J.nr. D 721-0002 Ref.  KCH(MST)/MMW Den 23. maj 2005 N O T A T Resultat af 1. partskonference under Stockholmkonventionen om persistente organiske forureningsstoffer - POP-konventionen. Første partskon ference (CoP1) under Stockholmkonventionen om persisten- te organiske forureningsstoffer (POP-stoffer) blev afholdt den 2. – 6. maj 2005 i Punta del Este, Uruguay. Partskonferencen traf beslutning om en række tekniske, administrative, jur i- diske og budgetmæs sige emner, hvis formål er at sikre, at konventionen kan fungere i praksis. Desuden blev der fremsat forslag om tilføjelse af fire nye stoffer til konventionen, og der blev vedtaget en proces, som skal fremme udarbejdelsen af overholdelsesregler for konventionen. Danmark kunne tilslutte sig udfaldet af forhandlingerne, og anser resultat for tilfredsstillende. Centrale emner på første partskonference a)    Vedtagelse af en forretningsorden for Partskonferencen b)    Etablering af en komité til vurdering af nye POP-stoffer c)    Vejledninger for tekniske bestemmelser under konventionen, primært i. Vedtagelse af vejledning for udarbejdelse af nationale im- plementeringsplaner ii. Vedtagelse af vejledning om ”bedste tilgængelige teknik og bedste miljømæssige praksis” iii. Vurdering af teknisk vejledning om miljømæssig håndt  e- ring af POP-affald d)    Evaluering af det fortsatte behov for DDT e)    Overholdelse af konventionen f) Finansiel mekanisme g)    Vedtagelse af finansielle regler og konventionens budget
2 a)    Vedtagelse af forretningsordnen for partskonferencen Forretningsordenen blev vedtaget, med et enkelt udestående punkt. Danmark – sammen med de ø v- rige EU-lande – havde ønsket vedtaget en procedureregel om, at hvis det ikke er muligt at opnå e n- stemmighed om emner, der vurderes at være væsentlige, skal der st  emmes, og punktet afgøres med 2/3 flertal. Andre lande ønskede, at de væsentlige emner skal vedtages med enstemmighed. Det var ikke muligt at nå til enighed  om denne regel. Som konsekvens heraf vil procedurereglerne blive an- vendt provisorisk, hvilket i praksis vil betyde, at væsentlige emner skal vedtages med enstemmighed. Denne løsning svarer til modellen for procedureregler under Rotterdamkonventi onen. b)    Etablering af en komité til vurdering af persistente organiske forureningsstoffer. Der blev nedsat en komité til vurdering af forslag til nye POP-stoffer til optagelse under konventionen. Vurderingskomitéen blev etableret efter de retningslinier for geografisk fordeling af komitéens med- lemmer, som blev vedtaget for kemikalievurderingskomiteen under Rotterdam-konventionen. Blandt de 31 medlemmer er der seks fra EU, heraf to fra Øst - og Centraleuropa. I forbindelse med udpegningen af eksperter til vurderingskomiteen skal der tages hensyn til kønsfo r- delingen. c)    Vejledninger for tekniske bestemmelser i konventionen i. Vejledning for udarbejdelse af nationale implementeringsplaner Vejledningen blev vedtaget sammen med retningslinier for opdatering af den første implementering s- plan. Opdateringerne skal sikre, at implementeringsplanen justeres i forhold til udviklingen i konventi- onen og i det enkelte land. ii. Vejledning om ”bedste tilgængelige teknologi og bedste miljømæssige praksis” (BAT/BEP) Der var ikke enighed om at vedtage vejledningen om BAT/BEP allerede på den første partskonfere n- ce, idet en række udv iklingslande - på linie med grønne NGO’er - mente, at vejledningen skulle tilpas- ses bedre til brug i udviklingslandene, samt at nyere teknologier skulle medtages i større omfang. Det blev derfor vedtaget, at der skal ske en tilpasning med henblik på vedtagelse af vejledningen på andet partsmøde i maj 2006. Indtil da opfordres landene til at bruge vejledningen i forbindelse med udarbe j- delse af den nationale implementeringsplan for så vidt angår anvendelsen af BAT/BEP til begræns- ning af det utilsigtede udslip af dioxin og furan. Danmark havde, sammen med de øvrige EU -lande, været indstillet på at vedtage BAT/BEP- vejledningen allerede på første partskonference, men i lyset af kritikken fra udviklingslandene og NGO’erne besluttede EU at støtte en udskydelse af  vedtagelsen. iii. Vejledning om miljømæssig sikker håndtering af affald Det skulle besluttes, hvordan partskonferencen skulle forholde sig til den vejledning for miljømæssig sikker håndtering af affald, som var vedtaget under Baselkonventionen om farligt affald. Partskonfe- rencen besluttede at anbefale, at vejledningen anvendes, men at der arbejdes videre med fastsætte l- sen af grænsen for, hvad der kan betragters som ”lavt POP -indhold” i affald (hvilket har konsekvenser for, om affaldet skal destrueres på en sådan måde, at POP-indholdet destrueres), og for hvad niveau- et for destruktion af POP-indholdet skal være. Arbejdet skal foregå med henblik på vedtagelse af vej- ledningen på tredje partsmøde i forsommeren 2007.
3 d)    Evaluering af det fortsatte behov for DDT Partsmødet anerkendte, at der fortsat kan være et behov for at anvende DDT til malariabekæmpelse i visse udviklingslande. Der blev oprettet et DDT-register, hvori alle de tilladte undtagelser til fortsat anvendelse registreres. Der blev desuden vedtaget et skema til brug for ansøgning om forlængelse af en undtagelse. Hertil kommer, at det blev vedtaget, at de parter som anvender DDT, skal indsende informationer om deres anvendelse i 2007 og derefter hvert tredje år. Der blev vedtaget en liste over de informationer, som er nødvendige for at vurdere, hvorvidt der forsat er behov for at anvende DDT. e)  Overholdelsesmekanisme Danmark havde ønsket, at der på partskonferencen skulle foregå substantielle drøftelser om en ove r- holdelsesmekanisme for konventionen, hvilket blev opfyldt. Der blev desuden truffet beslutning om en proces for arbejde med udvikling af en overholdelsesmeka- nisme i perioden frem til den anden partskonference. Sekretariatet skal udarbejde et udkast til en mu- lig overholdelsesmekanisme, som skal drøftes af en arbejdsgruppe på et 2 -3 dages møde umiddelbart inden den anden partskonference. Arbejdsgruppen skal rapportere til selve partskonferencen, som vil beslutte hvad der videre skal ske med udkastet. f)  Finansiel mekanisme Der blev vedtaget retningsliner for den finansielle mekanisme. Retningslinierne skal vejlede i forhold til hvilken type projekter til gennemførelse af konventionens regler, der kan opnå støtte. Indtil andet b  e- sluttes, fungerer Den Globale Miljøfacilitet, GEF, som finan siel mekanisme. Desuden blev der vedta- get en aftale (Memorandum of Understanding) om, hvordan samarbejdet mellem partskonferencen og GEF skal fungere. Hertil kommer, at der blev vedtaget retningslinier for en undersøgelse af GEF’s varetagelse af opg a- ven som finansiel mekanisme under konventionen. Undersøgelsen skal dække perioden fra konvent  i- onens underskrift i maj 2001 og frem juli 2005. g) Vedtagelse af finansielle regler og konventionens budget Der blev mod forventning ikke en større diskussion om a nvendelsen af FN’s skala for pålignede bidrag som basis for parternes finansiering af konventionen. Argentina ønskede ikke en gentagelse af d i- skussionerne, men bad om, at den løsning på problemet, der var fundet på første partsmøde under Rotterdamkonventionen, blev duplikeret, dvs. partskonferencens præsident skriver et brev til FN om Argentinas -  med fleres - problem. Det blev accepteret, og det blev derfor besluttet at benytte FN’s skala for pålignede bidrag som basis. Som ønsket af Danmark blev der i b udgettet afsat midler til rejserefusion til udviklingslande og lande med overgangsøkonomi, så de sikres repræsentation i konventionsmøde   rne.
4 Nye stoffer Tilføjelse af nye stoffer til konventionens forbuds -/begrænsningslister var ikke som sådan et punkt på dagsordnen, men i forbindelse med partskonferencen blev fire stoffer foreslået omfattet af konventio- nen. Det drejer sig om chlordecon og hexabromobiphenyl, som begge blev foreslået af EU; penta- BDE, som blev foreslået af Norge, og HCH (hexachlorocyclohexan), inklusiv lindan, som blev foreslået af Mexico. POP-vurderingskomiteen skal nu undersøge, om stofferne kan optages under konventi o- nen. Placering af konventionens sekretariat Sekretariatet for konventionen blev placeret i Geneve i Schweiz, hvilket er optimalt i forhold til at ud- nytte synergi med Rotterdamkonventionen, hvis sekretariat sidste år blev placeret delt mellem Geneve og Rom, samt med FN’s miljøorganisat ion, UNEP, hvis kemikaliekontor ligger i Geneve.