MILJØministeriet 29. april 2005 EUK MAS/Mst/OLK/Euk J. nr. D 017-0046 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissions beslutning om afvisning af ansøgning om dispensation til fortsat brug af HCFC til produktion af skumprodukter og til en spray til at undgå utilsigtet hæftning af svejsemateriale til metal. 1. Status Kommissionen sendte den 12. marts 2005 ovennævnte forslag til forvaltningskomiteen i medfør af artikel 18 under Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Udkastet foreligger kun på engelsk. Kommissionen kan vedtage forslaget, hvis der er kvalificeret flertal herfor. Forslaget skal behandles på mødet i forvaltningskommiteen for ozonlagsnedbrydende stoffer onsdag den 4 maj 2005. 2. Formål og indhold Ifølge  EU  forordning  nr.  2037/2000  om  stoffer  der  nedbryder  ozonlaget,  er  det  fra  1.  januar 2004 forbudt at anvende stoffer af gruppen HCFC til opblæsning af skum. Hvis der ikke findes teknisk eller økonomisk tilgængelige alternativer, er der dog mulighed for at give dispensation. En række firmaer i EU som fremstiller skum eller forstadier hertil, har anmodet en dispensation fra bestemmelsen i EU forordningen. Der er udviklet ikke-ozonlagsnedbrydende alternativer til skumproduktion. Baggrunden for ansøg- ningerne  var  produktionsvanskeligheder  på  det  eneste  produktionssted  for  et  anvendt  alternativ HFC-365mfc. Kommissionen havde oprindeligt foreslået at der gives dispensation så det bliver m  u- ligt at omstille til et af de andre alternativer. Det viste sig imidlertid efter den indledende behandling af  ansøgningerne  at  der  faktisk  var  anvendelige  alternativer  tilrådighed,  og  Kommissionen  har  på denne baggrund valgt at trække sit oprindelige forslag tilbage, og fremsætte det aktuelle i stedet for. 3. Nærhedsprincippet Det  drejer  sig  om  en  vedtagelse  under  en  forvaltningskomite  i  overensstemmelse  med  reglerne  i forordning 2037/2000 om ozonlagsnedbrydende stoffer. Overvejelser om nærhedsprincippet er der- for ikke relevant. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Der  er  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser  for  Danmark, da beslutningen har umiddelbar retsvirkning.
2 Økonomiske og administrative konsekvenser: Der forventes ingen negative økonomiske konsekven- ser de aktuelle danske firmaer. Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter eller kommuner. Beskyttelsesniveau: Beskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes ikke, da der er tale om en konkret afgørelse i henhold til gældende EU-regler. 5. Høring Tre danske firmaer, der søgte om dispensation i 2004 har haft forslaget i høring. Tilbagemeldingen er enstemmigt, at man på nuværende tidspunkt ikke er interesseret i at der gives dispensation, da der nu er tilgængelige alternativer. Sagen har været forelagt Specialudvalget for miljøspørgsmål: Dansk  Industri  og  Forbrugerrådet  har  ingen  bemærkninger  til  forslaget.  Greenpeace  støtter  Ko m- missionens forslag. 6. Forhandlingssituationen Kommissionens oprindelige forslag har været behandlet i forvaltningskomiteen. De var på det  tids- punkt støtte til forslaget. Det forventes at en del medlemstater på trods af de nye oplysninger fortsat ønsker at der gives dispensation. 7. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. På baggrund af de nye oplys nin- ger  om  tilgængelige  alternativer,  der  ikke  nedbryder  ozonlaget,  er  det  Danmarks  holdning,  at  der ikke  gives  dispensationer.  Af hensyn til konkurrenceforholdene bør alle ansøgere behandles under et.