Skov- og Naturstyrelsen 19. maj 2005 Skovpolitisk kontor J.nr.: D 413-0007 Miljøministeriet piv/clj/SNS; sca/MIM Ledelsessekretariatet, EU-K SUPPLERENDE SAMLENOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Meddelelse fra Kommissionen  til Rådet og Euro -Parlamentet om Rapport om gennem- førelsen af EU's skovbrugsstrat egi Forslag til rådskonklusioner om EU -handlingsplan for bæredygtig skovdrift Meddelelsen: KOM(2005) 84 endelig Forslag til rådskonklusioner: DS 242/1/05 REV 1 Resumé Meddelelsen er Kommissionens svar på Rådets anmodning om en rapport vedrørende implementering af EU's skovbrugsstrategi fra 1999. Meddelelsen er en kort gennemgang af skovbrugsstrategiens resultater og de udfordringer det europæiske skovbrug står overfor. Meddelelsen munder ud i en anbefaling af, at Kommissionen udarbejder en handlingsplan for bæredygtig skovdrift og at Kommissionen evaluerer de nuværende metoder og værktøjer til samordning, kommunikation og samarbejde. Det fremgår ikke hvilken status en godkendt handlingsplan vil have. Forslaget til rådskonklusioner byder meddelelsen velkommen og tilskynder Kommissionen til at påbegynde udarbejdelsen af en EU -handlingsplan for bær  e- dygtig skovdrift. 1.    Status Meddelelsen Kommissionen sendte den 10. marts 2005 ovennævnte meddelelse   til Rådet og Europa - Parlamentet. Der er den 1. marts 2005 fremsendt et supplerende samlenotat om meddelelsen til Folketin- gets Europaudvalg. Meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 4. marts 2005 til orientering forud for rådsmøde (landbrug   og fiskeri). Den 12. april 2005 er der oversendt et grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg. Forslag til rådskonklusioner EU formandsskabet har udarbejdet forslag til rådskonklusioner, som er sat  på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005 til vedtagelse. 2.    Formål og indhold Meddelelsen Meddelelsen er et svar på Rådets anmodning om en rapport vedrørende implementering af EU’s skovbrugsstrategi fra 1999, jf. rådskonklusioner o m skovbrugsstrategien (dokument
2 1999/C 56/01). I meddelelsen beskrives: EU’s skovsektor, de resultater der er opnået indenfor rammerne af strategien i perioden 1999 – 2004, den internationale skovpolitiske debat, indsatsen for at sikre en bæredygtig drift   af EU’s skove samt indsatsen for koordinering og samarbejde i Kommissionen og mellem Kommissionen og medlemslandene.   Kommissionen vurderer på baggrund af skovbrugsstrategiens resultater, at de grundlæggende principper om bæredygtig skovforvaltning og sk  ovenes multifunktionelle rolle, som blev opstillet i EU's skovbrugsstrategi i 1998, fortsat er gældende og at de nationale skovprogra m- mer er en passende ramme for gennemførelsen af disse princi pper. Kommissionen vurderer, at den politiske kontekst er ændr  et siden 1998 med udvidelsen af EU med 10 nye medlemslande og med indførslen af en række nye og bedre midler til beskyttelse og bæredygtig forvaltning af skovene. Kommissionen vurderer desuden, at skovene og skovbruget kan bidrage til Lissabon-målene om bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne samt Gøteborg -målene om bevaring af naturressourcerne. Og såfremt skovene og skovbruget fortsat skal spille en fremtrædende rolle i denne sammenhæng så kræver det, at skovbrugsstrategien og dens gennemførelse t ager højde for den nye politiske kontekst. Konkret nævner Kommissionen bl.a. at skovbruget på den ene side skal fungere i et globalt marked og at der på den anden side stilles krav fra samfundet om mange forskelligartede ydelser, som i nogle tilfælde neds  ætter skovbrugets rentab  ilitet. Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at styrke dels sammenhængen mellem de forskellige EU-politikker, som påvirker skovbruget, dels koordinationen mellem Kommissi o- nens og medlemsstaternes aktiviteter. Kommissionen vurderer desuden, at det er vigtigt at sikre en god forvaltningspraksis, herunder at de mange berørte interessenter inddrages i og deltager i  udformning og genne m- førelsen af politiske tiltag. Samlet konkluderer Kommissionen, at der i fremtiden vil være br  ug for en mere sammenhæ  n- gende og proaktiv tilgang til forvaltningen af EU's skovressourcer. Og at denne tilgang bør tage udgangspunkt i en fælles vision for EU's skovsektor og de udfordringer skovene står overfor globalt samt på EU og nationalt plan i en f ælles forståelse af, hvad skovene og skovbruget kan bidrage med til det moderne samfund. På baggrund af vurderingen af gennemførelsen af EU's skovbrugsstrategi foreslår Kommiss  i- onen Rådet, at: 1.    Kommissionen udarbejder en EU handlingsplan for bæredygtig sk  ovforvaltning, der kan tjene som en sammenhængende ramme for gennemførelsen af skovrelaterede foranstal   t- ninger. Kommissionen vurderer, at planen især bør omfatte følgende elementer og omr å- der: Skovbrugets konkurrencevne; værdisætning af sociale og miljømæs sige varer og tjenester; miljøspørgsmål (klimaændringer, skovbrande, vand og bevaring af biodivers i- tet); anvendelse af træ som energikilde; information om træ og dets anvendelsesmuligh e- der; horisontale aktiviteter (forskning, uddannelse, skovstatistikker, overvågning); sa m- ordning, kommunikation og samarbejde ligesom de internationale aspekter af disse spørgsmål også bør tages op.
3 2.    Kommissionen revurderer fællesskabets muligheder for at fremme koordination, komm  u- nikation og samarbejde mellem de sektorer, som har betydning for skovbruget. Herunder vil Kommissionen vurdere dels beslutningen fra 1989 om at etablere den stående sko v- brugskomité, dels komitéens rolle i implementeringen af den foreslåede handlingsplan. Kommissionen foreslår, at handlingsplanen frem lægges i 2006. Forslag til rådskonklusioner Kommissionens forslag om udarbejdelsen af en EU handlingsplan hilses velkommen og det understreges, at formålet er at skabe en sammenhængende ramme for implementeringen af skov-relaterede tiltag på fællesskabs   - og medlemsstatsniveau. Handlingsplanen skal desuden virke som et instrument til koordination mellem forskellige fællesskabshandlinger og mellem fællesskabsinitiativer og medlemsstaternes skovpolitik. Kommissionen inviteres til at udarbejde et forslag til en handlingsplan i tæt samarbejde med medlemsstaterne og i dialog med interessegrupper og at resultatet præsenteres for rådet i [midten af] 2006. Kommissionen inviteres samtidig til at opdatere skovbrugsstrategien. Det understreges, at handlingsplanen skal være afbalanceret og imødekomme både den økonomiske, biologiske og sociale dimension af bæredygtig skovdrift. Og det anbefales at handlingsplanen skal bidrage med sammenhængende tiltag i overensstemmelse med Lissabon og Gøteborg strategierne, baseret på   klare mål, som skal bidrage til opfyldelse af andre fællesskabspolitikker samt opfyldelse af internationale skov  -relaterede forpligtigelser. 3.    Nærhedsprincippet Meddelelsen og forslaget har ikke betydning i forhold til nærhedsprincippet, da der ikke er tale om forslag til en retsakt. 4.    konsekvenser for Danmark Meddelelsen og forslaget har ikke i sig selv administrative, økonomiske eller kommunaløk  o- nomiske konsekvenser for Danmark, ligesom konklusionerne ikke har indvirkning på beskyttelsesniveauet. 5.    Høring Meddelelsen Meddelelsen er udsendt i almindelig høring den 15. marts 2005 til medlemmerne af Skovrådet og medlemmerne af kontaktgruppen for international skovpolitik. Der er modtaget høring s- svar fra WWF-Danmark, Dansk Skovforening og Dansk Træforening. Ko  mmentarerne kan opdeles som følger: Alle tre parter støtter, at der udarbejdes en samlet handlingsplan for bæredygtig skovforval   t- ning. Både  Dansk Skovforening og Dansk Træforening   nævner desuden vigtigheden af samordning for at skabe bedre helhed i forvaltningen og at der sikres et stabilt økonomisk grundlag for skovdriften herunder gennem identifikation, værdisætning og betaling for de ydelser skovbr u- get leverer. Begge foreninger fremhæver vigtigheden af kommissionens forslag om at handlingsplanen også  indeholder initiativer til oplysning af forbrugerne om træ som en fornybar og miljøvenlig ressource.
4 Dansk Skovforening finder det endvidere vigtigt, at der skabes gunstige vilkår for træ   - og papirindustrien, så den kan styrke sin konkurrenceevne og frem me anvendelsen af træ, og foreslår konkret, at offentlige -private partnerskaber for området sociale og miljømæssige varer og tjenester indgår under de socio -økonomiske spørgsmål i handlingsplanen. Dansk Træforening   fremhæver, at foreningen støtter EU's F   LEGT handlingsplan og overord- net finder det rigtigt, at kommissionen i spørgsmålet om certificering forholder sig neutral til de forskellige ordninger. Foreningen påpeger i den sammenhæng også, at den dog finder, at EU bør sikre en overordnet harmonisering  af de nationale indkøbspolitikker for at undgå barrierer for producentlandene (i form af forskellige, ikke-harmoniserede dokumentationskrav indenfor det europæiske marked). WWF finder det uacceptabelt, at den planlagte handlingsplan ”tilsyneladende slet  ikke skal handle om bekæmpelse af ulovlig tømmerhugst inden for EU's egne grænser”. WWF henviser bl.a. til det arbejde EU gør med at bekæmpe ulovligt tømmer uden for EU (FLEGT - handlingsplanen) og anfører, at der også er problemer med ulovlig tømmerhugst i   nden for EU's egne grænser. Rammenotat om meddelelsen har været i høring i EU   -Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i maj 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar: Dansk Industri har ikke bemærkninger til rammenotatet. Dansk Skovforening henviser til sit tidligere høringssvar, hvoraf det fremgår at foreningen bakker op omkring en handlingsplan for bæredygtig skovdrift. Dansk Skovforening påpeger at rammenotatet i flæng bruger begreberne ”bæredygtig skovforvaltning” og ”bæredygtig skovdrift”. Forening en foretrækker at det sidstnævnte begreb anvendes i handlingsplanen, idet ”bæredygtig skovdrift” dækker bredere –  i overensstemmelse med handlingsplanens forvente- de indhold. Skovforeningen bakker op om at ulovlig tømmerhugst skal bekæmpes både indenfor og udenfor EU’s grænser, men foreningen finder at de enkelte lande har et nationalt ansvar, og indsatsen imod ulovlig tømmerhugst skal ikke udelukkende være et EU anligge   n- de. Fagligt Fælles Forbund   finder, at Kommissionen bør inddrage skovarbejdernes interes seorga- nisationer i udarbejdelsen af en EU-handlingsplan for bæredygtig skovdrift, idet handling  s- planens sociale aspekter bør omfatte skovarbejdernes arbejdsmiljøforhold og beskæftigelse. Fagligt Fælles Forbund støtter således den foreslåede danske indstill ing om åbenhed i processen for udarbejdelse af handlingsplanen. Fagligt Fælles Forbund finder desuden indsatsen imod ulovlig tømmerhugst i EU -landene bør indgå i handlingsplanen. Endelig bør handlingsplanen indbære en indsats for at alle skove i EU bliver   FSC og PEFC certificeret i løbet af en 10 års periode. Forbrugerrådet  oplyser at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at vurdere forslaget og kan sål edes hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte. Rammenotat om meddelelsen og forslag til rådskonklusioner har været i høring i EU - Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål med høringsfrist 19. maj 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar:
5 Forbrugerrådet  oplyser på ny, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mu lighed for at vurdere forslaget og kan således hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte. Fagligt Fælles Forbund   støtter den foreslåede indstilling og oplyser at man fastholder de tidligere fremsendte bemærkninger. 6.    Forhandlingssituationen Kommissionen gav en foreløbig orientering om meddelelsen på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005. Meddelelsen og forslaget til rådskonklusioner er blevet drøftet i Rådets arbejdsgruppe for skove, hvor samtlige lande støttede fors laget om at der udarbejdes en handlingsplan for bæredygtig skovdrift og at der  sker en revurdering af EU  -værktøjer og metoder til at fremme samordning, kommunikation og samarbejde også med andre sektorer. Der var bred enighed om at arbejdet bør begynde sn arest muligt. Der var delte meninger om behovet for en egentlig revurdering af EU's eksisterende skov- brugsstrategi. Invitationen til at Kommissionen ”opdaterer” strategien var en kompromislø   s- ning, der vandt bred tilslutning. Drøftelser om behovet for nø  jere anvisninger af, hvad handlingsplanen skal fokuserer på, mundede ud i den kompromisløsning, at det skal være en ”skovhandlingsplan” - uden nærmere afgrænsning. Eneste udestående spørgsmål er syntes at være, hvornår handlingsplanen skal foreligge. Enkelte lande fandt, at Kommissionen skal præsentere handlingsplanen i midten af  2006, mens andre lande fandt, at 2006 er tilstrækkelig præcisering. Sidstnævnte gruppe af lande støttede derfor Kommissionens eget forslag (at handlingsplanen skal præsenteres i    2006), bl.a. under henvisning til, at handlingsplanen ønskes udarbejdet i tæt samarbejde med medlemsst   a- terne og i samråd med interess egrupper. 7.    Regeringens foreløbige generelle holdning Meddelelsen Danmark hilser overordnet Kommissionens meddelelse velkommen og kan støtte både forslaget om at kommissionen udvikler en EU handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning og forslaget om at kommissionen revurderer de nuværende EU  -værktøjer og    –metoder til at fremme samordning, kommunikation og samarbejde mellem de forskellige sektorpolitikker, der har indflydelse på skovbruget. Mht. handlingsplanens indhold kan Danmark støtte, at denne inkluderer de af Kommissionen foreslåede elementer, dvs. socio-økonomiske spørgsmål, som skovbrugets produktion af ydelser i sa   mmenhæng med skovbrugets rentabilitet, miljøspørgsmål som klimaændringer, skovbrande, vand og bevaring af biodiversitet, anvendelsen af træ som energikilde, information om træ og dets anvendelsesmuligheder, horisontale aktiviteter som forskning, uddannelse, skovstatistikker og overvågning ligesom samordning, kommunikation og samarbejde
6 de internationale aspekter af alle disse spørgsmål. Danmark finder desuden, at handlingsplanen bør udarbejdes i en åben proces, der involverer både medlemsstaterne og an dre  relevante parter, og at der bør udvises åbenhed overfor muligheden af at inddrage yderligere elementer i handlingsplanen. En mulighed kan i den sammenhæng være, at handlingsplanen også reflekterer over, hvordan EU inden for egne grænser kan bidrage ko  nstruktivt til den internationale kamp mod ulovlig tømmerhugst. Da handlingsplanen foreslås præsenteret i 2006 bør det indledende arbejde iværksættes allerede i 2005 efter vedtagelse af korte rådskonklusioner. I Danmark arbejder vi med alle de elementer som Kommissionen foreslår bør indgå i handlingsplanen og mange af dem er påvirket af EU -politikker og foranstaltninger og det vil være en fordel, at der med handlingsplanen skabes en ramme for derigennem at fremme, at der sker en helhedsorienteret behandling af skovbruget når forskellige interesser skal fre m- mes. Forslaget om revurdering af EU-værktøjer og metoder til at fremme samordning, kommunik   a- tion og samarbejde også med andre sektorer (uden for den egentlige skovbrugssektor) er afgørende og meget væse   ntligt netop for skovsektoren, som i høj grad er påvirket af udvikli  n- gen i andre sektorer (landbrug, miljø, handel, industri mv.). Og netop i EU -sammenhæng, hvor der er ikke er nogen selvstændig fællesskabspolitik for skovsektoren, er det væsentligt at de øvrige sektorers interaktion med og indflydelse på skovsektoren bliver godt belyst og vurderet; både mhp. vurdering af virkningen af eksisterende  ordninger og mhp. vurdering af virkningen af nye initiativer. Forslaget er også en naturlig opfølgning på d   en Pan-europæiske ministerkonference om skove i Wien 2003 (konferencen indeholdt en resolution der fremhævede behovet for styrkelse af tværsektorielt samarbejde som middel til fremme af bæredygtig skovdrift – resolutionen blev støttet af samtlige deltagende  lande, herunder Danmark). Kommissionen ønsker generelt at nedbringe antallet af stående komitéer og der vil muligvis være et ønske fra Kommissionen om at nedlægge den stående skovbrugskomité. Danmark finder det i den forbindelse væsentligt, at der også    fremover er et forum for udveksling af erfaringer mellem Kommissionen og medlemslandene og medlemslandene ime l lem. Forslaget om en handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning skal ses på baggrund af EU's skovbrugsstrategi fra 1999 og de resultater den har afstedkommet. Danmark synes fortsat at skovbrugsstrategien er god og vi støtter, at der ikke åbnes for forhandlinger om en ny skovbrugsstrategi. Den eksisterende anses for at være tilpas rummelig og relevant til at kunne give et godt grundlag for en handlingsplan. Væsentlige udviklinger af relevans for skovsekt  o- ren siden 1999 kan alternativt reflekteres i rådskonklusioner forud for udarbejdelse af handlingsplanen. At strategien har haft  en begrænset effekt for skovbruget skyldes primært, at der har man glet en implementeringsmekanisme for strategien som nu kan komme med handlingsplanen.   Det må forventes, at tilvejebringelsen af en handlingsplan for bæredygtig skovdrift vil blive ledsaget af forslag til en specifik ressourceallokering til fremme af handlingsplanens gennem- førelse (inden for den eksisterende overordnede budgetramme). Danmarks holdning til finansieringsspørgsmålet vil blive fastlagt, når der ligger et mere konkret forslag herom.
7 Helt overordnet finder Danmark, at forslaget om en EU handlingsplan for bæredygtig skovdrift er et godt forslag, men først når vi ser et konkret forslag til en handlingsplan i 2006, kan vi tage stilling til om indholdet er tilfredsstillende i forhold til danske interesser. Forslag til rådskonklusioner Overordnet finder Danmark at de danske synspunkter er tilfredsstillende tilgodeset i det foreliggende forslag til rådskonklusioner. Vedr. bekæmpelse af ulovligt træ indenfor EU’s grænser er det noteret, at meddelelsen ikke udelukker at yderligere emner tages op og at forslaget til rådskonklusioner heller ikke afskærer Kommissionen fra denne mulighed i dialog med medlemsstaterne og andre relevante parter. Når der ikke er nævnt specifikke emner i forslaget er det netop for ikke utilsigtet at udelukke andre emner. Danmark kan således støtte forslaget til rådskonklusioner med præference for at tidsfristen for fremlæggelsen af handlingsplanen bliver 2006. Danmark vil dog ikke modsætte sig en stramning til ”midten af” 2006.