Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
MPU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2773034_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Miljø- og Planlægningsudvalget
(2. samling)
MPU alm. del - Bilag 205
Offentligt
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Tel. +45 33 92 00 00
Fax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Telex 31292 ETR DK
Telegr. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
OMTRYKT (26/5-05)
(Manglende sider)
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-
nisteriets, Finansministeriets, Integrationsministeriets, Miljøministeriets, Soci-
alministeriets, Undervisningsministeriets, Udenrigsministeriets, Videnskabs-
ministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat om Kommis-
sionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinjer for vækst og job
2005-2008, KOM (2005) 141.
Ai>
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0002.png
•.-
26. april 2005
Grundnotat
Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinjer for
vækst og job 2005-2008
KOM(2005)141
Resumh
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de inte-
grerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) (jf traktatens artikel 99), og
et forslag til en rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigel-
sespolitikker (if traktatens artikel 128), der efter behandling i de relevante rådsforma-
tioner ventes godkendt på Det Europæiske Råd og vedtaget af hhv. Rådet (økonomi- og
finansministre) og Rådet (beskæftigelses- og socialministre). Det nye koncept med tre-
årige integrerede retningslinjer er en gennemførelse af DER's beslutning den 22.-23.
marts 2005 om midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien, herunder om bedre styring
af strategien.
Baggrund
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.-23.
marts 2005 fastslår i relation til midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien, at Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage "et sæt integrerede retnings-
linjer bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier
(BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen. Da BEPG er det generelle instrument for
samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og
mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så vidt der er et samspil
mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den generelle økonomiske
sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner."
Som led i at sikre, at de tiltag, som EU og medlemslandene vedtager, bedre bidrager til at
fremme vækst og beskæftigelsen i Europa, besluttede stats- og regeringscheferne på for-
årstopmødet den 22.-23. marts 2005 at forbedre styringen af Lissabon-strategien. Hensig-
ten var at gøre det lettere at prioritere samtidigt med, at den overordnede balance og sy-
nergi mellem strategiens 3 dimensioner blev respekteret, og processen blev rationaliseret.
På baggrund af konklusionerne fra forårstopmødet har Kommissionen således i nærvæ-
rende meddelelse (KOM(2005)141) af 12. april 2005 fremlagt forslag til integrerede ret-
ningslinier for fremme af vækst og beskæftigelse i EU. På grundlag af disse retningslinier
skal medlemslandene fastlægge nationale reformprogrammer, og Kommissionen skal
fremlægge et program for Fællesskabets foranstaltninger, som skal fremme væksten og
beskæftigelsen. De integrerede retningslinier inkorporerer dels de overordnede økono-
misk-politiske retningslinier, dels retningslinierne for beskæftigelsen i et samlet dokument
for derved at præsentere en mere klar vision for, hvordan de udfordringer, som EU står
overfor, kan håndteres.
De integrerede retningslinier udgør således grundlaget for den
cyklus, som derved dækker perioden 2005-OS.
D:\Documents and Settings\hewint\Lokale indstillinger\Temporary In
Files\OLKA25\Integrerede retningslinjer (2005-2008) - grundnotat er=
et
j.doc
'te-årige Lissabon-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0003.png
2
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rådet, samt
drøftet på møder i Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj og 6. juni, Rådet (ud-
dannelse og ungdom) den 24. maj, Rådet (beskæftigelses- og socialministre) den 2.-3. juni,
og (økonomi- og finansministre) den 7. juni, forud for godkendelse af Det Europæiske
Råd den 16.-17. juni 2005, som forberedes af Rådet (generelle anliggender) den 23. maj og
den 13. juni.. Efterfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer
af Rådet (økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne vedtages af
Rådet (beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne procedurer i
Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de integre-
rede retningslinier for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om de overordne-
de økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG), jf. traktatens artikel 99, og et forslag til en
rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker, jf. trak-
tatens artikel 128. Kommissionens oplæg til integrerede retningslinier består af dels de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier i form af makroøkonomiske retningslinier
og mikroøkonomiske retningslinier og dels beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
1
2
3
4
5
6
Makroøkonomiske retningslinier
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
strukturpolitik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinier
At udvide og uddybe det indre marked
At sikre åbne og kompetitive markeder
At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende for små
og mellemstore virksomheder
At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte prio-
riterede grænseoverskridende projekter
At øge og forbedre investeringer i F&U
At fremme innovation og anvendelse af informations- og kommunikati-
onsteknologi (ICT)
At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld be-
skæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0004.png
3
17
18
19
20
21
22
23
af social og territorial samhørighed
At fremme en livslang tilgang til arbejde
At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper
At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og
reducere segmentering på arbejdsmarkedet
At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre arbejds-
kraftomkostninger
At udvide og forbedre investeringer i humankapital
At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på
nye kompetencekrav
DE OVERORDNEDE ØKONOMISK-POLITISKE RETNINGSLINIER (BEPG).
Kommissionens meddelelse, del 1 om de overordnede økonomisk-politiske retningslinier,
indeholder følgende oplæg til retningslinier med anbefalinger:
Makroøkonomiske politikker for vækst og job
Retningslinie 1: At sikre økonomisk stabilitet
EU-landene bør leve op til deres mellemfristede budgetmålsætninger, og — i det omfang
denne målsætning endnu ikke er opfyldt — gennemføre de nødvendige tiltag i overens-
stemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, og landene bør samtidig undgå procyklisk
finanspolitik.
Lande med uholdbare underskud på betalingsbalancen bør korrigere dem gennem struk-
turreformer og finanspolitik.
Retningslinie 2: At sikre økonomisk holdbarhed
EU-landene bør — i lyset af de skønnede omkostninger knyttet til de aldrende befolknin-
ger — styrke de offentlige finanser gennem gældsreduktion og reformer af pensions- og
sundhedssystemer, der sikrer at de er finansielt holdbare og opfylder deres sociale mål,
samt højere beskæftigelse og arbejdsudbud.
Retningslinie 3: At fremme efficient allokering afressourcer
EU-landene bør — under overholdelse af retningslinierne om økonomisk stabilitet og
holdbarhed — sikre en sammensætning af de offentlige udgifter, der fremmer vækst, her-
under F&U og uddannelse, tilpasse skattestrukturer for at styrke vækstpotentialet, og sik-
re mekanismer til vurdering af forholdet mellem offentlige udgifter og opnåelsen af politi-
ske mål, og sikre den overordnede sammenhæng mellem forskellige reformer.
Retningslinie 4: At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik
og strukturpolitik
EU-landene bør gennemføre reformer, der understøtter en sund makroøkonomisk
ramme
gennem øget fleksibilitet, mobilitet og tilpasningsevne som reaktion på globaliseringen
,
teknologiske fremskridt og ændringer i konjunkturforhold.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0005.png
4
Retningslinie 5: At sikre at lønudviklingen bidrager til makroøkonornisk stabilitet
og vækst
EU-landene bør fremme en løndannelse og udvikling i arbejdskraftomkostninger, der er
idet
konsistent med prisstabilitet og udviklingen i arbejdsproduktivitet på mellemlang sigt,
der bør tages højde for forskelle i kvalifikationer og lokale arbejdsmarkedsforhold.
Retningslinie 6: At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Eurolandene bør være særligt fokuserede på finanspolitisk disciplin, og de eurolande, der
endnu ikke opfylder deres mellemfristede budgetmålsætning bør tilstræbe en årlig forbed-
ring af deres konjunkturrensede budgetsaldo på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP, og en
større forbedring i gode tider. Eurolandene bør også gå videre med strukturreformer, der
forbedrer euroområdets konkurrenceevne og tilpasningsevne i forhold til asymmetriske
choks. Eurolandene bør endvidere sikre, at euroområdets indflydelse i det globale øko-
nomiske system er i overensstemmelse med dets økonomiske vægt.
Mikroøkonomiske reformer rettet mod styrkelse af Europas vækstpo-
tentiale
Retningslinie 7: At udvide og uddybe det indre marked
EU-landene bør fremskynde gennemførelse af direktiver vedrørende det indre marked,
prioritere en bedre gennemførelse af lovgivning vedrørende det indre marked, fremme
den finansielle integration, fjerne skattemæssige hindringer for grænseoverskridende akti-
viteter og anvende EU's regler for offentlige indkøb effektivt.
Retningslinie 8: At sikre åbne og konkurrencedygtige markeder
EU-landene bør prioritere fjernelsen af lovgivningsmæssige barrierer og andre barrierer,
der hæmmer konkurrencen i nøglesektorer, en mere effektiv håndhævelse af konkurren-
cepolitik, myndighedernes gennemgang af markedsforhold for at identificere og fjerne
hindringer for konkurrence og markedsadgang, reduktionen i statsstøtte, der forvrider
konkurrencen, og omprioritering af støtte til fordel for horisontale mål såsom forskning
og innovation. EU-landene bør også fuldt ud implementere de aftalte tiltag for at åbne
netværksindustrier for konkurrence for at sikre effektiv konkurrence på europæiske inte-
grerede markeder, samtidig med, at der sikres tilfredsstillende udbud af services af høj
kvalitet af generel økonomisk interesse.
Retningslinie 9: At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
EU-landene bør sikre øget kvalitet i lovgivningen gennem systematisk og grundig vurde-
ring af dens økonomiske, sociale og miljømæssige effekter, mens der tages højde for de
administrative omkostninger forbundet med reguleringen. Landene bør konsultere de be-
rørte parter vedrørende fordele og ulemper ved deres lovgivningsinitiativer, især i det om-
fang initiativerne indebærer prioritering mellem forskellige politiske mål.
Retningslinie 10: At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende
for små og mellemstore virksomheder
EU-landene bør forbedre adgangen til finansiering, tilpasse skattesystemerne, styrke det
innovative potentiale hos små og mellemstore virksomheder, og tilbyde relevant informa-
tions- og støtteservice for at fremme virksomhedsetablering og vækst i overensstemmelse
med Charteret for små og mellemstore virksomheder. EU-landene bør endvidere styrke
vægten på iværksætterkultur i uddannelser og efteruddannelser, samt fremme muligheder-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0006.png
5
ne for ændringer i ejerforhold, revidere konkurslovgivning og forbedre retsprocesser ved-
rørende blandt andet virksomhedsomstruktureringer.
Retningslinie 11: At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre af-
talte prioriterede grænseoverskridende projekter
Der bør ske en udvidelse og forbedring af europæisk infrastruktur og færdiggørelse af
aftalte prioriterede grænseoverskridende projekter med det særlige formål at opnå større
integration af nationale markeder i det udvidede EU. EU-landene bør udvikle passende
infrastrukturer i forhold til transport, energi samt informations- og kommunikationstek-
nologi som en vigtig betingelse for at sikre en succesfuld åbning af netværksindustrier for
konkurrence. Landene bør desuden indføre passende infrastrukturprissystemer som et
middel til at internalisere miljømæssige omkostninger for at sikre en efficient anvendelse
af infrastrukturer og udvikling af en bæredygtig modal balance.
Retningslinie .12: At øge og forbedre investeringer i FRU
EU-landene bør udvikle tiltag for at fremme privat forskning og udvikling ved at styrke
rammebetingelserne og sikre, at virksomheder opererer i tilstrækkeligt kompetitive mar-
keder, ved at øge omfanget og effektiviteten af offentlige udgifter til forskning og udvik-
ling, ved at styrke 'excellence-centre', ved at gøre bedre brug af støttemekanismer, ved at
sikre et tilstrækkeligt udbud af kvalificerede forskere gennem flere studerende i viden-
skabs-, teknik- og ingeniørfag samt styrket karriereudvikling og mobilitet af forskere på
tværs af lande og sektorer.
Retningslinie 13: At fremme innovation og anvendelse af informations- og kom-
munikationsteknologi (ICT)
EU-landene bør fokusere på forbedringer af supportservices for innovation, herunder for
teknologioverførsel og netværk, der sammenknytter universiteter og virksomheder, frem-
me af videnoverførsel gennem udenlandske direkte investeringer, bedre adgang til finan-
siering samt betalelige og veldefinerede intellektuelle ejendomsrettigheder. Landene bør
fremme anvendelsen af informations- og kommunikationsteknologi og relaterede ændrin-
ger i organisationen af arbejde.
Retningslinie 14: At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke sy-
nergierne mellem miljøbeskyttelse og vækst
EU-landene bør prioritere internalisering af miljømæssige omkostninger, øget energieffek-
tivitet samt udviklingen og anvendelsen af miljøteknologi. Implementeringen af disse pri-
oriteter bør være i overensstemmelse med eksisterende europæiske forpligtelser samt med
tiltag og instrumenter foreslået i handlingsplaned for miljøteknologi (Environmental
Technologies Action Plan, ETAP), idet der bør lægges vægt på anvendelse af blandt andet
markedsbaserede instrumenter og fjernelse af miljøskadelige subsidier sammen med andre
politikinstrumenter.
Retningslinie 15: At bidrage til en stærk industriel base
EU-landene bør fokusere på udviklingen af nye teknologier og markeder. Det indebærer
særligt forpligtelse til etablering og implementering af fælles europæiske teknologiinitiati-
ver og offentlig-private partnerskaber, der bidrager til håndtering
ufuldkommenheder
på markeder og skabelsen af lokale klynger.
BESKÆFTIGELSESRETNINGSLINIERNE
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0007.png
6
Kommissionens meddelelse, del 2 om beskæftigelsesretningslinierne indeholder følgende
forslag til Rådets beslutning:
Retningslinie 16: At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af
fuld beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse af
social og territorial samhørighed. Politikkerne skal bidrage til at opnå en gennemsnitlig
beskæftigelsesfrekvens for Den Europæiske Union (EU) på 70 pct., på mindst 60 pct. for
kvinder og 50 pct. for ældre arbejdstagere (55-64 årige), og bidrage til at reducere ledig-
hed og inaktivitet. Medlemslandene skal sætte nationale mål for 2008 og 2010.
Retningslinie 17: At fremme en livslang tilgang til arbejde. Fornyet indsats for at
skabe beskæftigelsesmuligheder for unge og reduktion af ungdomsledigheden; handling
m.h.p. eliminering af kønsforskelle i forhold til beskæftigelse, ledighed og aflønning; bed-
re sammenhæng mellem arbejde og privatliv, herunder tilvejebringelse af institutionsplad-
ser for børn og andre; modernisering af pensions- og sundhedssystemerne, herunder sik-
ring af den finansielle holdbarhed og tilpasning til behovene m.h.p. at fremme mulighe-
den for beskæftigelse og længere arbejdsmarkedstilknytning, herunder passende incita-
menter til at arbejde og ikke tilskynde til tidlig tilbagetrækning; fremme arbejdsvilkår som
bidrager til aktiv aldring (retningslinie 17 skal ses i sammenhæng med retningslinie 2).
Retningslinie 18: At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte
grupper. Aktiv og forebyggende arbejdsmarkedspolitik, herunder tidlig identifikation af
behov, jobsøgningsstøtte, vejledning og træning som del af en personlig handlingsplan,
tilvejebringelse af nødvendig social service for at støtte udsatte personers indtræden på
arbejdsmarkedet og bidrage til social og territorial sammenhæng samt udryddelse af fat-
tigdom; kontinuerlig gennemgang af skatte- og ydelsessystemerne, herunder styring og
betingelser for ydelser samt reduktion af høje effektive marginalskatter med henblik på at
det skal kunne betale sig at arbejde og at sikre et passende niveau af social beskyttelse.
Retningslinie 19: At forbedre matching al behov på arbejdsmarkedet. Modernisering
og styrkelse af arbejdsmarkedsinstitutioner, særlig arbejdsformidlingssystemer; større
gennemsigtighed med hensyn til beskæftigelses- og træningsmuligheder på nationalt og
europæisk niveau for at fremme mobilitet i Europa; bedre foregribelse af behov for fær-
digheder, arbejds-kraftmangel og flaskehalse; passende styring af økonomisk migration.
Retningslinie 20: At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigel-
sen og reducere segmentering på arbejdsmarkedet. Tilpasning af beskæftigelseslov-
givningen, gennemgå - hvor nødvendigt - niveau for fleksibilitet indeholdt i permanente
og ikke-permanente kontrakter; bedre foregribelse og håndtering af ændringer, herunder
økonomisk restrukturering, særlig ændringer forbundet med handelsåbning, for at mini-
mere deres sociale omkostninger og lette tilpasning; støtte overgang mht. beskæftigelses-
status, herunder træning, selvbeskæftigelse, oprettelse af egen virksomhed og geografisk
mobilitet; fremme og udbredelse af innovative former for arbejdsorganisation, herunder
bedre sundhed og sikkerhed og mangfoldighed mht. aftale og arbejdstidsarrangementer,
med henblik på forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet; tilpasning til nye tekno-
logier på arbejdspladsen, beslutsom handling for at transformere illegalt arbejde til regu-
lær beskæftigelse (retningslinie 20 skal ses i sammenhæng med retningslinie 4).
Retningslinie 21: At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraftomkostninger. Fremme/understøtte de rigtige rammevilkår for lønforhand-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0008.png
7
lingssystemer, under fuld respekt for de sociale parters rolle, afspejle forskelle i produkti-
vitet og udviklingstræk på arbejdsmarkedet på branche- og regionalt niveau; overvåge, og
hvor det er passende revurdere struktur og niveau for ikke-lønmæssige omkostninger og
deres indvirkning på beskæftigelse, særlig for lavtlønnede, og den der træder ind på ar-
bejdsmarkedet for første gang (retningslinie 21 skal ses i sammenhæng med retningslinie
5).
Retningslinie 22: At udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer.
Etablering af effektive livslange læringsstrategier, i overensstemmelse med europæiske
forpligtigelser, herunder passende incitamenter og omkostningsdelingsmekanismer for
virksomheder, offentlige myndigheder og enkeltindivider, særlig m.h.p. markant reduktion- • .
af antal elever der forlader skolesystemet tidligt; øget adgang til initial faglig -, sekundær —
og højere uddannelse, herunder lærlingepladser og iværksættertræning; og styrket deltagel-
se i videre/fortsat uddannelse og arbejdspladstræning over hele livscyklen, særligt for
lavt-uddannede og ældre arbejdstagere (retningslinie 22 skal ses i sammenhæng med ret-
ningslinie 12).
Retningslinie 23: At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reek-
don på nye kompetencekrav. Bedre identifikation af faglige behov og nøglekompeten-
cer og foregribelse af fremtidige kvalifikationsbehov; udbrede udbuddet af uddannelses- --
og træningsværktøjer; udvikle rammer for gennemsigtighed af kvalifikationer, deres aner-
kendelse og validering af ikke-formel og uformel læring; sikre tiltrækningskraft, åbenhed
og høje kvalitetsstandarder for uddannelse og træningssystemer.
Nærhedsprincippet
Medlemslandene har selv ansvaret for deres økonomiske politikker, herunder makroøko-
nomisk og mikroøkonomisk politik samt beskæftigelsespolitik, men skal ifølge traktaten
betragte deres økonomiske politikker som spørgsmål af fælles interesse og samordne dem
i Rådet i kraft af de overordnede økonomisk politiske retningslinjer, jf. traktatens artikel
99, og retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel
128. Da retningslinierne er eksplicit hjemlet i traktaten Emder regeringen at meddelelsen
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelse af retningslinierne. Europa-
Parlamentet ventes at komme med en udtalelse forud for Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier har i sig selv ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier ventes ikke i sig selv at have konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Gen-
nemførelse af retningslinierne forventes at have pos .,ve samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0009.png
8
Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien. Nedenfor
følger resume af modtagne høringssvar.
DA og DI bakker op om DER's beslutning af den 22.-23. marts 2005 om relancering af
Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæftigelse og finder det positivt, at der
med de integrerede retningslinier lægges op til koordinering af makro- og mikroøkonomi
samt beskæftigelsespolitikken, samt at der lægges op til udarbejdelse af kun et nationalt
reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit reformprogram. Den
forventede stagnation i antallet af mennesker i den arbejdsdygtige alder inden for de næ-
ste 5-10 år anses for den store udfordring for EU. Der er behov for at øge og kvalificere
den europæiske arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke mål og in-
dikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er inkluderet, og finder
det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør det muligt at følge udviklingen i med-
lemslandene, ikke længere skal have en fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne som et godt udgangspunkt for den videre fælles europæiske re-
formproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de kommende nationale reform-
programmer. Stabil makroøkonomi, som er nødvendig for understøtte erhvervslivet, sik-
res kun ved strukturreformer. DI nævner, at retningslinie 2 bidrager til at understrege
nødvendigheden af at forøge arbejdsstyrken for at mindske presset på de offentlige finan-
ser, som vil kunne skabe væksten. Modsat opfordringen i retningslinie 15, vurderer DI, at
det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved at sikre ensartede rammevilkår for alle
virksomheder — og ikke ved særlige initiativer rettet mod smalle målgrupper gennem ska-
belsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede retningslinier af meget
generel karakter, og at det er den nationale implementering, som vil afspejle om væksten
og beskæftigelsen reelt stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at der lægges op til et
samarbejde i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder og interesseorganisatio-
ner.
HK finder det positivt, at eksisterende retningslinier for økonomi og beskæftigelse inte-
greres, og at der lægges et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode signaler i ret-
ningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at kvalitet i arbejdet indgår i
retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere formuleringer, der tilskynder med-
lemsstaterne til at udnytte synergierne mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og beskæf-
tigelse gennem såvel beskæftigelsespolitik som anden økonomisk politik. HK vurderer
vedr. retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til arbejdet også bør ses i sammen-
hæng med at udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer, jf. retningslinie
22. Generelt finder HK, at der mangler en opfordring til at udnytte den offentlige sektors
vækst og beskæftigelsespotentiale.
Danmarks Naturfrednings forening (DN) vurderer, at Kommissionen ignorerer eller trod-
ser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens miljødimension ikke skal svækkes. DN
påpeger, at kun en ud af de 23 retningslinier beskæftiger sig med miljøbeskyttelse — og det
på en meget generel og uforpligtende måde, hvilket er et tilbageskridt i.f.t. de overordne-
de økonomiske retningslinier fra 2003. Således er omtalen af Kyoto Protokollen og afkob-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0010.png
9
ling mellem vækst og miljøbelastning ikke længere medtaget. DN opfordrer til at lægge
mere vægt på en systematisk anvendelse af "forureneren betaler-princippet", således at
miljømæssige omkostninger integreres i de økonomiske aktiviteter, samt at sætte større
fokus på miljø-innovation. DN fremsætter en række konkrete ændringsforslag.
Kommunernes Landsforening (KL) støtter Kommissionen integration af retningslinierne
for vækst og beskæftigelse, idet dette vil give en mere præcis og fokuseret tilgang til at
skabe øget vækst og beskæftigelse i Europa. KL har reservationer i.f.t. den makroøkono-
miske tilgang, den regionale dimension, miljø og energi, og den offentlige sektors rolle.
Vedr. retningslinje 7 bakker KL bakker op om det indre marked, men mener ikke nød-
vendigvis, at EU-landene bør fremskynde gennemførsel af direktiver vedr. det indre mar-
ked, hvis de kolliderer med andre væsentlige interesser. Vedr. retningslinje 8 vurderer KL,
at det er vigtigt med effektiv konkurrence, hvilket der i KL's øjne allerede er i det danske
marked på det kommunale serviceområde. KL udtrykker eksplicit støtte til retningslinje 9.
Vedr. retningslinje 10 er det KL's holdning, at det er væsentligt med iværksætterkultur
samt at skabe et fremmende miljø for små og mellemstore virksomheder. KL har ingen
holdning til revision af konkurslovgivningen, men er naturligvis for en forbedring af
retsprocesser vedr. bl.a. virksomhedsomstruktureringer. F.s.v.a. retningslinje 12 er det
KL's holdning, at offentlige ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i forbindelse med
forskning, men det offentliges udgifter dertil skal ikke nødvendigvis forøges.
Amtsrådsforeningen (ARF) udtrykker på foreløbig basis støtte til de brede rammer på det
økonomisk-politiske og beskæftigelsesområdet, samt ønske om inddragelse i udarbejdelse
af nationalt reformprogram.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) finder, at retningslinierne er så overord-
nede, at de bliver almene og derfor vanskelige at være uenige i, men ser frem til det kom-
mende nationale reform-program. HTS finder det stærke fokus på at øge udbuddet af
arbejdskraft helt rigtigt. I f.m. fremme af innovation og produktivitet understreger HTS,
at forskning og anvendelse af ny teknologi er vigtige instrumenter, men at det ikke nytter
at satse entydigt på enkelte "vinder-sektorer". Indsatsen skal funderes bredt, bl.a. gennem
en generel opkvalificering af den arbejdskraft, der er til rådighed. HTS finder, at den afre-
gulering og øget konkurrence på en række markeder, herunder for tjenesteydelser, der
lægges op til i retningslinie 8, er en forudsætning for at fremme udviklingen af et indre
marked, og HTS kan tilslutte sig ønsket om en generel sænkning af statsstøtteniveauet.
FTF støtter relanceringen af Lissabon-strategien med opstilling af integrerede retningslin-
jer for vækst og beskæftigelse, samt finder det afgørende, at den økonomiske politik an-
vendes aktivt til at stimulere vækst og jobskabelse. FTF finder generelt retningslinierne
tegner en balanceret strategi frem mod opfyldelsen af Lissabon-målsætningerne. Det afgø-
rende er imidlertid medlemslandenes konkrete implementering af retningslinjerne, og op-
stilling af ambitiøse målsætninger. I den forbindelse er det væsentligt, at de indikatorer,
der er udviklet i EU's fælles beskæftigelsesstrategi videreføres og udvikles.
FTF opfordre til, at retningslinjerne i højere grad betoner en aktiv involvering af ar-
bejdsmarkedets parter i implementeringen af et samlet reformprogram, samt opfordrer til,
at . arbejdsmarkedets parter inddrages på samme måde, der hidtil har været anvendt i for-
hold til national handlingsplan for beskæftigelse.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0011.png
10
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen bemærkninger.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinier
for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for vedtagelsen af de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for medlemslandenes be-
skæftigelsespolitikker (EG) i Rådet. Fra dansk side bifalder man integrationen af de eksi-
sterende retningslinier, som bidrager til den af DER vedtagne refokusering af Lissabon-
strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst mu-
lige effekt i forhold til gennemførelsen af økonomisk politik, der bidrager til at nå Fælles-
skabets mål, at integrationen af retningslinierne bidrager til at opfylde traktatens krav om,
at beskæftigelsesretningslinierne er i overensstemmelse (konsistente) med de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier samt finder det hensigtsmæssigt, at alle relevante råds-
formationer fortsat skal bidrage til formulering og gennemførelse af de integrerede ret-
ningslinier. Fra dansk side lægges endvidere vægt på, at de integrerede retningslinier af-
spejler de danske prioriteter op til forårstopmødet og de konklusioner, som blev vedtaget
på forårstopmødet, herunder at BEPG skal sikre konsistens i den økonomiske politik.
Ventet generel holdning blandt de øvrige E U-lande
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinjer for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes holdninger til for-
slag til retningslinier kendes endnu ikke.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0012.png
UDENRIGSMINISTERIET
Miljø- og Planlægningsudvalget
(2. samling)
MPU alm. del - Bilag 205
Offentligt
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Td. +45 33 92 00 00
Fax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Telex 31292 ETR DK
Telegt. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlæzes Beskæftigelsesmi-
nisteriets, Finansministeriets, Integrationsministeriets, Miljøministeriets, Sod-
alministeriets, Undervisningsministeriets, Udenrigsministeriets, Videnskabs-
ministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat om Kommis-
sionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinjer for vækst og job
2005-2008, KOM (2005) 141.
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0013.png
2
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rådet, samt
drøftet på møder i Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj og 6. juni, Rådet (ud-
dannelse og ungdom) den 24. maj, Rådet (beskæftigelses- og socialministre) den 2.-3. juni,
og (økonomi- og finansministre) den 7. juni, forud for godkendelse af Det Europæiske
Råd den 16.-17. juni 2005, som forberedes af Rådet (generelle anliggender) den 23. maj og
den 13. juni.. Efterfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer
af Rådet (økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne vedtages af
Rådet (beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne procedurer i
Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de integre-
rede retningslinier for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om de overordne-
de økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG), jf. traktatens artikel 99, og- et forslag til en
rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker, jf. trak-
tatens artikel 128. Kommissionens oplæg til integrerede retningslinier består af dels de
overordnede økonomisk -politiske retningslinier i form af makroøkonomiske retningslinier
og mikroøkonomiske retningslinier og dels beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
1
2
3
4
5
6
Makroøkonomiske retningslinier
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
strukturpolitik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinier
At udvide og uddybe det indre marked
At sikre åbne og kompetitive markeder
At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende for små
og mellemstore virksomheder
At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte prio-
riterede grænseoverskridende projekter
At øge og forbedre investeringer i F&U
At fremme innovation og anvendelse af informations- og kommunikati-
onsteknologi (ICT)
At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld be-
skæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0014.png
4
Retningslinie 5: At sikre at lønudviklingen bidrager til makroøkonomisk stabilitet
og vækst
EU-landene bør fremme en løndannelse og udvikling i arbejdskraftomkostninger, der er
konsistent med prisstabilitet og udviklingen i arbejdsproduktivitet på mellemlang sigt, idet
der bør tages højde for forskelle i kvalifikationer og lokale arbejdsmarkedsforhold.
Retningslinie 6: At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Eurolandene bør være særligt fokuserede på finanspolitisk disciplin, og de eurolande, der
endnu ikke op fylder deres mellemfristede budgetmålsætning bør tilstræbe en årlig forbed-
ring af deres konjunkturrensede budgetsaldo på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP, og en
større forbedring i gode tider. Eurolandene bør også gå videre med strukturreformer, der
forbedrer euroområdets konkurrenceevne og tilpasningsevne i forhold til asymmetriske
choks. Eurolandene bør endvidere sikre, at euroområdets indflydelse i det globale øko-
nomiske system er i overensstemmelse med dets økonomiske vægt.
Mikroøkonomiske reformer rettet mod styrkelse af Europas vækstpo-
tentiale
Retningslinie 7: At udvide og uddybe det indre marked
EU-landene bør fremskynde gennemførelse af direktiver vedrørende det indre marked,
prioritere en bedre gennemførelse af lovgivning vedrørende det indre marked, fremme
den finansielle integration, fjerne skattemæssige hindringer for grænseoverskridende akti-
viteter og anvende EU's regler for offentlige indkøb effektivt.
Retningslinie 8: At sikre åbne og konkurrencedygtige markeder
EU-landene bør prioritere fjernelsen af lovgivningsmæssige barrierer og andre barrierer,
der hæmmer konkurrencen i nøglesektorer, en mere effektiv håndhævelse af konkurren-
cepolitik, myndighedernes gennemgang af markedsforhold for at identificere og fjerne
hindringer for konkurrence og markedsadgang, reduktionen i statsstøtte, der forvrider
konkurrencen, og omprioritering af støtte til fordel for horisontale mål såsom forskning
og innovation. EU-landene bør også fuldt ud implementere de aftalte tiltag for at åbne
netværksindustrier for konkurrence for at sikre effektiv konkurrence på europæiske inte-
grerede markeder, samtidig med, at der sikres tilfredsstillende udbud af services af høj
kvalitet af generel økonomisk interesse.
Retningslinie 9: At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
EU-landene bør sikre øget kvalitet i lovgivningen gennem systematisk og grundig vurde-
ring af dens økonomiske, sociale og miljømæssige effekter, mens der tages højde for de
administrative omkostninger forbundet med reguleringen. Landene bør konsultere de be-
rørte parter vedrørende fordele og ulemper ved deres lovgivningsinitiativer, især i det om-
fang initiativerne indebærer prioritering mellem forskellige politiske mål.
Retningslinie 10: At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende
for små og mellemstore virksomheder
EU-landene bør forbedre adgangen til finansiering, tilpasse skattesystemerne, styrke det
innovative potentiale hos små og mellemstore virksomheder, og tilbyde relevant informa-
tions- og støtteservice for at fremme virksomhedsetablering og vækst i overensstemmelse
med Charteret for små og mellemstore virksomheder. EU-landene bør endvidere styrke
vægten på iværksætterkultur i uddannelser og efteruddannelser, samt fremme muligheder-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0015.png
6
Kommissionens meddelelse, del 2 om beskæftigelsesretningslinierne indeholder følgende
forslag til Rådets beslutning:
Retningslinie 16: At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af
fuld beskæftigelse, forbedring al kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse af
social og territorial samhørighed. Politikkerne skal bidrage til at opnå en gennemsnitlig
beskæftigelsesfrekvens for Den Europæiske Union (EU) på 70 pct., på mindst 60 pct. for
kvinder og 50 pct. for ældre arbejdstagere (55-64 årige), og bidrage til at reducere ledig-
hed og inaktivitet. Medlemslandene skal sætte nationale mål for 2008 og 2010.
Retningslinie 17: At fremme en livslang tilgang til arbejde. Fornyet indsats for at
skabe beskæftigelsesmuligheder for unge og reduktion af ungdomsledigheden; handling
m.h.p. eliminering af kønsforskelle i forhold til beskæftigelse, ledighed og aflønning; bed-
re sammenhæng mellem arbejde og privatliv, herunder tilvejebringelse af institutionsplad-
ser for børn og andre; modernisering af pensions- og sundhedssystemerne, herunder sik-
ring af den finansielle holdbarhed og tilpasning til behovene m.h.p. at fremme mulighe-
den for beskæftigelse og længere arbejdsmarkedstilknytning, herunder passende incita-
menter til at arbejde og ikke tilskynde til tidlig tilbagetrækning; fremme arbejdsvilkår som
bidrager til aktiv aldring (retningslinie 17 skal ses i sammenhæng med retningslinie 2).
Retningslinie 18: At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte
grupper. Aktiv og forebyggende arbejdsmarkedspolitik, herunder tidlig identifikation af
behov, jobsøgningsstøtte, vejledning og træning som del af en personlig handlingsplan,
tilvejebringelse af nødvendig social service for at støtte udsatte personers indtræden på
arbejdsmarkedet og bidrage til social og territorial sammenhæng samt udryddelse af fat-
tigdom; kontinuerlig gennemgang af skatte- og ydelsessystemerne, herunder styring og
betingelser for ydelser samt reduktion af høje effektive marginalskatter med henblik på at
det skal kunne betale sig at arbejde og at sikre et passende niveau af social beskyttelse.
Retningslinie 19: At forbedre matching af behovpå arbejdsmarkedet. Modernisering
og styrkelse af arbejdsmarkedsinstitutioner, særlig arbejdsformidlingssystemer; større
gennemsigtighed med hensyn til beskæftigelses- og træningsmuligheder på nationalt og
europæisk niveau for at fremme mobilitet i Europa; bedre foregribelse af behov for fær-
digheder, arbejds-kraftmangel og flaskehalse; passende styring af økonomisk migration.
Retningslinie 20: At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigel-
sen og reducere segmentering på arbejdsmarkedet. Tilpasning af beskæftigelseslov-
givningen, gennemgå - hvor nødvendigt - niveau for fleksibilitet indeholdt i permanente
og ikke-permanente kontrakter; bedre foregribelse og håndtering af ændringer, herunder
økonomisk restrukturering, særlig ændringer forbundet med handelsåbning, for at mini-
mere deres sociale omkostninger og lette tilpasning; støtte overgang mht. beskæftigelses-
status, herunder træning, selvbeskæftigelse, oprettelse af egen virksomhed og geografisk
mobilitet; fremme og udbredelse af innovative former for arbejdsorganisation, herunder
bedre sundhed og sikkerhed og mangfoldighed mht. aftale og arbejdstidsarrangementer,
med henblik på forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet; tilpasning til nye tekno-
logier på arbejdspladsen, beslutsom handling for at transformere illegalt arbejde til
regu-
lær beskæftigelse (retningslinie 20 skal ses i sammenhæng med retningslinie 4).
Retnings ie 21: At sikre er 1- eskæftig. '9esfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraitomkostninger. F:z.rnme/uncerstøtte de rigtige rammevilkår for lønforh
and-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0016.png
8
Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien. Nedenfor
følger resume af modtagne høringssvar.
DA og DI bakker op om DER's beslutning af den 22.-23. marts 2005 om relancering af
Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæftigelse og finder det positivt, at der
med de integrerede retningslinier lægges op til koordinering af makro- og mikroøkonomi
samt beskæftigelsespolitikken, samt at der lægges op til udarbejdelse af kun et nationalt
reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit reformprogram. Den
forventede stagnation i antallet af mennesker i den arbejdsdygtige alder inden for de næ-
ste 5-10 år anses for den store udfordring for EU. Der er behov for at øge og kvalificere
den europæiske arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke mål og in-
dikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er inkluderet, og finder
det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør det muligt at følge udviklingen i med-
lemslandene, ikke længere skal have en fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne som et godt udgangspunkt for den videre fælles europæiske re-
formproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de kommende nationale reform-
programmer. Stabil makroøkonomi, som er nødvendig for understøtte erhvervslivet, sik-
res kun ved strukturreformer. DI nævner, at retningslinie 2 bidrager til at understrege
nødvendigheden af at forøge arbejdsstyrken for at mindske presset på de offentlige finan-
ser, som vil kunne skabe væksten. Modsat opfordringen i retningslinie 15, vurderer DI, at
det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved at sikre ensartede rammevilkår for alle
virksomheder — og ikke ved særlige initiativer rettet mod smalle målgrupper gennem ska-
belsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede retningslinier af meget
generel karakter, og at det er den nationale implementering, som vil afspejle om væksten
og beskæftigelsen reelt stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at der lægges op til et
samarbejde-i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder og interesseorganisatio-
ner.
HK finder det positivt, at eksisterende retningslinier for økonomi og beskæftigelse inte-
greres, og at der lægges et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode signaler i ret- -
ningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at kvalitet i arbejdet indgår i
retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere formuleringer, der tilskynder med-
lemsstaterne til at udnytte synergierne mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og beskæf-
tigelse gennem såvel beskæftigelsespolitik som anden økonomisk politik. HK vurderer
vedr. retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til arbejdet også bør ses i sammen-
hæng med at udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer, jf. retningslinie
22. Generelt finder HK, at der mangler en opfordring til at udnytte den offentlige sektors
vækst og beskæftigelsespotentiale.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) vurderer, at Kommissionen ignorerer eller trod-
ser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens miljødimension ikke skal svækkes. DN
påpeger, at kun en ud af de 23 retningslinier beskæftiger sig med miljøbeskyttelse — og det
på en meget generel og uforpligtende måde, hvilket er et tilbageskridt i.f.t. de overordne-
de økonomiske retningslinier fra 2003. Således er omtalen af Kyoto Protokollen og afkob-
MPU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 205: Grundnotat om integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141
2773034_0017.png
10
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen bemærkninger.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinier
for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for vedtagelsen af de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for medlemslandenes be-
skæftigelsespolitikker (EG) i Rådet. Fra dansk side bifalder man integrationen af de eksi-
sterende retningslinier, som bidrager til den af DER vedtagne refokusering af Lissabon-
strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst mu-
lige effekt i forhold til gennemførelsen af økonomisk politik, der bidrager til at nå Fælles-
skabets mål, at integrationen af retningslinierne bidrager til at opfylde traktatens krav om,
at beskæftigelsesretningslinierne er i overensstemmelse (konsistente) med de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier samt finder det hensigtsmæssigt, at alle relevante råds-
formationer fortsat skal bidrage til formulering og gennemførelse af de integrerede ret-
ningslinier. Fra dansk side lægges endvidere vægt på, at de integrerede retningslinier af-
spejler de danske prioriteter op til forårstopmødet og de konklusioner, som blev vedtaget
på forårstopmødet, herunder at BEPG skal sikre konsistens i den økonomiske politik.
Ventet generel holdning blandt de øvrige .EU-lande
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinjer for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes holdninger til for-
slag til retningslinier kendes endnu ikke.