Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
MPU Alm.del Bilag 241
Offentligt
U.2005B.25
NOTE (IVIPU-seks.)
Professor Peter Pagh har sendt vedlagte
materiale forud for udvalgets høring om
husdyrbrug onsdag den 25. maj 2005.
Miljø- og Planlægningsudvalget
samling)
MPU alm. del - Bilag 241
Offentligt
Bestemmer ejeren eller den spidssnu
dede fro?
Af professor, dr.jur. Peter Pagh
Med udgangspunkt i en ny afgørelse fra
Naturklagenævnet ogflere nye domme
fra
EF-domstolen belyses, hvordan EU's
regler om naturbeskyttelse griber ind
i ejerens
rådighed over fast ejendom. Ændringe
rne stiller ikke alene nye krav til
myndighedernes sagsbehandling, men
rejser også ekspropriationsretlige pro
blemer.
Artiklen omtaler tillige den ændring af
naturbeskyttelsesloven ogflere andre lov
e,
Folketinget vedtog i juni 2004for at opf
ylde EU-forpligtelserne. På grundlag
af EF-
domstolens praksis konkluderes, at de dan
ske regler trods de seneste ændringer
ikke
lever op til EU-reglerne, men at de lok
ale og centrale myndigheder alligevel vil
være
forpligtet til at anvende EU-reglerne, der
efter EF-domstolens praksis har direkte
effekt.
Ved afgørelse af 1 1/1 1 2004 har Natur
klagenævnet indirekte standset et større
byggeri med
etablering af ny bydel ved den nuværende
TV-by. 1) Begrundelsen var, at tilladelse
til
byggeriet og dispensation til sløjfning af
vandhuller efter naturbeskyttelseslovens
(nbl) § 3 var
sket uden tilstrækkelig forudgående miljø
vurdering af projektets indvirkning på den
spidssnudede frø, der var observeret i om
rådet.
Når en lille frø kan give anledning til så
stort ståhej og standse et ellers lovligt
byggeri, 2)
skyldes det to forhold. For det første er
frøen opført på listen over beskyttede art
er i bilag IV
til EU's direktiv 92/43 om beskyttelse af
vilde dyr og planter og deres naturlige lev
esteder (i
det følgende habitatdirektivet). Og efter
habitatdirektivet er krav om generel beskyt
telse af
den spidssnudede frø - og andre bilag IV
-arter og deres levesteder - en generel bes
kyttelse,
der ikke må forveksles med den specielle
beskyttelse, som gælder for de særligt udl
agte
habitatområder (Natura 2000-områder).
For det andet kræver EU's direktiv 85/337
om VVM,
at der ved »anlægsarbejder i by-zone« ska
l ske en forudgående miljøvurdering (V
VM), hvis
anlægget pga. placering, størrelse eller
karakter kan få væsentlig indvirkning på
miljøet 3) -
og herunder f.eks. påvirke den spidssnud
ede frøs livsbetingelser. 4)
Selv om det måske kan overraske, at det
i en vis forstand er frøens »valg af levest
ed«, der
hindrer ellers lovlige aktiviteter, er Natur
klagenævnet i denne sag på linje med EF
-domstolens
(EFD) praksis i tilsvarende sager. Hermed
er tillige antydet, at EFD's fortolkning af
EU's
regler om naturbeskyttelse går videre, end
de fleste forestiller sig, og griber ind på
juridiske
rådgivningsområder, der normalt ikke bef
atter sig med naturbeskyttelse. Men budska
bet er
klart: Juridisk rådgivning om byggeri må
som anden erhvervsrådgivning medtænke
EU's
regler om naturbeskyttelse. Det er ikke
tilstrækkeligt at forlade sig på de danske
regler, som
det vil fremgå af det følgende.
1. EU's regler om naturbeskyttelse - en
oversigt
Den danske juridiske litteratur om EU's
naturbeskyttelse er sparsom 5) og kendsk
abet til
reglerne beskeden, hvorfor der indledes
med en oversigt. Når bortses fra handel me
d vilde dyr
og planter, 6) er de to centrale EU-regle
r om naturbeskyttelse: direktiv 79/409 om
beskyttelse
ell
A