MILJØministeriet 29. april 2005 EUK J. nr. D 017-0046 MAS/Mst/OLK/Euk GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissions beslutning om tildeling af kvoter af methylbromid til brug for så- kaldte ”kritiske anvendelser”. 1. Status Kommissionen sendte den 12. marts 2005 ovennævnte forslag til forvaltningskomiteen i medfør af artikel 18 under Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Udkastet foreligger kun på engelsk. Kommissionen kan vedtage forslaget hvis der er kvalificeret flertal herfor. Forslaget skal behandles på mødet i forvaltningskomiteen for ozonlagsnedbrydende stoffer onsdag den 4. maj 2005. 2. Formål og indhold Ifølge  EU  forordning  nr.  2037/2000  om  stoffer  der  nedbryder  ozonlaget,  er  det  fra  31.  december 2004 forbudt at anvende methylbromid som bekæmpelsesmiddel i landbruget og til desinfektion af bygninger bortset fra såkaldte ”kritiske anvendelser” i overensstemmelse med artikel 3, stk. 2 (ii), i EU forordning 2037/2000 og beslutning nr. IX/6 under Montreal Protokollen til beskyttelse af ozon- laget. Beslutning nr. IX/6 indebærer at anvendelsen af methylbromid kun kan betragtes som værende ”kri- tisk”  hvis  ansøger  kan  dokumentere  at  en  eventuel  manglende  anvendelse  af  methylbromid  vil medføre  en  alvorlig  forsty rrelse  af  markedet,  og  at  der  ikke  eksisterer  tilgængelige  alternativer. Endvidere skal ansøger demonstrere, at der gøres en passende anstrengelse for at fremme brugen og tilgængeligheden af alternativer. Kommissionen har modtaget i alt 84 ansøgninger omfattende 4.472.343 kg methylbromid fra Belgi- en,  Frankrig,  Tyskland,  Grækenland,  Italien,  Polen,  Portugal,  Spanien,  Holland  og  Storbritannien. Efter at have gennemgået ansøgningerne og anvendt kriterierne fra beslutning XI/6 har Kommissi o- nen vurderet at der i alt bør gives tilladelse til at anvende 2.777.333 kg methylbromid til ”kritiske anvendelser” i 2005. Der  er  205.926  kg  methylbromid  på  lager,  som  er  tilgængelig  for  ”kritiske  anvendelser”.  Denne mængde skal fratrækkes den ovenfor anførte mængde, før kvokvotebehovet for import eller produk- tion af methylbromid til ”kritisk anvendelse” kan fastsættes.
2 3. Nærhedsprincippet. Overvejelser  om  nærhedsprincippet  er  ikke  relevant,  da  det  drejer  sig  om  en  vedtagelse  under  en forvaltningskomite  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forordning  2037/2000  om  ozonlagsnedbry- dende stoffer. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Der  er  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser  for  Danmark, da beslutningen har umiddelbar retsvirkning. Økonomiske og administrative konsekvenser: Der forventes ingen negative økonomiske konsekven- ser de aktuelle danske firmaer. Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter eller kommuner. Beskyttelsesniveau: Beskyttelsesniveauet i Danmark på virkes ikke, da der er tale om en konkret afgørelse i henhold til gældende EU-regler. 5. Høring Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for miljøspørgsmål. Dansk Industri og Forbrugerrådet har ingen bemærkninger. Greenpeace kan ikke støtte d en danske holdning m.h.t. forslaget. 6. Forhandlingssituationen Ansøgerne har under de indledende drøftelser kæmpet meget hårdt for at bibeholde eller endog fo r- øge de ansøgte mængder. Det vurderes at kommissionen har gjort en stor indsats for at vurdere de enkelte ansøgninger grundigt i forhold til gældende regler, og det vil være meget vanskeligt at opnå yderligere reduktioner. 7. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Anvendelsen af methylbromid har været forbudt i Danmark siden 1998. Da der imidlertid er andre klimatiske og dyrkningsmæssi- ge  forhold  i  ansøgerlandene,  som  vanskeliggør  en  total  udfasning,  kan  en  begrænset  anvendelse accepteres.