MILJØ   ministeriet        Den 31. maj 2005 Ledelsessekretariatet        J. nr. D 343-0001 EUK        FJE/TVN/MST/OLK/EUK Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om begrænsning af markedsføring og a n- vendelse af visse polycykliske aromatiske kulbrinter i blødgøringsmidler til gummi og i dæk (27. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF) KOM (2004) 98 1. Status Kommissionen sendte den 13. februar 2004 direktivforslaget til Rå det. Forslaget  har  hjemmel  i  artikel  95  i  TEF  og  skal  derfor  vedtages  af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF. Grundnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. marts 2004. Formandskabet  har  den  1.  juni  forelagt  COREPER  en  kompromispakke  med  henblik  på  at  nå  til enighed med Europaparlamentet i 1. læsning. 2. Formål og indhold Kommissionen  anfører,  at  forslagets  formål  er  at  bringe  miljøbelastningen  af  visse  kræftfremka l- dende  polycykliske  aromatiske  kulbrinter  (PAH-stoffer)  i  dækfragmenter  ned  på et acceptabelt n   i- veau og at begrænse de mulige sundheds  - og miljørisici. Disse PAH-stoffer kan forekomme som bestanddele i olier, og disse olier kan anvendes som blø d- gøringsmidler i dæk, hvor blødgøringsmidlet indarbejdes i dækkets gummimasse. Blødgøringsmi d- let er herefter også tilstede i det færdige dæk. PAH -stofferne kan frigives til miljøet i takt med den gradvise nedslidning af dæ  kket. Ligeledes er forslagets formål ifølge Kommissionen at bevare det indre marked gennem   indførelse af  harmoniserede  bestemmelser  om  markedsføring  og  anvendelse  af  visse  PAH -stoffer  i  gummi- blødgørere og dæk. Med   forslaget   indsættes   en   ny   gruppe   stoffer,   nemlig   8   PAH  -stoffer,   på   bilag   I   til   direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring o g anvendelse af visse farlige stoffer og præparater. I forbindelse med fremstilling af dæk forbydes det at markedsføre eller anvende blødgøringsmidler til gummi, hvis disse blødgøringsmidler indeholder mere end 1 mg benzo[  a]pyren (BaP) pr. kg eller mere end 10 mg/kg af alle 8 listede PAH-stoffer tilsammen. Tilsvarende forbydes det at markedsfø- re  dæk,  hvis  de  indeholder  blødgøringsolier,  der  overskrider  de  nævnte  grænser  for  indholdet  af PAH-stoffer. Forbudet træder i kraft 1. januar 2009 med undtagelse af r  acerdæk, hvor forbudet først
2 træder i kraft 1. januar 2012. Kommissionen anfører, at der er behov for denne overgangsperiode, hvor  producenter  kan  udvikle  PAH-frie  dæktyper,  der  opfylder  tilstrækkeligt  høje  sikkerhedskrav. Dæk til fly undtages helt, men ka  n blive omfattet i forbindelse med en teknisk tilpasning af direkti- vet efter forskriftsproceduren. De 8 PAH-stoffer er benzo[a]pyren (BaP), benzo[e]pyren (BeP), benzo[a]anthracen (BaA), chrysen (CHR), benzo[b]fluoranthen (BbFA), benzo[j]fluoranthen (BjFA), benzo[k]fluoranthen (BkFA) og dibenzo[a,h ]anthracen (DBAhA). Europa Parlamentet foreslog i f.m. 1. behandlingen at indføre en undtagelse indtil 1. januar 2012 for dæk  til  racerbiler  til  officielle  sportsbegivenheder.  EP  foreslog  ligeledes,  at  der  indfør   es  en  over- gangsordning, således at dæk på lager kan blive solgt efter forbuddets ikrafttræden. Parlamentet  har  yderligere  foreslået  en  række  undtagelser  indtil  1.  januar  2012  for  forbud  såsom brug i ”specialdæk” til originalbiler, til sp ecialbiler (uden nærmere definition) og til veteranbilsdæk. 3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet Kommissionen anfører, at eneste mulighed for at opnå de angivne formål er at fremsætte et forslag om ændring af direktiv 76/769/EØF. Kommissionen anfører i forhold til proportionalitetsprincippet, at direktivets fordele i form af høj beskyttelse af sundhed og miljø opnås med ganske lave omkos   t- ninger. Regeringen er enig heri. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser  : Forslaget vil kunne gennemføres  i Danmark gennem udstedel- sen af en bekendtgørelse med hjemmel i lov om kemiske stoffer og produkter, jf. lovbkg. nr. 21 af 16. januar 1996 med senere ændringer. Økonomiske og administrative konsekvenser  : Forslaget er primært rettet mod producenter og i  m- portører af dæk. Blødgøringsolier med højt indhold af PAH -stoffer til dækfremstilling produceres så vidt vides ikke i Danmark. Visse importerede dæk vil være fremstillet af blødgøringsolier med højt PAH-indhold, ligesom visse importerede blødgøringsolier ti  l gummi til fremstilling af dæk vil have et højt in dhold af PAH-stoffer. Forslaget vurderes kun at medføre begrænsede om ingen ekstraomkostninger for erhvervslivet, idet det vurderes (også af Kommissionen), at der vil være udviklet dæk med et lavt PAH -indhold, inden forbudet træder i kraft. De alternative stoffer vurderes kun at være marginalt dyrere - hvis overho- vedet - end de eksisterende blødgøringsolier. Hertil kommer, at Kommissionen oplyser, at dækpr o- ducenterne  i  dag  frivilligt  er  gået  med  til  at  ud fase  blødgøringsolier  med  højt  indhold  af  PAH   - stoffer. Forslaget forventes ikke at få økonomiske eller administrative konsekvenser for amter og komm  u- ner. Forslaget forventes ikke at få væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for offentlige myndigheder. De nye regler skal håndhæves af Miljøstyrelsen, der fører kontrol med reglerne i de forskellige bekendtgørelser under lov om kemiske stoffer og produkter. Miljøstyrelsens Kemikali  e- inspektion prioriterer hvert år, hvilke af de forskellige bekend tgørelser og regler, der skal føres ko  n- trol med.
3 Beskyttelsesniveau:  Forslaget  vurderes  at  have  en  positiv  indvirkning  på  beskyttelsesniveauet  i Danmark og i EU. 5. Høring Forslaget blev sendt i national dansk høring 1. marts 2004 med frist for komment arer den 26. marts 2004 til en lang række interessenter. Der er i alt indkommet 12 høringssvar. Ingen af disse 12 int   e- ressenter har bemærkninger til forslaget, ud over at flere finder forslaget positivt. Sagen  har  været  sendt  i  høring  i  specialudvalget  fo   r  miljøspørgsmål.  Der  indkom  høringssvar  fra Sundhedsstyrelsen og Forsvarets Bygningstjeneste der begge ingen kommentarer havde til forslaget. Der er ikke indkommet yderligere høringssvar. 6. Forhandlingssituationen Sagen er blevet drøftet  i Rådets arbejd sgruppe på flere møder i 2005. Det har været et ønske fra alle medlemslande, at der kunne opnås enighed ved 1. læsning med EP. Der har generelt kun været mindre problemer  mellem medlemslandene  i fo  rhold til selve forslaget. De vigtigste emner har være  t forbudsdatoen, samt hvilke målemetoder, der er egnede. Danmark har arbejdet for at få forbudsdatoen fremrykket under hensyntagen til garantien for, at a l- ternativerne kunne skaffes. Der har ikke været opbakning til en sådan fremrykning. Målemetoderne  er blevet ændret, således at der er kommet en teknisk mulighed for bedre ko   ntrol I forhold til Europaparlamentets ændringsforslag har diskussionen især drejet sig om hvorvidt der skal være undtagelse m.h.t. markedsføring af dæk produceret før forbudsdato og de øvrige undtage l- serne foreslået af EP om specialdæk. De europæiske dækproducenters organisation har tilkendegivet, at der ikke er behov for nogle un d- tagelser, heller ikke for flydæk inden 1. januar 2010. Der har derfor været et markant flertal blan  dt medlemslandene for at ændre det oprindelige forslag således at denne   dato bliver  den generelle forbudsdato uden undtagelser (flydæk og andre specia   l- dæk). Med hensyn til dæk produceret før denne dato, har der været et stort flertal blandt medlemsland ene- for en undtagelse for forbuddet mod markedsføring for disse dæk, dog således at når disse dæk skal genanvendes, skal der benyttes de nye olier med lavt indhold af PAHer. Det er ifølge formandsskabet sandsynligt, at der kan opnås enighed med Parlamente  t om den samle- de regulering af PAHer således som beskrevet ovenfor, ikke mindst under henvisning til udtalelsen fra de europæiske dækprod ucenter. 7. Dansk holdning Danmark støtter forslaget, idet det vil give en tilfredsstillenderegulering af disse stof fer og dermed en mindre belastning af PAH-stoffer fra dæk. Forslaget  er  efter  Danmarks  opfattelse  blevet  forbedret  i  forholdt  til  det  oprindelige  forslag  fra Kommissionen.   Dels med hensyn til målemetoder, således at det nu er blevet muligt at håndhæve
4 forbudet Dels er undtagelsen m.h.t. dæk til  fly fjernet fra forslaget, ligesom de foreslåede undtage   l- ser fra Parlamentet vedr. andre specialdæk ikke er kommet med i forslaget. Danmark har ikke været enig i, at salg af dæk produceret før denne dato nu bli ver muliggjort. Samlet set er forslaget dog en klar forbedring i forhold til den nuværende ureguler  ede situation.