1
Svar på Spørgsmål V: Ministeren bedes redegøre for status i sagen
om ophugningen af de danske motorfærger, Frederik IX m.fl. Minist eren
bedes desuden på baggrund af en redegørelse for drøftelsen af
spørgsmålet i EUs Ministerråd (miljø) den 24. juni 2005 g øre status for
indsatsen for at etablere internationale regler på området, herunder
samspillet med udfasningen af enkeltskrogede skibe. Ministeren bedes
endelig redegøre for den fremtidige danske indsats på området.
Hvis vi tager afsæt i de oplysninger , jeg gav udvalget
den 15. juni på samrådet vedrørende EU-rådsmødet
den 24. juni 2005, er der ikke sket nogen udvikling i
sagen om Kong Frederik.
Færgen ligger fortsat på et ophugningsværft i Alang.
De indiske myndigheder har endnu ikke givet tilladel-
se til ophugning af færgen, da spørgsmålet om lovli g-
heden ved Indiens modtagelse af skibet er indbragt
for den indiske høj esterets moniteringskomité.
Vi afventer således fortsat Komitéens anbefalinger i
sagen og den danske Ambassade i Delhi følger s a-
gen på tæt hold.
Jeg vil naturligvis orientere udvalget, når der forelig-
ger nyt i sagen.
Vedrørende status i sagen om de to Scandlines fæ r-
ger, er de ifølge de oplysninger, som køberne har a f-
givet til Lloyds register, trukket tilbage til De arabiske
Emirater. Der foreligger ifølge Scandlines også ind i-
kationer på, at skibene er ankret op på den anden
side af Dubai halvøen ud for Fujeirah.
Det var status for, hvor de færger er henne i verden,
og jeg kan faktisk ikke sige mere om det på nuvæ-
rende tidspunkt.
I fredags i sidste uge vedtog miljøministerrådet et sæt
stærke rådskonklusioner om det videre arbejde med
at få etableret en bindende regulering om ophugning
af skibe.
Jeg mener, at dette fælles pres, som vi fra EU nu kan
lægge på forhandlingerne under Basel konventionen
og i IMO, er et første vigtigt skridt i den rigtige retning.