Danmarks Naturfredningsforening Masnedøgade 20 2100 København Ø Tlf 39 17 40 00 Fax 39 17 41 41 www.dn.dk [email protected]
20. maj 2005
Journal: 3-67/020657
Til
Miljøministeriet
Skov- og Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Indsigelse til Forslag til landsplandirektiv for udvidelse af sommerhusområder i
kystnærhedszonen
Danmarks Naturfredningsforening har med interesse læst det forslag til landsplandirektiv for
udvidelse af sommerhusområder i kystnærhedszonen, som de sidste par måneder har været
ude i offentlig høring. Foreningen har en række dels generelle bemærkninger, og dels konkrete
bemærkninger til de områder, som foreningen finder problematiske i forhold til natur- og land-
skab samt kulturhistoriske interesser.
Generelle bemærkninger:
Som udgangspunkt mener foreningen, at der er de sommerhuse i Danmark, som der skal væ-
re. Nogle steder er der måske endda for mange, hvis hensyn til natur og landskab også skal
tilgodeses. Næsten 30 års fuldt stop for nye udlæg til sommerhuse bør ikke afløses af en æra,
hvor der atter åbnes for nye sommerhusområder. Det er ude af proportioner med den linie,
som hidtil har været lagt, med naturens aktuelle tilstand og med befolkningens ønsker.
Det er et generelt problem, at både kommunernes ønsker og forslaget til landsplandirektiv kun
sporadisk forholder sig til de gældende regionplaners indhold om arealanvendelse og beskyt-
telse i relation til de arealer, hvor der ønskes nye sommerhusområder. Eksempelvis står der
ikke i landsplandirektivet et ord om regionplanernes konkrete varetagelse af kulturmiljøinte-
resser i relation til de ønskede arealudlæg.
Det er et krav i planloven, at regionplanrevisioner og regionplantillæg skal redegøre for den
hidtidige planlægning for de arealer og områder, der omfattes af revisionen. Baggrunden her-
for er et hensyn til offentligheden (herunder andre myndigheder og interessevaretagere), der
ikke kan forventes at kende den hidtidige planlægning for de berørte arealer og områder.
Landsplandirektivet skal danne grundlag for udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplaner
for de nye sommerhusområder og træder derfor ind som ramme for den kommunale planlæg-
ning i stedet for en regionplanrevision. Det er derfor stærkt kritisabelt, at landsplandirektivet
ikke udfylder denne ramme.
I landsplandirektivets indledning hedder det bl.a. om bemyndigelsen af ministeren efter den
reviderede planlov, at miljøministeren ved afgørelse af hvilke sommerhusområder der kan ud-
vides, skal finde det godtgjort, at udvidelsen kan forventes at få lokaløkonomisk effekt. Det
fremgår ikke, hvilket grundlag denne godtgørelse skal baseres på. Hvert amtsafsnit i lands-
plandirektivet indledes imidlertid bl.a. med en kort generel vurdering af den økonomiske effekt
af arealudlægget, som ikke godtgør andet end fromme ønsker og formodninger.