Danmarks Naturfredningsforening Masnedøgade 20   2100 København Ø       Tlf 39 17 40 00    Fax 39 17 41 41     www.dn.dk    [email protected] 20. maj 2005 Journal: 3-67/020657   Til   Miljøministeriet Skov- og Naturstyrelsen Haraldsgade 53 2100 København Ø    Indsigelse til Forslag til landsplandirektiv for udvidelse af sommerhusområder i kystnærhedszonen Danmarks Naturfredningsforening har med interesse læst det forslag til landsplandirektiv for udvidelse af sommerhusområder i kystnærhedszonen, som de sidste par måneder har været ude i offentlig høring. Foreningen har en række dels generelle bemærkninger, og dels konkrete bemærkninger til de områder, som foreningen finder problematiske i forhold til natur- og land- skab samt kulturhistoriske interesser. Generelle bemærkninger: Som udgangspunkt mener foreningen, at der er de sommerhuse i Danmark, som der skal væ- re. Nogle steder er der måske endda for mange, hvis hensyn til natur og landskab også skal tilgodeses. Næsten 30 års fuldt stop for nye udlæg til sommerhuse bør ikke afløses af en æra, hvor der atter åbnes for nye sommerhusområder. Det er ude af proportioner med den linie, som hidtil har været lagt, med naturens aktuelle tilstand og med befolkningens ønsker. Det er et generelt problem, at både kommunernes ønsker og forslaget til landsplandirektiv kun sporadisk forholder sig til de gældende regionplaners indhold om arealanvendelse og beskyt- telse i relation til de arealer, hvor der ønskes nye sommerhusområder. Eksempelvis står der ikke i landsplandirektivet et ord om regionplanernes konkrete varetagelse af kulturmiljøinte- resser i relation til de ønskede arealudlæg. Det er et krav i planloven, at regionplanrevisioner og regionplantillæg skal redegøre for den hidtidige planlægning for de arealer og områder, der omfattes af revisionen. Baggrunden her- for er et hensyn til offentligheden (herunder andre myndigheder og interessevaretagere), der ikke kan forventes at kende den hidtidige planlægning for de berørte arealer og områder. Landsplandirektivet skal danne grundlag for udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplaner for de nye sommerhusområder og træder derfor ind som ramme for den kommunale planlæg- ning i stedet for en regionplanrevision. Det er derfor stærkt kritisabelt, at landsplandirektivet ikke udfylder denne ramme. I landsplandirektivets indledning hedder det bl.a. om bemyndigelsen af ministeren efter den reviderede planlov, at miljøministeren ved afgørelse af hvilke sommerhusområder der kan ud- vides, skal finde det godtgjort, at udvidelsen kan forventes at få lokaløkonomisk effekt. Det fremgår ikke, hvilket grundlag denne godtgørelse skal baseres på. Hvert amtsafsnit i lands- plandirektivet indledes imidlertid bl.a. med en kort generel vurdering af den økonomiske effekt af arealudlægget, som ikke godtgør andet end fromme ønsker og formodninger.
2 Der bør stilles kvalificerede krav til det beslutningsgrundlag, som ministeren skal foretage sin vurdering på. I den forbindelse skal opmærksomheden henledes på en regionplanrapport, som Fyns Amt udarbejdede i midten af 1970´erne om de kommunaløkonomiske konsekvenser af nye sommerhusområder. Rapporten analyserede de økonomiske konsekvenser for tre kommu- ner incl. sommerhusgæsternes forbrug af varer og serviceydelser lokalt og konkluderede bl.a., at nye sommerhusområder var en nettoudgift for den kommunale økonomi. Tilsvarende be- regningsmodeller burde kunne danne beslutningsgrundlag for ministerens vurdering, hvis ovennævnte bemyndigelse skal tages alvorligt. Landsplandirektivets generelle retningslinier (§ 2.3) indeholder bestemmelser om, at kommu- nerne kan søge om dispensation til at reducere naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttel- sesliner. For så vidt angår fortidsmindebeskyttelseslinien finder DN det stærkt betænkeligt at reducere denne beskyttelseslinie, idet fortidsmindet bør ses i sammenhæng med det landskab, hvori det i sin tid er blevet placeret, for at forstå dets funktion. DN har derfor i nogle tilfælde anbefalet, at arealet i stedet for udtages af landsplandirektivet, eller at direktivet i konkrete tilfælde anfører, at der skal sikres en landskabelig sammenhæng mellem fortidsminderne og landskabet uden for sommerhusområdet. Af landsplandirektivets §§ 2.4 og 2.5 fremgår, at lokalplaners retningslinier skal indeholde be- stemmelser om, at tilstanden af beskyttede naturtyper og sten- og jorddiger ikke må ændres. DN tolker dette som en bestemmelse om, at der ikke må meddeles dispensation fra naturbe- skyttelseslovens §§ 3 og 4 inden for de udlagte områder. Det er i øvrigt foreningens holdning at disse områder bør tages helt ud af direktivet, så der ikke efterfølgende opstår et pres fra kommunerne for at dispensere fra det generelle forbud. Endelig er der i en del af de foreslåede nye sommerhusområder angivet delområder, som ikke må bebygges. Foreningen opfordrer til, at disse arealer tages ud af udpegningen, så der ikke på sigt bliver et pres for at bebygge områderne. Konkrete bemærkninger til de enkelte forslag til nye arealudlæg: Fyns Amt: Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Fåborg Kommune:    Hesseløje- Fruerlund Horne Sommer- land 28 140 Det eksisterende sommerhusområde lig- ger mod havet meget godt ”gemt” neden for en bakke. Det foreslåede nye område ligger på en bakke og vil kunne ses tyde- ligt fra havet. På den baggrund foreslås som minimum de to øverste rækker udta- get. Der er generelt tale om en meget stor udvidelse på 140 grunde, som vil have markant negativ betydning for hele land- skabet. Den østlige del af forslaget ligger stort set i sin helhed indenfor beskyttel- seslinien omkring en stendysse og/eller indenfor skovbyggelinien omkring skov. Under hensyn til muligheden for at opleve stendyssen i sammenhæng med det om- givende landskab bør den østlige del af området udgå af arealudlægget. Generelt mener foreningen at de områder, som indeholder beskyttede stendiger, skov- byggelinie, bygge- og beskyttelseslinie mv. bør udgå, da de giver kommunerne
3 en forventning om, at der kan foregå no- get indenfor disse områder, eller medfø- rer, at der vil blive et vist pres for det. Der bør derfor som minimum i landsplan- direktivet stilles vilkår om, at disse be- skyttelser skal respekteres fuldt ud. DN bifalder at den nordvestlige del skal fri- holdes for bebyggelse, men er undrende overfor hvorfor arealet indgår som en del af sommerhusudvidelsen, når det ikke kan bebygges. Endelig skal foreningen gøre opmærksom på at en del af den foreslåede udvidelse ligger indenfor bufferzonen på 300 meter omkring en svinefarm. Svendborg Kom- mune: Vemmenæs (Stenodden) 40 Arealet ligger ikke bag ved, men ved si- den af det eksisterende sommerhusområ- de, set i relation til kysten mod vest, og opfylder således ikke kriterierne for udlæg til nye sommerhusområder. Det nye om- råde vil kunne ses fra kysten, vandet og Valdemars Slot på den anden side af Lun- kebugten. Lunkebugten og Siøbugten ud- gør begge en del af det internationale naturbeskyttelsesområde ”Det sydfynske øhav”, der er udpeget som EF- habitatområde, EF- Fuglebeskyttelsesområde og Ramsarom- råde. Samtidig ligger en del af arealet indenfor skovbyggelinien omkring Sten- odde Skov. DN anbefaler at hele arealet udtages af landsplandirektivet, da det på flere punkter strider imod de kriterier der er Planlovens vilkår for nye sommerhuse. Ørbæk Kommune:    Slude Strand Tårup Strand 27 92 Bør udtages af landsplandirektivet da det ikke vil have sammenhæng med det eksi- sterende sommerhusområde. Bør udtages af landsplandirektivet, da det er meget smalt, stærkt opdelt og uden sammenhæng med det eksisterende sommerhusområde. Nordjyllands Amt: Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Fjerritslev Kom- mune: Hjortdal Svinkløv 50 30 Forslaget ligger ikke fuldt ud bag ved ek- sisterende sommerhusområde. Desuden er en del af området omfattet af det fred- ningsforslag for Lien, som Nordjyllands Amt og Danmarks Naturfredningsforening har rejst, tillige med at hele området i henhold til regionplanen ligger i uforstyr- ret landskab. Det vestlige område, som er ret åbent, og mest ager, har mod øst en buet afgræns- ning ind mod 4 markante gravhøje, som
4 er i visuel kontakt med selve den store fredning af Kollerup Klit fra 1972 på ca. 1000 ha. Denne del burde have været med i fredningen i sin tid. Amtet har i maj 2004 besluttet en plejeplan for denne del af fredningen med udsætning af får og geder til at holde uønskede vækster nede. Det er ud fra et landskabsæstetisk syns- punkt værdifuldt med en stor, åben flade med de fire gravhøje i midten. Dele af både det østlige og det vestlige område er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Begge områder ligger i regionplanen i regionalt naturområde, værdifuldt kul- turmiljø, større uforstyrret landskab, øko- logisk forbindelse, skovrejsning samt sær- ligt værdifuldt landskab og geologisk inte- resseområde. På trods af at en del af begge områder ligger udenfor kystnær- hedszonen (og dermed egentlig ikke hører til i landsplandirektivet) er det helt utæn- keligt at Nordjyllands Amt ville tillade sommerhusbyggeri ved Svinkløv, alene på baggrund af de mange beskyttelsesinte- resser. Det vestlige område ligger desu- den ikke bag et eksisterende sommerhus- område i retning væk fra kysten, og op- fylder dermed ikke de fundamentale krite- rier i Planloven. Desuden er arealet meget smalt, stærkt opdelt og uden sammen- hæng med det eksisterende sommerhus- område, og tillige beliggende indenfor 300 bufferzonen omkring en eksisterende svi- nefarm. På den baggrund bør som mini- mum den vestlige del udtages af lands- plandirektivet. Hadsund Kommu- ne: Øster Hurup 3 og 4 Øster Hurup 10 I alt 24 63 Bør udtages af landsplandirektivet, da begge arealudlæg er planmæssigt meget uheldige og ganske umotiverede frem- spring fra den eksisterende sommerhus- bebyggelse. Arealudlægget vil være både landskabeligt forstyrrende i forhold til den i øvrigt fornuftige afgrænsning af det sto- re eksisterende sommerhusområde. Kan ikke anbefales, da det vil være plan- lægningsmæssigt meget uheldigt at etab- lere et helt nyt sommerhusområde på vestsiden af den i sommerhalvåret for- mentlig stærkt trafikerede landevej Kyst- vejen. Der vil i givet fald blive tale om krydsende trafik af sommergæster til stranden. Samtidig kan man frygte at området ikke bliver solgt og bebygget, da det ligger ved en mindre attraktiv del af kysten, hvilket i øvrigt de mange ledige grunde (i alt 515) i den sydlige del af kommunen vidner om. Arealet bør udta-
5 ges af landsplandirektivet. Pandrup Kommu- ne: Guldager 81 Forslaget ligger ikke fuldt ud bag ved ek- sisterende sommerhusområde. Det græn- ser endvidere op til det fredede Dyb- dal/Lille Norge, som må forventes påvir- ket negativt. Der er fortidsmindelinier, skovbyggelinie, diger og hede, alle be- skyttet gennem naturbeskyttelsesloven. Disse beskyttelser bør respekteres fuldt ud og det bør sikres at de beskyttede na- turområder ikke belastet yderligere. Det anbefales at den foreslåede udstykning i sin helhed udtages af landsplandirektivet. Thyborøn- Harboøre Kom- mune: Vejlby midt 2 34 Den sydlige del af området kommer for tæt på de viste søer øst herfor, og at om- rådets sydgrænse i konsekvens heraf bør lægges på det sted, hvor arealet er smal- lest. Sydøst for denne afgrænsning bør der ikke udlægges sommerhuse på den nordlige side af jernbanen. Da den nordli- ge del af området er omfattet af en dekla- ration, der forhindrer byggeri, og der her- udover ligger en sø og et hedeareal, beg- ge omfattet af naturbeskyttelseslovens §3, er det foreningens klare opfattelse, at hele området bør udtages af landsplandi- rektivet. Storstrøms Amt:    Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Nysted Kommu- ne: Birkely 44 Det nye område vil lukke den landskabs- kile, der strækker sig ind imellem ferie- centerarealet og den eksisternde by nord herfor, hvilket foreningen finder landska- beligt uheldigt. Arealbeskrivelsen bekræf- ter dette forhold Sydfalster Kom- mune: Marielyst 5 259 Det nye område grænser mod syd op til EF-Habitatområdet Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborg Sund, Bøtø Nor og Hyllekrog-Rødsand. DN mener ikke at der bød udlægges nye sommerhusområ- der umiddelbart udenfor habitatbeskytte- de områder da dette vil medføre en naga- tiv belastning af de beskyttede arter og naturtyper, som området er udpeget for. Sønderjyllands Amt: Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Haderslev Kom- mune: Flovt Strand 50 Bemærkningerne i beskrivelsen af det nye område om, at den nye bebyggelse ikke vil kunne ses fra vandet og stranden på grund af et eksisterende hegn er irrele- vant med mindre hegnet sikres mod fældning. Herudover er det foreningens
6 holdning at der ikke bør udlægges nye sommerhusområder umiddelbart udenfor EF-habitatområder, da dette vil medføre en negativ belastning af de beskyttede arter og naturtyper, som området er ud- peget for. Skærbæk Kom- mune Kromose Nord Toften Nord 20 43 Den østlige del af området med det be- skyttede engareal bør markeres som om- råde, der ikke må bebygges. Aabenraa Kom- mune: Sandskær 32 Arealet bør udtages af landsplandirekti- vet, idet en almindelig sommerhusud- stykning i 32 individuelle sommerhus- grunde vil være fuldstændig fejlplaceret på dette sted. Det omliggende feriecenter (Dansk Folkeferie) er karakteriseret ved meget fint indplacerede klynger af hyt- ter/huse langs koterne i et stærkt kuperet landskab, og en udnyttelse af det foreslå- ede areal bør af landskabelige grunde fortsætte denne bebyggelsestype som samlet bebyggelse – ikke som individuelle sommerhuse. Vestsjællands Amt: Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Dragsholm Kom- mune: Nekselø- vej/Teglværksvej 80 Her er et eksempel på at det ville have været værdifuldt at landsplandirektivet havde oplyst om varetagelse af kulturmil- jøinteresserne i området. Tværs gennem det foreslåede nye område og sydøst her- for går en vej med en bebyggelsesstruk- tur, der ligner en meget fint bevaret hus- mandskoloni. Udlægget af det foreslåede sommerhusområde vil delvist ødelægge et sådant kulturmiljø. Arealudlægget virker desuden uplanlagt og landskabeligt rodet. Århus Amt: Sommerhus- område Antal nye sommer- huse Bemærkninger Grenå Kommune: Fuglsang ll 99 Arealet har ingen sammenhæng med an- den samlet bebyggelse i området og vil komme til at virke landskabeligt uheldigt som en isoleret ”sommerhus-ø”. Arealet bør derfor udtages af landsplandirektivet. Nørre Djurs Kommune: Bønnerup Strand – Skibsbyggervej 264 Området er i regionplan- og kommune- plan udlagt til ferie- og fritidsformål med mulighed for at etablere hotel, ferieby eller lignende. Dette arealudlæg åbner mulighed for at finde løsninger, der tilgo- deser hensynet til de tre fortidsminder i området i form af landskabskiler eller lig- nende til det omgivende landskab. En
7 Fjellerup Strand – Fløden Fjellerup Strand – Fælledvej 114 246 udstykning til almindelige sommerhus- grunde vil næppe varetage dette hensyn, med mindre landsplandirektivet angiver rammer herfor. Derfor bør sådanne speci- ficerede rammer for lokalplanlægning ind- arbejdes i landsplandirektivet. Tilsammen med den foreslåede udvidelse ved Fælledvej lægges der op til 360 nye sommerhusgrunde ved Fjellerup Strand. Området ved Fjellerup Strand har i forve- jen 1467 sommerhuse og 67 ubebyggede grunde. Bliver forslaget en realitet vil der fremover være 1903 sommerhuse ved Fjellerup Strand. Det vil medvirke til en øget og dermed meget problematisk be- lastning af områdets natur. Den østlige del af området, Fjellerup Kær, er et idyllisk miljø med høje træer og gamle bindingsværksejendomme. Områ- det ligger indenfor skovbyggelinien om- kring Meilgaard Skov og er desuden på- lagt fredskovspligt. Mejlgaard Skovs rige dyreliv omfatter bl.a. kronvildt, råvildt samt en stor bestand af dådyr. Kronvild- tet er af den gamle danske stamme, som indvandrede kort efter sidste istid, og hvorfra bestandene i resten af Jylland delvist stammer. Bestanden er meget sky og bebyggelse tæt på skoven vil efter al sandsynlighed få bestanden til at fortræk- ke fra området. Byggeri indenfor skov- byggelinien vil betyde, at skoven vil få bebyggelse langs hele den vestlige side af skoven. Det er vigtigt for bestanden af krondyr, dådyr og rådyr, at der findes græsarealer foran skoven, da dyrene dels kan trække ud på disse for at græsse og dels opfatter disse arealer som en sikker- hedszone, hvor eventuelle farer kan ses på stor afstand. Endelig skal det oplyses at det udlagte areal står under vand gen- nem hele vinterhalvåret. Byggeri på area- let vil være betinget af en omfattende dræning, som uden tvivl være ødelæg- gende for store dele af naturværdierne i området. Med den store landskabsværdi, som i be- skrivelsen tillægges Fjellerup Fælled, bør denne heller ikke bebygges. På den baggrund bør hele området, be- nævnt Fællesvej i direktivet, udgå. I alt: 1860 sommer- huse
8 Danmarks Naturfredningsforening opfordrer miljøministeren til at tage de nævnte foreslåede arealudlæg ud af landsplandirektivet forud for den endelige vedtagelse, idet de alle har så sto- re natur- og landskabsværdier eller kulturhistorisk betydning, at en udlægning af dem til sommerhusområder vil være i strid med Planloven og grundlaget for udpegningen. Såfremt forslaget til landsplandirektiv vedtages endeligt i den foreliggende form, er der tale om et spekulativt projekt uden natur- og miljømæssigt potentiale. Med venlig hilsen Birgitte Bang Ingrisch, Danmarks Naturfredningsforening Direkte: 39 17 40 19, [email protected]