort af sagen omkring færgen Kong Frederik samt af, at der i de kommende år skal ske en ekstraordinær udfasning af et større antal enkel tskrogede tankskibe. Den danske regering arbejder parrallet i flere internationale fora herunder IMO, Basel-konventionen og EU på at skabe bedre og bindende regelsystemer på området. Danmark vil på MEPC53 arbejde for at fremme sagen genne m IMO systemet. Ad gennemførelsesbestemmelser til Ballastvandkonventionen IMO vedtog i 2004 en Konvention om Ballastvand, der har som hovedformål at begrænse den uønskede spredning af fremmede (invasive) plante og dyrearter ge   n- nem skibenes ballastvand. Der er mange eksempler fra de forløbne år på, at dette kan udgøre et alvorligt problem. Konventionen  træder i kraft når 30 stater, der r e- præsenterer 35 % af verdens handelsflådes to   nnage har tiltrådt denne. Konventionen er endnu kun tiltrådt af få lande   –   herunder endnu ikke af Danmark . IMO arbejder især på at få de nødvendige praktiske gennemførelsesbestemmelser til konventionen på plads. Disse bestemmelser omfatter dels regler for tekniske syst e-
2 mer der kan håndtere ballastvand på en forsvarlig måde, del   s regler for hvor og hvordan ballastvand kan optages, transporteres og udledes. Disse regler kræver et omfattende regionalt samarbejde i Nordsøen og Østersøen. Fra dansk side støtter vi arbejdet og arbejder på, at der på mødet kan træffes beslutning om vedtagelsen af en lang række gennemførelsesforanstaltni   nger til konventionen. Ad luftforurening fra skibe og udsendelse af drivhusgasser På det 49. møde i MEPC blev det vedtaget at nedsætte en arbejdsgruppe, der skulle identificere og u dvik- le mekanismer med henblik på at reducere drivhusgasemmisi oner fra international skibsfart. Der er tidligere både i EU og IMO regi vedtaget regler, der søger at begrænse luftforureningen med svovl og kvælstofforbindelser fra skibe gennem krav til brændstoffets sammensætni ng (svovlindhold) og moto- rernes miljømæssige effektivitet. Skibsfarten står for mindre end 2 % af verdens CO2 udslip, men mængden er stigende p.g.a den stærkt stigende internationale skibsfart. Luftforureningen fra skibe er ligeledes et betydeligt problem da skibene i meget lange perioder befinder sig nær kysterne og luftforureningen derved i betydeligt omfang kommer til at påvirke de pågældende landområder og befolkninger flere hundrede km inde i landet. Danmark er positiv overfor initiativer, der begræn  ser skibsfartens luftforurening samt reducerer udlednin- gen af drivhusgassser. På grund af skibsfarten karakter af et internationalt erhverv  - hvor Danmark spiller en betydelig rolle –  er det vigtig, at de løsninger der skabes forpligter landene på en ensar  tet måde. Da n- mark støtter derfor den holdning, at skibsfartens forpligtelser til at begrænse CO2 udslippet skal ske på en ensartet måde for alle IMO lande. Der forventes ikke truffet beslutninger på mødet, men arbejdet med at eftersøge løsni nger vil gå vi dere.