N O T A T MILJØSTYRELSEN J.nr. M 3034-0036 LOS/ Jord og Affald Den 27. juni 2005 Udfasning af enkeltskrogede tankskibe Søfartsstyrelsen har biddraget til udarbejdelsen af dette notat vedr. reglerne for udfasning af enkeltskrogede olietankere. EU-  og  IMO-regler  for  udfasning  af  enkeltskrogede  tankskibe  samt  for  transport  af  tung olie i enkeltskrogede tankskibe Den 21. oktober 2003 trådte nye og skærpede EU   -regler i kraft for udfasning af enkeltskroge- de tankskibe, og der blev indført forbud mod  transport af tung olie i enkeltskrogede tankskibe til og fra medlemsstaternes havne. Som et parallelt tiltag pressede EU på for at få IMO til at vedtage tilsvarende globale regler. I  IMO blev der den 4. december 2003 opnået enighed om at indføre strenge  re regler for en- keltskrogede olietankskibe og disse skibes transport af tung olie. De nye globale regler trådte i kraft den 5. april 2005. IMO-reglernes indhold: For større tankskibe gælder forbudet mod transport af tung olie i enkeltskrogede tankskibe f   ra april 2005 og for de mindre tankskibe fra 2008. Reglerne medfører en fremskyndelse af u d- fasningen af enkeltskrogede olietankskibe til senest 2010. De  enkelte  lande  har  dog  mulighed  for  i  en  begrænset  periode  helt  eller  delvist  at  friholde visse  typer  af  tankskibe  fra  forbudet.  Udstrækningen  af  friholdelse  afhænger  af  bl.a.  skibets størrelse og konstruktion. Til gengæld kan andre stater nægte skibe, der har fået en sådan d i- spensation, at anløbe deres havne eller at overføre tung olie fra et skib til et a  ndet inden for deres jurisdiktion – IMO-reglerne medfører også en udvidelse af den særlige tilstandsvurdering (CAS) for enkel t- skrogede olietankskibe, hvis sigte er at afsløre konstruktionsmæssige svagheder i enkeltskr   o- gede tankskibe. Tilstandsvurderingen udvides til at omfatte samtlige enkeltskrogede tankskibe allerede fra de er 15 år gamle. IMO-reglerne i forhold til gældende EU  -regler: De globale regler svarer stort set til de EU-regler, der trådte i kraft den 21. oktobe r 2003. For- skellen ligger i de undtagelser, som de globale regler giver mulighed for.
2 Denne forskel har været nødvendig for at sikre en international løsning, som skærper de eks i- sterende IMO-regler, og som – modsat EU   -reglerne – også omfatter skibe i tra    nsit eksempel- vis  langs  de  danske  kyster.  Årsagen  til  at  de  nye  globale  regler  på  visse  punkter  afviger  fra EU-reglerne er hensynet til forsyningssikkerheden i andre dele af verden. EU-reglerne omfatter kun skibe, der anløber havne i EU, mens de internati onale regler gælder alle skibe, der sejler i transit forbi vore kyster, for eksempel fra Rusland til USA. Kriterier for udfasning: Enkeltskrogede olietankskibe opdeles i 3 kategorier. Kategorierne har betydning for, hvornår udfasningen skal finde sted. Som udgangspunkt påbegyndtes udfasning af kategori 1 tankere i 2003 og skal være afsluttet i 2005. For kategori 2 og 3 gælder som udgangspunkt, at udfa s- ningen startede i 2003 og skal være afsluttet i 2010. Kategori 1 tankere  hvilket vil sige større tank    skibe som hovedsageligt er bygget i perioden før  1983,  med  en  dødvægt  på  20.000  tons  eller  derover  som  transporterer  råolie,  tung  disel olie eller smør olie eller tankere med en dødvægt på 30.000 tons eller derover der transportere andre olier og som ikke opfylder de særlige krav om ballast tanke, som delvist beskytter ved grundstødning og kollision. Kategori 2 tankere   hvilket vil sige større tankskibe, som hovedsageligt er bygget i peri    o- den 1982-1995, med en dødvægt på 20.000 tons eller derover som tran sporterer  råolie, tung disel olie eller smør olie eller tankere med en dødvægt på 30.000 tons eller derover der tran s- portere andre olier og som opfylder de særlige krav om ballasttanke, hvilket vil sige adskilte ballast tanke og beskyttende placering af disse tanke. Kategori 3 tankere  Hvilket vil sige tankskibe med en dødvægttonnage på over 5.000, men mindre end kategori 1 og 2. Danske forhold: Langt den overvejende del af den danske tankskibsflåde har i flere år bestået af dobbeltskr   o- gede  tankskibe.  Der  er  på  nuværende  tidspunkt  ingen  enkeltskrogede  olietankskibe  med  en dødvægtstonnage1 på over 5.000 under dansk flag. 1 Dødvægttonnage er et mål for, hvad skibet kan medføre af ladning og stores (proviant m.v.)