MILJØstyrelsen 10. juni 2005 Jura 1012/105-0011 hhi/ Notat om resultatet af 2. partsmøde under Århuskonventionen om ad- gang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet Andet partsmøde under Århuskonventionen blev afholdt den 25.-27. maj 2005 i Almaty, Kazakhstan. Der blev på partsmødet truffet en række beslutninger om det videre arbejde un- der konventionen. Desuden blev der vedtaget en ændring af konventionen vedrø- rende offentlighedens inddragelse i beslutningsprocesser om GMOer. Danmark anser resultatet for tilfredsstillende. Det blev besluttet, at det 3. partsmøde skal afholdes i 2008, og Bureauet fik mandat til at afklare, hvor mødet skal finde sted. Følgende lande blev valgt til Bureauet: Polen, Belgien, It a lien, Norge, Kazakhstan, Letland, Tatjekistan. Nor- ge skal varetage formandsposten. Indholdsmæssige emner: Nedenfor følger en gennemgang af de væsentligste indholdsmæssige emner på mødet. Almaty Erklæringen Der blev vedtaget en Almaty Erklæring, hvor det bl.a. fastslås, at den langsigtede strategiske vision for konventionen er at sikre rettighederne til et miljødemokrati med henblik på at fo  r- bedre miljøtilstanden og fremskynde en bæredygtig udvikling i den pan   -Europæiske   region og globalt. Implementering og overholdelse af henholdsvis Århuskonventionen og den tilhørende protokol om registrering af forurening fra enkeltvirksomheder (PRTR-protokollen) angives som parternes højeste prioritet. Protokollen om elektronisk forureningsregister (PRTR) Indtil videre har 37 lande underskrevet Protokollen om elektronisk forureningsregister. EU, Kazakhstan og Tajikistan meddelte, at de regner med at ratificere i nær fremtid. Protokollen forventes at træde i kraft i 2008, hvor det førs   te partsmøde også ventes afholdt evt. i tilkny  t- ning til 3. partsmøde under Århuskonventionen. Parterne støttede generelt udviklingen af en separat forretningsorden og overholdelsesmekanisme for protokollen, hvor der ved udarbej-
2 delsen vil blive taget udgangspunkt i konventionens forretningsorden og overholdelsesmeka- nisme. Offentlighedens deltagelse i beslutningsprocesser vedr. GMO’er Parterne opnåede på mødet enighed om en beslutning om en konventionsændring vedrørende offentlighedens deltagelse i beslutningsprocesser for GMO’er. Der var fremlagt 5 forslag til en konventionsændring, som indeholdt varierende grader af fo  r- pligtelse til at inddrage offentligheden. EU fremlagde ved mødets start et kompromisforslag, som gør at EU kan undgå at ændre EU's interne     GMO-lovgivning, men samtidig indebærer bindende regler for inddragelse af offentligheden. Forslaget indeholdt også en henvisning til, at nationale regler om inddragelse af offentligheden bør supplere og underbygge nationale regler, som implementerer Cartagena-protokollen om Biosikkerhed. Forslaget blev positivt modtaget af ikke-EU-landene, og blev vedtaget med nogle mindre ændri  nger. Adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet Der blev truffet beslutning om adgang til klage og domstolsprøvelse på   miljøområdet, som indeholder en række anbefalinger til fortsat praktisk arbejde med bl.a. erfaringsudveksling parterne imellem og undersøgelse af mulighederne for begrænsning af barrierer    – herunder økonomiske  -  for at få sager prøvet, søgsmålskompetence , udvikling af informations- og ud- dannelsesmateriale, effektive retsmidler, mulighederne for anvendelse af alternative konflikt- løsningsmetoder og mulighederne for at dele og udbrede kendskabet til disse erfaringer. A r- bejdet skal fortsætte i en ekspertarbej  dsgruppe. Elektronisk informationsværktøjer Der blev truffet en beslutning om elektroniske informationsværktøjer, der lægger op til at samle kapacitetsopbygning og kommunikation via nettet, samt anbefaler parterne at udarbejde en kommunikationsstrategi og en informations- og gennemførelsesplan. Arbejdet skal for tsæ  t- te i en ekspertarbejdsgruppe. Offentlighedens deltagelse i internationale fora Der blev truffet beslutning om retningslinier for offentlighedens deltagelse i internationale fo- ra. Retningslinierne udmønter forpligtelsen i konventionen, hvorefter parterne internationalt skal arbejde for, at konventionens principper indarbejdes i internationale beslutningsprocesser m.v. Der vil blive nedsat en ekspertarbejdsgruppe, der skal sørge for fortsatte kon sultationer med øvrige internationale fora om retningslinierne, og der er lagt op til en revurdering af re t- ningslinierne ved næ  ste partsmøde. Overholdelse Parterne skulle for første gang tage stilling til Overholdelseskomiteens vurderinger af parters manglende overholdelse af konventionen. Komiteen, der blev nedsat under under 1. partsmø-
3 de, havde vurderet, at der var tale om manglende overholdelse i 4 sager (Kazakhstan (2), Turkmenistan og Ukraine). Det blev på partsmødet vedtaget, at der skal træffes en individuel beslutning for hver af de parter, hvor der er konstateret manglende overholdelse. Partsmødet vedtog således 3 individ  u- elle beslutninger med forslag til foranstaltninger, anmodninger og anbefalinger i de konkrete sager vedrørende henholdsvis  Kazakhstan, Ukraine og Turkmenistan. Komiteen havde konstateret en udpræget træghed i berørte parters deltagelse i konsultationer og høringer i forbindelse med komiteens behandling af sager. Partsmødet vedtog derfor en   generel beslutning om overholdelse, hvor parter, der er indbragt for komiteen, opfordres til at samarbejde aktivt og afgive høringssvar i forbindelse med en sags behandling.  Herudover blev det bl.a. vedtaget, at antallet af medlemmer i komiteen skal øges fra 8 til 9 medlemmer med effekt fra det 3. partsmøde. Dette skyldes, at Overholdelseskomiteen forudser en stigning i antallet af sager for komiteen grundet forøgelsen af antallet af parter i ko nventionen. Implementeringsrapporter Status for implementeringsrapporterne blev diskuteret. 4 parter ud af 30 mangler at aflevere implementeringsrapporter. Der blev vedtaget en beslutning af administrativ karakter vedrø- rende fremtidige afrapporteringsrunder herunder om frister, oversættelse etc. Finansielle forhold Der blev på mødet vedtaget en beslu  tning om finansiering af konventionen, hvorefter finan- sieringen skal ske efter princippet om en ligelig fordeling af byrderne. Det er imidlertid fortsat baseret på frivillighed med et differentieret bidragssystem, hvor parterne kan vælge at yde b   i- drag på a ndele på henholdsvis på 20.000 US dollars eller 500 US dollars alt efter økonomisk formå en. Arbejdsprogram for 2006-2008 Der blev vedtaget beslutning om arbejdsprogrammet for 2006-2008, hvori de fremtidige ar- bejdsopgaver under konventionen afspejles. Det blev besluttet at give prioritet til nedenstående emner i nævnte rækkefølge: (i) Overholdelse og implementering herunder uddannelse (capacitybuilding) (ii) Elektronisk forureningsregister (PRTR) (iii) Elektronisk udveksling af information, herunder elektroniske informationsværktøjer (iv) Adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (v) Genetiske modificerede organismer Strategisk langtidsplanlægning Der blev vedtaget en beslutning om strategisk langtidsplanlægning, hvorefter Parternes a  r- bedjsgruppe skal udvikle en 5-åri g strategi for konventionen med start året efter det 3. part s- møde. Planen skal danne rammen for udarbejdelsen af fremtidige arbejdsprogrammer, og vil
4 være et vigtigt redskab i den videre udvikling og implementering af konventionen. Følgende elementer skal indgå i planen: - Vision/mission - Fokusområder og disses specifikke formål og mål - Indikative typer af aktiviteter - Implementeringspartnere - Rammerne for implementeringen af den strategiske plan.