MILJØministeriet 29. april 2005 EUK J. nr. D 017-0046 MAS/Mst/OLK/Euk GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissions beslutning om tildeling af import kvoter for ozonlagsnedbrydende stoffer for 2005 og ændring af kvoter for 2004 for at tage højde for udvidelsen i maj 2004.   1. Status Kommissionen sendte den 12. marts 2005 ovennævnte forslag til forvaltningskomiteen i medfør af artikel  18  under  Forordning  2037/2000  om  stoffer,  der  nedbryder  ozonlaget.  Udkastene  foreligger kun på e ngelsk. Kommissionen kan vedtage forslagene hvis der er kvalificeret flertal herfor. Forslagene skal behandles på mødet i forvaltningskomiteen for ozonlagsnedbrydende stoffer onsdag den 4. maj 2005. 2. Formål og indhold Produktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer er under udfasning i EU. Kommissionen træffer hvert år  - på basis af de udfasningplaner, der er fastlagt i Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget - beslutning om hvorledes de mængder, der fortsat kan importeres skal for- deles med mellem de importører, der har ansøgt. Stofferne kan tillades til for eksempel ”essentielle” og  ”kritiske”  anvendelser  som  fastsættes  særskilt  eller  anvendes  til  de  få endnu resterende lovlige anvendelser,  der for eksempel omfatter råstoffer t il industrien. Der skal i alt fordeles 60.699 ODP tons ozonlagsnedbrydende stoffer for 2005. (ODP angiver stoffernes evne til at nedbryde ozonlaget) For  2004  er  den samlede mængde på i alt 76.678 ODP tons. Der er således tale om et fald på ca. 20%. Ansøgere, der  får tildelt en kvote, skal før hver enkelt import -handling ansøge kommissionen om en  konkret  importtilladelse.  I  forbindelse  med  udstedelsen  af  disse  undersøger  Kommissionen  om det  stof,  der  ønskes  importeret,  svarer  til  beskrivelsen,  at  der  er  garanti  for  at  det  anvendes  til  et godkendt formål og det lovligt kan importeres ifølge forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbr y- der ozonlaget. 3. Nærhedsprincippet Overvejelser  om  nærhedsprincippet  er  ikke  relevant,  da  det  drejer  sig  om  en  vedtagelse  under  en forvaltningskomite  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forordning  2037/2000  om  ozonlagsnedbry- dende stoffer. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Der  er  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser  for  Danmark, da beslutningen har umiddelbar retsvirkning.
2 Økonomiske og administrative konsekvenser: Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter eller kommuner. Ingen danske firmaer importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra lande uden for fællesska- bet. Beskyttelsesniveau: Beskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes ikke, da der er tale om en konkret afgørelse i henhold til gældende EU-regler. 5. Høring Forslaget har til høring i Specialudvalget for miljø. Dansk Industri, Greenpeace, Forbrugerråd et har ingen bemærkninger til forslaget. 6. Forhandlingssituationen Kommissionens forslag har været fremlagt indledningsvis i forvaltningskomiteen. Ingen medlemsta- ter rejste spørgsmål til fremlæggelsen. 7. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Dette forslag har ingen umiddel- bar indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget. Forslaget er i øvrigt i overensstemmelse med beste m- melserne Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget.