SKOV- OG NATURstyrelsen 29. april 2005 Frilufts- og Vildtforvaltningskontoret J.nr.: D 417-0005 Miljøministeriet MFM/SNS FVK; SCA/MIM Ledelsessekretariatet, EU-K GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til KOMMISSIONENS FORORDNING (EF) nr. …/2005 af ../../2005 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af ha n- delen hermed. 1. Status Kommissionen har den 22. april 2005 fremsendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget har hjemmel i artikel 19, nummer 3) i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed, som har  hjemmel i TEF artikel 175. Der er ikke tidligere sendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg. Forslaget behandles i Udvalget ved skriftlig forskriftsprocedure (1999/468/EF art. 5) med svarfrist den 13. maj 2005. Vedtagelse af forslaget kræver således kvalificeret flertal for forslaget. 2. Formål og indhold Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) Nr. 1497/2003 af 18. august 2003 om ændring af Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed. Forslag til ændringer er primært et resultat af beslutninger vedtaget på den 13. CITES partskonf e- rence, som fandt sted i Bangkok, Thailand oktober 2004. De væsentligste ændringer er: To papegøjearter, en skildpaddeart og en planteart bliver overført fra bilag B til bilag A Hvidt næsehorn fra Swaziland, en krokodilleart fra hhv. Cuba og Namibia samt 2 arter af orki- deer overføres fra bilag A til bilag B 5 arter af skildpadder, en øgleart, stor hvid haj, napoleonsfisk, en muslingeart og 8 plantearter overføres fra bilag C til bilag B Rosenhovedet dværgpapegøje fjernes helt fra bilagene 18 arter af skildpadder opføres på bilag C 20 arter fjernes fra bilag D og 2 nye arter tilføjes dette bilag Der foretages også enkelte andre justeringer af forordningen af mere teknisk karakter. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesbestem- melse af en  allerede vedtaget rådsretsakt. Det vurderes således, at nærhedsprincippet er opfyldt.
2 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Forslaget  kan  gennemføres  administrativt  uden  udstedelse  af nye regler. Økonomiske  konsekvenser:  Ændringerne  vurderes  ikke  at  få  mærkbare  økonomiske  konsekvenser for Danmark. Der sker i øjeblikket ingen import til Danmark af de arter der overflyttes til bilag A. Beskyttelsesniveau:  Visse  af  forslagets  ændringer  indebærer  en  skærpelse  af  beskyttelsesniveauet, mens  andre  ændringer  indebærer en mindre svækkelse, som imidlertid ikke forringer bevaringstil- standen for de omfattede dyre- og plantearter. 5. Høring Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i april 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar: Dansk Industri har ingen bemærkninger til forslaget. Fagligt Fælles Forbund støtter den foreslåede danske holdning. Forbrugerrådet  har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at vurdere forslaget og kan sål  e- des hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller det modsatte. 6. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger Forslaget om ændringen af Kommissionens forordning (EF) Nr. 1497/2003 af 18. august 2003 om ændring af Rådets forordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved  kontrol  af  handelen  hermed  er  blevet  drøftet i Udvalget, jf. Rådets forordning nr. 338/97, art. 18. Der har i udvalget været enighed om forslagene til de nævnte ændringer. 7. Dansk holdning Ændringer i kommissionsforordningen sker primært på baggrund af ændringer til Washingtonko n- ventionens lister vedtaget på den 13. CITES partskonference. Det er dansk holdning, at Fællesskabet bør gennemføre disse listeændringer. Danmark kan således støtte forsl a get.